• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround och Paketöppning: Longines Legend Diver.

Moorflax

Patek
2-Faktor
Nu är klockan skickad!
WP_20160727_18_27_09_Pro.jpg



Men jag tvättade den först, även om den inte förtjänade det.
WP_20160727_17_19_21_Pro.jpg



Lådan var ju snygg. Kanske skulle man ha lagt de pengarna på klockan istället?
Lite tokigt var det också att skicka runt lådan. Kostar ju bara en massa pengar.
WP_20160727_17_24_19_Pro.jpg


Nu är det slutgnällt för mig :)
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Riktigt bra skrivet @Moorflax, som alltid. Hade nog aldrig skaffat denna klocka, men efter att du konstaterat att även denna, liksom tyvärr märkligt många andra, har penisvisare, så är den ju stendöd. Aldrig att jag skulle köpa en klocka med sådan visare. Hur fasen tänker de som designar dem egentligen? Obegripligt.
Härligt dock att läsa din upplevelse! Är den keff, ska det tydligt fram! Bra!
 

BoEtt

Rolex
Så dök dykaren upp i djupaste gnällbältet, där I uttalas på ett sätt som får folk att tro att man lider av tarmvred eller i vilket fall att man lider av en rätt så framskriden bonnläppighet. Här är Hjalmar kung över skog, blå bergen och slättbygd. Gustav Vasas borg i centralorten Örebro är säte för hövdingen som regerar över nära 300 000 innevånare. Idag finns varken kex eller skor kvar i produktion, numera är tjänster, med tonvikt inom IT, det som betalar in skatt till konung, stat och kommun.
Företaget Atlas Copco har här två av sina produktionsenheter: ovan och underjord. De levererar borriggar över hela den kända världen, förmodligen den okända också, säkerligen finns det riggar från Atlas Copco i Khazad-dûm, jag tyckte mig höra ”Baruk Khazád! Khazád ai-mênu” en sen kväll när jag var på väg hem från krogen.

IMG_3077.JPG


För den som inte sköter sig, så finns kriminalvårdens fästning i Kumla, och den feministiska motsvarigheten utanför Köping, Hinseberg.

Att närkingar är gnälliga det vet ju alla, vårt ordspråk är "Det går alllriii", vilket tyvärr medför att det blir inte så mycket gjort här. Vi sitter mest på parkbänkar och pillar varann i navlarna, det är rätt så enkelt och avslappnat eftersom alla är släkt med varann men vi har många som är duktiga på banjo.
Den anrika Sportklubben har under senare år fått konkurrens på sina sponsorer av andra sportigheter och blev 2011 vald som Årets idrottsstad. Märkligt eftersom "det går allriii" borde ha gällt även då.

Vad finns här annars, sjöar som Hjälmaren och Vättern, berg i form av Kilsbergen, Tiveden för den som gillar troll och snårskog. Förmodligen där de håller till Gimli och hans polare. På tal om berg så har järnhanteringen varit framträdande historiskt, Järle stad var utforslingsort från Bergslagen på den tiden det begav sig. Det är den enda staden som finns kvar i Sverige, de glömde bort att ta bort stadsrättigheten vid kommunreformen.
Hindersmässan har varit en årlig marknad sedan 1300 talet för försäljning av järn och skinn. Numera är det mest plastprylar från Kina. Sen är det tydligen också vårt fel att Bernadotte blev konungaätt i Svea rike, den förste Karl XIV Johan valdes till kung här i Örebro. En staty fick han också.

Nog om det, paketöppningen hålles kort, det har ni sett förut, klockan likaså, de här bilderna är bara för att det ska se lite roligare inte bara en massa textsvammel.

Första intrycket är bra av LLD, en skön känsla på armen, lagom storlek, de där långa hornen känns inte på min arm som mäter ca 19-19,5.
Enda problemet är nu att jag läst @Moorflax inlägg så nu ser jag 91an och en penis. Longines är den till höger på bild, den andra är en japan, jag hade lite svårt att få av den från armen den var fastlimmad av Svante på Klockmaster Globen.

Padi och LLD.jpg


Bild utan japan!
Longines Legend Diver.JPG


Åter senare, nu är det grilltest!
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Så dök dykaren upp i djupaste gnällbältet, där I uttalas på ett sätt som får folk att tro att man lider av tarmvred eller i vilket fall att man lider av en rätt så framskriden bonnläppighet. Här är Hjalmar kung över skog, blå bergen och slättbygd. Gustav Vasas borg i centralorten Örebro är säte för hövdingen som regerar över nära 300 000 innevånare. Idag finns varken kex eller skor kvar i produktion, numera är tjänster, med tonvikt inom IT, det som betalar in skatt till konung, stat och kommun.
Företaget Atlas Copco har här två av sina produktionsenheter: ovan och underjord. De levererar borriggar över hela den kända världen, förmodligen den okända också, säkerligen finns det riggar från Atlas Copco i Khazad-dûm, jag tyckte mig höra ”Baruk Khazád! Khazád ai-mênu” en sen kväll när jag var på väg hem från krogen.

IMG_3077.JPG


För den som inte sköter sig, så finns kriminalvårdens fästning i Kumla, och den feministiska motsvarigheten utanför Köping, Hinseberg.

Att närkingar är gnälliga det vet ju alla, vårt ordspråk är "Det går alllriii", vilket tyvärr medför att det blir inte så mycket gjort här. Vi sitter mest på parkbänkar och pillar varann i navlarna, det är rätt så enkelt och avslappnat eftersom alla är släkt med varann men vi har många som är duktiga på banjo.
Den anrika Sportklubben har under senare år fått konkurrens på sina sponsorer av andra sportigheter och blev 2011 vald som Årets idrottsstad. Märkligt eftersom "det går allriii" borde ha gällt även då.

Vad finns här annars, sjöar som Hjälmaren och Vättern, berg i form av Kilsbergen, Tiveden för den som gillar troll och snårskog. Förmodligen där de håller till Gimli och hans polare. På tal om berg så har järnhanteringen varit framträdande historiskt, Järle stad var utforslingsort från Bergslagen på den tiden det begav sig. Det är den enda staden som finns kvar i Sverige, de glömde bort att ta bort stadsrättigheten vid kommunreformen.
Hindersmässan har varit en årlig marknad sedan 1300 talet för försäljning av järn och skinn. Numera är det mest plastprylar från Kina. Sen är det tydligen också vårt fel att Bernadotte blev konungaätt i Svea rike, den förste Karl XIV Johan valdes till kung här i Örebro. En staty fick han också.

Nog om det, paketöppningen hålles kort, det har ni sett förut, klockan likaså, de här bilderna är bara för att det ska se lite roligare inte bara en massa textsvammel.

Första intrycket är bra av LLD, en skön känsla på armen, lagom storlek, de där långa hornen känns inte på min arm som mäter ca 19-19,5.
Enda problemet är nu att jag läst @Moorflax inlägg så nu ser jag 91an och en penis. Longines är den till höger på bild, den andra är en japan, jag hade lite svårt att få av den från armen den var fastlimmad av Svante på Klockmaster Globen.

Padi och LLD.jpg


Bild utan japan!
Longines Legend Diver.JPG


Åter senare, nu är det grilltest!
Grym öppning och härlig historik om din hemtrakt. :D
 

BoEtt

Rolex
Denna tråden tog ju en underbar vändning även om @Moorflax har fel i precis allt han säger. Utom möjligtvis a teeny tiny bit om timvisaren. Kanske vi får döpa om Riksbankshuset i Malmö till "Legend Diver-huset" (ifrån sitt nuvarande populära namn "pittahuset")
DSC-0163_4190.jpg
Bättre att byta namn på huset än att kalla klockan för Pitt-klockan! Skulle iofs funka om Brad hade en sån.
 

BoEtt

Rolex
Dag 2 morgon

Börjar med en resumé över gårdagens begivenheter. Den klarade av eldprovet, grillning och pilsner! Visserligen alkoholfri sådan, då min kropp fortfarande kräver piller av diverse skiftande färger. Att hjälpa till och svinga en kockkniv var inga problem inte heller att röra i svampsåsen. Kantarellerna naturligtvis handplockade i kanten av Bergslagen, strax öster om Järle Stad (se gårdagens info).

IMG_3119.JPG

Morgonen den andra dagen

IMG_3114.JPG

Färska kantareller från Bergslagen

Intrycket av legenden "so far" är trevligt! Bandet som sitter på är mjukt och vänligt, det känns knappt att den sitter på. Storleken har jag inga problem med, den har ju ingen betydelse i vilket fall som helst, med eller utan penis-visare.

På tal om mat så nämnde jag inte igår att vi även har blivit förärade med ett Universitet här. Säkerligen är det för att de styrande insåg att något måste göras med den oroväckande låga IQn som var resultatet av det alltför myckna banjospelandet och navelpetandet. Det behövdes inflyttning av nytt genmaterial, ungefär som det är med vargstammen. Såna finns det förresten många av här i skogarna, dock finns det numera färre älgar, får, hundar och bärplockare, ingen har däremot insett sambandet.

Vad har högre utbildning med mat att göra, jo det finns en restauranghögskola i Grythyttan som är en gren av universitetet. Där går det att läsa in poäng på drycker om någon har som mål att bli Sommelier. Det passar bra då man i Hällefors (centralorten) har en lång tradition av vin, ICA Hällefors storsäljare är jäst och socker.
I Loka brunn utanför Grythyttan går det att dricka annat vatten än renat, det är redan rent när det pumpas upp. Loka ägs av familjen Spendrups, Jens Spendrup är en trevlig prick. Orkar ni åka upp dit så är Gästgiveriet ett givet ställe att gästa, eller SPAet på Loka.

IMG_3110.JPG

Eldprovet

Åter till klockan, jag lovade tidigare att göra nån form av jämförelse med den nya japanen jag fick i veckan. Jag inser att det är inte möjligt då det är två helt olika klockor. Seikon är relativt tung pjäs, men sitter ändå smidigt på handleden med originallänken, jag har inte provat nåt annat. Legenden sitter också mycket bra på sitt originalband som är smidigt och lätt, klockan känns knappt att den sitter på. Så i den matchen blir det oavgjort båda sitter skönt på armen. Ställningen där oavgjort 1-1.

Nu är det kaffe.... OBS bilderna är mest för att lätta upp i allt textsvammel.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Så dök dykaren upp i djupaste gnällbältet, där I uttalas på ett sätt som får folk att tro att man lider av tarmvred eller i vilket fall att man lider av en rätt så framskriden bonnläppighet. Här är Hjalmar kung över skog, blå bergen och slättbygd. Gustav Vasas borg i centralorten Örebro är säte för hövdingen som regerar över nära 300 000 innevånare. Idag finns varken kex eller skor kvar i produktion, numera är tjänster, med tonvikt inom IT, det som betalar in skatt till konung, stat och kommun.
Företaget Atlas Copco har här två av sina produktionsenheter: ovan och underjord. De levererar borriggar över hela den kända världen, förmodligen den okända också, säkerligen finns det riggar från Atlas Copco i Khazad-dûm, jag tyckte mig höra ”Baruk Khazád! Khazád ai-mênu” en sen kväll när jag var på väg hem från krogen.

IMG_3077.JPG


För den som inte sköter sig, så finns kriminalvårdens fästning i Kumla, och den feministiska motsvarigheten utanför Köping, Hinseberg.

Att närkingar är gnälliga det vet ju alla, vårt ordspråk är "Det går alllriii", vilket tyvärr medför att det blir inte så mycket gjort här. Vi sitter mest på parkbänkar och pillar varann i navlarna, det är rätt så enkelt och avslappnat eftersom alla är släkt med varann men vi har många som är duktiga på banjo.
Den anrika Sportklubben har under senare år fått konkurrens på sina sponsorer av andra sportigheter och blev 2011 vald som Årets idrottsstad. Märkligt eftersom "det går allriii" borde ha gällt även då.

Vad finns här annars, sjöar som Hjälmaren och Vättern, berg i form av Kilsbergen, Tiveden för den som gillar troll och snårskog. Förmodligen där de håller till Gimli och hans polare. På tal om berg så har järnhanteringen varit framträdande historiskt, Järle stad var utforslingsort från Bergslagen på den tiden det begav sig. Det är den enda staden som finns kvar i Sverige, de glömde bort att ta bort stadsrättigheten vid kommunreformen.
Hindersmässan har varit en årlig marknad sedan 1300 talet för försäljning av järn och skinn. Numera är det mest plastprylar från Kina. Sen är det tydligen också vårt fel att Bernadotte blev konungaätt i Svea rike, den förste Karl XIV Johan valdes till kung här i Örebro. En staty fick han också.

Nog om det, paketöppningen hålles kort, det har ni sett förut, klockan likaså, de här bilderna är bara för att det ska se lite roligare inte bara en massa textsvammel.

Första intrycket är bra av LLD, en skön känsla på armen, lagom storlek, de där långa hornen känns inte på min arm som mäter ca 19-19,5.
Enda problemet är nu att jag läst @Moorflax inlägg så nu ser jag 91an och en penis. Longines är den till höger på bild, den andra är en japan, jag hade lite svårt att få av den från armen den var fastlimmad av Svante på Klockmaster Globen.

Padi och LLD.jpg


Bild utan japan!
Longines Legend Diver.JPG


Åter senare, nu är det grilltest!
Järle? Är det den lilla lilla orten utanför Lindesberg?
 

BoEtt

Rolex
Järle? Är det den lilla lilla orten utanför Lindesberg?
Jepp söder om Linde. Inte ens en ort, lite kåkar, kossor och en torvmosse. De har Sveriges äldsta tågstation och en veteranjärnväg till Nora. De brukar köra med den på sommaren, ett tips för er med kids. Glassen i Nora är ju känd, så ställ bilen i Järle, tåget till Nora, glass i Nora sen tillbaks. :)
Så har ni lyckliga kids i typ 30 minuter...
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jepp söder om Linde. Inte ens en ort, lite kåkar, kossor och en torvmosse. De har Sveriges äldsta tågstation och en veteranjärnväg till Nora. De brukar köra med den på sommaren, ett tips för er med kids. Glassen i Nora är ju känd, så ställ bilen i Järle, tåget till Nora, glass i Nora sen tillbaks. :)
Så har ni lyckliga kids i typ 30 minuter...
Jag var där för rätt länge sedan och gick en guidad tur på något gods, herrgård eller liknande. De påstod att de fortfarande hade priviligierna att bränna sitt eget brännvin.Hört nåt om det?
Lägger in en bild på klockan så vi inte går helt och hållet OT.

WP_20160726_15_51_09_Pro.jpg
 

BoEtt

Rolex
Jag var där för rätt länge sedan och gick en guidad tur på något gods, herrgård eller liknande. De påstod att de fortfarande hade priviligierna att bränna sitt eget brännvin.Hört nåt om det?
Lägger in en bild på klockan så vi inte går helt och hållet OT.
WP_20160726_15_51_09_Pro.jpg
Det är mer än vad jag känner till, var det i närheten av Järle eller Linde?
 

BoEtt

Rolex
Idag är det dag 4, men jag lägger in dag 3 till att börja med. :D

Fortfarande känns den här LLDn mycket bra, hade jag ägt den och inte bara haft den på låns, så hade den med stor säkerhet varit en keeper och använts i dagliga rotationen. Dels för att den är bekväm men också för det historiska arvet. Det är kul med nyutgåvor som pekar bakåt, emot en tid som varit.
Läs mer: https://www.hodinkee.com/articles/the-longines-legend-diver

Video Longines Diver 7042:

Igår var jag inne hos en av mina urmakare för att hämta ut en pre-bond seamaster som varit på service, Visade naturligtvis upp LLDn, den gav väl inga större intryck hos honom men så är det väl för en person som har klockor högt och lågt, där det bara är "ett jobb" och han har varit med sen Breguet´s tid. Det har väl runnit några stycken genom hans fingrar.

Jag hade med en annan raritet som jag vill frågade om service på. Den fick en snabb dom "den måste till Schweiz, då kommer den att bli lika fin som din Longines". Hans assistent, en ung nyutexaminerad från Motala, grymtade något missnöjt, "skickar man den dit tappar den direkt 2/3 av värdet". Schweiz hade naturligtvis bytt tavla, visare osv. Tänk vilken skillnad det är mellan generationer, vissa uppskattar det slitna, för andra gör det inget att tavlan har spår av år, eller att visarna har tappat lite lysmassa. För mig är det bara vackert och berättar en historia, vintage nörd som jag är.

IMG_3214.JPG

Bild från boken 1001 armbandsur

Lite kort om historiken bakom. Longines diver är sprungen ur tiden när dykare var det hetaste, slutet 50 början 60. Rolex hade sitt patent med Oyster, Omega släppte en vattenskyddad klocka Marine 1932, Panerai hade 1936 moddat en Rolex. Men det tog fart med Blancpain som 52-53 tog fram en av de första dykarna som vi känner igen dem idag, med skruvkrona, vridbart bezel och massor av lysmassa för att kunna avläsas i mörka vatten. Som ni vet blev 50 fantomer (fathoms, ca 90 meter djup) en succé. Efter det kom de flesta klocktillverkare ut med egna modeller och kampen handlade om vattentäthet och dykdjup. Läs mer om BP: http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110914/klockvarldens-25-klassiker-blancpain-fifty-fathoms

Varför ser LLD ut som den gör, inre vridring och två kronor? Ett företag som "dök" upp, Ervin Piquerez S.A. (EPSA), de var en tillverkare av boetter. De utvecklade några patent på en vattentät boett, där vattentrycket pressade ihop locket emot o-ringen och på det sättet blev den tätare ju djupare man dök. Benämningen på dem är compressor eller super compressor. Ett kännetecken på dessa dykarur är den inre vridringen, dvs de har två kronor, en för klockan och en för vridringen. Alla EPSA boetter var märkta på baksidan med patentnummer, en dykarhjälm och namnet EPSA. Det fanns även singelkrono boetter. Longines var ett av många företag som använde sig av EPSA boetter. Läs mer om EPSA: http://wornandwound.com/guide-super-compressors/

IMG_3265.JPG

Lemania singelkrono, boett från EPSA

Longines diver är som många andra dykare nämnd i diverse litteratur, några bilder.
IMG_3209.JPG

IMG_3210.JPG

FullSizeRender3.jpg
 

Bilagor

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    43.2 KB · Visningar: 35
  • FullSizeRender2.jpg
    FullSizeRender2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Varför ser LLD ut som den gör, inre vridring och två kronor? Ett företag som "dök" upp, Ervin Piquerez S.A. (EPSA), de var en tillverkare av boetter. De utvecklade några patent på en vattentät boett, där vattentrycket pressade ihop locket emot o-ringen och på det sättet blev den tätare ju djupare man dök. Benämningen på dem är compressor eller super compressor. Ett kännetecken på dessa dykarur är den inre vridringen, dvs de har två kronor, en för klockan och en för vridringen. Alla EPSA boetter var märkta på baksidan med patentnummer, en dykarhjälm och namnet EPSA. Det fanns även singelkrono boetter. Longines var ett av många företag som använde sig av EPSA boetter. Läs mer om EPSA: http://wornandwound.com/guide-super-compressors/
Mycket bra författat! Nu har jag lärt mig vad super compressor är för något. :)
 

The lord

Audemars
Idag är det dag 4, men jag lägger in dag 3 till att börja med. :D

Fortfarande känns den här LLDn mycket bra, hade jag ägt den och inte bara haft den på låns, så hade den med stor säkerhet varit en keeper och använts i dagliga rotationen. Dels för att den är bekväm men också för det historiska arvet. Det är kul med nyutgåvor som pekar bakåt, emot en tid som varit.
Läs mer: https://www.hodinkee.com/articles/the-longines-legend-diver

Video Longines Diver 7042:

Igår var jag inne hos en av mina urmakare för att hämta ut en pre-bond seamaster som varit på service, Visade naturligtvis upp LLDn, den gav väl inga större intryck hos honom men så är det väl för en person som har klockor högt och lågt, där det bara är "ett jobb" och han har varit med sen Breguet´s tid. Det har väl runnit några stycken genom hans fingrar.

Jag hade med en annan raritet som jag vill frågade om service på. Den fick en snabb dom "den måste till Schweiz, då kommer den att bli lika fin som din Longines". Hans assistent, en ung nyutexaminerad från Motala, grymtade något missnöjt, "skickar man den dit tappar den direkt 2/3 av värdet". Schweiz hade naturligtvis bytt tavla, visare osv. Tänk vilken skillnad det är mellan generationer, vissa uppskattar det slitna, för andra gör det inget att tavlan har spår av år, eller att visarna har tappat lite lysmassa. För mig är det bara vackert och berättar en historia, vintage nörd som jag är.

IMG_3214.JPG

Bild från boken 1001 armbandsur

Lite kort om historiken bakom. Longines diver är sprungen ur tiden när dykare var det hetaste, slutet 50 början 60. Rolex hade sitt patent med Oyster, Omega släppte en vattenskyddad klocka Marine 1932, Panerai hade 1936 moddat en Rolex. Men det tog fart med Blancpain som 52-53 tog fram en av de första dykarna som vi känner igen dem idag, med skruvkrona, vridbart bezel och massor av lysmassa för att kunna avläsas i mörka vatten. Som ni vet blev 50 fantomer (fathoms, ca 90 meter djup) en succé. Efter det kom de flesta klocktillverkare ut med egna modeller och kampen handlade om vattentäthet och dykdjup. Läs mer om BP: http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110914/klockvarldens-25-klassiker-blancpain-fifty-fathoms

Varför ser LLD ut som den gör, inre vridring och två kronor? Ett företag som "dök" upp, Ervin Piquerez S.A. (EPSA), de var en tillverkare av boetter. De utvecklade några patent på en vattentät boett, där vattentrycket pressade ihop locket emot o-ringen och på det sättet blev den tätare ju djupare man dök. Benämningen på dem är compressor eller super compressor. Ett kännetecken på dessa dykarur är den inre vridringen, dvs de har två kronor, en för klockan och en för vridringen. Alla EPSA boetter var märkta på baksidan med patentnummer, en dykarhjälm och namnet EPSA. Det fanns även singelkrono boetter. Longines var ett av många företag som använde sig av EPSA boetter. Läs mer om EPSA: http://wornandwound.com/guide-super-compressors/

IMG_3265.JPG

Lemania singelkrono, boett från EPSA

Longines diver är som många andra dykare nämnd i diverse litteratur, några bilder.
IMG_3209.JPG

IMG_3210.JPG

FullSizeRender3.jpg
Kul med dina fakta i varje inlägg.:)
 

BoEtt

Rolex
Andra dagen på jobbet, känns så där, och efter 5 veckor av smärtstillande så måste man hitta på nåt kul! Vad är bättre än att öppna fyndlådor på jobbet!

Men först dök lådan från Cousins upp, tack @Martin Lovasz! Många godsaker i den! Nu ska det skruvas! :D
FullSizeRender4.jpg


Sen iväg och hämta upp fyndlådan och iväg till jobbet. Fyndlådor är lite som att köpa grisen i säcken :confused:

IMG_3309.JPG


Några länkar
FullSizeRender2.jpg


ett antal 40 tals tanks
FullSizeRender3.jpg


En riktigt fin Alpina tank, och en 50 tals ESKA.
FullSizeRender.jpg


Resultatet var helt ok, ibland är nöjet bara att få rota runt efter det stora fyndet :D

Så har man klarat ytterligare en dag på jobbet! Bara o åka hem igen!
IMG_3310.JPG
 

BoEtt

Rolex
Så var det helt plötsligt fredag, tidig morgon som vanligt när kroppen väcker en. I med ett par piller, surfa runt lite innan man vaknar till.
Jag ber så mycket om ursäkt för att det inte blivit så mkt uppdaterat senaste dagarna. Det har varit lite hektiskt på jobbet första veckan på jobbet så ambitionsnivån höll inte hela vägen som det var tänkt. Imorgon ska den skickas vidare.

Här om dan fick jag besök av en polare som lider av en svår klockanalfabetism! Självklart såg jag det som min uppgift att omvända honom till den sanna övertygelsen. Efter att han fått testat LLDn och även Seiko Padin, och fått känt på lite vintage Omega, så blev han övertygad. Efter besöket hos mig så drog han direkt upp till närmaste klockbutik! Det är väl en sak om man har en "kalsong" klocka, men att bära runt på en s.k. "limiterad samlarklocka"!
Jag har nog inte insett hur stor okunskapen egentligen är. Fast jag ska nog inte säga för mycket, det är inte många månader sen jag var där med Boss och Gant. Det roliga med polaren är att, en dag senare, börjar yra om att köpa Rolex. Vad kan man säga annat än, KÖP, du lever bara en gång! :D

FullSizeRender.jpg

Klockförvirrad polare testar en riktig klocka

LLDn är en perfekt allroundklocka, funkar till vardag som fest. Jag har provat den även på begravning, den funkar alldeles utmärkt till svart kostym.
IMG_3384 (2).JPG

Jeanstest

IMG_3399.JPG

IMG_3400.JPG

Begravnings och kostymtest

Imorgon blir sista dagen, då den får gå vidare österut.
 
Senast ändrad:
Topp