• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Bravur Scandinavia - Intresseanmälan

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Haft fullt upp sen jul, men nu tänkte jag att jag ska få upp lite tankar och bilder på den fina klockan. Tack till @Bravur för att ni lät mig testa den!

DSC00821.JPG

Klockan hade en fin blå färg med index och visare som bröt av på ett fint sätt. Den satt skönt på armen dock var jag inte världens fan av låset som lätt gick upp om man hade den sittandes tight på armen.
DSC00836.JPG
DSC00831.JPG

DSC00808.JPG
jag hade nog önskat att man skippade datumet på den här klockan men den smälte in ganska bra i tavlan trots allt.
Klockan tycker kunde vara någon mm mindre men den hade en väldigt behaglig storlek på 39mm.
Fin klocka överlag och om jag inte redan hade några dressare så skulle den här kunna vara en kandidat faktiskt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kul att passarounden har kommit igång. Jag ser fram emot fler intryck och bilder. Själv är jag nog sist i kön så förhoppningsvis gör sig tavlan riktigt bra i den sköna maj-solen :D
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Dagen har fortsatt i samma obarmhärtiga manér, med både hundpromenad och gym. Men med respekt för efterföljande testare så fick den stanna i skåpet under gymbesöket. Hade det varit min klocka hade den lätt fått följa med men kändes inte schysst mot er andra deltagare att svetta ned bandet. Over and out för idag
20190116_151643.jpg
20190116_151524.jpg
20190116_145240.jpg
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Jag har nu haft klockan i en vecka och tänkte dela med mig av lite intryck. Min övriga samling består uteslutande av dykare så jag är långt ifrån expert på dressare men here goes.
Jag tycker först och främst att det är oerhört kul med mindre märken (i synnerhet svenska) som vågar göra ur som inte är i DW-prisklass och vågar bekosta delar som svenskt stål och armband, istället för att bara tänka pengar och ta den enkla, kinesiska vägen. Tyvärr äger jag ingen systemkamera så ni får hålla till godo med några mindre bra mobilbilder.

Som daglig dykarklockebärare gillar jag att klockan är 39mm snarare än mindre. Den kändes liten första dagen men vände mig snabbt och har tyckt att den sitter bra på handleden.
Den mörkblåa tavlan är riktigt fin och skiftar härligt mellan en väldigt mörkt blå till mer åt det klarblå hållet beroende på ljus. Den inre cirkeln med sekunder är också en snygg touch och väl genomförd.
20190121_125333.jpg

Det jag kan störa mig lite på stundtals är placeringen av texterna på tavlan. Kan känna att det inte blir helt symmetriskt mellan "bravur", "automatic", och datumfönstret. Om man prompt ska ha datum (Jag föredrar klockor utan, då jag ändå inte använder det, vilket också syns på bilderna) hade jag föredragit bravurloggan klockan 9, datum kl 3 och automatic där den är nu, men det är ju högst subjektivt.
Det kupade safirglaset är en feature som jag verkligen gillar. Bidrar till en mycket mer attraktiv klocka i min mening.
Caset är på sidorna borstat nedtill och polerat upptill, och vid luggarna polerat hela vägen ned. Har funderat mycket på om jag gillar det valet och kommit fram till att jag tycker att det funkar bra!
20190121_125348.jpg
20190121_125424.jpg

Precis som tidigare testare är jag inte helt såld på låset. Dels upplever jag också att det går upp för lätt när klockan sitter tight, men jag stör mig också lite på att "flärpen" hamnar på utsidan. Jag hade hellre sett ett lås likt Christopher Wards som ser ut såhär:
20190121_131824.jpg

Tidhållningen har varit mycket bra under min testvecka. Jag vet att det står "worn" på alla mätningar men har haft den liggande i olika positioner under nätterna. Bäst tycks den leverera med kronan uppåt.
Screenshot_20190121-125732_WatchCheck.jpg

Avslutningsvis är jag väldigt tacksam att jag fått testa er klocka @Bravur och jag kan se mig själv äga en i framtiden när jag hamnar i större behov av en dressare. Jag tycker att det mesta med klockan är väldigt lyckat!
 

Bravur

Omega
Tack för utförlig rapport och mycket bilder @Lindellc - det uppskattas!
Imponerad över att du även körde test av gångavvikelse.

Du får hör av dig när det är dags att klä upp sig och fira att du satte den sista tentan med full pott ;)

Hälsningar
/Johan från Bravur
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Då har jag hämtat klockan och det är min tur att ha den en vecka.
Första tankarna efter att haft den i 30min: Jag måste fixa bandstift idag så jag kan byta band då låset gräver sig in i min handled, inte skönt :drowning:
Förutom det har jag inte mycket att säga förutom att helhetskänslan är bra och tavlan är riktigt trevlig.
IMG_20190204_102926.jpg

IMG_20190204_104732.jpg
IMG_20190204_104536.jpg
IMG_20190204_104410.jpg
IMG_20190204_104320.jpg
IMG_20190204_104154.jpg

Ingen mäster fotograf men gör mitt bästa :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Då har jag hämtat klockan och det är min tur att ha den en vecka.
Första tankarna efter att haft den i 30min: Jag måste fixa bandstift idag så jag kan byta band då låset gräver sig in i min handled, inte skönt :drowning:
Förutom det har jag inte mycket att säga förutom att helhetskänslan är bra och tavlan är riktigt trevlig.
IMG_20190204_102926.jpg

IMG_20190204_104732.jpg
IMG_20190204_104536.jpg
IMG_20190204_104410.jpg
IMG_20190204_104320.jpg
IMG_20190204_104154.jpg

Ingen mäster fotograf men gör mitt bästa :)
Jag har väl läst det någonstans, men vad är det för bredd mellan bandhornen?
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Nu är det en vecka sen jag skicka tillbaks klockan så tänkte skriva några ord om vad jag tyckte om den.
För det första vill jag säga att jag tycker det är väldigt roligt med Svenska märken som vågar satsa på kvalité framför kvantitet.
Det finns många detaljer på klockan jag har behövt tänka över om jag gillar eller inte men i slut änden har jag tyckte att det mesta funkar och att det i stort är en väldigt trevlig klocka.
En av de första sakerna jag var tvungen att fundera lite på om jag tyckte om eller inte var att caset är borstad nedtill, polerade upptill och sen att badhornen var polerade hela vägen ned. Men det jag kom fram till var att det funkar och ger klockan lite mer liv till sig, helt enkelt en rolig detalj.
IMG_20190211_131226.jpg

Nu till det bästa med klockan, den väldigt fina tavlan, den är väldigt fint blå men kan i vissa ljus även se lite lila ut vilket gör att man får ett väldigt fint djup i tavlan. Det ända som drar ner tavlan lite är datumet och placeringen på texten, hade personligen gillat om man valt att hoppa över datumet och haft "BRAVUR" över "AUTOMATIC" centrerat över sexan vilket jag tror hade lett till en renare tavla vilket hade passat mig mer.
IMG_20190211_130908.jpg
IMG_20190204_104042.jpg
IMG_20190204_104730.jpg

Det finns även många små detaljer på klockan som gör att märket Bravur känns mer personligt och roligt så som att det står "SWEDISH SOUL" och inte bara "SWISS HEART" under sexan på tavlan, eller att klockorna är numrerade och vi får testa klocka nr 80 (se bild nr 2).
IMG_20190211_131333.jpg

IMG_20190211_131307.jpg

Nu till de två sakerna jag verkligen störde mig på med klockan, det första är storleken. 39mm är inte jätte stor så skulle kunna vara mycket värre och räknar man sen in att jag har rätt stora handleder borde jag tycka att 39 mm känns väldigt bra, men icke, personligen tycker jag att dressade ur borde vara små, knappt kännas, lite som min Omega på 35mm. Men men, klockan ska väl passa den större kund gruppen och kanske inte bara mig.. o_O
Det andra jag verkligen störde mig på var låset, är inget super fan av "butterfly clasp" men det här var under all kritik, riktigt oskönt och gick inte att ha armbandet hårt spänt då låset vässa sig in i armen.
IMG_20190204_192906.jpg

Men i helhet tycker jag klockan är väldigt trevlig även fast den kanske inte passar in i min vanliga smak, men skulle jag kunna köpa en? Fixar de till låset på armbandet så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en.
Sen vill jag tacka @Bravur för att man fick vara med och testa klockan och för ett alltid lika trevligt bemötande.
Vill även säga att bilderna är tagna med min mobil därför inte någon super kvalitet, sen skrev jag även på mobilen så kan nog vara några stav fel.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Nu är det en vecka sen jag skicka tillbaks klockan så tänkte skriva några ord om vad jag tyckte om den.
För det första vill jag säga att jag tycker det är väldigt roligt med Svenska märken som vågar satsa på kvalité framför kvantitet.
Det finns många detaljer på klockan jag har behövt tänka över om jag gillar eller inte men i slut änden har jag tyckte att det mesta funkar och att det i stort är en väldigt trevlig klocka.
En av de första sakerna jag var tvungen att fundera lite på om jag tyckte om eller inte var att caset är borstad nedtill, polerade upptill och sen att badhornen var polerade hela vägen ned. Men det jag kom fram till var att det funkar och ger klockan lite mer liv till sig, helt enkelt en rolig detalj.
IMG_20190211_131226.jpg

Nu till det bästa med klockan, den väldigt fina tavlan, den är väldigt fint blå men kan i vissa ljus även se lite lila ut vilket gör att man får ett väldigt fint djup i tavlan. Det ända som drar ner tavlan lite är datumet och placeringen på texten, hade personligen gillat om man valt att hoppa över datumet och haft "BRAVUR" över "AUTOMATIC" centrerat över sexan vilket jag tror hade lett till en renare tavla vilket hade passat mig mer.
IMG_20190211_130908.jpg
IMG_20190204_104042.jpg
IMG_20190204_104730.jpg

Det finns även många små detaljer på klockan som gör att märket Bravur känns mer personligt och roligt så som att det står "SWEDISH SOUL" och inte bara "SWISS HEART" under sexan på tavlan, eller att klockorna är numrerade och vi får testa klocka nr 80 (se bild nr 2).
IMG_20190211_131333.jpg

IMG_20190211_131307.jpg

Nu till de två sakerna jag verkligen störde mig på med klockan, det första är storleken. 39mm är inte jätte stor så skulle kunna vara mycket värre och räknar man sen in att jag har rätt stora handleder borde jag tycka att 39 mm känns väldigt bra, men icke, personligen tycker jag att dressade ur borde vara små, knappt kännas, lite som min Omega på 35mm. Men men, klockan ska väl passa den större kund gruppen och kanske inte bara mig.. o_O
Det andra jag verkligen störde mig på var låset, är inget super fan av "butterfly clasp" men det här var under all kritik, riktigt oskönt och gick inte att ha armbandet hårt spänt då låset vässa sig in i armen.
IMG_20190204_192906.jpg

Men i helhet tycker jag klockan är väldigt trevlig även fast den kanske inte passar in i min vanliga smak, men skulle jag kunna köpa en? Fixar de till låset på armbandet så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en.
Sen vill jag tacka @Bravur för att man fick vara med och testa klockan och för ett alltid lika trevligt bemötande.
Vill även säga att bilderna är tagna med min mobil därför inte någon super kvalitet, sen skrev jag även på mobilen så kan nog vara några stav fel.
Bra skrivet. Ser verkligen fram emot att få prova den, nu särskilt efter vad du skrev om storleken. Spännande att få prova den på sin egen handled.
 
Senast ändrad:

Skiddie

Cartier
Tack till Bravur för denna passaround och en väldigt trevlig klocka!

För jag gillar den verkligen. Till att börja med ser den riktigt bra ut (frugan som är totalt ointresserad i vanliga fall reagerade till och med...) Den blåa urtavlan, guldindex/visare och stålboetten passar väldigt bra ihop. Minutindex i mitten känns udda i början men det vande man sig vid snabbt. Datumet vid 6 passar snyggt in och gör att det händer lite på tavlan. Glaset är perfekt rundat. Storleken är precis min smak och sitter bra på min 18cm handled. Mönstret på baksidan är snyggt och till och med skruvarna som håller fast bakplattan är stiliga. Så rent estetiskt tycker jag att det är en fullträff, sparsmakat men genomtänkt och stilrent.

Om det finns något negativt att säga så är det väl armbandet. Spännet har en för kraftig böj och äter sig tyvärr in i handleden, jag var tyvärr tvungen att sätta på ett annat band... Plus att jag har väldigt svårt för sloganen på tavlan, den tar bort lite av designkänslan. Jag hade föredragit ett enkelt "Made in Sweden". Lyckligtvis är texten liten.

IMG_20190219_081556.jpg

IMG_20190222_123454.jpg

Så då till (bokstavligen) 10.000-kronors frågan, skulle jag köpa den? Om jag hade 10k som brände i fickan och var i behov av en dressklocka, absolut!

Återigen, tack Bravur!
 

Bravur

Omega
Hej ville passa på att nämna att vi har fått några lediga platser för kvällens (6/3) event där ni har möjlighet att prova alla våra klockor, ta en öl och snacka klockor!

Väl mött!
/Johan, Bravur
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Hej ville passa på att nämna att vi har fått några lediga platser för kvällens (6/3) event där ni har möjlighet att prova alla våra klockor, ta en öl och snacka klockor!

Väl mött!
/Johan, Bravur
Hade varit supertrevligt, men bosatt lite för långt bort tyvärr
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Då har en vecka med Scandinavia Midnight Blue passerat, och det mörkbruna bandet fick sitta på nästan hela tiden; otroligt vacker klocka med fina detaljer.
43C007BB-B5CB-4D31-9149-A6C25C2FAEBA.jpeg

En fin förpackning ger ett uns av lyxkänsla, och det är kul med ett signerat garantibevis istället för en vanlig stämpel på plastkort.
Inuti asken så medföljer ett läderfodral som är behändigt vid resor.

B346E75A-0114-4D31-B086-C287114EE8AF.jpeg


Tavlan och indexen gör sig nästan lika bra i solljus som en Alpinist, men Bravuren känns lättare på armen och dess 39mm känns litet. Armbandet är enkelt och stilrent med snyggt spänne, men konstruktionen skär in något i handleden om jag spänner åt den som jag vill. Man har även valt en Quick-release för armbandsbyte, men av den enklare typ som inte känns lika robust som t.ex. Maurice Lacroix’s motsvarande i samma prisklass.
391DCD5B-80A1-4063-AE38-8B4EB87CC74C.jpeg

Sellita SW-300-1 går stadigt och har på hela veckan endast gått -4sek - vilket måste sägas är riktigt bra. Reserv på 42h är godkänt, speciellt med tanke på dess låga höjd.
8C20287A-67F4-4D28-A7C2-BFA346A37966.jpeg

Vissa detaljer känns överdrivna och inskriptionen ”Swedish Soul - Swiss Heart” finns på både caset och på urtavlan. Urtavlan hade blivit ännu vackrare utan det.
”BRAVUR”-inskriptionen på baksidan är riktigt häftig, och sticker ut ur mängden!

54DA373C-EEBB-4C75-9DEA-EC762FCEF4D2.jpeg


Så... skulle jag betala 10 000kr för att få lägga denna vackra klocka i lådan?
Initialt så tänker jag ”absolut”, och den är onekligen snygg på armen och i lådan.
Några punkter för mig som sänker betyget och får mig att tveka lite är:

• Armbandets butterfly-konstruktion skaver, för skarp vinkel.

• Armbanden känns billiga, och för 1000kr/styck och en klocka för 10 000kr så hade jag förväntat mig åtminstone hirsch-nivå.

• Inga original-länkar ännu, men detta kanske kommer?

Tack för att jag fick vara med i denna passaround, och verkligen kul med ett svenskt märke som sticker ut hakan i lite finare nivå! Hoppas verkligen att ni når ut med era klockor och når en bredare marknad. Blir att fundera noggrant för mig om huruvida jag skall beställa en eller ej! :)

A6E07DEF-CF33-45EF-8A00-A7BF4567F927.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp