• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Breitling Colt Skyracer

URsinne

Audemars
2-Faktor
Så var den då här.

Första uppgiften var att i konsumentupplysande syfte hitta en person som inte har så muskulösa armar att prova klockan på. Till slut lyckades jag hitta en sådan person och tvingade denne att stå modell. En... hm, granne:

Skyr1w.jpg


Genast kastades sedan Skyracern in i tjänst eftersom den gröna strapen redan satt på. Här vid västra utkiksposten. Allt lugnt för närvarande. Ingen i sikte.

Skyr12w.jpg


Nu blir det välförtjänt rast, vila.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Banden, reliefsiffrorna och slitaget.

Snäppet är gjort så bandet kan stoppas ned i bakkant efter piggen istället för en första hälla. Det är väldans trångt där och de upphöjda siffrorna i relief hyvlas bort mer för varje gång man trär igenom bandet.

Själv tycker jag det går bra att ha bandet som på översta bilden, -över- bakkant av snäppet och direkt ned i hällan. Märker inget negativt av det arrangemanget. Bra om man vill ha kvar siffrorna.

Skyrstr11w.jpg


Det gröna och det svarta bandet.
Det gröna är mer nednött i relieferna/siffrorna. Det kan bero på att det gröna kan ha trätts igenom bakkant spännet fler gånger eller så är det svarta tåligare. Vilketdera är okänt för mig. Det svarta känns mjukare.

Det gröna:

SkyrstrGrXw.jpg


Det svarta:

SkyrstrSvXw.jpg
 
Senast ändrad:
R

Raderad medlem 15346

Guest
Banden, reliefsiffrorna och slitaget.

Snäppet är gjort så bandet kan stoppas ned i bakkant efter piggen istället för en första hälla. Det är väldans trångt där och de upphöjda siffrorna i relief hyvlas bort mer för varje gång man trär igenom bandet.

Själv tycker jag det går bra att ha bandet som på översta bilden, -över- bakkant av snäppet och direkt ned i hällan. Märker inget negativt av det arrangemanget. Bra om man vill ha kvar siffrorna.

Skyrstr11w.jpg


Det gröna och det svarta bandet.
Det gröna är mer nednött i relieferna/siffrorna. Det kan bero på att det gröna kan ha trätts igenom bakkant spännet fler gånger eller så är det svarta tåligare. Vilketdera är okänt för mig. Det svarta känns mjukare.

Det gröna:

SkyrstrGrXw.jpg


Det svarta:

SkyrstrSvXw.jpg
Jag bär bandet på det sättet också. Meckigt som röv att knöla in skiten under spännet..
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
@URsinne kul med regelbundna updates! :)

Som jag nämnt tidigare, den som gör en makro 4K video review vinner nog passarounden. Just sayin :angel:
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
I sinom tid kommer en mindre sammanfattning över intrycken av Skyracern, är inte där riktigt än. Först några detaljbilder.


Skyr40w.jpg


skyr41w.jpg


Kronhalsen signalerar rött när kronan inte är inskruvad

Skyr42w.jpg


Något som inte är så lätt att se alltid är att ringen runt lumepluppen har ett metalliskt utseende i vissa ljus. Pluppen själv är åt det pärlemorliknande hållet.
Finishen på vridringen är inte utan anmärkningar.

Skyr43w.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad tycker jag nu om den här klockan?

Efter fyra dagar med den har jag ändrat några förutfattade eller åtminstone befarade meningar.

Den känns inte stor. Den känns precis som den ska vara. Kanske är det det oömma materialet. Kanske beror det på att den inte är så hög eller att den väger väldigt lite.

Att allt inte är finishmässigt alldeles på topp, att underlaget till lysmassan är grovkornigt här och var i kanterna och "15" på vridringen inte vill stanna mitt för kronan och ytan är ojämn lite varstans gör som inte så mycket i det här fallet. Det är en sån klocka. Den ska på något vis vara så.

Vridringen kändes lite ohyvlat hackig att vrida på i början. Endera har jag vant mig vid det eller så har den mjukats upp. Något som däremot imponerar är kronan, krongängorna och dess aktion. Stabilt, förtroendeingivande med stadiga gängor som inte känns för ömtåliga. Inget vobbel i kronan när den är utdragen. Breitling kan ju när och där det behövs.

Det är ganska få tillfällen där den här klockan inte passar in. En del har tyckt den passar till kostym har jag sett. Själv kan jag tänka mig andra klockor som passar bättre då men annars är det inte så ofta den skulle vara bortkommen. En stark kandidat till "klockan att ha" som hänger med på det mesta, en pålitlig följeslagare; en "ordentlig" riktig klocka.

Kronometerklassat qvartzverk känns bra. Har nog hellre det på en bruksklocka än ett halvdant mekaniskt men det är en personlig preferens, som det mesta.

Fyra dagar utan att haft en annan klocka på mig. Förmodligen unikt. Byter vanligen ett par tre gånger om dagen annars och blir sällan riktigt nöjd. Tror jag utvecklat ett beroende av Colt Skyracern.
Vem hade trott det? Inte jag.

Skyr50xw.jpg

*
 
Senast ändrad:
R

Raderad medlem 15346

Guest
Vad tycker jag nu om den här klockan?

Efter fyra dagar med den har jag ändrat några förutfattade eller åtminstone befarade meningar.

Den känns inte stor. Den känns precis som den ska vara. Kanske är det det oömma materialet. Kanske beror det på att den inte är så hög eller att den väger väldigt lite.

Att allt inte är finishmässigt alldeles på topp, att underlaget till lysmassan är grovkornigt här och var i kanterna och "15" på vridringen inte vill stanna mitt för kronan och ytan är ojämn lite varstans gör som inte så mycket i det här fallet. Det är en sån klocka. Den ska på något vis vara så.

Vridringen kändes lite ohyvlat hackig att vrida på i början. Endera har jag vant mig vid det eller så har den mjukats upp. Något som däremot imponerar är kronan, krongängorna och dess aktion. Stabilt, förtroendeingivande med stadiga gängor som inte känns för ömtåliga. Inget vobbel i kronan när den är utdragen. Breitling kan ju när och där det behövs.

Det är ganska få tillfällen där den här klockan inte passar in. En del har tyckt den passar till kostym har jag sett. Själv kan jag tänka mig andra klockor som passar bättre då men annars är det inte så ofta den skulle vara bortkommen. En stark kandidat till "klockan att ha" som hänger med på det mesta, en pålitlig följeslagare; en "ordentlig" riktig klocka.

Kronometerklassat qvartzverk känns bra. Har nog hellre det på en bruksklocka än ett halvdant mekaniskt men det är en personlig preferens, som det mesta.

Fyra dagar utan att haft en annan klocka på mig. Förmodligen unikt. Byter vanligen ett par tre gånger om dagen annars och blir sällan riktigt nöjd. Tror jag utvecklat ett beroende av Colt Skyracern.
Vem hade trott det? Inte jag.

Skyr50xw.jpg
Vilken del syftar du på när du skriver "ytan är ojämn lite varstans"?

Kul att du fastnat för den, klockan verkar överaska positivt på de flesta :cool:
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vilken del syftar du på när du skriver "ytan är ojämn lite varstans"?

Kul att du fastnat för den, klockan verkar överaska positivt på de flesta :cool:
"Lite varstans" är kanske tillpetsat. Jag menar att hög finish är nog inte vad som prioriterats ger det mig intryck av. Kronan till exempel med B-loggan, vridringen vid lumepluppen och att den inte "linear" felfritt och såna saker.

Mestadels smågrejer och om man vill vara noga. Inget jag personligen stör mig på på den här typen av klocka. Men det finns kanske de som tycker vissa saker av det där har betydelse så jag nämner det därför. Det är förstås också olika hur vi uppfattar saker och en del av det beror kanske på typen av material att det blir det intrycket.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Så är då klockan på väg mot nya vildsinta ännu oanade äventyr.

Söndags eftermiddag kom snön. Kanske denna klockas första snö? Det måste naturligtvis förevigas så en bonusbild blev det.

Skyr61w.jpg


Och en eftersläntrare som hittades i gömmorna...

SkyrB511w.jpg


Thats-all1.jpg
 
Topp