• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passande klocka till passande ålder?

När en yngre man/kille bär ett dyrt ur är det:

  • Respektlöst

  • Opassande

  • Inga konstigheter alls

  • Helt okej på vissa, men inte andra

  • En trigger för skitnödiga diskussioner på KS


Resultatet är endast synligt efter enkät.

rickards

Rolex
2-Faktor
Sen tycker jag ordvalet i ts frågeställning är lite märkligt. Respektlöst är inget ord jag skulle använda i sammanhanget, men ser man en 20åring med en guldrolex m extra diamanter kan det ju tas som kanske opassande skryt, men respekt handlar om andra saker.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nja,
Jag är 20 år gammal, har en helt okej klocksamling. Två Tudor, en G-SHOCK, Guinand, CWC, Omega och Eterna vintage, inga vräkiga grejer men kvalitet.
Grejen är att jag, som någon annan nämnde, har jobbat ihop pengar, och valt att prioritera klockor. Det är skitdumt, borde sparat allt i fonder eller något istället, men det är mina pengar, som jag tjänat ihop, och har man ett stort intresse så ser jag inget fel i att spendera sina pengar på det man gillar. En i min klass på universitetet kör Omega Speedmaster. Han är ingen superklocknörd men ville ha en fin klocka, satte upp speedyn som mål, sparade ihop pengar och knatade in på Engströms för att köpa skiten. Varför ska man bry sig om ålder? För mig handlar det om intresset.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, men nu har ingen, absolut ingen sagt att man som 20-åring inte kan spara ihop till fina klockor.
Om man som 20-åring inte ”kan” - nej. Men mitt inlägg handlade om varför. Intresset. Åldern ska inte spela någon roll enligt mig.

För mig är det otänkbart att det på något vis skulle vara respektlöst för en 20-åring att bära, säg en BB58/Submariner/Speedy osv. De som tycker det får gärna förklara.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Om man som 20-åring inte ”kan” - nej. Men mitt inlägg handlade om varför. Intresset. Åldern ska inte spela någon roll enligt mig.

För mig är det otänkbart att det på något vis skulle vara respektlöst för en 20-åring att bära, säg en BB58/Submariner/Speedy osv. De som tycker det får gärna förklara.
Jag vet vad ditt inlägg handlar om, och jag håller med dig. Allt handlar om intresset. Har en vän som strax över 20 köpte en bil för 177kkr, han köpte den direkt över disk. Han hade tre jobb, taxi, fikaställe och personlig assistent. Men @Diskaren och @Limeee får det att låta som om någon/några påstått att man som 20 åring ej kan ha sparat ihop till en fin och dyr klocka.
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Meeen "sportig" är väl inte en åldersfråga nuförtiden? Tänka alla Kidsen med DW dom är då alldeles för unga för en o sportig klocka? Och Börje Salming kan bara ha en dressare på skinn? 🤔
Försökte vara tydlig i min kommentar att den endast handlade om min syn på mig själv och vilka klockor som passar mig beroende på var jag är i livet.

När jag tänker på det så har min filosofi alltid varit att en klocka inte passar mig förrän jag känner mig "förtjänt" av den. Dvs den/de ska prismässigt stå i proportion till min inkomst, arbete etc samtidigt som den passar stilmässigt till hur jag klär mig.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tänkte skriva nåt. Sen ångrade jag mig. Sen skrev @Highvalley det jag inte själv kunde formulera.

Oavsett vilket, det handlar, som alltid, om prioriteringar.

Jag köpte amerikansk muskelbil som 20-åring (runt 2008) på en Ica-lön.

Skippa två suparresor till Palma och Magaluf (åker kidsen fortfarande dit?), en Parajumper-jacka och en guccikeps. Vips så har du råd med både en smp och en äldre datejust. Fullt realistiskt att spara till på ett år om man vänder burgare och bor hos mami.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Köpte den här några veckor innan jag fyllde 24 :) Hade sålt en 16570 med lite värdeuppgång, sparat länge och bortprioriterade annat. På den tiden kostade inte AP lika mycket som idag dock, men tråkigt att man kanske betraktades som bortskämd eller kriminell bara för man inte brände pengarna på krogen och kebab ;)
Screenshot_20211023-233549_Instagram.jpg
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker denna tråd är sjukt onödig, jag tillsammans med några fler unga här har säkerligen samlingar som kan nå över 100kkr. Hur jo vi kom in i en tidig ålder med intresset och jobbat oss mot våra mål. PRECIS som alla äldre, man prioriterar klockor och lägger sina sparade pengar där istället för att gå på krogen, eller liknande.
Vad spelar åldern för roll? Och om någon är bortskämd så är väl det JÄVLIGT kul för den, tycker det är fel att kasta skit för att nån fått saker av föräldrar som lyckats. Är det inte fler än jag som önskar att mina (om jag skaffar några) barn i framtiden ska ha det bra och kan jag ge dem något fint så är det en självklarhet. Även om man får något fint av förälder eller kanske partner så gör ju inte det den till en sämre person???
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag har bara ett tillägg här som jag tror att ALLA funderar på. Är det respektlöst att köa för en Rolex om man är yngre än 22? Tänker på hur det kan uppfattas liksom.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Tar inte illa vid mig att någon ung person har en dyrare klocka på armen än hela min klocksamling är värd. Vi prioriterar olika och man bör inte döma andra för deras val.
En vanlig arbetare i 30-40-årsåldern kan utan problem ha kunnat skaffa både en och två lyxklockor genom att ha prioriterat sparande till det. Men visst: om man ser en 20-åring köra omkring i en ny Porsche med en Rolex på handleden så kan man förstå att han antagligen inte har skaffat sig detta genom vanligt arbete.
Personligen ids jag inte ens avundas folk som är födda med silversked i munnen, för jag är garanterat lika glad för min Tissot Gentleman som Bianca Wahlgren är för att ha en Rolex på handleden.
 
Senast ändrad:

Master J

Audemars
2-Faktor
Försökte vara tydlig i min kommentar att den endast handlade om min syn på mig själv och vilka klockor som passar mig beroende på var jag är i livet.

När jag tänker på det så har min filosofi alltid varit att en klocka inte passar mig förrän jag känner mig "förtjänt" av den. Dvs den/de ska prismässigt stå i proportion till min inkomst, arbete etc samtidigt som den passar stilmässigt till hur jag klär mig.

Jag tycker det där är lite klurigt...
Karriär och inkomstmässigt ligger jag nog på omega-tudor iaf... men jag föredrar att vara lite diskret och oflashig.
Dock så har lådans totala värde förr varit en bra bit över 100k, men nu ligger det väl runt 30k typ, vilket känns bättre.

Jag har svårt för tanken på att spara pengar å lägga det på klockor.
Pengar för mej är trygghet. Klockor är ett nöje inom de sista 1-2 % av kapitalet...

Har ändå valt alternativet "inga konstigheter alls" ovan... då jag genuint tycker så, men det var inget för mej när jag var ung, och det är samma sak idag 20 år senare.

Edit, körde dock sportbilar i åldern 20-25 år. Hade när det var som värst 3 BMW M och en porsche samtidigt 😅... som student. Kan tilläggas att det var under IT-bubblan 😁
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
För er som valt det sista alternativet, ska jag tolka det ungefär så här??

”Jädrar, där går en ung snubbe med fin klocka; det kliar i fingrarna att logga in på KS och starta en skitnödig diskussion”
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
En kollega började extrajobba i butik när han var 16. Vid 20 hade han budgetansvar för 10 millar (och jag fick tvinga med han på bolaget för att fira). Vid 21 hade han köpt en Aqua Terra & lagt handpenningen på en schysst lägenhet i stan. Vid 23 hade han ansvar för ca 35 millar och idag är han en snabbt stigande stjärna på en multinationell aktör de flesta av er handlat från.

Han har också en gedigen uppsättning jympadojor och nu för tiden dricker han pilsner utan att äldre kollegor tvingar han. De är förjävla imponerande, 90-talisterna.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
;)

Skämt åsido kan jag tycka det är rimligare att en 20-nånting-filur kan prioritera fram en bättre klocka än en familje-filur.
Visst, jag tjänar bättre nu, men samtidigt är åtagandena fler och större. Är man 22 och till exempel rörpulare så kan man ju lägga typ 99% av den disponibla inkomsten på klockor och krök, för mig som egenföretagare och ”familjefar” krävs lite mer marginaler.


Jag tycker för övrigt att de här lite mer filosofiska trådarna om klockhobbyn är kul.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
;)

Skämt åsido kan jag tycka det är rimligare att en 20-nånting-filur kan prioritera fram en bättre klocka än en familje-filur.
Visst, jag tjänar bättre nu, men samtidigt är åtagandena fler och större. Är man 22 och till exempel rörpulare så kan man ju lägga typ 99% av den disponibla inkomsten på klockor och krök, för mig som egenföretagare och ”familjefar” krävs lite mer marginaler.


Jag tycker för övrigt att de här lite mer filosofiska trådarna om klockhobbyn är kul.
Eller hur! Många verkar dock blanda ihop diskussionsforum med åsiktsforum. Det är ju faktiskt rätt kul att vrida o vända på saker ur olika perspektiv innan man ens skaffar sig en färdig åsikt. Men i samhället av idag behövs varken fakta eller perspektiv. Det räcker med åsikter. Därför blir det lätt också en irriterad ton i alla diskussioner för hoppsan alla hade ju inte exakt samma "korrekta" åsikt som jag själv.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tycker denna tråd är sjukt onödig, jag tillsammans med några fler unga här har säkerligen samlingar som kan nå över 100kkr. Hur jo vi kom in i en tidig ålder med intresset och jobbat oss mot våra mål. PRECIS som alla äldre, man prioriterar klockor och lägger sina sparade pengar där istället för att gå på krogen, eller liknande.
Vad spelar åldern för roll? Och om någon är bortskämd så är väl det JÄVLIGT kul för den, tycker det är fel att kasta skit för att nån fått saker av föräldrar som lyckats. Är det inte fler än jag som önskar att mina (om jag skaffar några) barn i framtiden ska ha det bra och kan jag ge dem något fint så är det en självklarhet. Även om man får något fint av förälder eller kanske partner så gör ju inte det den till en sämre person???
What he said! 👆
Fick en Omega i present när jag var 16 och funderar på att köpa en DJ som min dotter kan få när hon är 18. Så länge klockan införskaffats på ett korrekt (lagligt) sätt ser inte jag några problem.
Däremot är det respektlöst att titta på ”the Urban Gentry” ;) (IRONI).
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Japp, tänkte stoppa in lite fler pinnar i elden, men några tankar som kom upp efter att ha läst massor av inlägg

1. Ingen vet ju hur den unga personen har tjänat ihop sina pengar. Ska man då gå på kläder, beteende och utseende för att bedöma om man tycker att det är reko eller inte?

2. Varför är detta en tönttråd? Är det för att jag som yngre inte har kunskapen att skapa en värdig tråd, eller är det kommentarer som är töntiga?

3. låt oss säga att en 55-åring kom till en arbetsintervju med en daytona, hur skulle reaktionen bli (givet att man intresserar sig för klockor) om denna person istället var 20?

Observera! Detta är inte nödvändigtvis mina åsikter, åsikter kan variera i verkligheten beroende på humör och förutsättningar, allt är relativt och jag tar inget ansvar för texten som skrivits. Med reservation för skrivfel. Texten i inlägget kan vara extrakryddad. Rekommenderas ej för känsliga läsare - åsikter, påhopp, ordbruk.
2021 Tisdag corporation
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Japp, tänkte stoppa in lite fler pinnar i elden, men några tankar som kom upp efter att ha läst massor av inlägg

1. Ingen vet ju hur den unga personen har tjänat ihop sina pengar. Ska man då gå på kläder, beteende och utseende för att bedöma om man tycker att det är reko eller inte?

2. Varför är detta en tönttråd? Är det för att jag som yngre inte har kunskapen att skapa en värdig tråd, eller är det kommentarer som är töntiga?

3. låt oss säga att en 55-åring kom till en arbetsintervju med en daytona, hur skulle reaktionen bli (givet att man intresserar sig för klockor) om denna person istället var 20?

Observera! Detta är inte nödvändigtvis mina åsikter, åsikter kan variera i verkligheten beroende på humör och förutsättningar, allt är relativt och jag tar inget ansvar för texten som skrivits. Med reservation för skrivfel. Texten i inlägget kan vara extrakryddad. Rekommenderas ej för känsliga läsare - åsikter, påhopp, ordbruk.
2021 Tisdag corporation
@SeikoZ är popcornen i Micron? Jag kommer!
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Handlar väl enbart om prioriteringar. Är själv i mitten av 20-årsåldern och har fått starka reaktioner från kompisar när de fått reda på vilka summor jag lagt på klockor. Samma kompisar har åkt på en resa för dubbla kostnaden utan att någon höjt på ögonbrynen. Då har ändå klockan oftast ett bestående värde medan pengarna för resan inte går att få tillbaks.

Är man runt 25 år och har jobbat sedan studenten, har en helt okej inkomst och koll på sin ekonomi bör man rimligtvis ha hunnit spara ihop en del pengar. Vill man lägga en del av pengarna på en fin klocka är det inga konstigheter enligt mitt tycke.

En sista reflektion är att ju längre tid man äger något ju längre kan man njuta av det. Själv köper jag mina klockor för att ha dem livet ut (även om det inte alltid blir så 😅). Köper jag en klocka när jag är 25 år och har den tills jag är 100 år blir ju njutningen betydligt längre än om jag gjort samma köp först när jag fyllt 50.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag har uppgraderat mig, jag kör inte på micro längre.
Orka käka popcorn på en söndag 😆
Mina stilla reflektioner pekar på att alla i tråden spelar i samma lag med vissa variationer, det är TGV som är boven i dramat!
(och som sagt, tar man den mannens ord på allvar så vet jag inte riktigt vart vi är på väg).

@Tisdag inget fel på din tråd alls, intressant att läsa hur folk resonerar.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
1. Ingen vet ju hur den unga personen har tjänat ihop sina pengar. Ska man då gå på kläder, beteende och utseende för att bedöma om man tycker att det är reko eller inte?
Varför ens generalisera? Vad är syftet med det?
2. Varför är detta en tönttråd?
För att det bara leder till ytlig spekulation utan någon egentlig mening. Vad vill du uppnå med tråden? Att höra om folks fördomar eller bekräfta dina egna?
 
Topp