• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai - Har de börjat tappa popularitet?

Gillar du Panerai och har du köpt, eller tänker köpa en?

  • Gillar Panerai men tycker inte att de är prisvärda och har ett dåligt andrahandsvärde

    Röster: 67 24.7%
  • Gillar Panerai och köper gärna en så småningom oavsett vad marknaden säger

    Röster: 88 32.5%
  • Gillar Panerai "base" / äldre referenserna och tycker att de nya gått ifrån Panerais "DNA"

    Röster: 33 12.2%
  • Tycker att Panerai har icke tilltalande klockor, t om fula, skulle aldrig betala för ETA, osv.

    Röster: 83 30.6%

  • Totala väljare
    271

INSANE

Panerai
2-Faktor
Om du tittar riktigt noga ser du skillnaden @INSANE ;)

IMG_5801.JPG
Visst är det skillnad :p Det är som med alla klockor, man hittar dom detaljerna som tilltalar en själv
Nu "fick du till det".
Tack. Känner mig nöjd ;)
 

SIRdavid

Panerai
Först i början så tilltalade Panerai verkligen inte mig.. Men sedan testade jag en 351 och köpte den.. Kan fortfarande uppleva att den känns lite "enkel" och tråkig i relation till mina andra klockor.. Men så fort jag tar på mig den så kommer jag direkt ihåg varför jag älskar den.. Så för min del känner jag för att gå emot Archis råd och satsa på en helguldare.. Var ni mina vänner tips på referens, vill att den ska ha minst 44 mm..
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Först i början så tilltalade Panerai verkligen inte mig.. Men sedan testade jag en 351 och köpte den.. Kan fortfarande uppleva att den känns lite "enkel" och tråkig i relation till mina andra klockor.. Men så fort jag tar på mig den så kommer jag direkt ihåg varför jag älskar den.. Så för min del känner jag för att gå emot Archis råd och satsa på en helguldare.. Var ni mina vänner tips på referens, vill att den ska ha minst 44 mm..
Finns massa bra kandidater.. Först och främst; Radiomir 1930 45mm, Radiomir 1940 45mm, Radiomir 1930 47mm, Radiomir 1940 47mm, Luminor 44 mm, eller Luminor 1950 44mm? ;)
 

SIRdavid

Panerai
Finns massa bra kandidater.. Först och främst; Radiomir 1930 45mm, Radiomir 1940 45mm, Radiomir 1930 47mm, Radiomir 1940 47mm, Luminor 44 mm, eller Luminor 1950 44mm? ;)
Tack!
Är ute efter Luminor 1950 och vad det verkar så är det då bara manuellt verk.. Kanske finns äldre referenser som jag borde leta efter?
 
Senast ändrad:

SIRdavid

Panerai
Bara och bara. Det är manuellt du ska ha!
He he jo kanske.. Men har ett ilandsproblem, har ett antal klockor och samlingen avtar inte.. Så himla gött att ha alla i windern, kommer glömma att skruva upp den då det är troligt att den isf kanske bara bära någon gång i vackan.. max.. För att inte säga under semester tiden.. Då skulle det vara kört med manuell... :banghead:
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tack!
Är ute efter Luminor 1950 och vad det verkar så är det då bara manuellt verk.. Kanske finns äldre referenser som jag borde leta efter?
Om vi utgår från nutida modeller är alternativen få. PAM233 är ju en synnerligen populär stålmodell; det finns två versioner i röd- resp. den för Panerai lite mer ovanliga roséguld, 576 resp. 289.

576
IMG_4706.JPG


289
IMG_4710.PNG


Annars finns rödguldsversionen av 424, nämligen 425 (för övrigt automat), en cool flyback chrono:

IMG_4708.JPG
 

Adro

Panerai
2-Faktor
He he jo kanske.. Men har ett ilandsproblem, har ett antal klockor och samlingen avtar inte.. Så himla gött att ha alla i windern, kommer glömma att skruva upp den då det är troligt att den isf kanske bara bära någon gång i vackan.. max.. För att inte säga under semester tiden.. Då skulle det vara kört med manuell... :banghead:
Du köper självklart en med 8 dagars verk. Dom brukar hålla runt 10dagar. Sen är det inte farligt om klockan stannar ibland. Men jag tycker inte den ska behöva det, du ska använda den mer än en gång i veckan :)
 

SIRdavid

Panerai
Om vi utgår från nutida modeller är alternativen få. PAM233 är ju en synnerligen populär stålmodell; det finns två versioner i röd- resp. den för Panerai lite mer ovanliga roséguld, 576 resp. 289.

576
IMG_4706.JPG


289
IMG_4710.PNG


Annars finns rödguldsversionen av 424, nämligen 425 (för övrigt automat), en cool flyback chrono:

IMG_4708.JPG
Grym du Är! 576an ser fantastisk ut, den bilden (googlat fler nu) får mig att omvärdera manuell..
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Grym du Är! 576an ser fantastisk ut, den bilden (googlat fler nu) får mig att omvärdera manuell..
Ja det är inte för inte 233 är så populär; släng då dessutom på Pannas härliga rödguld och en underbar brun tavelnyans så snackar vi verkligen!
576 är onekligen grym! :)

Edit: och att varva en 576:a med en Smurf.. Mmmm....
 
Om vi utgår från nutida modeller är alternativen få. PAM233 är ju en synnerligen populär stålmodell; det finns två versioner i röd- resp. den för Panerai lite mer ovanliga roséguld, 576 resp. 289.

576
IMG_4706.JPG


289
IMG_4710.PNG


Annars finns rödguldsversionen av 424, nämligen 425 (för övrigt automat), en cool flyback chrono:

IMG_4708.JPG
App app, tryckfelsnisse.. 524 och 525 ska det vara ;)
424 och 425 är Radiomir 47mm med cali- resp. dot dial.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Jag gillar definitivt Panerai. Jag gillar att de kör sin egen stil. De är dock lite som Audi, de flesta modellerna ser snarlika ut! Lite mer variation hade de allt kunnat ha på sina modeller. Däremot gillar jag INTE Panerai Ferrari...

Gillar Breitling men inte Breitling for Bentley heller f.ö.

:)
Kan bara instämma under du säger.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Som sagt man behöver ju inte gilla samtliga modeller för att man gillar varumärket.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: kmg

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Bumpar min egen tråd med en kort ny video från Federico Talks Watches:

Han diskuterar Panerai Luminor Due och hur det skadar märkets integritet (min egen tolkning).
Vad tycker ni?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Bumpar min egen tråd med en kort ny video från Federico Talks Watches:

Han diskuterar Panerai Luminor Due och hur det skadar märkets integritet (min egen tolkning).
Vad tycker ni?
Om hans syn på Panerai fortfarande är som han själv säger: "6-7000 dollar basic ETA watches" tycker jag han har en rejält skev bild av nutida Panerai. En väldigt liten andel Panerais idag görs med annat än inhouseverk, och de som väl görs med annan bas, görs ofta det av historiska anledningar (se tex. nya Mare Nostrum PAM716).

Vad gäller Due är det en serie som inte attraherar "vanliga" Risti. Jag själv ser ingen som helst anledning till att köpa Due. Tycker också det är märkligt med en Panerai i annat än guld som enbart klarar 30m WR. Jag har dock förståelse för att Panerai tar fram en modell med ett omisskännligt Paneraiutseende, men i en storlek som plötsligt väldigt många fler kan känna sig komfortabla i, både män men framför allt även kvinnor. Helt enkelt ganska smart att försöka attrahera nya kundgrupper.
Summa summarum; inget jag går igång på, men inte heller något jag stör mig på. Det är ju liksom inte som att man tagit vanliga Luminorserierna ur produktion till förmån för Due..
 
han gillar inte en modellserie som Panerai gör (Due) därför har de förstört hela märket....

finns bättre saker att göra på 6min än lyssna på honom...

Hmm, för mig ser de ut som en Panerai(jag är en av de oinsatta som tycker att alla pannor ser likadan ut) fast tunnare, jag gillar tunt.

Tydligen mäter en due in på 10.70, en perfekt tjocklek!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Orkade lyssna i ungefär 10 sekunder.
1.Old news vilket han iofs också hinner påpeka.
2.Jag tycker att det är ett större problem för Panerai som varumärke att Federico bär runt på en av deras klockor än att de tog fram dueserien (av de skäl @Palenkovich redogjorde för.)

Sådär... cirkulera
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar Panerai. Tycker de är frächa liksom. Men IOM att jag kör min enda Panna på läder och är patenterat lat samt snål spelar det faktiskt mindre roll om vattentätheten är 20 eller 3 ATM. För mig är Panerai mer design, historia och bella figura. Vill jag bada har jag andra klockor på stål eller NATO.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag gillar Panerai. Tycker de är frächa liksom. Men IOM att jag kör min enda Panna på läder och är patenterat lat samt snål spelar det faktiskt mindre roll om vattentätheten är 20 eller 3 ATM. För mig är Panerai mer design, historia och bella figura. Vill jag bada har jag andra klockor på stål eller NATO.
Förstår hur du tänker ... Tror det är olika från person till person.. Jag kommer förmodligen aldrig bada med min Bronzo, men hade fan aldrig köpt den om den hade en WR på endast 3atm.. Jag gillar känslan av att ha ett "verktyg" på handleden.

Visserligen är Due serien lite mer dress, så inte exakt samma sak..
 
Förstår inte tjusningen med Panerai, har förvisso ingen i min ägo men tilltalas inte av designen (eller storleken för den delen då jag har relativt nätta handleder). Är det märkets historia som lockar för många? Eller finns det andra skäl? :)
 
Topp