• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround G-Shock Mudmaster - So it begins!

DB15

Silver
Pledge Member
91a3da64d70b5606a966d9e962fde2b11cffb3ce507c8276d4be5de58b0fd1f5.jpg

Och så var det äntligen dags! Jag fick den stora äran att vara först ut med denna fantastiska klocka.
Historian börjar med att det var en söndag och jag fick ta en liten trip ut till Globen.

Väl där mötes jag av en vacker syn! Tillsammans med fältöverstens Klockmaster är denna utan tvekan den bästa!
IMG_20171022_135728.jpg

Väl där passade jag även på att lämna in min Breitling B1 och paketöppningen skedde på plats.
IMG_20171022_140439.jpg

Bretten har nu bytts ut och Mudmastern är på plats!
IMG_20171022_140954.jpg

Vill även passa på att tacka @yonsson för allt :D

Senast ändrad:
Härligt att det börjar! Precis den färg/variant jag hoppades på med, är väll min tur lagom till jul så bara väääänta :)

• Like
Reactions: PCB
Första intrycket, den är STOR!!
Andra intrycket är att den är tung, men den känslan försvann sekunden jag tog på mig klockan.
IMG_1927.JPG
IMG_1928.JPG

Sen var det här med att ställa tiden. Jag är ju ingen instruktionsboksperson precis men jag kan googla..sagt och gjort och vips är tiden inställd på ett genialiskt sätt!! Thank you japanese ingenjörskonst!! To be continuied...

Senast ändrad:
Då börjar vi själva testandet då...eftersom detta är en bruksklocka tänkte jag testa den i de flesta av mina vardagssituationer, och eftersom jag har den på mig typ hela tiden blir det många situationer;)som den ska gå igenom. Efter att jag hade tagit den på mig skulle jag på ett möte, men det hände inte så mycket på det mötet varför lermästarn fick följa med på gymet istället...så hur var det att träna med den på undrar ni?? Det ville jag så gärna visa er så jag spelade in men förbaskade klippet verkar vara för stort för att läggas in (3sec verkar vara toooo big) så ni får nöja er med en bild istället.
IMG_1931.JPG

Överlag funkade den bra som gymklocka så länge man inte körde några press övningar, då upplevde jag höjden som ett problem eftersom den skar in/trycktes in i handleden och ovansidan av handen. Annars sitter den finfint då lugsen kramar om handen på ett föredömligt sätt!
Imorgon fortsätter vi..

Senast ändrad:
Ok, dagens test var att ha den på jobbet..kommer den ens fungera i kontorsmiljön?? Kommer den ramla av min hand för att den saknar utomhus?? Kommer inställningarna att bezzzzerk bara för att H-kolumnen i Excel vägrar formatera inklistringen på det önskade sättet??
Många frågor jag vet...vi börjar därför från början...
På väg till trabajo...
IMG_1939.JPG

Klockan känns "klockren" denna fina något blåsiga och halvkalla morgonen. Efter snabb genomgång av funktionerna konstaterade jag ännu en gång att man aldrig kan ha fööööör många sådana. Barometern och termometern stämdes av och konstaterades att allt är OK plus att se sec-visaren snurra är en fröjd! Vilken början på resan!
Nästa testet var att äta lunch med klockan på (självklart) och notera om omgivningen reagerade på besten. Dock kan inga bilder visas från den sessionen eftersom jag inte riktigt vågade avbryta samtalet som pågick med ursäkten "nu måste jag fota klockan, så hold that thought":bag: men testet gick alldeles utmärkt, min samtalspartner kunde inte sluta titta på klockan, även om tankebanan för handlade mer om hur man kan ha svartbrända Big Ben på armen. Men men, lermästarn klarade sig galant och får 100 av 100 points i konsten att ta plats.
Nästa steg var kolla hur den klarar av att utföra enkla matematiska uträkningar med hjälp av ett känt datorprogram..drums please...
IMG_1940.JPG

Svaret på den frågan är att den av någon konstig anledning inte klarar av det!! Här trodde jag faktiskt att det skulle gå pga. dess fantastiska teknologiska innehåll men tji fick jag. Ja ja, inte kan den vara bäst på allt, eller hur.
Då så, då fick jag ta på mig den igen och prova själv..
IMG_1941.JPG

Inte gick det så mycket bättre men efter ett par dunkar på tangentbordet fixade vi biffen och vi kunde nöjda påbörja vår resa hem.
image.jpg

Och så cykel...
IMG_1944.JPG

IMG_1947.JPG

Och så vips...ligger den i någon slags häxblandning...
IMG_1949.JPG

...fullt läslig!!
Nej, det är inte vuxendricka utan lite regnvatten blandat med löv...kanske dess nästbästa habitat..
To be continued...

Då var det dags för att testa lermästarn där den hör hemma;)..naturen så klart. Gårdagen skulle tillbringas på tur och den fick självklart följa med.
IMG_1953.JPG

*
Den passar verkligen vid utomhusaktiviteterna, det är där den kommer till sitt fulla rätt tycker jag. Den är stor, lättavläslig och sjukt tålig!
IMG_1954.JPG

IMG_1955.JPG

Den är gadgetälskarnas våta dröm och perfekt för Yours truly som är helt lost i naturen! Kolla bara på kompassenfunktionen, superenkel att använda och ackurat till (nästan ;))100%! Kommer väldigt in handy om man skulle hamna i okända trakter eller är som sagt helt befriad från lokalorienteringsförmåga.
IMG_1956.JPG

Fortsättning på utomhustester följer...

Senast ändrad:
Så avslutades utomhusaktiviteterna igår med att försöka ladda lumen i 20 min. Lermästarn la sig fint på grenarna larmet sattes på. Tur det kan jag säga då den var kite svår att hitta pga. nästan camo färgsättningen.
IMG_1958.JPG

Resultatet blev så där måste jag säga:
IMG_1959.JPG

...jag har ingen aning om jag förväntade mig för mycket men tyckte att hag kunde förvänta mig lite bättre kräm efter 20 min i fullt dagsljus. Men det kändes orättvist mot klockan att dissa den på det sättet, så under spotlighten fick den vara i en minut...och då blev resultatet så här:
IMG_1960.JPG

...superbra eller hur!! För jämförelsen skull satte jag SKXen under en spotlight också i en minut, här är resultatet av jämförelsen:
IMG_1961.JPG

..upplever SKXen som ett hårsmån skarpare men lermästarn är supersynlig den det kan man inte sticka under stolen med.
Den sena eftermiddagen avslutades med ett Altitudemätnibgstest!!
Tanken var att det testet skulle göras på tisdag på ett betydligt betydligt högre höjd men då klockan ska lämnas över till näst på tur imorgon fick det bli så här:
IMG_1964.JPG

...fram med husritningar och så upp på övervåningen...
IMG_1967.JPG

..enligt både husritningar och besiktningsprotokollet har klockan rätt!! 2 m upp!!! Jag säger igen, fantastisk klocka med lättanvända funktioner som kan användas i vardagen, I like!!

Så där då, några avslutande ord om min testvecka med G-shock Mudmastern. Klockan är fantastisk! Den fick mig ju att starta en Youtube-kanal för böveln :). På pluskontot ligger alla funktioner fast inte enbart för att de är många utan för att de är sjukt lätttillgängliga och enkla att använda. Jämförelsevis mot motsvarande klocka av Suunto är detta en iPhone och Suunto en Samsung (helt obegripliga Samsungs;)). Ytterligare en sak som jag uppskattade är att den är så lättavläst. Inte konstigt kanske kommer ni tycka eftersom klockan är +55mm i diameter, men det är trots allt mycket som händer på de millimetrarna, men aldrig upplevde den jag som varken rörig eller plottrig.
Det enda minuset med klockan enligt mig är dess höjd. Pga. den är det svårt att ha den till vardags om man inte kan ha kortärmat på sig. Och så får man dåligt samvete varje gång man tittar på vad klockan är och så är man inomhus, näääeee Lermästarn ska vara ute och brukas!! So long säger jag nu till dig G-shocken and you have served me well! Du är nu hos @Sistakvarten och jag är säker på han kommer ta väl hand om dig.
Last pics...
IMG_1975.JPG

IMG_1977.JPG

PS
tack till @yonsson för uppstyrningen, @DB15 för överlämningen och såklart KM Globen! Och @Sistakvarten för supersmidig uppmätning trots strul i trafiken;)

Några snabba updates från min än så länge korta tid ihop med Mudmastern.
IMG_7258.JPG

Blöjbyten grejar den galant:)

IMG_7260.JPG

Tvätta är inte heller några som helst bekymmer. (En tanke som slog mig, IKEA kassen måste ju vara världens vanligaste tvättpåse?:D)
IMG_7261.JPG

Vi har kokat nappar:)
IMG_7262.JPG

Räddat naturen:)
IMG_7263.JPG

Smaksatt lite snus;)
IMG_7267.JPG

Promenerat jycken, en helt vanlig svenssonkväll med andra ord;)
Imorgon hoppas jag att jag kan utmana den lille rackaren lite mer:)
Gillar den skarpt, stor men inte så klumpig som man kan tro, lätt att läsa av och så är den ju jävligt Bad Ass;)

Nä nu blir det lite chips och kolla på Modus:)

En sak som slog mig nu, vart fan ska Mudmastern få sin nattliga vila, även om den fått plats i klocklådan så hade den väl mördat de andra!! Nu får det bli burken den kom i inatt:)
Hamnar den här Bad Boyen här efter avslutad passaround eller om jag köper en senare så blir det definitivt ett Pelicase ala @yonsson så att den får den plats den förtjänar:)
IMG_7269.JPG

Nu blir det lopplådan, sov gott kamrater:)

Frugan ville ta en mysig skogspromenad med hund och unge, grym idé tyckte jag, dock med helt andra baktankar:D
Först några "tråkiga" klockbilder som bara inte går att låta bli att ta:)
IMG_7274.JPG

IMG_7276.JPG

IMG_7278.JPG

Hittade sen en liten grisig pöl, duger tills vidare iallafall:)
IMG_7279.JPG

IMG_7324.jpg

IMG_7287.JPG

IMG_7299.JPG

IMG_7305.JPG

IMG_7305.JPG

Perfekt barnvagnstillbehör, förstår inte hur jag skulle kunna klara mig utan den;)
IMG_7307.JPG

IMG_7308.JPG

IMG_7311.JPG

IMG_7312.JPG

Sen mina vänner, LYCKA!!!
EN JÄVLA MASSA GEGGAMOJJA!!!!:D
IMG_7314.JPG

IMG_7315.JPG

IMG_7318.JPG

*

Kallt, geggigt, skum lukt och en gnällig fru, Mudmastern brydde sig inte ett jävla skit, en riktig hårding med andra ord:)
Sen var det bara att dra fingret över glaset och vips så var den lika läsbar igen trots att den precis badat i gegga och resten av klockan var dränkt:)
IMG_7319.JPG

IMG_7320.JPG

IMG_7321.JPG

IMG_7322.JPG

Sen åkte man ju såklart dit på en sån här bild också;)
IMG_7326.JPG

Senast ändrad:
Några fler bilder tagna efter förmiddagens lilla utflykt:)
IMG_7327.JPG

Tjusig lume, tycker att den har rätt bra symetri i tavlan trots att det händer så pass mycket på den "lilla" ytan:)
IMG_7330.JPG

IMG_7333.JPG

Perfekt barnklocka trots storleken, runda kanter och inga vassa delar så man behöver inte vara orolig för att lämna repor och dings på barnet och den här rackaren räds inte lite bebiskräk eller blöjbyten heller;)
IMG_7336.JPG

En liten bild ihop med Kamikazeflaggan:)

Några tankar efter första dagen då.
Älskar den rakt av!!
Sjukt stor men på något sätt krymper den på armen, bandhornens form, och det sköna bandet gör att den sitter riktigt bra runt handleden. Som sagts tidigare så är den väldigt lättläst, stora siffror, Index, visare och likaså displayen.
Väldigt lätt att navigera mellan de olika funktionerna och knapparna är tom lätta att använda trots att man har handskar vilket är toppen då det börjar gå mot kyligare tider:)
Om jag ska ha några negativa saker att säga så är det väl att man hade kunnat önska sig något bättre AR, kanske är bortskämd från andra klockor och det är inget som stör men om jag måste nämna något så skulle det vara det:)

Trevlig kväll och på återseende:)

Inte mycket till utmaning idag än så länge.

Dock har den kommit till nytta då vi var på BVC för kontroll av dottern. Hela stället var strömlöst och då fick Mudmastern agera barnvakt med sin lume och lampa, upptäckte då att jag gillar den ännu mer, lume OCH lampa, det är ju fan genialiskt:D
IMG_7342.JPG

Efter besöket på BVC så släpade jag med familjen till Clas Ohlson, för inköp av testredskap.
Ska man kolla funktionerna på den så måste man ju korstesta så att man vet om det funkar
så en vattentermometer införskaffades:)
IMG_7344.JPG

IMG_7345.JPG

På återseende kamrater, nu ska vi vila lite middag:D

Lite besviken på mig själv men hann inte testa temperaturen på badvattnet idag så det får skjutas upp till morgondagen men här är några bilder iallafall:)

Matchar en kniv ja fick för ett tag sen, viktigt när man är i skogen:D
IMG_7346.JPG

Omringad av några japanska vänner:)
IMG_7352.JPG

Handla är så jävla tråkigt men får man ta något handledsskott så blir ju tillvaron alltid lite bättre:)
IMG_7353.JPG

Brukar skita i vad jag har på mig på gymmet men tänkte att nu ska jag matcha som fan;)
IMG_7354.JPG

Trots avsaknad av tuffare tester idag så är jag fortfarande kär i klockan, sjukt bekväm och jag vill liksom inte ta av mig den:)
På gymmet var den inte i vägen trots sin storlek, kom dock på mig själv att titta mer på klockan under övningarna än att fokusera på att hålla dem strikta så det får jag tänka på imorgon:D

Ha nu en trevlig kväll, det ska vi ha:)

Tillbaka
Topp