• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Casio Edifice

DRW

Panerai
2-Faktor
Edifice hämtad. Första intryck snyggare live än på bild, lite raplig länk men vad kan man förvänta sig för priset. Måste addera en länk då den stryper blodflödet i handen just nu. Blir till att testa funktioner under veckan nu hamnar den i klocklåda bredvid brorsan guld g-shock resten av kvällen.
IMG_20191026_203202.jpg
IMG_20191026_203249.jpg
IMG_20191026_203357.jpg
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Första man gör på morgon är givetvis att testa funktioner och jämföra den med g-shock.
Tror Edifice hade vart snygg att sätta på ett nato men tyvärr verkar de inte gå, så minus på det.

IMG_20191027_084802.jpg

Känner mig som en sur gammal gubbe, men är inte så förtjust i den, jag har och haft flera billiga klockor men denna känns väldigt billig.
IMG_20191027_084330.jpg

Det jag gillar med den är att den är tunn och lätt så känns knappt att man har en klocka på sig.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Första man gör på morgon är givetvis att testa funktioner och jämföra den med g-shock.
Tror Edifice hade vart snygg att sätta på ett nato men tyvärr verkar de inte gå, så minus på det.

IMG_20191027_084802.jpg

Känner mig som en sur gammal gubbe, men är inte så förtjust i den, jag har och haft flera billiga klockor men denna känns väldigt billig.
IMG_20191027_084330.jpg

Det jag gillar med den är att den är tunn och lätt så känns knappt att man har en klocka på sig.
Varför skulle det inte gå att sätta den på nato? :confused:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom att jag är helt talanglös när det kommer till kortning av länk valde jag att inte ens försöka, bytte istället ut till ett band jag hade hemma.
Idag var beatertest!

9E718BB4-7E4C-4B7A-8B7E-2F9F123F593C.jpeg

Börjar dagen med en promenad till Bauhaus för att köpa färg!

595FEE30-8B6B-44B1-982C-09DD1D362E8F.jpeg

Klockan fungerar utmärkt till att slänga ut gamla tvättmaskiner!

4C5FC009-C29A-4B34-896F-8E5632D42AE6.jpeg

Maskeringsarbete, men Casions enorma boet är helt omöjlig att maskera.

19DB03AC-D06B-4154-A384-C8C5B29CB907.jpeg

Redo för målning!

F7A362F3-1CB5-4C6F-806B-F65334D329EA.jpeg

Sista lagret för ikväll avslutas med en snus

Den har inte "vanliga" lugs utan ett eget system, tex som Oris aquis. Jag kanske har fel, men de var vad det såg ut som.
Screenshot_20191027_105129.jpg

Bild lånad från internet.
Nejdå, se bilderna som jag citerat ovan från @NickG som satt på ett vanligt band på den.
 

humlegarden

Cartier
Då har turen kommit till mig. Första intryck: Riktigt trevlig känsla i klockan. Att den är så pass tunn gör att den bärs betydligt mindre än dess size. Rasslig länk och rätt mediokert lås. Kul tavla och trevligt case.

Perfekt med kronograf när man ska tajma potatisgratängen och köttbitar som ska stekas!
5C293968-7EC3-45AD-8D7C-4D8CB38E1F50.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då har turen kommit till mig. Första intryck: Riktigt trevlig känsla i klockan. Att den är så pass tunn gör att den bärs betydligt mindre än dess size. Rasslig länk och rätt mediokert lås. Kul tavla och trevligt case.

Perfekt med kronograf när man ska tajma potatisgratängen och köttbitar som ska stekas!
5C293968-7EC3-45AD-8D7C-4D8CB38E1F50.jpeg
Jag hade nog testat ett annat band. Casios länkar kräver lite mental träning. :)
 

humlegarden

Cartier
Ju mer jag använder denna klocka ju mer tycker jag om den. Sjukt lätt, riktigt grymt att kronografen går upp till 12h. Älskar datumet av någon anledning. Se på 8an här nedan. Riktigt grym!!

Tyvärr har jag varit sjuk hela veckan så har inte blivit mycket test utomhus dessvärre. Ska försöka komma ut lite i helgen och förhoppningvis ta lite trevliga bilder på den innan den skickas till nästa deltagare på måndag! Trevlig helg gott folk.

Och PS @yonsson , länken växer för varje dag som går ;)
994A3C11-50B3-44D9-899B-63CCBDBE7B11.jpeg
 

humlegarden

Cartier
Kan bara konstatera efter att ha haft klockan på handleden i en vecka att jag verkligen trivs med den. Första reflektionen med en rasslig länk och risigt spänne har snarare kommit att bidra till klockans härliga känsla. Otroligt lättburen tack vare sin vikt och tunnhet. Kan absolut se mig själv använda denna i rotation med övriga klockor om man skulle vinna den. Några bilder avslutningsvis:
Suddig bild på ett efterlängtat SM-guld
09643E1B-7415-4EE2-98E0-6B51A61BF0B7.jpeg


3C073B8E-ACDB-4E7F-92AE-3F5620979A8F.jpeg


FE1DC85D-B7FE-4099-AA3D-A76AC56C4734.jpeg
*

Tack @yonsson för att jag fick delta i passarounden. Imorgon skickas klockan vidare till nästa deltagare!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nu är det min tur :) Mer bilder kommer senare i veckan pga brist på ljus numera...
48CA6F59-FA61-455D-97EF-B07E4ED5E475.jpeg

Spontana intryck är att den är tunn, inte så stor (förväntade mig en bjässe) och känns bra gjord. Finish helt klart bra. Den glänser och tavelstrukturen adderar en visuellt lyxig effekt!

Edit: men bara två mikrojusteringshål är ju bedrövligt av Casio, länken funkar inte optimalt på mig med det iaf... (supertajt/lite löst)
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig testat en Oceanus så jag vet tyvärr inte. Är du intresserad så har jag skrivit en recension här: https://klocksnack.se/threads/casio-edifice-eqb-1000d-1a.121240/

Inte heller ägt en men ändå imponerad av denna. Bortsett låsets mikrojustering och att länken är lite rasslig är den mkt trevlig. Gillar att finish från boett återspeglas i länken, dvs samma nyans och borstning. Och den tunna profilen är riktigt vacker! Och praktisk.

Skulle rekommendera denna till någon som vill ha en sportig klocka och kronograf med vettiga övriga funktioner. Tycker den ger Certina etc. en bra match i ~3k segmentet (nypris). Och skulle funka som owgklocka för en icke klocknörd.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Inte heller ägt en men ändå imponerad av denna. Bortsett låsets mikrojustering och att länken är lite rasslig är den mkt trevlig. Gillar att finish från boett återspeglas i länken, dvs samma nyans och borstning. Och den tunna profilen är riktigt vacker! Och praktisk.

Skulle rekommendera denna till någon som vill ha en sportig klocka och kronograf med vettiga övriga funktioner. Tycker den ger Certina etc. en bra match i ~3k segmentet (nypris). Och skulle funka som owgklocka för en icke klocknörd.
Samtidigt så tycker jag att länken är väldigt bekväm och jag tror att den hade kunnat bli lite tung om man gjort den kraftigare. :)

Håller med om att det är en riktigt trevlig klocka och massor med coola detaljer som de svävande indexen, detaljerna på tavlan etc. Helt klart mer än vad jag hade förväntat mig i den prisklassen.
 

humlegarden

Cartier
Inte heller ägt en men ändå imponerad av denna. Bortsett låsets mikrojustering och att länken är lite rasslig är den mkt trevlig. Gillar att finish från boett återspeglas i länken, dvs samma nyans och borstning. Och den tunna profilen är riktigt vacker! Och praktisk.

Skulle rekommendera denna till någon som vill ha en sportig klocka och kronograf med vettiga övriga funktioner. Tycker den ger Certina etc. en bra match i ~3k segmentet (nypris). Och skulle funka som owgklocka för en icke klocknörd.
+1. Grym tavla och riktigt välarbetad boett. Gillade klockan mycket.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Underbara höst :D
Men Casion imponerar. Gick med i passarounden för att se vad edifice går för och blev inte missnöjd. Finish känns ex bättre än samurai som är dyrare i nyköp och så smäcker och härlig. Enda minuset är bristen på mikrojustering, jag skulle behöva ett annat lås...
C0E66B4F-BDC9-49C4-BC0C-035E0218AB6C.jpeg
96D97889-D30C-4B8D-B352-465D9E3D6807.jpeg
61D2DFB1-0496-416D-BB6D-F60D971BC032.jpeg

Imorgon åker den vidare så tack @yonsson för möjlighet att prova denna! Kommer, och har redan börjat, att titta mer åt edifice i framtiden :)
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Underbara höst :D
Men Casion imponerar. Gick med i passarounden för att se vad edifice går för och blev inte missnöjd. Finish känns ex bättre än samurai som är dyrare i nyköp och så smäcker och härlig. Enda minuset är bristen på mikrojustering, jag skulle behöva ett annat lås...
C0E66B4F-BDC9-49C4-BC0C-035E0218AB6C.jpeg
96D97889-D30C-4B8D-B352-465D9E3D6807.jpeg
61D2DFB1-0496-416D-BB6D-F60D971BC032.jpeg

Imorgon åker den vidare så tack @yonsson för möjlighet att prova denna! Kommer, och har redan börjat, att titta mer åt edifice i framtiden :)
Bra bilder, nu ser jag framemot att få testa den med men det är nog ett par veckor till!
 

Npl

Omega
2-Faktor
Grått och trist väder här i Småland....

Första intrycket är lite för stor för min smak och ganska rasslig i länken. Vet inte om det är jag som är oteknisk men tyckte det var ganska svårt att koppla upp mot telefonen.

Ska bli spännande att se vad jag tycker och känner i slutet av veckan.

72D80D50-3B5B-458A-BCEE-1432302DCB94.jpeg
 

Npl

Omega
2-Faktor
Dag två med klockan. Valde att sluta jobbet lite tidigare idag så åkte hem och passar på att dammsuga innan damen och barnen kommer hem.

Tycker klockan gör sig väldigt bra vid fysiskt arbete, lätt och smidig när man springer runt efter dammsugaren.

5F880545-BC3F-4794-8535-049118A48D4B.jpeg
 

Npl

Omega
2-Faktor
Imorgon skickas klockan vidare till näste man!

Har burit Casio Edifice dagligen sen jag fick den och här är mina two cents:

Den är jäkligt tunn och lätt. Man glömmer snabbt att man har klockan på sig trots en diameter på ca 46mm. Länken passade mig perfekt, varken för tajt eller för lös. Riktigt trevlig finish på klockan.

Jag skulle verkligen kunna tänka mig att köpa en sådan OM de hade fixat en sak. Det ska vara en klocka som är uppkopplad mot mobilen med blåtand, det kände för mig helt meningslöst. Appen var förvisso användarvänlig men funktionerna var i min mening, mest ”Nice to have”. Inget som verkligen behövs.

Hade man kunnat få telefonnotiser på klockan i form av en ljudsignal eller vibration så hade jag älskat den. Det finns redan alarmfunktion så det bör vara lätt att programrad in?

Tack för att jag fick möjlighet att vara med i denna passaround @yonsson


5FAD3380-BE45-4239-BA9E-742B8C8D0E01.jpeg
930749E2-B4E4-48B3-9F48-3298DD02A863.jpeg
*
AEEEDD0F-6DDC-4ED1-A11A-D0584A40A893.jpeg
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Enjoy! Vad är första intrycket? Tycker den blev bättre och bättre ju mer man använde klockan.
Första intrycket är positivt, länken åkte dock av direkt då jag tycker den kändes väldigt rasslig. Sjukt slimmad boett, bärs även avsevärt mindre än 46 mm och verkar trivas på de flesta banden man slänger åt den. Kommer försöka byta band en gång om dagen under min vecka och se vad den trivs bäst med :) *
luyDp26.jpg
 
Senast ändrad:

Npl

Omega
2-Faktor
Första intrycket är positivt, länken åkte dock av direkt då jag tycker den kändes väldigt rasslig. Sjukt slimmad boett, bärs även avsevärt mindre än 46 mm och verkar trivas på de flesta banden man slänger åt den. Kommer försöka byta band en gång om dagen under min vecka och se vad den trivs bäst med :)
luyDp26.jpg
Det där ser riktigt snyggt ut!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Första intrycket är positivt, länken åkte dock av direkt då jag tycker den kändes väldigt rasslig. Sjukt slimmad boett, bärs även avsevärt mindre än 46 mm och verkar trivas på de flesta banden man slänger åt den. Kommer försöka byta band en gång om dagen under min vecka och se vad den trivs bäst med :)
luyDp26.jpg
Var det 20 eller 22mm mellan hornen?
 
Topp