Så var det dags att göra en @vaniljglass, låta klockan presentera sig i smyg under några dagar för att sedan göra en paketöppning. Precis som glassen så tycker jag den är värd att presenteras och jag låter klockan kliva ur vintage för att på så sätt kanske locka över lite fler till den mysigaste delen på forumet
Jag har alltid varit en Heuer fantast och är det fortf. men jag har börjat få en fabläss för Omega och i synnerhet 60 och 70 talet.
Klockan som presenteras idag är lite av en ikon och kanske i vissas ögon en styggelse men det är just detta formspråk som jag älskar med vintage Omega, något som Omega idag tyvärr tappat helt och hållet.
Klockan är en Flightmaster 910 ref 145.013. Flightmastern är en variant av den ikoniska Speedmastern men byggdes och designades om för att passa piloter och marknadsfördes direkt gentemot denna grupp. Flightmaster hade sin levnadstid från -69 till nånstans tidigt 70-tal och detta var sista gången som Omega utvecklade ett mekaniskt urverk designat för en pilots behov.
Sedan Omega slutade med originalet så har Omega förstås inte legat på latsidan utan man utvecklade och lanserade Speedmaster Prof. X-33 även kallad "The Mars Watch" och denna har ett Quartz-verk och är den moderna efterföljaren till Flightmastern. Faktum är att de tidiga beta versionerna av X-33 kallades för Flightmaster innan dess att beta testningen var över och den slutgiltligen fick sitt namn Speedmaster X-33. Här nedan följer några oskarpa bilder på dess olika faser i beta stadiet.
.............................................Gen1............................................................................................Gen2.
.............................................Gen3..............
Originalet (vintage) Flightmaster serien bestod av två versioner med ett antal olika tavel konfigurationer inom varje version. Att addera till de två standard versionerna fanns bland annat en version i solid guld. Här nedan två bilder på 910 respektive 911 serien.
..............
Vänster: Omega Flightmaster c.910 (ST145.013) - Höger: Omega Flightmaster c.911 (ST145.036)
Det sköna med klockan är att den har 7st visare, 5st knappar/kronor och 3st subdials, det händer mycket med andra ord.
Urverken i de båda originalen är modifierade manuella cal. 861 och skillnaden mellan dem ser ni vid klockan 9 där 910an har en AM/PM indikator och 911an är mer Speedmaster lik med en sekundvisare. Båda klockorna har en 12 timmars GMT visare (blå) och denna justeras med kronan klockan 10 som också den är märkt med en blå färg. Klockan åtta sitter en krona märkt med svart och med denna justerar man vridringen som sitter under glaset. Knapparna klockan 2 och 4 är märkta Gul/Orange och startar/stoppar samt nollställer kronografen. Omega körde med denna color-code på några av sina klockor genom åren och jag antar att det var för att man skulle fatta att blå knapp går till blå visare osv. Knapparna vid 2 och 4 har två färger då Flightmastern gick att få med både Orangea och Gula visare. Det är ganska ovanligt med Flightmasters som idag har dessa färgade knappar för genom åren har färgen skavts bort och då har man ersatt dessa med nya släta, lyckligtvis har mitt exemplar dessa färgade knappar
----------------
Flightmastern har också den varit i rymden precis som Speedmastern men då på armen hos USAs kombattant Ryssland och astronauten Aleksey A. Leonov. år 1975 under American-Soviet Apollo-Soyuz mission.
Och så lite bilder på denna skönhet. Patinerade sub-dials "tropic", knivskarp boett, bytta visare sedan service men original finns kvar och ska återmonteras. Hur som helst, ploppen har dessutom fått sig en fin fin polare så denna duo är i min värld rätt svårslagen. Förhoppningsvis kan det bli en perfekt trippel med en Railmaster så småningom, dumt nog så sålde jag den där jävla Railmastern :/
Jag har alltid varit en Heuer fantast och är det fortf. men jag har börjat få en fabläss för Omega och i synnerhet 60 och 70 talet.
Klockan som presenteras idag är lite av en ikon och kanske i vissas ögon en styggelse men det är just detta formspråk som jag älskar med vintage Omega, något som Omega idag tyvärr tappat helt och hållet.
Klockan är en Flightmaster 910 ref 145.013. Flightmastern är en variant av den ikoniska Speedmastern men byggdes och designades om för att passa piloter och marknadsfördes direkt gentemot denna grupp. Flightmaster hade sin levnadstid från -69 till nånstans tidigt 70-tal och detta var sista gången som Omega utvecklade ett mekaniskt urverk designat för en pilots behov.
Sedan Omega slutade med originalet så har Omega förstås inte legat på latsidan utan man utvecklade och lanserade Speedmaster Prof. X-33 även kallad "The Mars Watch" och denna har ett Quartz-verk och är den moderna efterföljaren till Flightmastern. Faktum är att de tidiga beta versionerna av X-33 kallades för Flightmaster innan dess att beta testningen var över och den slutgiltligen fick sitt namn Speedmaster X-33. Här nedan följer några oskarpa bilder på dess olika faser i beta stadiet.
.............................................Gen1............................................................................................Gen2.
.............................................Gen3..............
Originalet (vintage) Flightmaster serien bestod av två versioner med ett antal olika tavel konfigurationer inom varje version. Att addera till de två standard versionerna fanns bland annat en version i solid guld. Här nedan två bilder på 910 respektive 911 serien.
Vänster: Omega Flightmaster c.910 (ST145.013) - Höger: Omega Flightmaster c.911 (ST145.036)
Det sköna med klockan är att den har 7st visare, 5st knappar/kronor och 3st subdials, det händer mycket med andra ord.
Urverken i de båda originalen är modifierade manuella cal. 861 och skillnaden mellan dem ser ni vid klockan 9 där 910an har en AM/PM indikator och 911an är mer Speedmaster lik med en sekundvisare. Båda klockorna har en 12 timmars GMT visare (blå) och denna justeras med kronan klockan 10 som också den är märkt med en blå färg. Klockan åtta sitter en krona märkt med svart och med denna justerar man vridringen som sitter under glaset. Knapparna klockan 2 och 4 är märkta Gul/Orange och startar/stoppar samt nollställer kronografen. Omega körde med denna color-code på några av sina klockor genom åren och jag antar att det var för att man skulle fatta att blå knapp går till blå visare osv. Knapparna vid 2 och 4 har två färger då Flightmastern gick att få med både Orangea och Gula visare. Det är ganska ovanligt med Flightmasters som idag har dessa färgade knappar för genom åren har färgen skavts bort och då har man ersatt dessa med nya släta, lyckligtvis har mitt exemplar dessa färgade knappar
Flightmastern har också den varit i rymden precis som Speedmastern men då på armen hos USAs kombattant Ryssland och astronauten Aleksey A. Leonov. år 1975 under American-Soviet Apollo-Soyuz mission.
Och så lite bilder på denna skönhet. Patinerade sub-dials "tropic", knivskarp boett, bytta visare sedan service men original finns kvar och ska återmonteras. Hur som helst, ploppen har dessutom fått sig en fin fin polare så denna duo är i min värld rätt svårslagen. Förhoppningsvis kan det bli en perfekt trippel med en Railmaster så småningom, dumt nog så sålde jag den där jävla Railmastern :/