• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround G-Shock GMW-B5000 (Stål-square)

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Den här dinkan krävde ingen startsträcka alls och dessutom växer den på mig mer och mer. :)
20191018_083508.jpg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Tar en stund och klock-pysslar litet. Försöker finjustera länken för att ev. slippa att spännet står ut så mycket. Återstår att se om jag lyckas...
20191019_095251.jpg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Det är det här glappet mellan spänne och länk som är litet störande. Är det någon som har ett tips på vad som går att göra eller är det bara att leva med det?
20191019_100433.jpg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Nu har min vecka med "Stålisen" kommit till sin ända och det är lika bra att kapitulera på en gång - klockan är ingalunda felfri men den träffar någonting hos mig som är svårt att sätta fingret på. Jag tror jag är kär, ha ha! Den har suttit på armen hela veckan och jag har inte ens saknat mina andra klockor och nu när den gått vidare så saknar jag den. Jag ska definitivt skaffa en, men först ska jag vänta och se om just det här exemplaret kommer tillbaka till mig eller om någon annan får njuta av den. ;-)

Visst, länken är rasslig, men ändå inte FÖR rasslig. Den går att leva med. Visst, den är alldeles för blank (den sexåriga flickan här hemma blev såld, den blänker ju. Duh!) och det är något jag normalt sett inte är är särskilt förtjust i men på denna bara funkar det. Visst skulle jag föredra om mer av de polerade sektionerna vore borstade istället men det är så Casio valt att göra den och det är gott så för mig. Jag hade förväntat mig att klockan skulle börja uppvisa åtminstone vissa repor i boetten redan efter en vecka men så har inte varit fallet. På länken och spännet finns litet märken men inte på de polerade delarna såvitt jag kan se. Den lär blänka på ett bra tag till!

20191022_164832~2.jpg


Vad gäller funktionerna hos "Blingmastern" så gillar jag blåtandsuppkopplingen, särskilt mot bakgrund av att kontakten med radiomasten i Tyskland inte lär infinna sig så här pass lång norröver. Det känns bra att kunna synka mot telefonen istället och vissa funktioner blir onekligen mer tillgängliga den vägen.

Jag tycker att den sitter bra på armen med en bra avvägning mellan komfort och stadighet. Känslan är att den har klart mer substans än motsvarigheten i plast, även om jag gillar de i resin också, fast på ett annat sätt. Stålisen känns klart rejälare och mer som en "riktig" klocka. Den farhåga man skulle kunna ha är att den här skulle fasta på armen och de andra klockorna skulle samla damm i klocklådan - åtminstone till vardags.

Är den värd sina pengar då? Ja, jag tycker det! Visst kan man få högre detaljkvalitet för mer pengar men på det stora hela är det nog en rimlig kvalitetsnivå för en dinka i den här prisklassen.

Jag skulle kunna skriva mycket mer om hur G-shocken klarat allt man till vardags kan utsätta den för (bäbisspyor inkluderade...), hur cool den numera ikoniska designen är och hur fiffiga funktioner den har, men jag väljer att avrunda här. Sammantaget kan jag bara konstatera det många före mig redan gjort - helheten funkar och klockan är kul att bära helt enkelt!

Hoppas att ni som är kvar att få uppleva den också kan se att det är nåt speciellt med den och om den inte faller en på läppen så har man i alla fall fått testa något som skiljer sig från det mesta övriga i klockvärlden.
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Hello mina vänner :)

Då var det dags för en snabb liten recension om min vecka med G-Shock GMW-B5000 ”Stål-Square” alternativt ”Casios motsvarighet till AP” :p

Först och främst skulle jag vilja dela min version om hur denna modells tillverkningsprocess ser ut...

Man börjar helt enkelt en vanlig dag i oktober när tjejen är borta (face the fact, gräver man i krukorna och härjar runder runt hennes elefantbäbisar så får man på fan) och sen med en gnutta omsorg men med ett sjukt bestämt grepp kör man ned en mini-casio i blomjorden enligt nedan.
DFE790D2-22C9-424A-B8AB-05C092594367.jpeg


Efter ”planteringen” är färdig så tar man och destillerar vatten i 23h för att sedan ge sig på blomman på ett sätt som bara di Leva kan leverera! :heart:
4210AC0A-5136-4F25-AA0E-5B1BB85A690F.jpeg


Sen är det bara att vänta... och tillslut... Tillslut!! Då tittar den fram... Sen kan man äntligen skörda en välgödd Stål-kvadrat ur den blomstrande jorden.
BF9599B9-0163-4402-965F-668947C72371.jpeg


Nu skall vi se vad vi faktiskt tycker om klockan! :)
083A6385-41A2-4D94-94E4-7EEFB9283323.jpeg


Jag kan som i tidigare post sagt inte jämföra med så mycket då jag aldrig har ägt en G-shock och knappt känt på någon heller för den delen!

Men jag måste säga att förstaintrycket var väldigt bra!

Jag inser mer och mer med klockan på armen hur mycket jag uppskattar digitala klockor i vardagen, något jag för övrigt bara använder i träningssammanhang annars.
053590AE-3A2F-4972-8FA7-135A95609864.jpeg


Den upplevs som det i folkmun sägs ”rasslig” med länken men det är samtidigt ingenting jag upplever att man stör sig på! Jag tycker att finishen är god och uppskattar möjligheten att kunna koppla upp den till bluetooth... En egenskap som alltid tilltalar en man, ALLT skall ha bluetooth... (Obs, notera att jag i ovan text inte på något sätt påstår att kvinnor inte skulle uppskatta bluetooth) Som sagt, bluetooth... Då dessa digitala klockor och om jag exempelvis drar en parallell till min Garmin Fenix som just nu figurerar som träningspartner så är det ibland uppskattat med att kunna styra ett par av de 700 000 funktionerna som oftast finns i modellerna via telefonen, det blir helt enkelt lite mer överskådligt istället för att trycka på 4 knappar för att sedan hålla in 2,5 samtidigt och trycka på en fjärde för att stänga av oregelbundna alarm eller vad de nu må vara... Nu svävar jag iväg lite... Åter till ämnet!

5BC517BC-56A6-4A9F-A14B-DC6344363D08.jpeg

BC9C347F-2C49-440A-8656-2DEA9D8526F1.jpeg

E3698A52-8986-4A48-BA89-3A7484B32A8A.jpeg

554B54FB-331A-4930-B6BF-BCFAF1431B50.jpeg


Jag upplever som sagt att det är väldigt mycket klocka för pengarna, tåligheten, läsbarheten och de faktum att den har en länk är väldigt tilltalande för mig och jag skulle definitivt kunna se mig bära den både på min fritid och i div aktiviteter samt träning! Bortsett från faktumet att länken är rasslig så upplever jag den ändå som stabil och tycker att den sitter bra på armen, skön att bära helt enkelt!
3E9FF7DB-035A-41BA-A6FB-CD2338601157.jpeg


Jag Inser mina begränsningar i att lista specs och annan hård-data och lämnar väl medvetet över detta till de som är betydligt vassare på den biten, för det finns de gott om här :) Då det är PA så kommer vi se, läsa och få höra en del snarlika uppfattningar och jag upplever att den tekniska informationen inte behöver upprepas allt för ofta och försöker istället bidra med lite bilder som ovan och kan väl egentligen bara avsluta med att säga:

* Det är en trevlig klocka!
* Jag är positivt överraskad!
* Faktumet att belysningen tänds när man vrider klockan i ett dunklare ljus är ju bara magiskt!
* Den sitter kanon på min arm och är skön att bära.
* Tålighet, läsbarhet och utseende är mycket tilltalande.
* Den kan i dagsljus upplevas lite väl ”bling” ibland och med tanke på storleken så är det onekligen en klocka som syns. Bra eller dåligt är upp till bäraren.
* Jag gillar den och kommer nog äga en i framtiden, denna eller en annan återstår att se :)

* Stort tack till @yonsson som gjort möjligheten till Passaround möjlig och gett mig chansen att prova denna klocka.
* Avslutningen något som inte kan sägas för ofta men ett tack till ledningen för ett fantastiskt forum och tack till alla härliga medlemmar som förgyller vardagen med komik och kunskap! :heart:

Trudelutt på er :cigar:
B79482AD-1ABE-4A3C-AAE0-17D5E88B3AC1.jpeg

*
 
Senast ändrad:

Mathen

Breitling
Veckan rullar på i nästan för högt tempo! Hade en plan innan jag fick hem den om att köra dagliga uppdateringar, tester osv men har inte hunnit något av det än.

Klockan är dock helt fantastisk! Har använt den varje dag och det har känt lika rätt i laboratoriet, på arbetsintervju eller vid skrivbordet.

879DD6E3-6962-4A1C-9789-03DFD4D26960.jpeg

CEE9B11A-DB14-472B-982E-84EE52756A53.jpeg
80A832D5-1643-4710-8D94-FC4916AE9B00.jpeg


Måste dock erkänna att jag blev livrädd när jag hittade klockan i strömsparläge imorse!
216E539B-0BAF-4B59-AFCD-7BF7034E037A.jpeg
 

Mathen

Breitling
Min vecka är över och klockan är påväg till @Kaizen. Hoppas kunna sammanställa en längre recension under nästa vecka men tillsvidare så säger jag bara att klockan är grym!
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Jag blev så förtjust i modellen att jag var tvungen att slå till när jag hittade en för 4000 kr. Den visade sig vara ett returexemplar men är ju inget fel på den så den kändes likvärdig med en ny. Egentligen hade man nog velat bli informerad om att det var ett returex. men vad ska man göra? Tänker inte skicka tillbaka den heller. :)
20191111_124933.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag blev så förtjust i modellen att jag var tvungen att slå till när jag hittade en för 4000 kr. Den visade sig vara ett returexemplar men är ju inget fel på den så den kändes likvärdig med en ny. Egentligen hade man nog velat bli informerad om att det var ett returex. men vad ska man göra? Tänker inte skicka tillbaka den heller. :)
20191111_124933.jpg
Du vet inte varför den returnerades? De första som kom hade en lite sned display, kan ju ha varit en sån estetisk retur där butiken inte kunde fixa det åt köparen... Jag har inte hört om några problem med urverken i dessa :)
 

Kaizen

Omega
Min tur att säga en del ord om denna skapelse. Detta blev min första lite längre bekantskap med en G-shock. Här länge suktat efter en lämplig G-shock men aldrig slagit till, så detta var ett mycket bra tillfälle att få känna och klämma på denna pjäs. Toppenbra initiativ @yonsson!!

Mina första intryck vara att den kändes lite rassligare och inte lika massiv som jag förväntat mig. Efter att den kom på armen så försvann alla farhågor. Den satt väldigt bra på armen. Läsbarheten i bra ljus är bra men upplevde det som lite knepigt när det började skymma. Ibland så tändes ljuset och ibland inte, fick inte riktigt grepp på hur det fungerade. Är den kopplad till tiden på dygnet (?) då jag inte upplevde det som något problem på kvällen. Fattade inte riktigt hur man skulle ställa rörelsesensorn för belysningen, eller om det gick justera.

Fattade ganska snabbt tycke för klockan, vilket gjort att den har fått sitta på i stort sätt hela veckan. Fungerade i alla lägen.

Under helgen så var man bjuden på fest med maskerad, tema filmroller. I och med att denna tingest har sitt tydliga retro-futurisktiska designspråk så var det ju inte direkt svårt att välja roll. Anser själv att den passade mycket bra till "kostymen". Ursäkta den suddiga bilden.
IMG_2810.jpeg

*

I övrigt en mycket trevlig bekantskap som jag gärna tar med på ytterligare äventyr och galej.
 

Mathen

Breitling
Innan det är dags för mig att sammanfatta veckan med klockan så vill jag tacka @yonsson för att du anordnade passarounden! Det har varit sjukt kul att testa denna klockan och reflektera över hur jag använder mina egna klockor varje dag. Vad behöver jag? Saknar jag något i de klockor jag redan har? Villhöver jag en ny G-Shock? Är ganska nybliven pappa så har haft svårt att prioritera att skriva ihop mina tankar kring klockan men här kommer i alla fall jämförselsen!

GShockPA_210_00002.jpg


Jag äger ett par klockor men använder mest min SKX men byter ibland till en DW-5600BB-1ER eller Garmin vivoactive 3 så det är främst dessa klockor jag kommer jämföra mot. Efter jag hämtat ut G-Shocken så hamnade alla klockorna i lådan och jag har inte saknat dom på hela veckan! Klockan är ganska "blingig" och jag var inte orolig att den inte skulle passa min vanliga stil med jeans och tshirt alternativt enfärgad skjorta. Jag kunde dock snabbt konstatera att den passar rätt bra till det mesta. Den borstade länken och området runt tavlan tycker jag gör den mycket mer lättburen än vad jag trodde innan jag testade den. De borstade delarna tycker jag är riktigt snygga och jag tycker övergången från borstad länk till polerat case blir lite abrupt. Dock funkar det väldigt bra på själva caset.

GShockPA_203_00002.jpg


DW-5600BB-1ER vs GMW-B5000
DW-5600BB-1ER är en av de billigare G-Shocksen utan flera av funktionerna GWM-B5000 har. Det första jag tänkte på när jag satte på den var att det skruvade baklocket och stålcaset gjorde att klockan blir (eller i alla fall känns) tjockare och ligger bättre mot handleden. Den andra fördelen med B5000 är Multiband 6 som har syncat tiden varje natt vilket kanske inte gör så stor skillnad i tidhållning men känns sjukt coolt. Det samma gäller tough solar, känns kanske som en funktion som är lite onödig men som gör klockan mycket mer tilltalande för mig. Tyvärr hann jag inte kolla in bluetooth funktionen men jag använder heller inte överdrivet många funktioner i vardagen.

Knapparna på stål g-shocken är enkla att hitta och trycka in, kanske för att stålcaset inte omsluter knapparna helt så som dom gör på DW-5600? Displayen är också mycket bättre men det får man nog vänta sig av en 3x så dyr klocka.

GShockPA_1.jpg


SKX vs GMW-B5000
Hur står sig då G-Shocken mot min daily beater SKX? Helt klart godkänt och det finns viss risk att jag kommer störa mig mer och mer på +-30s/dag i tidhållning som SKXen levererar. Älskar designen på SKX men jag har mer och mer börjat tycka att funktionen (att visa rätt tid) bör vara i fokus för en klocka och efter denna veckan är jag mer övertygad än någonsin! Efter detta förväntar jag mig att sitta och dregla över HAQ/GPS/Multiband klockorna ett tag.

Garmin Vivoactive vs GMW-B5000
Funkar GMW-B5000 som träningsklocka då? Tyvärr så måste jag säga att jag föredrar Garmin Vivoactive för träning (då framförallt löpning). Speed/Pace, cadance, HR monitoring och att logga rundor är ett måste för mig vid löpträning nu. Att träna med G-Shocken känns helt enkelt bara tråkigare även om varvtid delvis hade kunnat användas i stället för Speed/Pace. Dock hade jag varit den första att byta G-Shock om (när?) dom lägger till HR+GPS.


Jag avslutar med en liten homage till “Two Watch Guys” avsnittet där passarounden tillkännagavs. Först med snuttefilten för kvällsrengöringen.
GShockPA_223_00002.jpg

*

Och sedan riktig rengöring innan jag skickade den till @Kaizen.
GShockPA_229_00002.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kapitalt dålig uppföljning av mig! Har dock burit den nästan hela tiden och först nu kom lugnet i mig att uppskatta den lite.

Den är alldeles för stor för mig dock och inte många bilder alls har det blivit. Som sagt, dåligt av mig men kommer skicka den vidare under morgondagen eller torsdag.

Första och enda bilden just nu i detta gråa väder.
IMG_20191122_070434-01.jpeg
 
Topp