• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Casio G-Shock Mudmaster GG-B100

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Right, har plöjt instruktionsboken nu :)

IMG_20191027_165802__01.jpg


Spontana tankar:
  • Det underlättar helt klart att ha haft en vanlig G-Shock Square innan denna. Vissa knappkombinationer är liknande, och att ta in hela instruktionen för Mudmastern som en allra första G-stöts-klocka hade varit.. lite tungt.. :)
  • Klockan använder telefonens GPS, hade inte riktigt reflekterat ordentligt över det, men så är det ju. Positivt följdeffekt av detta är 2 års batteritid, negativt är att du tex måste parkoppla med telefonen innan man kan tex spara en platsminnespunkt, och innan du vill navigera tillbaka till platsen mha funktionen som visar riktning och avstånd till punkten. Hade varit nice att kunna spara en punkt i farten när man kör förbi ett intressant hjortronställe, men.. Då hade man behövt ladda klockan varje vecka också..

Det jag kan utläsa att jag borde göra innan jag ger mig ut på tur är att:
  1. Parkoppla klockan till appen
  2. På bilparkeringen, eller liknande punkt, spara en platsminnespunkt som kan hittas tillbaka till om något går galet
  3. Starta någon form av upphottat barometerläge som samlar data ofta(re) under 24h framåt, för att få barometertrend-info och ditto vädervarningar.
  4. Slutligen starta en Mission log innan jag börjar vandra, som börjar spara höjd och och platsinfo.
  5. Låta klockan vara parkopplad med mobilen under hela vandringen.
Så: det hade varit intressant att prova det här under en längre tur och se hur det påverkar mobilens batteri :) Om Casio har gjort rätt så funkar det fint, om Casios app inte är tipptopp så kommer den att äta batteri som ett troll.

@Flipper2, du verkar ha koll på den här prytteln, har du några tankar kring detta? :)
 
Senast ändrad:

Flipper2

Rolex
Hänvisar till manualen:

Battery :
CR2025 x 1 (battery sold separately) Battery life: Approximately 2 years
Conditions:
Auto Time Adjustment: 4 times/day Alarm: Once (10 seconds)/day Illumination: Once (1.5 seconds)/day Direction readings: 60 seconds continuous, 20 times/month
Climbs: 1/month
ー Altitude Measurement
Every second for 3 minutes + every 5
seconds for 57 minutes
ー Barometric Pressure Change
Indications
Every second for 3 minutes + every 2 minutes for 23 hours and 57 minutes
ー Mission Log Measurement Every 2 minutes for 12 hours
ー Location Indicator Measurement 10 times for 3 minutes each
Step counting: 12 hours/day
Auto bearing calibration measurements: 10 times/day
Barometric pressure graph measurements: 12 times/day

Jag gör så här:
- Ställer in RCV OFF i klockan och synkar manuellt när jag vill, tex innan klättring eftersom den justerar höjden samtidigt som klockslaget.
Det finns inget skäl att låta den synka tid 4 ggr / dag, eftersom den drar bara 6 sek snabbare än atomklockan PER MÅNAD !!!
- Den har mycket bra lume så man absolut inte behöver trycka på ljusknappen varenda kväll...
- manualen ger exempel på EN klättring i månaden... och man klättrar inte 12 eller 24 timmar i sträck precis...
- Man använder garanterat inte varken kompass eller barometern 10-12 ggr / dag utan högst nån gång i veckan...

Min summering angående batteriet: livslängd i MINST 4 år med min aktivitet frekvens, med andra ord, glöm batteriet, ut och njut i naturen... när det blir dags att byta batteri så fixar man det på 2 min... högst ;)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Hänvisar till manualen:

Battery :
CR2025 x 1 (battery sold separately) Battery life: Approximately 2 years
Conditions:
Auto Time Adjustment: 4 times/day Alarm: Once (10 seconds)/day Illumination: Once (1.5 seconds)/day Direction readings: 60 seconds continuous, 20 times/month
Climbs: 1/month
ー Altitude Measurement
Every second for 3 minutes + every 5
seconds for 57 minutes
ー Barometric Pressure Change
Indications
Every second for 3 minutes + every 2 minutes for 23 hours and 57 minutes
ー Mission Log Measurement Every 2 minutes for 12 hours
ー Location Indicator Measurement 10 times for 3 minutes each
Step counting: 12 hours/day
Auto bearing calibration measurements: 10 times/day
Barometric pressure graph measurements: 12 times/day

Jag gör så här:
- Ställer in RCV OFF i klockan och synkar manuellt när jag vill, tex innan klättring eftersom den justerar höjden samtidigt som klockslaget.
Det finns inget skäl att låta den synka tid 4 ggr / dag, eftersom den drar bara 6 sek snabbare än atomklockan PER MÅNAD !!!
- Den har mycket bra lume så man absolut inte behöver trycka på ljusknappen varenda kväll...
- manualen ger exempel på EN klättring i månaden... och man klättrar inte 12 eller 24 timmar i sträck precis...
- Man använder garanterat inte varken kompass eller barometern 10-12 ggr / dag utan högst nån gång i veckan...

Min summering angående batteriet: livslängd i MINST 4 år med min aktivitet frekvens, med andra ord, glöm batteriet, ut och njut i naturen... när det blir dags att byta batteri så fixar man det på 2 min... högst ;)
Snyggt! Jag menade dock telefonens batteri, var nog lite otydlig där! Beroende på hur bra eller dålig Androidappen är kan jag tänka att det drar mycket eller lite att ha på BT-synken under hela vandringen :)

Just BT drar ju inte mycket, men jag är fundersam hur snål/effektiv appen är med GPS-användningen. (På en iPhone kanske man bara låter aopar löpa fritt, det vet jag ingenting om, men på Android håller jag rätt hårt på apparnas behörigheter att använda exvis platstjänster, och får ut hyffsad batteritid för det jobbet.) Androidappen ger tyvärr inte ett välprogrammerat intryck, det är den enda appen jag någonsin sett som lägger en konstant notifikation i aktivitetsfältet:
Screenshot_20191027-212950__01.jpg


Notif:en säger något av
- Please activate Bluetooth
- Waiting for connection
- Connected
Och verkar alltid synas, även efter omstart. Mycket besynnerligt. Jag kan blocka appen helt fr att visa notifs, eller låta den synas hela tiden, vilket är lite ovanligt sätt att sköta det på :) Återstår att se hur en långtidsuppkoppling påverkar telefonen!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt! Jag menade dock telefonens batteri, var nog lite otydlig där! Beroende på hur bra eller dålig Androidappen är kan jag tänka att det drar mycket eller lite att ha på BT-synken under hela vandringen :)

Just BT drar ju inte mycket, men jag är fundersam hur snål/effektiv appen är med GPS-användningen. (På en iPhone kanske man bara låter aopar löpa fritt, det vet jag ingenting om, men på Android håller jag rätt hårt på apparnas behörigheter att använda exvis platstjänster, och får ut hyffsad batteritid för det jobbet.) Androidappen ger tyvärr inte ett välprogrammerat intryck, det är den enda appen jag någonsin sett som lägger en konstant notifikation i aktivitetsfältet:
Screenshot_20191027-212950__01.jpg


Notif:en säger något av
- Please activate Bluetooth
- Waiting for connection
- Connected
Och verkar alltid synas, även efter omstart. Mycket besynnerligt. Jag kan blocka appen helt fr att visa notifs, eller låta den synas hela tiden, vilket är lite ovanligt sätt att sköta det på :) Återstår att se hur en långtidsuppkoppling påverkar telefonen!
Samma sak med appen för Casio Edifice så när jag hade båda så var det två permanenta appar i fältet. Hade varit helt ok om man fick välja själv men det går ju inte att ställa in. :meh:
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Samma sak med appen för Casio Edifice så när jag hade båda så var det två permanenta appar i fältet. Hade varit helt ok om man fick välja själv men det går ju inte att ställa in. :meh:
Har aldrig haft anledning att leta, så visste inte att denna inställning fanns för notifikationer:
Screenshot_20191027-220101__01.jpg


Slog av den och vips var ikonen borta. Hur/om det påverkar appens möjlighet att fungera i mission-log-mode återstår att se!
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Veckan med Mudmaster "shampoo-edition" fortsätter! Diskmedel hjälpte inte, är sugen på att skicka ner den i komposten för att få till en mustigare nyans ;)

Har gått kort promenad med "mission log" på jobbet, funkade fint med den funktionen (platsen lite väl avslöjande, ingen skärmdump på det. Jo, foliehatten sitter bra, tack)

Har satt en locationpunkt till huset, och den punkten kan klockan korrekt peka ut riktning och avstånd till, när jag provar hemma. Men fick inte return to location att funka under promenaden (10 km hemifrån), vare sig med eller utan mission log påslaget. Uppenbarligen funkade gps:en fint eftersom mission log fungerade korrekt, så jag kan tycka att det borde varit en nobrainer för klockan att fixa en korrekt Return to location-angivelse.

På androidappen får jag inte automatisk höjdkalibrering (från gps-data) att lira, trots att telefonens platsdelningsinställningar borde vara korrekta för ändamålet, när jag jobbar enligt klockans och appens instruktioner. Så istället satte jag en manuell höjdinställning enligt en höjdkurva från google maps terräng-vy, utomhus på jobbet. När jag sen tagit bilen hem diffar höjden ca 50-60m jmf med det korrekta värdet från samma karta. Så blir det väl kanske med lufttrycksbaserade höjdmätare, antar jag.

Den automatiska höjdkalibreringens exakthet vid basecamp, i eller intill en brant stigning där höjd varierar mycket vid små platsskillnader, kan man ju behöva undersöka. Funkar den mindre bra kommer det att vara aktuellt att manuellt kalibrera höjdmätaren till en känd höjdkurva från fjällkarta innan varje tur-start.

Allt för denna gång, tankar och tips tas gärna emot!
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Spoiler alert, TL;DR: Klockan är för kass för att få följa med på tur!

Om det inte har framgått redan så vill jag verkligen gilla den här klockan, men... Ja, läs vidare :)
(Om jag vinner klockan i omröstningen kommer jag att testa den lite till på fjället, och sen buda ut den på KS till förmån för Barncancerfonden.)

För det första, stort tack @yonsson! Verkligen jätteroligt att testa, och detta sparade mig några tusenlappar, jag har varit på vippen att köpa någon tyngre G-Shock.

Klockans målgrupp
Jag känner mig träffad! Har en löparklocka som jag inte använder längre för att jag inte pallar ladda den. Har inte köpt en fullfjädrad GPS-klocka för outdoor-bruk, för att jag kommer antagligen inte att palla ladda den, men är ändå sugen på att skaffa en. Så fort en tillverkare släpper en klocka som har lång batteritid och avancerade funktioner så är undertecknad intresserad, laddar hem instruktionsboken och kollar på recensioner på tuben.

Funktioner
I GG-B100 har vi ett mellanting, klockan glider med på telefonens GPS via mobilappen "G-Shock Connected", och behöver därmed inte laddas stup i kvarten. Vi snackar batteritid i åratal.

De mest framstående funktionerna som är (nästan) oberoende av GPS är "the almighty Casio quad sensor":
- Barometer
- Termometer
- Höjdmätare (lufttrycks-styrd, kan autokalibreras mha appen/telefonens GPS, men detta är inte ett krav för funktion)
- Kompass

Funktionerna som ÄR beroende av telefonens GPS är:
- "Mission log": starta en logg och du kan, efter turen, på din mobil se info om rundan; karta, sträcka, tid, höjdmeter
- Hitta tillbaka till sparad plats: starta funktionen, håll klockan plant, och sekundvisaren pekar mot en tidigare sparad plats, digitalfönstret säger hur långt bort platsen är.

GPS-beroende funktioner
Kort sagt, de GPS-beroende funktionerna ger jag inte mycket för. Varför? Jo, för att du iaf på Android måste ta fram telefonen ur fickan och öppna appen för att kunna använda/starta dem. "Jaha, det är väl inte så farligt", tänker du kanske. Nä, kanske inte, men jag ser inte varför jag ska öppna Casios app istf tex Runkeeper eller någon liknande app, som troligtvis är bättre?

Jag ser inte riktigt hur "G-Shock Connected"-appen ska kunna konkurrera. Jo, på ett sätt kan den konkurrera: genom att du kan starta och stoppa funktionerna från en klocka som inte behöver laddas ofta, och utan att ta fram telefonen. Men du måste alltid hala fram telefonen från fickan och öppna G-Shock Connected appen innan någon GPS-beroende funktion kan användas. Jag har mina aningar om varför det är så här, efter att ha sett hur Casio valt att implementera bluetooth-parkopplingen som helt och hållet sköts via appen och inte via telefonens OS, men låter resten vara osagt eftersom jag inte säkert vet.

Casios app ger ett lågbudget-intryck, och det finns andra appar som har som enda syfte att vara bra på detta område. Jag ser inte hur Casio kommer kunna vinna, eller ens komma ikapp, utan avsevärda satsningar. Den som lever får se, men personligen satsar jag på någon annan plattform så länge!

Funktioner som inte är beroende av GPS/app

Barometer: Den verkar helt OK, men jag har inte mycket att jämföra med. Klockan mäter lufttrycket en gång varannan timme, eller varannan minut.

Det finns också ett superduperläge som du kan och bör starta innan du ger dig ut på en längre tur. Vad jag förstår är det bara när detta läge startats som klockan kan ge varningar för snabba väderomslags / lufttrycksändringar. Läget är aktivt i 24h.

Jag hade önskat mig en sweet spot där klockan kan ställas in att mäta semi-ofta och att alltid avge väderomslagsvarning utan att aktivera ett 24h-läge.

Termometer: Om klockan sitter på armen när du går på en promenad i ca 10°C visas inte utomhustempen, utan någon semi-kropps/ute-temperatur. Ok, visst, men kan jag iaf lägga klockan på backen för att få en sjysst mark-temp innan jag vallar längdskidorna? Icke, tempmätaren är alldeles för långsam för att kunna användas till detta. Tempgivaren sitter inte tillräckligt ytligt för att denna funktion ska ha något vettigt värde.
IMG_20191030_132425.jpg

*

Höjdmätare: Visst, men du måste troligtvis kalibrera den innan varje fjälltur, via appens GPS-stödda höjd-data eller manuellt mha en känd höjdkurva från en karta.

Kompass: Har inte haft något att klaga på, den verkar rätt bra.

Slutsats
Jag väntar tills något av följande händer:
* Jag övervinner min undermedvetna glömska och skräck för att ladda armbandsur, och köper en GPS-klocka, antagligen en Garmin Instinct.
* GPS-chippen och/eller batterierna utvecklas till den grad att jag bara behöver ladda en GPS-klocka ett par gånger om året, och jag köper en ?
* Jag behöver bara undantagsvis ta fram telefonen för att använda de GPS-beroende funktionerna på en G-Shock av detta slag, då köper jag kanske en liknande G-Shock som denna!

I övrigt är den snygg och bekväm!

(Om jag vinner klockan i omröstningen kommer jag att testa den lite till på fjället, och sen buda ut den på KS till förmån för Barncancerfonden.)
 
Senast ändrad:

lofgreno

Audemars
Spoiler alert, TL;DR: Klockan är för kass för att få följa med på tur!

Om det inte har framgått redan så vill jag verkligen gilla den här klockan, men... Ja, läs vidare :)
(Om jag vinner klockan i omröstningen kommer jag att testa den lite till på fjället, och sen buda ut den på KS till förmån för Barncancerfonden.)

För det första, stort tack @yonsson! Verkligen jätteroligt att testa, och detta sparade mig några tusenlappar, jag har varit på vippen att köpa någon tyngre G-Shock.

Klockans målgrupp
Jag känner mig träffad! Har en löparklocka som jag inte använder längre för att jag inte pallar ladda den. Har inte köpt en fullfjädrad GPS-klocka för outdoor-bruk, för att jag kommer antagligen inte att palla ladda den, men är ändå sugen på att skaffa en. Så fort en tillverkare släpper en klocka som har lång batteritid och avancerade funktioner så är undertecknad intresserad, laddar hem instruktionsboken och kollar på recensioner på tuben.

Funktioner
I GG-B100 har vi ett mellanting, klockan glider med på telefonens GPS via mobilappen "G-Shock Connected", och behöver därmed inte laddas stup i kvarten. Vi snackar batteritid i åratal.

De mest framstående funktionerna som är (inte helt) oberoende av GPS är "the almighty Casio quad sensor":
- Barometer
- Termometer
- Höjdmätare (lufttrycks-styrd, kan autokalibreras mha appen/telefonens GPS, men detta är inte ett krav för funktion)
- Kompass

Funktionerna som ÄR beroende av telefonens GPS är:
- "Mission log": starta en logg och du kan, efter turen, på din mobil se info om rundan; karta, sträcka, tid, höjdmeter
- Hitta tillbaka till sparad plats: starta funktionen, håll klockan plant, och sekundvisaren pekar mot en tidigare sparad plats, digitalfönstret säger hur långt bort platsen är.

GPS-beroende funktioner
Kort sagt, de GPS-beroende funktionerna ger jag inte mycket för. Varför? Jo, för att du iaf på Android måste ta fram telefonen ur fickan och öppna appen för att kunna använda/starta dem. "Jaha, det är väl inte så farligt", tänker du kanske. Nä, kanske inte, men jag ser inte varför jag ska öppna Casios app istf tex Runkeeper eller någon liknande app, som troligtvis är bättre?

Jag ser inte riktigt hur "G-Shock Connected"-appen ska kunna konkurrera. Jo, på ett sätt kan den konkurrera: genom att du kan starta och stoppa funktionerna från en klocka som inte behöver laddas ofta, och utan att ta fram telefonen. Men du måste alltid hala fram telefonen från fickan och öppna G-Shock Connected appen innan någon GPS-beroende funktion kan användas. Jag har mina aningar om varför det är så här, efter att ha sett hur Casio valt att implementera bluetooth-parkopplingen som helt och hållet sköts via appen och inte via telefonens OS, men låter resten vara osagt eftersom jag inte säkert vet.

Casios app ger ett lågbudget-intryck, och det finns andra appar som har som enda syfte att vara bra på detta område. Jag ser inte hur Casio kommer kunna vinna, eller ens komma ikapp, utan avsevärda satsningar. Den som lever får se, men personligen satsar jag på någon annan plattform så länge!

Funktioner som inte är beroende av GPS/app

Barometer: Den verkar helt OK, men jag har inte mycket att jämföra med. Klockan mäter lufttrycket en gång varannan timme, eller varannan minut.

Det finns också ett superduperläge som du kan och bör starta innan du ger dig ut på en längre tur. Vad jag förstår är det bara när detta läge startats som klockan kan ge varningar för snabba väderomslags / lufttrycksändringar. Läget är aktivt i 24h.

Jag hade önskat mig en sweet spot där klockan kan ställas in att mäta semi-ofta och att alltid avge väderomslagsvarning utan att aktivera ett 24h-läge.

Termometer: Om klockan sitter på armen när du går på en promenad i ca 10°C visas inte utomhustempen, utan någon semi-kropps/ute-temperatur. Ok, visst, men kan jag iaf lägga klockan på backen för att få en sjysst mark-temp innan jag vallar längdskidorna? Icke, tempmätaren är alldeles för långsam för att kunna användas till detta. Tempgivaren sitter inte tillräckligt ytligt för att denna funktion ska ha något vettigt värde.
IMG_20191030_132425.jpg

*

Höjdmätare: Visst, men du måste troligtvis kalibrera den innan varje fjälltur, via appens GPS-stödda höjd-data eller manuellt mha en känd höjdkurva från en karta.

Kompass: Har inte haft något att klaga på, den verkar rätt bra.

Slutsats
Jag väntar tills något av följande händer:
* Jag övervinner min undermedvetna glömska och skräck för att ladda armbandsur, och köper en GPS-klocka, antagligen en Garmin Instinct.
* GPS-chippen och/eller batterierna utvecklas till den grad att jag bara behöver ladda en GPS-klocka ett par gånger om året, och jag köper en ?
* Jag behöver bara undantagsvis ta fram telefonen för att använda de GPS-beroende funktionerna på en G-Shock av detta slag, då köper jag kanske en liknande G-Shock som denna!

I övrigt är den snygg och bekväm!

(Om jag vinner klockan i omröstningen kommer jag att testa den lite till på fjället, och sen buda ut den på KS till förmån för Barncancerfonden.)
Väldigt ingående omdöme. Snyggt!

När det gäller barometern så testade jag den lite i somras för höjdmätning. Var uppe på Elgåhogna i Norge på 1460 meter. Kalibrerade klockan manuellt innan jag startade min tur via en annan app som visa min aktuella höjd baserat på GPS pos. Uppe på 1460 meter så stämde höjden faktiskt på metern. Så jag tycker det funkade riktigt bra. Smidigt att se hur många höjdmeter man har kvar till toppen under vandringen. :)

Kompassen däremot borde jag nog kalibrera då den inte visar riktigt rätt.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Väldigt ingående omdöme. Snyggt!

När det gäller barometern så testade jag den lite i somras för höjdmätning. Var uppe på Elgåhogna i Norge på 1460 meter. Kalibrerade klockan manuellt innan jag startade min tur via en annan app som visa min aktuella höjd baserat på GPS pos. Uppe på 1460 meter så stämde höjden faktiskt på metern. Så jag tycker det funkade riktigt bra. Smidigt att se hur många höjdmeter man har kvar till toppen under vandringen. :)

Kompassen däremot borde jag nog kalibrera då den inte visar riktigt rätt.
Tack!

Jag gör inte så ofta toppturer så som du beskriver, så har inte tänkt på värdet i funktionen på det sättet, intressant :) Själv skulle jag ha mest nytta av en höjdmätare när jag härjar runt utanför leden på något fjäll, och jag har en 1:75000-karta som inte visar alla höjdkurvor och småtoppar så bra. Då hade det varit sjysst att kunna ha höjden som extra info för att klura ut om det man ser framför sig är toppen eller en kulle som ligger ivägen för toppen :)
 

lofgreno

Audemars
Tack!
Jag gör inte så ofta toppturer så som du beskriver, så har inte tänkt på värdet i funktionen på det sättet, intressant :) Själv skulle jag ha mest nytta av en höjdmätare när jag härjar runt utanför leden på något fjäll, och jag har en 1:75000-karta som inte visar alla höjdkurvor och småtoppar så bra. Då hade det varit sjysst att kunna ha höjden som extra info för att klura ut om det man ser framför sig är toppen eller en kulle som ligger ivägen för toppen :)
Ja, höjdmätaren tycker jag funkar väldigt bra.
 

Rixard

Cartier
Mina tankar om GG-B100

Jag äger numera ett antal G-Shock och det är lätta klockor att tycka om. Jag har normalt sett ganska så svårt för att bli av med klockor så det blir lätt att de blir fler än som egentligen får plats och som används. Detta är något som stämmer extra bra in på G-Shock för mig. Skillnaden är att det är dessa jag använder absolut mest och nästan alla mina G-Shocks får faktiskt handledstid!

Sedan så är jag egentligen inte en kille som gillar stora klockor heller. Mina handleder klockar in på ca 15,5 - 16 cm (!) om än något platta. Inget att direkt hänga i julgranen om man är klockintresserad. Jag tycker lätt det ser klumpigt ut och för stora klockor sitter obekvämt på handleden. Men även här får G-Shock dispans. Jag äger en Rangeman som man ändå får säga är en hyfsat stor G-Shock.

Den sitter bra och jag kan bära den utan att jag själv tycker det ser vidare konstigt ut. När det nu kommer till GG-B100 så tycker jag faktiskt den sitter ännu bättre än min Rangeman. Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att äga den. Undrar ifall det har att göra med att klockorna är i resin istället för stål. När jag testat stål square G-Shock klockorna får jag nämligen samma känsla.. Försöker dock intala mig att de sitter bättre på resin-band.

Jag äger alla tre Carbon Core modellerna som kan ses i mitt tidigare inlägg. Denna är min favorit. Punkt. De andra sitter något bättre och bekvämare men denna är snyggare och häftigare.

Jag skulle gärna säga att jag brydde mig om funktionerna och har testat de ingående men det hade varit att blåljuga. Jag tycker det är roligt att kunna se barometertrycket och sol upp och nedgång. Det tillsammans med datum och tid på den lilla digitala skärmen är nog det enda jag skulle använda regelbundet. Möjligtvis hade jag sneglat på stegräknaren efter en lång dag ute i fält för att se hur duktig jag är.

Kopplingen till Bluetooth och telefonen tycker jag nog mer är en gimmick om något. Synkningen av tid är väl det positiva men enligt mig hade man kunnat skippa telefonkopplingen och köra multiband istället. Det sagt så är det inget som är i vägen och klockan tappar inget värde för mig av att ändå ha dessa funktioner.

jag hade gärna sett lite fler färgkombinationer på utförandet än vad som är tillgängligt idag. Kanske skulle det motsäga dess funktionella inriktning men om den vanliga Mudmastern kan komma i leopardmönster så finns det nog utrymme här också. Den orangea versionen är den som tilltalar mig bäst just nu.

Nu lite bilder:

DSC_0060.jpg

DSC_0069.jpg

DSC_0072.jpg

DSC_0074.jpg

DSC_0076.jpg


DSC_0080.jpg

*

DSC_0084.jpg

DSC_0097.jpg

DSC_0155.jpg

DSC_0156.jpg

DSC_0160.jpg
 
Senast ändrad:

OskiP

Cartier
2-Faktor
Så var det äntligen dags för min tur. Det kom ett väl inslaget paket. Man hade nästan kunnat tro att det är min dotter som slagit in det med tanke på mängden tejp :)
IMG_1444.jpg

Man vad hittar vi efter att ha sprätt upp all tejpen? Ännu mer tejp :) och en väldoftande förpackning

IMG_1446.jpg

Till slut lyckades jag dock hitta klockan, och första intrycket var inte helt oväntat att den är otroligt stor :wideyed:. Kanske inte helt oväntat, men för mig vars enda tidigare erfarenhet av G-Shock är en DW-5610(?) så känns den onekligen stor.
Det är som sagt min (näst)första g-shock och jag har verkligen noll koll på knappar, funktioner mm. Perfekt med lite hemmastudier och VAB idag så att jag hinner kolla upp instruktionsboken.
IMG_1449.jpg

IMG_1450.jpg
 

Flipper2

Rolex
En STOOOR miss i Mission Log är att den inte har Backtrack som Rangeman GPR-B1000.... Big misstake :banghead::banghead::banghead:

... eller, har jag missat nåt...?
 
Senast ändrad:
Topp