• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai - Har de börjat tappa popularitet?

Gillar du Panerai och har du köpt, eller tänker köpa en?

  • Gillar Panerai men tycker inte att de är prisvärda och har ett dåligt andrahandsvärde

    Röster: 67 24.7%
  • Gillar Panerai och köper gärna en så småningom oavsett vad marknaden säger

    Röster: 88 32.5%
  • Gillar Panerai "base" / äldre referenserna och tycker att de nya gått ifrån Panerais "DNA"

    Röster: 33 12.2%
  • Tycker att Panerai har icke tilltalande klockor, t om fula, skulle aldrig betala för ETA, osv.

    Röster: 83 30.6%

  • Totala väljare
    271

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte tjusningen med Panerai, har förvisso ingen i min ägo men tilltalas inte av designen (eller storleken för den delen då jag har relativt nätta handleder). Är det märkets historia som lockar för många? Eller finns det andra skäl? :)
Det är typ allt. Estetik, historik, teknik. Jag förstår inte tjusningen med många andra klockor och vad gäller storlek så har jag medelstora handleder så de här passar mig fint. Smaken är som baken. Det finns ingen exakt vetenskap på vilken typ av klocka man ska gilla, fastän det här mer eller mindre är ett Rolexforum. :D
 

azcii

Patek
2-Faktor
42mm radiomir är det som är najs, övrigt förstår jag mig inte på :facepalm:

Kom igen, hur kan du inte förstå dig på dessa? ;)

Panerai-Luminor-PAM372-1024x681.jpg


draculax.jpg
 

Zandibar

Cartier
Det är typ allt. Estetik, historik, teknik. Jag förstår inte tjusningen med många andra klockor och vad gäller storlek så har jag medelstora handleder så de här passar mig fint. Smaken är som baken. Det finns ingen exakt vetenskap på vilken typ av klocka man ska gilla, fastän det här mer eller mindre är ett Rolexforum. :D
Ditt historikargument fallerar lite med tanke på att det numera är ägt av Richemont som inte alls har med historian att göra.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är diskussionen i den här tråden något annat än ett försök att "bevisa" att Panerai suger, så att icke-Paneristis kan säga "se, vad var det vi sa"? Det är väl bara att inte skaffa någon panna och hålla sig borta från "Paneraitråden", eller? Jag lämnar de här barnrumpefasonerna nu, om ni vill ha min åsikt så har jag skrivit några gånger tidigare här.

Over and out.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Är diskussionen i den här tråden något annat än ett försök att "bevisa" att Panerai suger, så att icke-Paneristis kan säga "se, vad var det vi sa"? Det är väl bara att inte skaffa någon panna och hålla sig borta från "Paneraitråden", eller? Jag lämnar de här barnrumpefasonerna nu, om ni vill ha min åsikt så har jag skrivit några gånger tidigare här.

Over and out.
Som tur är finns ju trots allt Rolex Submariner, GMT2, Explorer m.fl. Har man en sån får man iaf känns sig lite unik.. ;):rolleyes:

Som jag sagt tidigare.. Vet inget annat märke som så tenderar att totalomvända folk när de väl provat på riktigt. För min egen del finns inget märke som framkallar ett sådant handledsberoende som Panerai gör.
 
Det är typ allt. Estetik, historik, teknik. Jag förstår inte tjusningen med många andra klockor och vad gäller storlek så har jag medelstora handleder så de här passar mig fint. Smaken är som baken. Det finns ingen exakt vetenskap på vilken typ av klocka man ska gilla, fastän det här mer eller mindre är ett Rolexforum. :D

Vad är det för tekniska aspekter som du uppskattar? Har ingen vidare kunskap om urverk i allmänhet och definitivt inte om Panerai i synnerhet, så du får gärna berätta. Nej givetvis har man olika preferenser, och tur är väl det!;) (Har nog själv blivit påverkad av den Rolex-fixering som råder bland många på forumet, även om jag verkligen gillar deras design och historia... :D)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ditt historikargument fallerar lite med tanke på att det numera är ägt av Richemont som inte alls har med historian att göra.
Det handlar inte om ägandet, det handlar om hur arvet och historian förvaltas.
Eller ska vi hiva JLC:s och VC:s historia i sjön också för att de ägs av Richemont? Eller kanske Blancpain och Omegas för att de ägs av Swatch Group?
 

Zandibar

Cartier
Det handlar inte om ägandet, det handlar om hur arvet och historian förvaltas.
Eller ska vi hiva JLC:s och VC:s historia i sjön också för att de ägs av Richemont? Eller kanske Blancpain och Omegas för att de ägs av Swatch Group?
Jag tänkte mer i den bemärkelsen att Panerai är en tool watch som användes av den italienska marinkåren och att historiken till marinkåren inte är bevarad när man köper en Richemont-Panerai. Sen att Richemont är idioter är en annan sak..
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Om Panerai har tappat popularitet har jag ingen aning om, men i mitt tycke ett av de coolare varumärkena i ticktackbranschen.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det handlar inte om ägandet, det handlar om hur arvet och historian förvaltas.
Eller ska vi hiva JLC:s och VC:s historia i sjön också för att de ägs av Richemont? Eller kanske Blancpain och Omegas för att de ägs av Swatch Group?
Jag svarar ja på fråga B;) Tycker i princip att man kan hiva historieskiten, den är giltig vad gäller gamla klockor.
Vad de nya ägarna presterar för kollektion är nog fan det enda som gäller för mig när företag bytt ägare i omgångar.
Det verkar som Panerai är fortsatt poppis.
Jag kommer nog köpa en panna nån gång, 424, 425 eller 390 är sköna.
 

Zandibar

Cartier
Så omega är också helt historielösa?
Detta är min åsikt men märken som JLC, VC och Omega grundades i början för att göra klockor för allmänheten. När Richemont köper upp Panerai och ska sälja klockan som sitt eget varumärke tycker jag att inte att historian är förvarad. Jag erkänner att jag uttryckte mig klantigt först men det är min åsikt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Att sälja en LE med sämre finish på urverket än en kinakopia är idiotiskt och respektlöst mot trogna anhängare. Ja, jag menar Pam 318. Sen att de har en så "bra" väntetid på service är en annan historia.

http://forum.tz-uk.com/showthread.p...esponse-to-the-PAM-318-Brooklyn-Bridge-fiasco
http://www.watchfreeks.com/66-panerai/21069-panerai-movement-scandal.html
Bildar du din uppfattning på egen erfarenhet av Panerai eller andras tyckande på olika forum?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bildar min uppfattning på en olycksam händelse som hänt andra människor.

Jag kan tycka att det är en smula snävt att bilda sig en uppfattning på en, 1! olycklig händelse oavsett vad det gäller. Det blir väldigt komplicerat att leva på det sättet ;)

Gällande Duon tycker jag att det är olyckligt att man har valt 3atm på samma sätt som jag hade tyckt om Sinn, (som ligger mig närmast hjärtat), hade gjort ett försök att locka nya kunder/kvinnliga köpare och gjort avkall på vattentätheten.

Tyvärr sätter ekonomin stopp just nu för att köpa ny klocka överhuvudtaget, annars hade Panerai legat högt upp på listan. Jag tycker dock att det är alldeles för få på länk, (duckar :) ), men tex 328 är ju ruskigt fin.

pam328_2.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Detta är min åsikt men märken som JLC, VC och Omega grundades i början för att göra klockor för allmänheten. När Richemont köper upp Panerai och ska sälja klockan som sitt eget varumärke tycker jag att inte att historian är förvarad. Jag erkänner att jag uttryckte mig klantigt först men det är min åsikt.

Jag tycker du är lite orättvis mot Panerai. Jag tycker Panerai är ett av få varumärken som tydligast stått kvar vid sitt eget formspråk och design. Dessutom skiljer sig designen ganska markant mot den övriga klockindustrin som samlat sig kring ett utseende som mer eller mindre påminner om Rolex eller Omegas klassiska modeller.
Sen kan man ju alltid ha åsikter kring ägarstrukturen, men så ser världen ut. Har Volvo sålt ut sitt historiska arv bara för det nu är kinesiska ägare?
 

KarlFr

Breitling
Panerai är kanske inte för alla med oversized storleken, och sålde just därför mina.
Detsamma gäller förvisso för små klockor som exempelvis gamla daytona, på tok för små för meg. Sub däremot ... perfekt.
Jämför vrist sizen på dom här som jag haft tidigare
IMG_9429-kopi.JPG
6239-kopi.JPG
 

kmg

Patek
2-Faktor
Detta är min åsikt men märken som JLC, VC och Omega grundades i början för att göra klockor för allmänheten. När Richemont köper upp Panerai och ska sälja klockan som sitt eget varumärke tycker jag att inte att historian är förvarad. Jag erkänner att jag uttryckte mig klantigt först men det är min åsikt.
Åsikt hit och dit. Vem ägde Panerai innan Vendome och började kränga klockor till allmänheten i början av 90-talet?

Du kan gärna få bena ut exakt när riktiga panerais tillverkades. Var rolexklockorna med paneraitavla panerai? Var de som tillverkades i början av 90-talet panerai? Var de motvilligt tillverkade nazi kampfschwimmer-klockorna panerai?
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Förstår inte tjusningen med Panerai, har förvisso ingen i min ägo men tilltalas inte av designen (eller storleken för den delen då jag har relativt nätta handleder). Är det märkets historia som lockar för många? Eller finns det andra skäl? :)
Har inte ägt en Panerai men har testat allt ifrån 42 till 47 mm, tycker att dom oftast på bild ser lite tråkiga och simpla ut men alltid när jag får tillfälle att testa en så blir jag lika förvånad över hur bra klockan sitter på handleden trots att den är stor på pappret, i verkligheten tycker jag att dom trots den oftast enkla designen har sjukt mycket karaktär när den sitter på handleden. (kan man säga att en klocka har karaktär? :hilarious:)

Testade senast på 5 års festen en Panerai med wire lugs. Satt riktigt bra och jag är numera ännu mer övertygad att jag i framtiden måste köpa en Panerai :cigar:

Bifogar två jämförelse bilder:
20170909_210844.jpg
20170909_210507.jpg
 
Topp