• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Samarbete Passaround med Bell & Ross och Krons

Då har klockan anlänt till mej idag, har bara haft klockan på mej i 8 min enl B&R 😉 men är redan positivt överraskad.
IMG_3476.jpeg
IMG_3477.jpeg
IMG_3478.jpeg
IMG_3481.jpeg
IMG_3480.jpeg
IMG_3479.jpeg

Då har jag idag skickat vidare klockan till nästa på listan, så han får den om någon dag, så det blir lite snurr på passaraounden…

Väldigt trevlig klocka, jag var rädd att den skulle upplevas för stor, men dennpassade min handled bra, fick även till armbandet och det var väldigt lätt att ändra. När jag först hade den lite för tight, så upplevde jag att låset klämde lite, men när jag väl hade ställt in det rätt, var den väldigt skön att bära…
Som tidigare också påpekat, redan nu har den ganska mycket hairlines på spänne och boetten…så har jag turen 🤞får det bli en polering efter 20 veckor till 😉

Tack KS för möjligheten att vara med på denna resa 😉
IMG_3534.jpeg
IMG_3479.jpeg
IMG_3520.jpeg

Då var det äntligen dags att ta emot BR 05! Jag funderade ett tag på om den skulle komma med orginalbox, dokumentation m.m., vilket jag snabbt kunde konstatera den det kom den inte med. Den var varsamt packad i en icke klockrelaterad kartong, innuti en Krons fordral.

FÖRSTA INTRYCKET
Skön känsla, boetten känns gedigen och har ändå en relativt hög grad av finish. Vad menar jag med det? Jo, klockans bezel har en fin vertikal borstning, och sedan följt av en ring som är högpolerad (likt PP Nautilus, Aqua och AP RO). Nedre delen av boetten är vertikalt borstad. Kronskydden är skruvade mot boetten, och här tycker jag det skulle gå att lägga manken till för B&R, ser lite ojämnt ut i övergången mellan skruv och kronskydden. Påminner mig lite om Cartiers Santos där klockan i stort är superfin, men kronskydden och självaste kronan förtar känslan hela klockan.

Bandet är trevligt, men lite för mjuk om man håller klockan i viklåset, då är de inte så styva att de håller upp boetten utan vrider sig. Viklåset är fint, men inte utsmyckad i övrigt än att logotypen finns på nedsidan. Lite bättre finish på vilåset vore inte dumt.

Baksidan är snygg, med fin lasergravering av WR, serienr, modellnummer m.m. Ett safirglas ger en inblick i urverket, som är självuppdragande och där självaste rotorn föreställer en eker eller motsvarande. Jag tycker det är snyggt och jag gillar det. Bakom rotorn finns något grått jag inte förstår vad det är. Djupare in in urverket finns egentligen inte mycket att se. Med risk att framstå som snofsig och aluf, så tycker jag det är lite trist att en i övrigt mycket trevlig modell med fin boett har ett Selittaverk i sig. Man kan köpa klockor med Selittaverk för mindre än en tiondel av priset på BR05! Precisionen lämnar också en hel del att önska då den saktar sig ca 25 sek. på dygnet sedan jag drog up den, och ställde mot fröken ur.

Den glimrar fint i soljuset, och jag gillar upphöjningen av safirglaset. De högblankpolerade skruvarna i bezeln är snygga och urtavlan är fin, och medvetet utformad för att påminna om ett flygplansinstrument. Det är en del av B&R design-DNA, och de gör det bra!

Sammantaget efter första dygnet så tycker jag den bärs fint, skön att ha på armen. Bra finish för prisnivån, även om vilklåset skulle må bra av något mer hände där. Lite styvare band, samt högre precision på urverket vore bra! Jag bär den gärna och den skulle ha en uppskattad plats i min samling, men det skulle göra underverk för modellen om man gjorde något eget på urverket. Kanske inte go full bananas med inhouse, men ett modifierat ETA-kanske? Vad vet jag...

Återkommer i slutet av veckan med några avslutande tankar.

IMG_2004.jpeg
IMG_2007.jpeg
IMG_2008.jpeg
IMG_2005.jpeg

Bilagor

• IMG_2009.jpeg
    IMG_2009.jpeg
    189.9 KB · Visningar: 9
  • IMG_2002.jpeg
    IMG_2002.jpeg
    317.3 KB · Visningar: 8
Då var det äntligen dags att ta emot BR 05! Jag funderade ett tag på om den skulle komma med orginalbox, dokumentation m.m., vilket jag snabbt kunde konstatera den det kom den inte med. Den var varsamt packad i en icke klockrelaterad kartong, innuti en Krons fordral.

FÖRSTA INTRYCKET
Skön känsla, boetten känns gedigen och har ändå en relativt hög grad av finish. Vad menar jag med det? Jo, klockans bezel har en fin vertikal borstning, och sedan följt av en ring som är högpolerad (likt PP Nautilus, Aqua och AP RO). Nedre delen av boetten är vertikalt borstad. Kronskydden är skruvade mot boetten, och här tycker jag det skulle gå att lägga manken till för B&R, ser lite ojämnt ut i övergången mellan skruv och kronskydden. Påminner mig lite om Cartiers Santos där klockan i stort är superfin, men kronskydden och självaste kronan förtar känslan hela klockan.

Bandet är trevligt, men lite för mjuk om man håller klockan i viklåset, då är de inte så styva att de håller upp boetten utan vrider sig. Viklåset är fint, men inte utsmyckad i övrigt än att logotypen finns på nedsidan. Lite bättre finish på vilåset vore inte dumt.

Baksidan är snygg, med fin lasergravering av WR, serienr, modellnummer m.m. Ett safirglas ger en inblick i urverket, som är självuppdragande och där självaste rotorn föreställer en eker eller motsvarande. Jag tycker det är snyggt och jag gillar det. Bakom rotorn finns något grått jag inte förstår vad det är. Djupare in in urverket finns egentligen inte mycket att se. Med risk att framstå som snofsig och aluf, så tycker jag det är lite trist att en i övrigt mycket trevlig modell med fin boett har ett Selittaverk i sig. Man kan köpa klockor med Selittaverk för mindre än en tiondel av priset på BR05! Precisionen lämnar också en hel del att önska då den saktar sig ca 25 sek. på dygnet sedan jag drog up den, och ställde mot fröken ur.

Den glimrar fint i soljuset, och jag gillar upphöjningen av safirglaset. De högblankpolerade skruvarna i bezeln är snygga och urtavlan är fin, och medvetet utformad för att påminna om ett flygplansinstrument. Det är en del av B&R design-DNA, och de gör det bra!

Sammantaget efter första dygnet så tycker jag den bärs fint, skön att ha på armen. Bra finish för prisnivån, även om vilklåset skulle må bra av något mer hände där. Lite styvare band, samt högre precision på urverket vore bra! Jag bär den gärna och den skulle ha en uppskattad plats i min samling, men det skulle göra underverk för modellen om man gjorde något eget på urverket. Kanske inte go full bananas med inhouse, men ett modifierat ETA-kanske? Vad vet jag...

Återkommer i slutet av veckan med några avslutande tankar.

IMG_2004.jpeg
IMG_2007.jpeg
IMG_2008.jpeg
IMG_2005.jpeg
Verket ser väldigt industriellt och ofinisherat ut. Även ett Selitta/ETA kan ju faktiskt se helt OK ut. Om man exempelvis tänker på hur Sinn o Stowa ändå ger verket en liten touch. Detta ser ju bara tråkigt ut så varför glasbaksida...

Verket ser väldigt industriellt och ofinisherat ut. Även ett Selitta/ETA kan ju faktiskt se helt OK ut. Om man exempelvis tänker på hur Sinn o Stowa ändå ger verket en liten touch. Detta ser ju bara tråkigt ut så varför glasbaksida...
Jag tycker rotorn är snygg. Så varför inte.
Även billiga Seikos kör med glasbaksida..

Testveckan börjar lida mot sitt slut och jag fick även chansen att ha armbandsuret över helgen. Detta Då mottagande testpilot var på resande fot tills på måndag.

Mina första intryck tycks hålla så här en vecka efteråt, en riktigt trevlig och robust modell! Gillar verkligen formspråket. Jag har försökt få fram Sunburst effekten i urtavlan, även om solen inte direkt har funnits där alla gånger.

I den bästa av solljus vinklar så ser man en sunbursteffekt, och den är är fin men svårflörtad då det kräver mycket ljus för att det ska hända något.

IMG_2051.jpeg

IMG_2060.jpeg
IMG_2060.jpeg

IMG_2069.jpeg
IMG_2051.jpeg

IMG_1270.jpeg

Dag två. Vidhåller att den är både snygg och bekväm, dock det här med tidhållningen som tidigare nämnts. Tappat typ 25 sekunder sen igår eftermiddag enligt ovetenskaplig koll. Borde väl gå att få till bättre.

Edit. Snabb googling ger att grundverket från selitta borde ge -5 till +10.

Senast ändrad:
Som jag skrev tidigare upplevs den väldigt smidig på armen. Känslan är liknande min seadweller. Jag gillar blandningen av ytbehandlingar, dom relativt stora polerade ytorna spelar bra i ljuset utan att klockan vid första anblicken upplevs som polerad, de borstade ytorna dominerar när klockan betraktas framifrån.
IMG_7663.jpeg
IMG_7664.jpeg
IMG_7666.jpeg
IMG_7667.jpeg
IMG_7665.jpeg

Lite reflektioner såhär lite drygt halvvägs in i veckan med klockan. Förutom det som redan sagts om att den kan behöva en polering och att den tappar lite tid. Jag gillar formatet trots att jag i vanliga fall är tveksam till klockor runt 40mm. Den bärs smidigt tack vare relativt låg höjd. Visuellt tycker jag att den är slående med många detaljer att vila ögonen på förutom det innanför glaset. Det enda jag kan tycka ser lite konstigt ut är dom polerade metallbitarna som fäster in gummibandet till boetten. Högglansen på dom blir lite väl dominerande som om klockan hamnar hos mig i slutändan kanske dom åker på en borstning. Men samtidigt så följer dom formspråket på resten av boetten där angränsande ytor har olika finishering.
Sammanfattningsvis gillar jag den! Owg-material? Antagligen inte, men den platsar definitivt i en tre-fem klockorssamling.
IMG_7682.jpeg

Jag har, med flit, bara burit den här sen den kom i måndags för att få tid att känna efter vad jag egentligen tycker om den. Hittills har jag bara haft positiva känslor, vilket varit skönt, för det var lite av en chansning när jag anmälde mig till passarounden pga storleken på klockan.
IMG_7690.jpeg

Hur har ni kört som? Har ni den 7 dagar efter ankomst eller kör ni veckan ut och skickar på söndagen? 😎 tänker så jag vet hur man ska förhålla sig när den kommer till mig om någon vecka 🥳

Tillbaka
Topp