• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Breitling Colt Skyracer

Dixie

Audemars
2-Faktor
Ta det inte personligt @Dixie :)
20171120_190137.jpg


Lite soffhäng nu. Det kommer att vara en upplevelse och en utmaning i sig eftersom jag aldrig kan ha en klocka på armen när jag är hemma. Än så länge känns det bra, rätt vikt på den.

20171120_191027.jpg
Haha gör du rätt i
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Seså, kan ingen ta och testa det svarta bandet också och ge oss en liten jämförelse av de två? Klämde bara som hastigast på det gröna hos Krons men tyckte spontant att det svarta höll högre kvalitet.
 

Hugii

Audemars
Seså, kan ingen ta och testa det svarta bandet också och ge oss en liten jämförelse av de två? Klämde bara som hastigast på det gröna hos Krons men tyckte spontant att det svarta höll högre kvalitet.
Jag ska byta det idag och göra den till El Zorro igen :)

Ja jag tyckte också att det svarta var mjukare på något sätt men ville först testa gröna ordentligt.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Kvalitet på gummit. Det gröna har en glattare yta och plastigare känsla.
Ja. Jag stötte på @Dixie förra veckan och fick klämma lite på den. Slogs också av tanken att det gröna gummit inte alls kändes som gummi och absolut inte på samma nivå som mina andra brattegummin. Ska dom börja köra samma gummi på övriga band så kommer jag att börja hamstra dom gamla.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Storskillnad tycker jag.
Den svarta är "gummigare" och är mer böjbar/elsastisk. Den gröna är plastigare och hårdare. Mycket enklare att spänna den på svart gummi.
Måste säga att jag gillade den lite plastigare känslan ändå. Reflekterade över att den satt skönt och svalt trots att det var lite slappt spänt och hade lite glapp mot handleden
 

Hugii

Audemars
Dags för en liten sammanfattning men först vill jag tacka Klockmaster Globen som har sponsrat "tråden" och gett oss en unik möjlighet att i lugn och ro testa klockan, och tack till @yonsson som har fixat och trixat med det hela.

20171127_190646.jpg


Då kör vi......
Jag har aldrig tidigare klämt eller sett klockan IRL. Bilder har jag sett, men vem har inte gjort det Våren-2017? Ingen har missat att den är gjort av komposit (fråga mig inte vad det är), att den är 45mm i diameter och 13,5mm hög och 33gram utan gummi (ja ni läste rätt, bara 33 gram utan gummi!). :) På insidan sitter det ett SuperQuartz-urverk som ska ge några sekunders avvikelse på ett år (perfekt för er som är sekundjägare).
Negativa med klockan är gummi-krona. Den ger inte en skön känsla mellan fingrarna och jag ser hur den har slitits/nöts sönder efter några månader.

När jag fick klockan satte den på grönt gummi och jag upplevde klockan som styv/hårda och förstod inte alls varför vissa upplevde den som en Hello Kitty-klocka.
Efter 3-4 dagar bytte jag till svart gummi. På svart gummi känns klockan mycket lättare och plastigare (och ju det finns skillnad mellan grönt och svart, återkommer med avslöjandet). :pompus:

Trots sina 45mm så sitter den jättebra på min arm, jag har "lagom" stor arm och trivs bäst med klockor runt 40mm (tillhör väl Rolexmaffian). Men eftersom denna var lätt (ca 55-66gram) var det ganska lätt att glömma att klockan satte på armen. Jag har aldrig klocka hemma men det var det inga problem med den här. Jag kände mig inte alls "instängd".
20171120_191027.jpg
20171123_122125.jpg
20171123_173749.jpg


Jag har under hela veckan funderat på "Vem är målgruppen?" men jag har inte kunnat svara på det. Svårt att rekommendera den som "min första riktiga klocka" och jag har svårt att se att den som det självklara valet för "klockentusiaster" (förutom några undantag). Dock måste jag erkänna att vill-ha-begäret blev bara större och större för varje dag som gick.
20171126_113555.jpg


Centimetermått på bandet är bra för att tex mäta snödjupet.
20171120_135013.jpg


Nu är det dags att plocka fram min ̶p̶r̶o̶t̶e̶i̶n̶pulver våg.

44.jpg
33.jpg
22.jpg
11.jpg


Kan vi nu enas om att det är skillnad mellan svart och grönt gummi? :)
 
Senast ändrad:

Camo00

Patek
Bakgrund:
Breitling... Vad säger man, ett märke alla känner till men det är inte lika många som hittat tjusningen med märket. "SOH är enda snygga i kollektionen" och "fin men (lägg in valfritt - för stor, för plottrig eller för blingig)" är nog de vanligaste yttringarna på ks 2013-2016. Men så hände det. Det svängde, fler började uppskatta detaljrikedom och finish på samma nördiga vis som oss redan frälsta. Men inte jag... Personlig kris eller bara ett personlighetsdrag att inte följa strömmen. Jag tror på kombinationen av ovanstående. Och då är det konstigt att Skyracern inte föll mig i smaken direkt när @yonsson liverapporterar ifrån Basel. För den är ju faktiskt annorlunda. Så pass annorlunda att jag var tvungen att vara med i pass arounden trots att jag inte gillade den så mycket. Vilken tur! :p

Test:
Ja det var bara att hoppa på testet. Jag har tänk lite på vad som ibland stör mig med mina andra klockor och så tänkte jag se hur denna står sig emot dem.

Test 1: Träna jaktlabrador
Det regnar alltid i Göteborg och så är det bara. Inget att göra åt. Men man kan ta på sig bra kläder, och byta ut skyland mot skyracer. Det gör att det i alla fall mentalt är solsken. Klockan är lätt och varm i materialet. Den är enkel att få fram under ärmknäppningen och med tydliga visare så behöver inte hela komma fram för att man ska se vad klockan är. Lätt klocka kan ju för det mesta spela kvitta, men en klocka som inte blir så kall är fan inte att underskatta. Min skyland har jag på vintrar tejpat upp för att slippa den värsta kylan men isvaktsbad, snöstormar och annat bös i norr har faktiskt känts av på handleden. Det är jag säker på att så inte skulle vara fallet med Skyracer. Så donar du med utomhusaktiviteter oavsett väder så är Skyracern ett klockrent val.

IMG_20171114_114836.jpg

Maggie på väg ut på en markering
IMG_20171114_115315.jpg

Maggie redo för nya direktiv
IMG_20171113_154236.jpg

Maggie hittade även dotterns sko som varit borta. Tack vare Skyracer- klockornas Saida.

Test 2: Gymträning
Alltså ibland så vill man ju ha kvar sin klocka på armen när man är på gymet - mest på grund av omgivningen kontra oförmågan att kunna låsa in sina prylar inom synhåll. Med Skylandern är det en omöjlighet. Med Skyracern är det en fröjd. Den är lätt och den är aldrig i vägen trots sin storlek. Jag körde lite ryck och lite frontböj och andra övningar där man knycker med handleder och rör sig rätt mycket - och skyracern störde inte en enda sekund. Hade jag kört ryck med Skylandern så hade jag väl trillat åt sidan alternativt fått en onaturligt välutvecklad vänstersida.
IMG_20171115_145936.jpg

Herr Burgener är alltid med på uppvärmningen. Så nu även klockan...

Annat:
Ibland så fantiserar folk ihop olika "fakta" om vad som är "tactical" - oavsett vad det är för prylar. Helst ska det vara svart av något slag, går det att lösa någon sorts molle-infästningssytem så är det ännu bättre. "Navy seals bär sina klockor med glaset innåt så inte motståndaren ska se lumen som skiner". Typ... Jag har själv använt Skyland som min militärsklocka. Den har gjort allt. Läs recensionen för mer om den. Skulle jag byta ut den mot Skyracer? Ja det skulle jag nog kunna om det inte vore för två saker. Ett: jag har redan gjort så mycket med Skylandern så jag skulle få dåligt samvete mot den om den inte fick följa med (sluta fnissa, du vet att du själv är lika dan) och Två: där är ingen lume på sekundvisaren. Och det är störigt. Eldöverfall, samling Åsa 1 klockan Kalle och eldstötar med pjäserna synkas och styrs ju idag allt som oftast av gps-tider eller klockan på ppe eller likande. Såklart. Grisbassen behöver knappt en klocka. Men när skiten måste gå back to basic så vill jag fan ha lume på sekundvisaren. Så enkelt är det.
IMG_20171114_165344.jpg

En tactical duo...
IMG_20171114_172511.jpg

Ingen lume på sekundvisaren här inte. Hur ska jag kunna anfalla över Mölndalsvägen om jag inte vet exakt när klockan är Kalle?

Detaljer:
Jag tokälskar urfasningarna för skruvarna på vridring och baklock. Coolt...
Jag gillar inte bandets markeringar men det gör nog inte Breitlings ingenjörer iheller då de byggt ett lås med så skarpa kanter att markeringarna filas ner. Just nu saknas två på gröna bandet.
4an i 14 är jäkligt snygg. Inte mer än så...
IMG_20171114_103050.jpg

Jag gillar även att det är tre hål kvar på bandet trots min klena handled. Inte lika långt band i heller sommvissa av Breitlings andra band.

Sammanfattning:
En riktigt rolig klocka som andas kvalitet trots låg vikt och quarts. Bra på alla vis och jag vill verkligen ha en. Men... när småbarn drar en i byxbenen är klock-kontot lika fyllt som badhusbassängen i Tjernobyl - då passar sig pass around som handen i handsken. Och när man dessutom blir överbevisad och klockan visar sig vara asgrym så är det ännu bättre!

Edit: kan också påpeka att alla kvinnor som jag frågat har tyckt det är en fin klocka. En del har påpekat att bandet är extra snyggt iom att det händer lite på bandet. Två stycken menade på att skyracern är den snyggaste jag har. Typiskt...
Lysande!! Ser framför mig hur Du tjurrusar upp ur värnet 58 sekunder före alla andra bara pga lumen... :D
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Dags för en liten sammanfattning men först vill jag tacka Klockmaster Globen som har sponsrat "tråden" och gett oss en unik möjlighet att i lugn och ro testa klockan, och tack till @yonsson som har fixat och trixat med det hela.

20171127_190646.jpg


Då kör vi......
Jag har aldrig tidigare klämt eller sett klockan IRL. Bilder har jag sett, men vem har inte gjort det Våren-2017? Ingen har missat att den är gjort av komposit (fråga mig inte vad det är), att den är 45mm i diameter och 13,5mm hög och 33gram utan gummi (ja ni läste rätt, bara 33 gram utan gummi!). :) På insidan sitter det ett SuperQuartz-urverk som ska ge några sekunders avvikelse på ett år (perfekt för er som är sekundjägare).
Negativa med klockan är gummi-krona. Den ger inte en skön känsla mellan fingrarna och jag ser hur den har slitits/nöts sönder efter några månader.

När jag fick klockan satte den på grönt gummi och jag upplevde klockan som styv/hårda och förstod inte alls varför vissa upplevde den som en Hello Kitty-klocka.
Efter 3-4 dagar bytte jag till svart gummi. På svart gummi känns klockan mycket lättare och plastigare (och ju det finns skillnad mellan grönt och svart, återkommer med avslöjandet). :pompus:

Trots sina 45mm så sitter den jättebra på min arm, jag har "lagom" stor arm och trivs bäst med klockor runt 40mm (tillhör väl Rolexmaffian). Men eftersom denna var lätt (ca 55-66gram) var det ganska lätt att glömma att klockan satte på armen. Jag har aldrig klocka hemma men det var det inga problem med den här. Jag kände mig inte alls "instängd".
20171120_191027.jpg
20171123_122125.jpg
20171123_173749.jpg


Jag har under hela veckan funderat på "Vem är målgruppen?" men jag har inte kunnat svara på det. Svårt att rekommendera den som "min första riktiga klocka" och jag har svårt att se att den som det självklara valet för "klockentusiaster" (förutom några undantag). Dock måste jag erkänna att vill-ha-begäret blev bara större och större för varje dag som gick.
20171126_113555.jpg


Centimetermått på bandet är bra för att tex mäta snödjupet.
20171120_135013.jpg


Nu är det dags att plocka fram min ̶p̶r̶o̶t̶e̶i̶n̶pulver våg.

44.jpg
33.jpg
22.jpg
11.jpg


Kan vi nu enas om att det är skillnad mellan svart och grönt gummi? :)
Är det gröna gummit tjockare än det svarta? Tänker därav vikten?
Det svarta känns iaf tunnare än Breitlings Pro3-gummi :)
 
Topp