• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Moreno

Cartier
Ang Lab-Id, tycker nog att zebran är snyggare och mycket mer prisvärd. Var nära på att köpa en för ett tag sen men säljaren var så otrevlig så jag backade.
item_XL_11946975_17825371.jpg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag tänker att om man vill sälja den vidare så ...

Jag började fundera på min 359:a, vilket är en klocka jag tänkt att jag aldrig kommer sälja. Därmed hade jag kunnat köra utan fullset, fast med cert såklart ... Sedan inser jag att jag skulle ju faktiskt kunna byta upp mig till en 1359:a någon dag.

Jag tror att vissa av oss är lite mer hardcore än andra... ;)

Jag tror jag lutar åt detta resonemang. Kruxet är väl att den dagen man vill sälja så är möjliga kundkretsen betydligt mindre än för valfri Rolex. Och de som värderar B&P (läs: de som hänger i denna tråd) kommer kanske inte direkt kasta sig över objektet även om allt är kosher.
Ja, problemet uppstår ju i grupptänkande som detta som fördömer watch-only-försäljningar. Finns ju fördelar med det, ex. svårare att sälja fakes, men det kanske hämmar marknaden på något sätt.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Ja, problemet uppstår ju i grupptänkande som detta som fördömer watch-only-försäljningar. Finns ju fördelar med det, ex. svårare att sälja fakes, men det kanske hämmar marknaden på något sätt.
Håller helt med. I andra delar av världen så är man absolut inte så petiga med B&P eller skick heller för den delen. Ofta så känns det som att när man säljer här på KS så ska klockan ha levt hela livet i bankfacket. Minsta hairline ska minsann göras prisavdrag för.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ja, problemet uppstår ju i grupptänkande som detta som fördömer watch-only-försäljningar. Finns ju fördelar med det, ex. svårare att sälja fakes, men det kanske hämmar marknaden på något sätt.
Jag har köpt flera Panerai under lite småjobbiga omständigheter, och när dessutom Kaplans killgissar (samt en av Nymans gubbar som inte tänkte så långt) att en av klockorna är falsk (vilket var fel, Panerai själva intygade äktheten till slut), så vet jag hur det känns i magen. Jag betalar hellre för B&P så jag slipper den osäkerhetskänslan.
Håller helt med. I andra delar av världen så är man absolut inte så petiga med B&P eller skick heller för den delen. Ofta så känns det som att när man säljer här på KS så ska klockan ha levt hela livet i bankfacket. Minsta hairline ska minsann göras prisavdrag för.
Det där tycker jag däremot är löjligt. Klockor är till för att användas, men man behöver kanske inte elda upp B&P bara för det? :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
... så om någon sitter på en 655 med lite skavsår billigt (B&P tack), så tar jag den. Borde kanske påminna @Nymans Ur 1851 att alla vita Panerai som de inte tar emot i deras pre-owned är svårsålda. :)
 
  • Like
Reactions: PJW

keroro

Rolex
2-Faktor
Det bara ligger en Blonzo där och skräpar. Finns det något starkare intyg på att vad du ser inte är äkta grejer?
Det är Panerai-fönstret hos Union Watch, förmodligen Hong Kongs största gråhandlare. De lämnar 1 års garanti på alla ur och köper tillbaka din klocka för 85% av ditt köpepris om du vill byta in. Garanti för att det är äkta... nja, jag skulle nog tro köp handlaren även här. Men de ligger mitt i Tsim Sha Tsui och säljer mycket till utlänningar också. Och har man en så stor butik mitt i turistsmeten så blir det snabbt crackdown från myndigheterna om du krängt nåt fejk.
 
  • Like
Reactions: PJW

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det är Panerai-fönstret hos Union Watch, förmodligen Hong Kongs största gråhandlare. De lämnar 1 års garanti på alla ur och köper tillbaka din klocka för 85% av ditt köpepris om du vill byta in. Garanti för att det är äkta... nja, jag skulle nog tro köp handlaren även här. Men de ligger mitt i Tsim Sha Tsui och säljer mycket till utlänningar också. Och har man en så stor butik mitt i turistsmeten så blir det snabbt crackdown från myndigheterna om du krängt nåt fejk.
Om så är fallet, be din fru köpa blonzon.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det är Panerai-fönstret hos Union Watch, förmodligen Hong Kongs största gråhandlare. De lämnar 1 års garanti på alla ur och köper tillbaka din klocka för 85% av ditt köpepris om du vill byta in. Garanti för att det är äkta... nja, jag skulle nog tro köp handlaren även här. Men de ligger mitt i Tsim Sha Tsui och säljer mycket till utlänningar också. Och har man en så stor butik mitt i turistsmeten så blir det snabbt crackdown från myndigheterna om du krängt nåt fejk.
Jag noterar en del modeller som jag är ganska säker på inte finns som replicas, så sure...
Nog för att jag gillar att alla klockor finns på display, som hos Krons och inte som Nymans (och alla andra Panerai-ADs), men det där är ändå scary.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Jag noterar en del modeller som jag är ganska säker på inte finns som replicas, så sure...
Nog för att jag gillar att alla klockor finns på display, som hos Krons och inte som Nymans (och alla andra Panerai-ADs), men det där är ändå scary.
Det här är nog inte det värsta jag sett. Butikhyran är ju ohygglig så det är bara att klämma in så mycket du kan på den yta du har.
Om ni inte har sett artikeln från ablogtowatch så ser man lite mer hur det ser ut i skyltfönstren i butikerna. Union Watch ligger i ett litet köpcenter med butiker som bara säljer klockor, klocktillbehör och kameratillbehör :)
https://www.ablogtowatch.com/hong-kong-watch-shopping-wonderland/
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det här är nog inte det värsta jag sett. Butikhyran är ju ohygglig så det är bara att klämma in så mycket du kan på den yta du har.
Om ni inte har sett artikeln från ablogtowatch så ser man lite mer hur det ser ut i skyltfönstren i butikerna. Union Watch ligger i ett litet köpcenter med butiker som bara säljer klockor, klocktillbehör och kameratillbehör :)
https://www.ablogtowatch.com/hong-kong-watch-shopping-wonderland/
Då har jag lärt mig något nytt idag.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Och ett par paneristi limited edition. Inte lika svåra som bronzon att hitta, men några godbitar är det i alla fall.
Haft ögonen på 634:an... Den har dock legat där ett tag. Låg där redan förra året. Kanske värt att gå in och lowballa ett kontantbud nästa gång man svänger förbi och kronan är starkare :)
 

Kim

Panerai
Nu vid flytten hittade jag massa straps jag inte använder, så kan lika bra sälja av lite.
Vad kan man ta för ett 22 mm assolutamente strap, knappt använt? Nypris är väl 2500?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu vid flytten hittade jag massa straps jag inte använder, så kan lika bra sälja av lite.
Vad kan man ta för ett 22 mm assolutamente strap, knappt använt? Nypris är väl 2500?
Halva priset om det är hälften så bra som när det var nytt är väl en bra regel, om det är oem vill säga?
 
Topp