Såja, då börjar även min vecka att lida mot sitt slut och det är dags för en liten sammanfattning.
Jag har som jag nämnt tidigare ingen större erfarenhet av G-Shocks. Den enda jag äger eller har ägt är en DW-5610 vilken ju skiljer sig en hel del ifrån denna, inte minst genom att den är fyrkantig och betydligt mindre. Varför det inte blivit fler G-Shocks tidigare vet jag faktiskt inte. De är ju jävligt coola och jag tänker att jag borde passa in i deras målgrupp. Jag rör mig ganska mycket ute i naturen och har dessutom ett yrke där det ibland kan gå lite vilt till och jag inte kan ha allt för ömtåliga prylar på mig.
Nåväl. Första intrycket var som sagt att den var väldigt cool och väldigt STOR på mina spinkiga handleder. Inte så att det såg konstigt ut, men jag fick den tyvärr aldrig att sitta skönt. Klockan är stor och hård, bandet är även det ganska hårt och styvt. Antingen sitter den för löst och flyttar runt, eller så upplever jag att den klämmer åt runt handleden.
Hur har det då gått för mig som "nybörjare" på G-Shock med alla funktioner? Inte så bra kan jag väl sammanfatta det med. Det var mycket bläddrande i instruktionsboken. Det tog mig flera minuter och en massa knapptryckande att ens lyckas ställa in rätt tid... Jag skulle inte kalla den användarvänlig vilket har gjort att jag inte använt mig av klockans funktioner (timer, larm etc.) i den utsträckning jag helt enkelt hade hoppats på. Det var helt enkelt för bökigt och krävdes allt för mycket bläddrande i manualen och knappande på klockan.
De funktioner som inte krävde så mycket tryckande var i alla fall termometern och stegräknaren. Tyvärr upplevde jag de som tämligen onödiga eller värdelösa. Stegräknaren var rejält opålitilig jämfört med min Garmin Forerunner, Samsung Active, och Iphone som jag hade som referens.
Termometern visar så klart temperaturen vid min handled.... hur intressant är det att veta temperaturen under mudden på tröjan egentligen?
Om jag nu ska hitta något positivt, förutom att den är jäkligt cool så får jag väl nämna att den visar tiden väldigt tydligt. Stora, rejäla visare och index gör det väldigt lätt att se tiden. Den inbyggda lampan lyser även den upp väldigt bra. Som en konsekvens av de rejäla visarna kan det vara svårt att se den lilla digitala displayen. Visarna skymmer helt enkelt...
Hållbarheten har jag inte riktigt testat, men den ska ju hålla för en hel del och jag har aldrig känt att jag behövt vara rädd för den. Även om det var lockande att utsätta klockan för ett riktigt hållbarhetstest när jag ändå var sist ut bland testpersonerna.
Jag klickade som ni säkert märkt aldrig riktigt med klockan. Men oavsett så vill jag rikta ett stort tack till
@yonsson som styrt upp det hela och låtit mig delta
Eftersom jag nu var sist ut så behåller jag klockan tills vidare tills det är klart var jag ska skicka den.