Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så, intensivt schema idag. Inte ens hunnit fota klockan med systemkameran ännu
Nu är jag väl inne på min 15:e panna eller något (som tur är jag inte värst på KS i alla fall ) och min smak har verkligen ändrats med åren. Första pannan jag köpte var en 112 direkt från en av mina närmaste vänner @n1tro . Det är på grund av honom och hans jävla 112 som jag varit en del av detta underbara galenskap i snart 8 år nu.
Nåväl, efter att ha skaffat min första Panerai började jag läsa på om Panerai och fastnade för vintage-modellerna. Detta ledde till att jag ville ha en så historiskt korrekt modell som möjligt med en simpel tavla, gärna utan subsekund. Datum och annat tjafs på tavlan var absolut förbjudet och det var endast boett i stål som gällde; alla andra material var "a big no-no" i mitt huvud. Något år senare släppte jag till slut sargen och köpte en 372.
Många börjar med en modern instegspanna (typ 1312) och blir sedan mer och mer "puristiska" av sig ju mer de hänger i Paneristi-kretsar och ju mer de lär sig. För mig har resan varit precis tvärtom. I början var det nästan uteslutande simpla pannor och 47mms 1:1 re-issues av historiska modeller som gällde. Sakta men säkert har jag börjat öppna ögonen för "moderna" Paneraier och börjat uppskatta helheten mer än de enskilda detaljerna. Ett exempel är att datum på tavlan var något som störde mig enormt i början, nu tycker jag tvärtom att det till och med kan vara snyggt på vissa modeller, speciellt om det inte finns en 9:a på andra sidan tavlan.
När jag köpte min 177 tänkte jag "fan, titan är ju jävligt nice, varför har jag uteslutit detta material i så många år?". Jag hade även 389:an ett tag och det var med den klockan jag insåg att jag verkligen älskar titan som material, både när det kommer till bekvämlighet på handleden men även estetiskt.
Som ni vet har jag den senaste tiden hakat upp mig lite på mindre pannor. Nu köpte jag en 683 strax efter årskiftet som satt läskigt bra på handleden. Så bra att jag insåg att jag måste ha en 1055. Denna paketöppning gäller inte en 1055, men den är fortfarande kvar på listan. Någon dag ska jag ha den.
Har även sedan en tid tillbaka haft bevakning på 42mms Paneraier i titan på Chrono24. Som många av er redan vet har 338 varit en stor kandidat till nästa panna. Har fortfarande inte testat wirelugs (förutom på GTG:er) och tror det skulle vara en perfekt dressare. Det var inte förrns för någon månad sen som det dök upp en panna jag hade missat totalt, som det knappt skrivits om. Den satte sig snabbt fast i mitt huvud.
Jag drog ett mail till Nymans och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta hem ett ex till mig. De svarade att det kan bli svårt men att de kan ge det ett försök.
Fast forward någon månad och den hade landat i butiken.
Så, vad blev det för klocka?
Jo, en PAM01279
En Luminor 1950 i 42mm med case i DMLS-titan med sandblast finish och en carbotech glasring.
P.9010 gen 2 med GMT-funktion
Jag hittade ingen information någonstans på webben om hur caset är tillverkat förutom att att det är "sandblasted titanium", så jag frågade Panerai direkt och fick bekräftat att det är DMLS-titan och att klockan är en limited edition på 500 ex och den sista Luminor 1950 de släpper i 42mm, nu när de kommer fokusera på Quaranta-serien och 44mm. Rätt sjukt att 1279 listar 60 000 kr mindre än 1662 som i princip är samma klocka i 44mm med annan tavla och några "små" skillnader.
Jag fullkomligt älskar kombon sandblasted titan, carbotech och de svarta visarna mot den "Blu Notte"-tavlan. Tycker verkligen de nailat färgschemat. Ska inte skriva något om "hur detta blir en keeper" etc för nu när jag flippat bronzon vet jag att ingen klocka sitter 100% säkert längre. Dessutom behöver jag köra den i några dagar innan jag kan ge en ärlig recension.
Men snygg som fan och sjukt bekväm på handleden är den i alla fall!
Imorgon åker det svarta gummit på och jag lovar, det kommer bättre bilder imorgon
Sant, även velcrot till 683 skulle funka bra tror jag.OM det skulle finnas ett PET-band i 22 mm, hade jag klippt ett till denna donna
Fan vad fint! Stort grattis!Så, intensivt schema idag. Inte ens hunnit fota klockan med systemkameran ännu
Nu är jag väl inne på min 15:e panna eller något (som tur är jag inte värst på KS i alla fall ) och min smak har verkligen ändrats med åren. Första pannan jag köpte var en 112 direkt från en av mina närmaste vänner @n1tro . Det är på grund av honom och hans jävla 112 som jag varit en del av detta underbara galenskap i snart 8 år nu.
Nåväl, efter att ha skaffat min första Panerai började jag läsa på om Panerai och fastnade för vintage-modellerna. Detta ledde till att jag ville ha en så historiskt korrekt modell som möjligt med en simpel tavla, gärna utan subsekund. Datum och annat tjafs på tavlan var absolut förbjudet och det var endast boett i stål som gällde; alla andra material var "a big no-no" i mitt huvud. Något år senare släppte jag till slut sargen och köpte en 372.
Många börjar med en modern instegspanna (typ 1312) och blir sedan mer och mer "puristiska" av sig ju mer de hänger i Paneristi-kretsar och ju mer de lär sig. För mig har resan varit precis tvärtom. I början var det nästan uteslutande simpla pannor och 47mms 1:1 re-issues av historiska modeller som gällde. Sakta men säkert har jag börjat öppna ögonen för "moderna" Paneraier och börjat uppskatta helheten mer än de enskilda detaljerna. Ett exempel är att datum på tavlan var något som störde mig enormt i början, nu tycker jag tvärtom att det till och med kan vara snyggt på vissa modeller, speciellt om det inte finns en 9:a på andra sidan tavlan.
När jag köpte min 177 tänkte jag "fan, titan är ju jävligt nice, varför har jag uteslutit detta material i så många år?". Jag hade även 389:an ett tag och det var med den klockan jag insåg att jag verkligen älskar titan som material, både när det kommer till bekvämlighet på handleden men även estetiskt.
Som ni vet har jag den senaste tiden hakat upp mig lite på mindre pannor. Nu köpte jag en 683 strax efter årskiftet som satt läskigt bra på handleden. Så bra att jag insåg att jag måste ha en 1055. Denna paketöppning gäller inte en 1055, men den är fortfarande kvar på listan. Någon dag ska jag ha den.
Har även sedan en tid tillbaka haft bevakning på 42mms Paneraier i titan på Chrono24. Som många av er redan vet har 338 varit en stor kandidat till nästa panna. Har fortfarande inte testat wirelugs (förutom på GTG:er) och tror det skulle vara en perfekt dressare. Det var inte förrns för någon månad sen som det dök upp en panna jag hade missat totalt, som det knappt skrivits om. Den satte sig snabbt fast i mitt huvud.
Jag drog ett mail till Nymans och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta hem ett ex till mig. De svarade att det kan bli svårt men att de kan ge det ett försök.
Fast forward någon månad och den hade landat i butiken.
Så, vad blev det för klocka?
Jo, en PAM01279
En Luminor 1950 i 42mm med case i DMLS-titan med sandblast finish och en carbotech glasring.
P.9010 gen 2 med GMT-funktion
Jag hittade ingen information någonstans på webben om hur caset är tillverkat förutom att att det är "sandblasted titanium", så jag frågade Panerai direkt och fick bekräftat att det är DMLS-titan och att klockan är en limited edition på 500 ex och den sista Luminor 1950 de släpper i 42mm, nu när de kommer fokusera på Quaranta-serien och 44mm. Rätt sjukt att 1279 listar 60 000 kr mindre än 1662 som i princip är samma klocka i 44mm med annan tavla och några "små" skillnader.
Jag fullkomligt älskar kombon sandblasted titan, carbotech och de svarta visarna mot den "Blu Notte"-tavlan. Tycker verkligen de nailat färgschemat. Ska inte skriva något om "hur detta blir en keeper" etc för nu när jag flippat bronzon vet jag att ingen klocka sitter 100% säkert längre. Dessutom behöver jag köra den i några dagar innan jag kan ge en ärlig recension.
Men snygg som fan och sjukt bekväm på handleden är den i alla fall!
Imorgon åker det svarta gummit på och jag lovar, det kommer bättre bilder imorgon
Stort grattis!Så, intensivt schema idag. Inte ens hunnit fota klockan med systemkameran ännu
Nu är jag väl inne på min 15:e panna eller något (som tur är jag inte värst på KS i alla fall ) och min smak har verkligen ändrats med åren. Första pannan jag köpte var en 112 direkt från en av mina närmaste vänner @n1tro . Det är på grund av honom och hans jävla 112 som jag varit en del av detta underbara galenskap i snart 8 år nu.
Nåväl, efter att ha skaffat min första Panerai började jag läsa på om Panerai och fastnade för vintage-modellerna. Detta ledde till att jag ville ha en så historiskt korrekt modell som möjligt med en simpel tavla, gärna utan subsekund. Datum och annat tjafs på tavlan var absolut förbjudet och det var endast boett i stål som gällde; alla andra material var "a big no-no" i mitt huvud. Något år senare släppte jag till slut sargen och köpte en 372.
Många börjar med en modern instegspanna (typ 1312) och blir sedan mer och mer "puristiska" av sig ju mer de hänger i Paneristi-kretsar och ju mer de lär sig. För mig har resan varit precis tvärtom. I början var det nästan uteslutande simpla pannor och 47mms 1:1 re-issues av historiska modeller som gällde. Sakta men säkert har jag börjat öppna ögonen för "moderna" Paneraier och börjat uppskatta helheten mer än de enskilda detaljerna. Ett exempel är att datum på tavlan var något som störde mig enormt i början, nu tycker jag tvärtom att det till och med kan vara snyggt på vissa modeller, speciellt om det inte finns en 9:a på andra sidan tavlan.
När jag köpte min 177 tänkte jag "fan, titan är ju jävligt nice, varför har jag uteslutit detta material i så många år?". Jag hade även 389:an ett tag och det var med den klockan jag insåg att jag verkligen älskar titan som material, både när det kommer till bekvämlighet på handleden men även estetiskt.
Som ni vet har jag den senaste tiden hakat upp mig lite på mindre pannor. Nu köpte jag en 683 strax efter årskiftet som satt läskigt bra på handleden. Så bra att jag insåg att jag måste ha en 1055. Denna paketöppning gäller inte en 1055, men den är fortfarande kvar på listan. Någon dag ska jag ha den.
Har även sedan en tid tillbaka haft bevakning på 42mms Paneraier i titan på Chrono24. Som många av er redan vet har 338 varit en stor kandidat till nästa panna. Har fortfarande inte testat wirelugs (förutom på GTG:er) och tror det skulle vara en perfekt dressare. Det var inte förrns för någon månad sen som det dök upp en panna jag hade missat totalt, som det knappt skrivits om. Den satte sig snabbt fast i mitt huvud.
Jag drog ett mail till Nymans och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta hem ett ex till mig. De svarade att det kan bli svårt men att de kan ge det ett försök.
Fast forward någon månad och den hade landat i butiken.
Så, vad blev det för klocka?
Jo, en PAM01279
En Luminor 1950 i 42mm med case i DMLS-titan med sandblast finish och en carbotech glasring.
P.9010 gen 2 med GMT-funktion
Jag hittade ingen information någonstans på webben om hur caset är tillverkat förutom att att det är "sandblasted titanium", så jag frågade Panerai direkt och fick bekräftat att det är DMLS-titan och att klockan är en limited edition på 500 ex och den sista Luminor 1950 de släpper i 42mm, nu när de kommer fokusera på Quaranta-serien och 44mm. Rätt sjukt att 1279 listar 60 000 kr mindre än 1662 som i princip är samma klocka i 44mm med annan tavla och några "små" skillnader.
Jag fullkomligt älskar kombon sandblasted titan, carbotech och de svarta visarna mot den "Blu Notte"-tavlan. Tycker verkligen de nailat färgschemat. Ska inte skriva något om "hur detta blir en keeper" etc för nu när jag flippat bronzon vet jag att ingen klocka sitter 100% säkert längre. Dessutom behöver jag köra den i några dagar innan jag kan ge en ärlig recension.
Men snygg som fan och sjukt bekväm på handleden är den i alla fall!
Imorgon åker det svarta gummit på och jag lovar, det kommer bättre bilder imorgon
Grattis!! Vilken snygging - och spännande materialkombination. Man blir nyfiken på att se den live - jag anar att den är svårfångad på bild (även om jag vet att om någon kommer att lyckas med att fånga den så är det du)Så, intensivt schema idag. Inte ens hunnit fota klockan med systemkameran ännu
Nu är jag väl inne på min 15:e panna eller något (som tur är jag inte värst på KS i alla fall ) och min smak har verkligen ändrats med åren. Första pannan jag köpte var en 112 direkt från en av mina närmaste vänner @n1tro . Det är på grund av honom och hans jävla 112 som jag varit en del av detta underbara galenskap i snart 8 år nu.
Nåväl, efter att ha skaffat min första Panerai började jag läsa på om Panerai och fastnade för vintage-modellerna. Detta ledde till att jag ville ha en så historiskt korrekt modell som möjligt med en simpel tavla, gärna utan subsekund. Datum och annat tjafs på tavlan var absolut förbjudet och det var endast boett i stål som gällde; alla andra material var "a big no-no" i mitt huvud. Något år senare släppte jag till slut sargen och köpte en 372.
Många börjar med en modern instegspanna (typ 1312) och blir sedan mer och mer "puristiska" av sig ju mer de hänger i Paneristi-kretsar och ju mer de lär sig. För mig har resan varit precis tvärtom. I början var det nästan uteslutande simpla pannor och 47mms 1:1 re-issues av historiska modeller som gällde. Sakta men säkert har jag börjat öppna ögonen för "moderna" Paneraier och börjat uppskatta helheten mer än de enskilda detaljerna. Ett exempel är att datum på tavlan var något som störde mig enormt i början, nu tycker jag tvärtom att det till och med kan vara snyggt på vissa modeller, speciellt om det inte finns en 9:a på andra sidan tavlan.
När jag köpte min 177 tänkte jag "fan, titan är ju jävligt nice, varför har jag uteslutit detta material i så många år?". Jag hade även 389:an ett tag och det var med den klockan jag insåg att jag verkligen älskar titan som material, både när det kommer till bekvämlighet på handleden men även estetiskt.
Som ni vet har jag den senaste tiden hakat upp mig lite på mindre pannor. Nu köpte jag en 683 strax efter årskiftet som satt läskigt bra på handleden. Så bra att jag insåg att jag måste ha en 1055. Denna paketöppning gäller inte en 1055, men den är fortfarande kvar på listan. Någon dag ska jag ha den.
Har även sedan en tid tillbaka haft bevakning på 42mms Paneraier i titan på Chrono24. Som många av er redan vet har 338 varit en stor kandidat till nästa panna. Har fortfarande inte testat wirelugs (förutom på GTG:er) och tror det skulle vara en perfekt dressare. Det var inte förrns för någon månad sen som det dök upp en panna jag hade missat totalt, som det knappt skrivits om. Den satte sig snabbt fast i mitt huvud.
Jag drog ett mail till Nymans och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta hem ett ex till mig. De svarade att det kan bli svårt men att de kan ge det ett försök.
Fast forward någon månad och den hade landat i butiken.
Så, vad blev det för klocka?
Jo, en PAM01279
En Luminor 1950 i 42mm, case i DMLS-titan med sandblasted finish och en carbotech glasrin
Inuti klockan sitter P.9010 gen 2 med GMT-funktion
Jag hittade ingen information någonstans på webben om hur caset är tillverkat förutom att att det är "sandblasted titanium", så jag frågade Panerai direkt och fick bekräftat att det är DMLS-titan och att klockan är en limited edition på 500 ex och den sista Luminor 1950 de släpper i 42mm, nu när de kommer fokusera på Quaranta-serien och 44mm. Rätt sjukt att 1279 listar 60 000 kr mindre än 1662 som i princip är samma klocka i 44mm med annan tavla och några "små" skillnader.
Jag fullkomligt älskar kombon sandblasted titan, carbotech och de svarta visarna mot den "Blu Notte"-tavlan. Tycker verkligen de nailat färgschemat. Ska inte skriva något om "hur detta blir en keeper" etc för nu när jag flippat bronzon vet jag att ingen klocka sitter 100% säkert längre. Dessutom behöver jag köra den i några dagar innan jag kan ge en ärlig recension.
Men snygg som fan och sjukt bekväm på handleden är den i alla fall!
Imorgon åker det svarta gummit på och jag lovar, det kommer bättre bilder imorgon
Tack Nymans Ur för en jättetrevlig affär !
Edit: kunde inte hålla mig. Gummit på redan.
Grattis!! Den är riktigt fin!Så, intensivt schema idag. Inte ens hunnit fota klockan med systemkameran ännu
Nu är jag väl inne på min 15:e panna eller något (som tur är jag inte värst på KS i alla fall ) och min smak har verkligen ändrats med åren. Första pannan jag köpte var en 112 direkt från en av mina närmaste vänner @n1tro . Det är på grund av honom och hans jävla 112 som jag varit en del av detta underbara galenskap i snart 8 år nu.
Nåväl, efter att ha skaffat min första Panerai började jag läsa på om Panerai och fastnade för vintage-modellerna. Detta ledde till att jag ville ha en så historiskt korrekt modell som möjligt med en simpel tavla, gärna utan subsekund. Datum och annat tjafs på tavlan var absolut förbjudet och det var endast boett i stål som gällde; alla andra material var "a big no-no" i mitt huvud. Något år senare släppte jag till slut sargen och köpte en 372.
Många börjar med en modern instegspanna (typ 1312) och blir sedan mer och mer "puristiska" av sig ju mer de hänger i Paneristi-kretsar och ju mer de lär sig. För mig har resan varit precis tvärtom. I början var det nästan uteslutande simpla pannor och 47mms 1:1 re-issues av historiska modeller som gällde. Sakta men säkert har jag börjat öppna ögonen för "moderna" Paneraier och börjat uppskatta helheten mer än de enskilda detaljerna. Ett exempel är att datum på tavlan var något som störde mig enormt i början, nu tycker jag tvärtom att det till och med kan vara snyggt på vissa modeller, speciellt om det inte finns en 9:a på andra sidan tavlan.
När jag köpte min 177 tänkte jag "fan, titan är ju jävligt nice, varför har jag uteslutit detta material i så många år?". Jag hade även 389:an ett tag och det var med den klockan jag insåg att jag verkligen älskar titan som material, både när det kommer till bekvämlighet på handleden men även estetiskt.
Som ni vet har jag den senaste tiden hakat upp mig lite på mindre pannor. Nu köpte jag en 683 strax efter årskiftet som satt läskigt bra på handleden. Så bra att jag insåg att jag måste ha en 1055. Denna paketöppning gäller inte en 1055, men den är fortfarande kvar på listan. Någon dag ska jag ha den.
Har även sedan en tid tillbaka haft bevakning på 42mms Paneraier i titan på Chrono24. Som många av er redan vet har 338 varit en stor kandidat till nästa panna. Har fortfarande inte testat wirelugs (förutom på GTG:er) och tror det skulle vara en perfekt dressare. Det var inte förrns för någon månad sen som det dök upp en panna jag hade missat totalt, som det knappt skrivits om. Den satte sig snabbt fast i mitt huvud.
Jag drog ett mail till Nymans och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta hem ett ex till mig. De svarade att det kan bli svårt men att de kan ge det ett försök.
Fast forward någon månad och den hade landat i butiken.
Så, vad blev det för klocka?
Jo, en PAM01279
En Luminor 1950 i 42mm, case i DMLS-titan med sandblasted finish och en carbotech glasrin
Inuti klockan sitter P.9010 gen 2 med GMT-funktion
Jag hittade ingen information någonstans på webben om hur caset är tillverkat förutom att att det är "sandblasted titanium", så jag frågade Panerai direkt och fick bekräftat att det är DMLS-titan och att klockan är en limited edition på 500 ex och den sista Luminor 1950 de släpper i 42mm, nu när de kommer fokusera på Quaranta-serien och 44mm. Rätt sjukt att 1279 listar 60 000 kr mindre än 1662 som i princip är samma klocka i 44mm med annan tavla och några "små" skillnader.
Jag fullkomligt älskar kombon sandblasted titan, carbotech och de svarta visarna mot den "Blu Notte"-tavlan. Tycker verkligen de nailat färgschemat. Ska inte skriva något om "hur detta blir en keeper" etc för nu när jag flippat bronzon vet jag att ingen klocka sitter 100% säkert längre. Dessutom behöver jag köra den i några dagar innan jag kan ge en ärlig recension.
Men snygg som fan och sjukt bekväm på handleden är den i alla fall!
Imorgon åker det svarta gummit på och jag lovar, det kommer bättre bilder imorgon
Tack Nymans Ur för en jättetrevlig affär !
Edit: kunde inte hålla mig. Gummit på redan.
Grattis! Riktigt trevlig den där, har haft på känn att du skulle slå tillSå, intensivt schema idag. Inte ens hunnit fota klockan med systemkameran ännu
Nu är jag väl inne på min 15:e panna eller något (som tur är jag inte värst på KS i alla fall ) och min smak har verkligen ändrats med åren. Första pannan jag köpte var en 112 direkt från en av mina närmaste vänner @n1tro . Det är på grund av honom och hans jävla 112 som jag varit en del av detta underbara galenskap i snart 8 år nu.
Nåväl, efter att ha skaffat min första Panerai började jag läsa på om Panerai och fastnade för vintage-modellerna. Detta ledde till att jag ville ha en så historiskt korrekt modell som möjligt med en simpel tavla, gärna utan subsekund. Datum och annat tjafs på tavlan var absolut förbjudet och det var endast boett i stål som gällde; alla andra material var "a big no-no" i mitt huvud. Något år senare släppte jag till slut sargen och köpte en 372.
Många börjar med en modern instegspanna (typ 1312) och blir sedan mer och mer "puristiska" av sig ju mer de hänger i Paneristi-kretsar och ju mer de lär sig. För mig har resan varit precis tvärtom. I början var det nästan uteslutande simpla pannor och 47mms 1:1 re-issues av historiska modeller som gällde. Sakta men säkert har jag börjat öppna ögonen för "moderna" Paneraier och börjat uppskatta helheten mer än de enskilda detaljerna. Ett exempel är att datum på tavlan var något som störde mig enormt i början, nu tycker jag tvärtom att det till och med kan vara snyggt på vissa modeller, speciellt om det inte finns en 9:a på andra sidan tavlan.
När jag köpte min 177 tänkte jag "fan, titan är ju jävligt nice, varför har jag uteslutit detta material i så många år?". Jag hade även 389:an ett tag och det var med den klockan jag insåg att jag verkligen älskar titan som material, både när det kommer till bekvämlighet på handleden men även estetiskt.
Som ni vet har jag den senaste tiden hakat upp mig lite på mindre pannor. Nu köpte jag en 683 strax efter årskiftet som satt läskigt bra på handleden. Så bra att jag insåg att jag måste ha en 1055. Denna paketöppning gäller inte en 1055, men den är fortfarande kvar på listan. Någon dag ska jag ha den.
Har även sedan en tid tillbaka haft bevakning på 42mms Paneraier i titan på Chrono24. Som många av er redan vet har 338 varit en stor kandidat till nästa panna. Har fortfarande inte testat wirelugs (förutom på GTG:er) och tror det skulle vara en perfekt dressare. Det var inte förrns för någon månad sen som det dök upp en panna jag hade missat totalt, som det knappt skrivits om. Den satte sig snabbt fast i mitt huvud.
Jag drog ett mail till Nymans och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta hem ett ex till mig. De svarade att det kan bli svårt men att de kan ge det ett försök.
Fast forward någon månad och den hade landat i butiken.
Så, vad blev det för klocka?
Jo, en PAM01279
En Luminor 1950 i 42mm, case i DMLS-titan med sandblasted finish och en carbotech glasrin
Inuti klockan sitter P.9010 gen 2 med GMT-funktion
Jag hittade ingen information någonstans på webben om hur caset är tillverkat förutom att att det är "sandblasted titanium", så jag frågade Panerai direkt och fick bekräftat att det är DMLS-titan och att klockan är en limited edition på 500 ex och den sista Luminor 1950 de släpper i 42mm, nu när de kommer fokusera på Quaranta-serien och 44mm. Rätt sjukt att 1279 listar 60 000 kr mindre än 1662 som i princip är samma klocka i 44mm med annan tavla och några "små" skillnader.
Jag fullkomligt älskar kombon sandblasted titan, carbotech och de svarta visarna mot den "Blu Notte"-tavlan. Tycker verkligen de nailat färgschemat. Ska inte skriva något om "hur detta blir en keeper" etc för nu när jag flippat bronzon vet jag att ingen klocka sitter 100% säkert längre. Dessutom behöver jag köra den i några dagar innan jag kan ge en ärlig recension.
Men snygg som fan och sjukt bekväm på handleden är den i alla fall!
Imorgon åker det svarta gummit på och jag lovar, det kommer bättre bilder imorgon
Tack Nymans Ur för en jättetrevlig affär !
Edit: kunde inte hålla mig. Gummit på redan.
Det gråa pet finns, inte det blåa. Så det funkar för @azcii tror jag.OM det skulle finnas ett PET-band i 22 mm, hade jag klippt ett till denna donna
Wow niiice, stort grattis!Så, intensivt schema idag. Inte ens hunnit fota klockan med systemkameran ännu
Nu är jag väl inne på min 15:e panna eller något (som tur är jag inte värst på KS i alla fall ) och min smak har verkligen ändrats med åren. Första pannan jag köpte var en 112 direkt från en av mina närmaste vänner @n1tro . Det är på grund av honom och hans jävla 112 som jag varit en del av detta underbara galenskap i snart 8 år nu.
Nåväl, efter att ha skaffat min första Panerai började jag läsa på om Panerai och fastnade för vintage-modellerna. Detta ledde till att jag ville ha en så historiskt korrekt modell som möjligt med en simpel tavla, gärna utan subsekund. Datum och annat tjafs på tavlan var absolut förbjudet och det var endast boett i stål som gällde; alla andra material var "a big no-no" i mitt huvud. Något år senare släppte jag till slut sargen och köpte en 372.
Många börjar med en modern instegspanna (typ 1312) och blir sedan mer och mer "puristiska" av sig ju mer de hänger i Paneristi-kretsar och ju mer de lär sig. För mig har resan varit precis tvärtom. I början var det nästan uteslutande simpla pannor och 47mms 1:1 re-issues av historiska modeller som gällde. Sakta men säkert har jag börjat öppna ögonen för "moderna" Paneraier och börjat uppskatta helheten mer än de enskilda detaljerna. Ett exempel är att datum på tavlan var något som störde mig enormt i början, nu tycker jag tvärtom att det till och med kan vara snyggt på vissa modeller, speciellt om det inte finns en 9:a på andra sidan tavlan.
När jag köpte min 177 tänkte jag "fan, titan är ju jävligt nice, varför har jag uteslutit detta material i så många år?". Jag hade även 389:an ett tag och det var med den klockan jag insåg att jag verkligen älskar titan som material, både när det kommer till bekvämlighet på handleden men även estetiskt.
Som ni vet har jag den senaste tiden hakat upp mig lite på mindre pannor. Nu köpte jag en 683 strax efter årskiftet som satt läskigt bra på handleden. Så bra att jag insåg att jag måste ha en 1055. Denna paketöppning gäller inte en 1055, men den är fortfarande kvar på listan. Någon dag ska jag ha den.
Har även sedan en tid tillbaka haft bevakning på 42mms Paneraier i titan på Chrono24. Som många av er redan vet har 338 varit en stor kandidat till nästa panna. Har fortfarande inte testat wirelugs (förutom på GTG:er) och tror det skulle vara en perfekt dressare. Det var inte förrns för någon månad sen som det dök upp en panna jag hade missat totalt, som det knappt skrivits om. Den satte sig snabbt fast i mitt huvud.
Jag drog ett mail till Nymans och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta hem ett ex till mig. De svarade att det kan bli svårt men att de kan ge det ett försök.
Fast forward någon månad och den hade landat i butiken.
Så, vad blev det för klocka?
Jo, en PAM01279
En Luminor 1950 i 42mm, case i DMLS-titan med sandblasted finish och en carbotech glasrin
Inuti klockan sitter P.9010 gen 2 med GMT-funktion
Jag hittade ingen information någonstans på webben om hur caset är tillverkat förutom att att det är "sandblasted titanium", så jag frågade Panerai direkt och fick bekräftat att det är DMLS-titan och att klockan är en limited edition på 500 ex och den sista Luminor 1950 de släpper i 42mm, nu när de kommer fokusera på Quaranta-serien och 44mm. Rätt sjukt att 1279 listar 60 000 kr mindre än 1662 som i princip är samma klocka i 44mm med annan tavla och några "små" skillnader.
Jag fullkomligt älskar kombon sandblasted titan, carbotech och de svarta visarna mot den "Blu Notte"-tavlan. Tycker verkligen de nailat färgschemat. Ska inte skriva något om "hur detta blir en keeper" etc för nu när jag flippat bronzon vet jag att ingen klocka sitter 100% säkert längre. Dessutom behöver jag köra den i några dagar innan jag kan ge en ärlig recension.
Men snygg som fan och sjukt bekväm på handleden är den i alla fall!
Imorgon åker det svarta gummit på och jag lovar, det kommer bättre bilder imorgon
Tack Nymans Ur för en jättetrevlig affär !
Edit: kunde inte hålla mig. Gummit på redan.
Stort grattis! Hade på känn att det var en 1279. Sjukt bra val!Så, intensivt schema idag. Inte ens hunnit fota klockan med systemkameran ännu
Nu är jag väl inne på min 15:e panna eller något (som tur är jag inte värst på KS i alla fall ) och min smak har verkligen ändrats med åren. Första pannan jag köpte var en 112 direkt från en av mina närmaste vänner @n1tro . Det är på grund av honom och hans jävla 112 som jag varit en del av detta underbara galenskap i snart 8 år nu.
Nåväl, efter att ha skaffat min första Panerai började jag läsa på om Panerai och fastnade för vintage-modellerna. Detta ledde till att jag ville ha en så historiskt korrekt modell som möjligt med en simpel tavla, gärna utan subsekund. Datum och annat tjafs på tavlan var absolut förbjudet och det var endast boett i stål som gällde; alla andra material var "a big no-no" i mitt huvud. Något år senare släppte jag till slut sargen och köpte en 372.
Många börjar med en modern instegspanna (typ 1312) och blir sedan mer och mer "puristiska" av sig ju mer de hänger i Paneristi-kretsar och ju mer de lär sig. För mig har resan varit precis tvärtom. I början var det nästan uteslutande simpla pannor och 47mms 1:1 re-issues av historiska modeller som gällde. Sakta men säkert har jag börjat öppna ögonen för "moderna" Paneraier och börjat uppskatta helheten mer än de enskilda detaljerna. Ett exempel är att datum på tavlan var något som störde mig enormt i början, nu tycker jag tvärtom att det till och med kan vara snyggt på vissa modeller, speciellt om det inte finns en 9:a på andra sidan tavlan.
När jag köpte min 177 tänkte jag "fan, titan är ju jävligt nice, varför har jag uteslutit detta material i så många år?". Jag hade även 389:an ett tag och det var med den klockan jag insåg att jag verkligen älskar titan som material, både när det kommer till bekvämlighet på handleden men även estetiskt.
Som ni vet har jag den senaste tiden hakat upp mig lite på mindre pannor. Nu köpte jag en 683 strax efter årskiftet som satt läskigt bra på handleden. Så bra att jag insåg att jag måste ha en 1055. Denna paketöppning gäller inte en 1055, men den är fortfarande kvar på listan. Någon dag ska jag ha den.
Har även sedan en tid tillbaka haft bevakning på 42mms Paneraier i titan på Chrono24. Som många av er redan vet har 338 varit en stor kandidat till nästa panna. Har fortfarande inte testat wirelugs (förutom på GTG:er) och tror det skulle vara en perfekt dressare. Det var inte förrns för någon månad sen som det dök upp en panna jag hade missat totalt, som det knappt skrivits om. Den satte sig snabbt fast i mitt huvud.
Jag drog ett mail till Nymans och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta hem ett ex till mig. De svarade att det kan bli svårt men att de kan ge det ett försök.
Fast forward någon månad och den hade landat i butiken.
Så, vad blev det för klocka?
Jo, en PAM01279
En Luminor 1950 i 42mm, case i DMLS-titan med sandblasted finish och en carbotech glasrin
Inuti klockan sitter P.9010 gen 2 med GMT-funktion
Jag hittade ingen information någonstans på webben om hur caset är tillverkat förutom att att det är "sandblasted titanium", så jag frågade Panerai direkt och fick bekräftat att det är DMLS-titan och att klockan är en limited edition på 500 ex och den sista Luminor 1950 de släpper i 42mm, nu när de kommer fokusera på Quaranta-serien och 44mm. Rätt sjukt att 1279 listar 60 000 kr mindre än 1662 som i princip är samma klocka i 44mm med annan tavla och några "små" skillnader.
Jag fullkomligt älskar kombon sandblasted titan, carbotech och de svarta visarna mot den "Blu Notte"-tavlan. Tycker verkligen de nailat färgschemat. Ska inte skriva något om "hur detta blir en keeper" etc för nu när jag flippat bronzon vet jag att ingen klocka sitter 100% säkert längre. Dessutom behöver jag köra den i några dagar innan jag kan ge en ärlig recension.
Men snygg som fan och sjukt bekväm på handleden är den i alla fall!
Imorgon åker det svarta gummit på och jag lovar, det kommer bättre bilder imorgon
Tack Nymans Ur för en jättetrevlig affär !
Edit: kunde inte hålla mig. Gummit på redan.
Galet avis! Stort Grattis!!Så, intensivt schema idag. Inte ens hunnit fota klockan med systemkameran ännu
Nu är jag väl inne på min 15:e panna eller något (som tur är jag inte värst på KS i alla fall ) och min smak har verkligen ändrats med åren. Första pannan jag köpte var en 112 direkt från en av mina närmaste vänner @n1tro . Det är på grund av honom och hans jävla 112 som jag varit en del av detta underbara galenskap i snart 8 år nu.
Nåväl, efter att ha skaffat min första Panerai började jag läsa på om Panerai och fastnade för vintage-modellerna. Detta ledde till att jag ville ha en så historiskt korrekt modell som möjligt med en simpel tavla, gärna utan subsekund. Datum och annat tjafs på tavlan var absolut förbjudet och det var endast boett i stål som gällde; alla andra material var "a big no-no" i mitt huvud. Något år senare släppte jag till slut sargen och köpte en 372.
Många börjar med en modern instegspanna (typ 1312) och blir sedan mer och mer "puristiska" av sig ju mer de hänger i Paneristi-kretsar och ju mer de lär sig. För mig har resan varit precis tvärtom. I början var det nästan uteslutande simpla pannor och 47mms 1:1 re-issues av historiska modeller som gällde. Sakta men säkert har jag börjat öppna ögonen för "moderna" Paneraier och börjat uppskatta helheten mer än de enskilda detaljerna. Ett exempel är att datum på tavlan var något som störde mig enormt i början, nu tycker jag tvärtom att det till och med kan vara snyggt på vissa modeller, speciellt om det inte finns en 9:a på andra sidan tavlan.
När jag köpte min 177 tänkte jag "fan, titan är ju jävligt nice, varför har jag uteslutit detta material i så många år?". Jag hade även 389:an ett tag och det var med den klockan jag insåg att jag verkligen älskar titan som material, både när det kommer till bekvämlighet på handleden men även estetiskt.
Som ni vet har jag den senaste tiden hakat upp mig lite på mindre pannor. Nu köpte jag en 683 strax efter årskiftet som satt läskigt bra på handleden. Så bra att jag insåg att jag måste ha en 1055. Denna paketöppning gäller inte en 1055, men den är fortfarande kvar på listan. Någon dag ska jag ha den.
Har även sedan en tid tillbaka haft bevakning på 42mms Paneraier i titan på Chrono24. Som många av er redan vet har 338 varit en stor kandidat till nästa panna. Har fortfarande inte testat wirelugs (förutom på GTG:er) och tror det skulle vara en perfekt dressare. Det var inte förrns för någon månad sen som det dök upp en panna jag hade missat totalt, som det knappt skrivits om. Den satte sig snabbt fast i mitt huvud.
Jag drog ett mail till Nymans och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta hem ett ex till mig. De svarade att det kan bli svårt men att de kan ge det ett försök.
Fast forward någon månad och den hade landat i butiken.
Så, vad blev det för klocka?
Jo, en PAM01279
En Luminor 1950 i 42mm, case i DMLS-titan med sandblasted finish och en carbotech glasrin
Inuti klockan sitter P.9010 gen 2 med GMT-funktion
Jag hittade ingen information någonstans på webben om hur caset är tillverkat förutom att att det är "sandblasted titanium", så jag frågade Panerai direkt och fick bekräftat att det är DMLS-titan och att klockan är en limited edition på 500 ex och den sista Luminor 1950 de släpper i 42mm, nu när de kommer fokusera på Quaranta-serien och 44mm. Rätt sjukt att 1279 listar 60 000 kr mindre än 1662 som i princip är samma klocka i 44mm med annan tavla och några "små" skillnader.
Jag fullkomligt älskar kombon sandblasted titan, carbotech och de svarta visarna mot den "Blu Notte"-tavlan. Tycker verkligen de nailat färgschemat. Ska inte skriva något om "hur detta blir en keeper" etc för nu när jag flippat bronzon vet jag att ingen klocka sitter 100% säkert längre. Dessutom behöver jag köra den i några dagar innan jag kan ge en ärlig recension.
Men snygg som fan och sjukt bekväm på handleden är den i alla fall!
Imorgon åker det svarta gummit på och jag lovar, det kommer bättre bilder imorgon
Tack Nymans Ur för en jättetrevlig affär !
Edit: kunde inte hålla mig. Gummit på redan.
Den där är riktigt jävla bra! Grattis igen!Ett paket har landat... Sålde förra året min 671 till @Bingoraalf och köpte istället en 42mm 1074 för att senare byta tillbaka till 671, ingen ovanlig manöver i mitt klockliv Har inga problem att bära 47mm Sub och gillar dom skarpt, men saknaden av en 42mm Sub har legat och skavt nästan konstant för det går inte att komma ifrån... 42mm Sub sitter och bärs helt fantastiskt och funkar till allt utom frack. Så efter lite funderande så bestämde jag mig för att en 682 ska jag ha när lämpligt tillfälle dyker upp och det gjorde det nu. En av mina Luminor (61:an) lämnade och en 682 är på plats. 1305 är ju en av mina favoriter och det har samma i mindre format, clean och toolig och jag känner mig extremt nöjd med vad @metamorfos brukar kalla för "damklocka" men kommer att bära den med stolthet
Wtf, har du en exp1 @metamorfos ?För er som känner till hur en annan klocka av känt märke sitter så kan ni få en jämförelse bild som jag passade på att ta när jag hämtade ut klockan, jag fuskar med annat också ibland Exp2 42mm inte så liten som @metamorfos Exp1 såklart, det finns ju gränser
216570 känns och sitter mer som en 44mm bettarini.
Tack igen, känns galet braDen där är riktigt jävla bra! Grattis igen!
Snyggt!Ett paket har landat... Sålde förra året min 671 till @Bingoraalf och köpte istället en 42mm 1074 för att senare byta tillbaka till 671, ingen ovanlig manöver i mitt klockliv Har inga problem att bära 47mm Sub och gillar dom skarpt, men saknaden av en 42mm Sub har legat och skavt nästan konstant för det går inte att komma ifrån... 42mm Sub sitter och bärs helt fantastiskt och funkar till allt utom frack. Så efter lite funderande så bestämde jag mig för att en 682 ska jag ha när lämpligt tillfälle dyker upp och det gjorde det nu. En av mina Luminor (61:an) lämnade och en 682 är på plats. 1305 är ju en av mina favoriter och det har samma i mindre format, clean och toolig och jag känner mig extremt nöjd med vad @metamorfos brukar kalla för "damklocka" men kommer att bära den med stolthet
Grattis!Ett paket har landat... Sålde förra året min 671 till @Bingoraalf och köpte istället en 42mm 1074 för att senare byta tillbaka till 671, ingen ovanlig manöver i mitt klockliv Har inga problem att bära 47mm Sub och gillar dom skarpt, men saknaden av en 42mm Sub har legat och skavt nästan konstant för det går inte att komma ifrån... 42mm Sub sitter och bärs helt fantastiskt och funkar till allt utom frack. Så efter lite funderande så bestämde jag mig för att en 682 ska jag ha när lämpligt tillfälle dyker upp och det gjorde det nu. En av mina Luminor (61:an) lämnade och en 682 är på plats. 1305 är ju en av mina favoriter och det har samma i mindre format, clean och toolig och jag känner mig extremt nöjd med vad @metamorfos brukar kalla för "damklocka" men kommer att bära den med stolthet
TackSnyggt!
TackGrattis!
Grattis!!Ett paket har landat... Sålde förra året min 671 till @Bingoraalf och köpte istället en 42mm 1074 för att senare byta tillbaka till 671, ingen ovanlig manöver i mitt klockliv Har inga problem att bära 47mm Sub och gillar dom skarpt, men saknaden av en 42mm Sub har legat och skavt nästan konstant för det går inte att komma ifrån... 42mm Sub sitter och bärs helt fantastiskt och funkar till allt utom frack. Så efter lite funderande så bestämde jag mig för att en 682 ska jag ha när lämpligt tillfälle dyker upp och det gjorde det nu. En av mina Luminor (61:an) lämnade och en 682 är på plats. 1305 är ju en av mina favoriter och det har samma i mindre format, clean och toolig och jag känner mig extremt nöjd med vad @metamorfos brukar kalla för "damklocka" men kommer att bära den med stolthet
Wtf, har du en exp1 @metamorfos ?
För er som känner till hur en annan klocka av känt märke sitter så kan ni få en jämförelse bild som jag passade på att ta när jag hämtade ut klockan, jag fuskar med annat också ibland Exp2 42mm inte så liten som @metamorfos Exp1 såklart, det finns ju gränser
216570 känns och sitter mer som en 44mm bettarini.
Förklarar din profilbildJag har en exp1
Wtf, har du en exp1 @metamorfos ?
Förklarar din profilbild
Grattis!Ett paket har landat... Sålde förra året min 671 till @Bingoraalf och köpte istället en 42mm 1074 för att senare byta tillbaka till 671, ingen ovanlig manöver i mitt klockliv Har inga problem att bära 47mm Sub och gillar dom skarpt, men saknaden av en 42mm Sub har legat och skavt nästan konstant för det går inte att komma ifrån... 42mm Sub sitter och bärs helt fantastiskt och funkar till allt utom frack. Så efter lite funderande så bestämde jag mig för att en 682 ska jag ha när lämpligt tillfälle dyker upp och det gjorde det nu. En av mina Luminor (61:an) lämnade och en 682 är på plats. 1305 är ju en av mina favoriter och det har samma i mindre format, clean och toolig och jag känner mig extremt nöjd med vad @metamorfos brukar kalla för "damklocka" men kommer att bära den med stolthet
TackGrattis!!