Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Samma här! ser fram emot min turSer fram emot att få prova den om ett par veckor!![]()
Verket ser väldigt industriellt och ofinisherat ut. Även ett Selitta/ETA kan ju faktiskt se helt OK ut. Om man exempelvis tänker på hur Sinn o Stowa ändå ger verket en liten touch. Detta ser ju bara tråkigt ut så varför glasbaksida...Då var det äntligen dags att ta emot BR 05! Jag funderade ett tag på om den skulle komma med orginalbox, dokumentation m.m., vilket jag snabbt kunde konstatera den det kom den inte med. Den var varsamt packad i en icke klockrelaterad kartong, innuti en Krons fordral.
FÖRSTA INTRYCKET
Skön känsla, boetten känns gedigen och har ändå en relativt hög grad av finish. Vad menar jag med det? Jo, klockans bezel har en fin vertikal borstning, och sedan följt av en ring som är högpolerad (likt PP Nautilus, Aqua och AP RO). Nedre delen av boetten är vertikalt borstad. Kronskydden är skruvade mot boetten, och här tycker jag det skulle gå att lägga manken till för B&R, ser lite ojämnt ut i övergången mellan skruv och kronskydden. Påminner mig lite om Cartiers Santos där klockan i stort är superfin, men kronskydden och självaste kronan förtar känslan hela klockan.
Bandet är trevligt, men lite för mjuk om man håller klockan i viklåset, då är de inte så styva att de håller upp boetten utan vrider sig. Viklåset är fint, men inte utsmyckad i övrigt än att logotypen finns på nedsidan. Lite bättre finish på vilåset vore inte dumt.
Baksidan är snygg, med fin lasergravering av WR, serienr, modellnummer m.m. Ett safirglas ger en inblick i urverket, som är självuppdragande och där självaste rotorn föreställer en eker eller motsvarande. Jag tycker det är snyggt och jag gillar det. Bakom rotorn finns något grått jag inte förstår vad det är. Djupare in in urverket finns egentligen inte mycket att se. Med risk att framstå som snofsig och aluf, så tycker jag det är lite trist att en i övrigt mycket trevlig modell med fin boett har ett Selittaverk i sig. Man kan köpa klockor med Selittaverk för mindre än en tiondel av priset på BR05! Precisionen lämnar också en hel del att önska då den saktar sig ca 25 sek. på dygnet sedan jag drog up den, och ställde mot fröken ur.
Den glimrar fint i soljuset, och jag gillar upphöjningen av safirglaset. De högblankpolerade skruvarna i bezeln är snygga och urtavlan är fin, och medvetet utformad för att påminna om ett flygplansinstrument. Det är en del av B&R design-DNA, och de gör det bra!
Sammantaget efter första dygnet så tycker jag den bärs fint, skön att ha på armen. Bra finish för prisnivån, även om vilklåset skulle må bra av något mer hände där. Lite styvare band, samt högre precision på urverket vore bra! Jag bär den gärna och den skulle ha en uppskattad plats i min samling, men det skulle göra underverk för modellen om man gjorde något eget på urverket. Kanske inte go full bananas med inhouse, men ett modifierat ETA-kanske? Vad vet jag...
Återkommer i slutet av veckan med några avslutande tankar.
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag tycker rotorn är snygg. Så varför inte.Verket ser väldigt industriellt och ofinisherat ut. Även ett Selitta/ETA kan ju faktiskt se helt OK ut. Om man exempelvis tänker på hur Sinn o Stowa ändå ger verket en liten touch. Detta ser ju bara tråkigt ut så varför glasbaksida...
Visst men dom har ju heller inget att visa upp. Sedan är det ju lite prisskillnad här också.Jag tycker rotorn är snygg. Så varför inte.
Även billiga Seikos kör med glasbaksida..
Ja![]()
Hemmakontoret idag och sen får den nog hänga på till öppna förskolan en sväng. Nu dock över en minut back så får bli att korrigera.