• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround och Paketöppning: Longines Legend Diver.

Jag har stört mig lite på att armbandet utsöndrar en plastaktig doft. Nu efter smoketestet är det mycket bättre, för nu har det fått en härlig röklukt som döljer det syntetiska.
Det kupade glaset är en fin detalj. Det påminner om den hesaliten på Speedmastern. För att vara en dykare så påminner den förvånansvärt mycket om en Speedmaster på något konstigt sätt. Färgerna, de två kronorna som speglar kronografens knappar, glaset som jag redan nämnt, vikten och boettens tjocklek.
DSC_0367.jpg

DSC_0370.jpg
Känner igen luktproblemet, körde kaffe med dopp i början av passarounden och sedan luktade det riktigt gott. :)

DSC_0371.JPG
Jag och longines jobbar vidare med rökbehandlingen. Det är en av universums stora mysteriet att röken alltid blåser mot en oavsett var man sitter vid elden.
Idag visade jag klockan för en kompis: "Oooh, en Longines diver. En sån har jag funderat på att köpa."
Många verkar gilla den.

Jag har lite svårt att få vridringen exakt rakt över klockan tolv. Det hade varit bra om den varit designad så att den snäppte fast i det läget. Det spelar väl ingen större roll egentligen men är ändå lite irriterande när man inte lyckas få dem helt i linje.
DSC_0388.JPG

Jag har lite svårt att få vridringen exakt rakt över klockan tolv. Det hade varit bra om den varit designad så att den snäppte fast i det läget. Det spelar väl ingen större roll egentligen men är ändå lite irriterande när man inte lyckas få dem helt i linje.
DSC_0388.JPG
Upplevde samma sak. Visst är det irriterande!

Jag hade turen att vinna en tidigare passaround som @Sjobedan arrangerade där en Oris Aquis skickades runt. Klockan fick namnet "Doris" under passarounden och så heter hon fortfarande. Doris har blivit en riktig favorit och är den klocka som får mest handledstid i min lilla samling. Här kommer ett par bilder med LLD och Doris sida vid sida. Båda är dykare men de är rätt olika. Aquisen är kantig med många borstade ytor, LLD:n är mer avrundad och helt polerad.
DSC_0382.jpg
DSC_0383.jpg

Jag hade turen att vinna en tidigare passaround som @Sjobedan arrangerade där en Oris Aquis skickades runt. Klockan fick namnet "Doris" under passarounden och så heter hon fortfarande. Doris har blivit en riktig favorit och är den klocka som får mest handledstid i min lilla samling. Här kommer ett par bilder med LLD och Doris sida vid sida. Båda är dykare men de är rätt olika. Aquisen är kantig med många borstade ytor, LLD:n är mer avrundad och helt polerad.
DSC_0382.jpg
DSC_0383.jpg
Då släpper du denna vidare om du vinner då...? ;)

Steg 1 - Rengöra klockan under rinnande vatten så den är fräsch till näste man.
Steg 2 - Laga mat.
Steg 3 - Komma på några bilder som måste tas.
Steg 4 - Rengöra klockan som nu blivit sunkig en gång till.
Steg 5 - Packa.

DSC_0403.JPG

I med den heliga bubbelplasten.

DSC_0404.JPG

Ner med tillbehören. Jag har inte ens hunnit testa de andra armbanden vilket känns mycket märkligt. Hoppas paketet kommer tillbaks till mig efter utlottningen så ska jag testa dem riktigt ordentligt. De såg mycket trevliga ut!
DSC_0406.JPG

Sedan stoppar jag ner en liten present till @marer. Hoppas den kommer till användning. Jag glömde förresten att tacka @McNulty för presenten jag fick - den blev uppskattad och gick åt i ett nafs. Tack!
Steg 6 (eller vad jag nu är uppe i): Gå in på postnord.se för att köpa frakten. Matar in storlek och vikten 4 kg - 199 kr. Orimligt dyrt. Testar med 3.9 kg istället (vilket paketet också väger) och kommer ner i 159kr vilket nu känns som rena fyndpriset.
Steg 7: cyklar till Konsum. Den nya lokala tiggaren tror att min kasse är sprängfull med pant och jag måste nästan förhandla för att få komma in i butiken... Han som jobbade här förut var inte så aktiv och jag hoppas den nya är tillfällig.
Men nu är LLD:n på väg norr ut. Tyvärr missade jag sista inlämningstid så paketet är nog framme först på måndag. Jag ska skriva ett slutomdöme och lite annat så tråden hålls vid liv.

Steg 1 - Rengöra klockan under rinnande vatten så den är fräsch till näste man.
Steg 2 - Laga mat.
Steg 3 - Komma på några bilder som måste tas.
Steg 4 - Rengöra klockan som nu blivit sunkig en gång till.
Steg 5 - Packa.

DSC_0403.JPG

I med den heliga bubbelplasten.

DSC_0404.JPG

Ner med tillbehören. Jag har inte ens hunnit testa de andra armbanden vilket känns mycket märkligt. Hoppas paketet kommer tillbaks till mig efter utlottningen så ska jag testa dem riktigt ordentligt. De såg mycket trevliga ut!
DSC_0406.JPG

Sedan stoppar jag ner en liten present till @marer. Hoppas den kommer till användning. Jag glömde förresten att tacka @McNulty för presenten jag fick - den blev uppskattad och gick åt i ett nafs. Tack!
Steg 6 (eller vad jag nu är uppe i): Gå in på postnord.se för att köpa frakten. Matar in storlek och vikten 4 kg - 199 kr. Orimligt dyrt. Testar med 3.9 kg istället (vilket paketet också väger) och kommer ner i 159kr vilket nu känns som rena fyndpriset.
Steg 7: cyklar till Konsum. Den nya lokala tiggaren tror att min kasse är sprängfull med pant och jag måste nästan förhandla för att få komma in i butiken... Han som jobbade här förut var inte så aktiv och jag hoppas den nya är tillfällig.
Men nu är LLD:n på väg norr ut. Tyvärr missade jag sista inlämningstid så paketet är nog framme först på måndag. Jag ska skriva ett slutomdöme och lite annat så tråden hålls vid liv.
Haha, härligt att höra! Det var så lite så. Kul det uppskattades! ;)

Det är nu dags för mig att komma ut ur garderoben. Och med mig ut från garderobens mörker har jag lume-bilder där jag jämför lumen på LLD med dykarna i min klocklåda. Doris med Superluminova BG-W9 (har ej kollat upp vad beteckningen står för), en Seamaster med Tritium-tavla och LLD:n som också har Superluminova som Doris men i en annan färg.
Först får klockorna ligga och sola under en lampa.
DSC_0399.JPG

Sedan gäller det att flytta in alltihopa i klädkammaren utan att röra till uppläggningen för mycket.

DSC_0400.JPG

Jag tycker att ögat uppfattar styrkan på ljuset som svagare än vad kameran avbildat i det här fallet. Doris lyser starkt och bra och har inga problem att hålla ut genom natten. Min gamla Seamaster lyste starkt och fint när den var ny, men som ni ser så har tritiumet tacklat av rejält. Jag minns det som att det i nödfall gick att läsa i ljuset från tavlan när den var ny. Jag gissar att försämringen främst beror på halveringstiden men kanske också till viss del på att själva lysmassan åldrats. På LLD:n tycker jag att de varit lite väl snåla med lysmassan. Ok, den ska ha vintagekänsla, men lysmassa kan väl aldrig vara fel? Jag tycker den var lite för svåravläst i mörkret.
Till sist en bild i svag belysning.
DSC_0402.JPG

Tillbaka
Topp