• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Orient Star Diver

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
73D5A8D3-655C-4785-A07A-7045A8D955F9.jpeg

Har du varit sugen på att testa en Orient Star men aldrig kommit till skott? Perfekt, då har du nu möjlighet att testa och eventuellt vinna deras senaste och enda nuvarande limiterade dykarklocka. Mer info om modellen.

1D7EB91B-4038-4A68-B935-EED164C1DE0B.jpeg

Recension av samma modell fast på enbart gummi och med annan färg finner du här.
Om du inte pallar vänta och hellre vill köpa en Orient direkt så använd koden TWG på orientklockor.se för 25% off.


Hur funkar det?
Anmälningsavgift på 100kr till BCF :heart: KS enligt länk i menyn ovan (EFTER att du fått grupp-PM med bekräftelse).

Testa klockan en vecka, recensera, fotografera, dyk, whatever. När alla testat startar jag en poll och vinnaren av pollen från behålla klockan. Om du inte pallar att ta lite foton osv så skippa detta. Det brukar vara stort tryck på passarounds.

Deltagarna står för eventuell frakt till nästa person. Mer info kommer i Grupp-PM.


Deltagarlista (fullt)
@klockodile
@Birkhellman
@MaBr
@JesperO
@Blackpercy
@Goflorp
@The lord
@TobiasD
@Remofflan
@gdae
@Smeden
@McNulty
@NRE


När deltagarlistan är full kommer jag rensa denna tråd på ”jag vill vara med”-inlägg.

Enjoy!
 
Senast ändrad:

klockodile

Dundee
2-Faktor
Hejsan! Här kommer lite tankar kring mina första dagar med klockan.

1. Bra storlek för en dykare. Ganska tunn boett. Sitter skönt på armen.
Tydlig och utan störande reflexer i glaset.
20200125_111003.jpg

*
2. Vridringen. Lite väl mycket spel i den mellan klicken. Bra och distinkta klick. Jättesnygg matt blå yta på inlägget.
20200125_105041.jpg

3. Boett. Borstad snyggt! Ger ett graciös intryck. Inga extra utsvävningar, långt ifrån GS nivå med fasningar, vinklade ytor osv.
Funkar som alldaglig kompis på armen.
20200125_105059.jpg

4. Band. Gummit är riktigt skönt. Länken är standardmässigt ganska enkel. Inga skruvade länkbitar.
5. Tavla. Fint satinerad. Snyggt och tydligt tillverkad/designad.
Visarna är fint matta. Hade gärna sett ett snyggare datumfönster och datumskiva.
6. Avslutning. Jämfört med den gamla SAT Divern är den nya mycket smidigare. Känns väldigt näpen och ger inte samma "Tool" känsla. Man kan säga att Orient tillverkat en riktig kostymdykare! Men snygg är den...
20200125_104825.jpg
 
Senast ändrad:

JesperO

Rolex
Nu har jag haft Orienten ett tag och här är mina tankar.
IMG_2018.JPG

*

Riktigt trevlig bekantskap skulle jag säga - aldrig tidigare klämt eller känt på en Orient.
Så det som förvånade mig var:
- kvalitetskänsla - visste ju inte alls vad jag skulle förvänta mig men tycker inte det är långt efter min MM300 - boett, bandhorn tycker jag lirar bra, vridring kan kanske jobbas lite mer med
- finish eller vad nu skall kalla det - är ju inte fantastiska nivåer men ändå klart godkänd (se tex mina smått pinsamma macroförsök(genom lupp - vafalls!!) nedan där man ändå ser på viss finishering. Tycker personligen om tex siffrorna i vridringen.
- kombinera svart och blått är ju objektivt en liten styggelse och detta tycker jag inte funkar på vridringen - drar ner helhetsintrycket rätt mycket tycker jag när man väl hängt upp sig på den.
- tavlan är rätt trevligt med lite sunburst när man får till det... (se bild nedan)... datumskivan (och fönster) ser rätt billigt ut.
- orkade inte pryttla med länk så har inget att säga om den.
- gummit (silikon?) är skönt och följsamt - och drar givetvis till sig en massa damm :)
- överlag sitter den riktigt bra på handleden (har väl 16.5 cm flickhandleder ca) - trots 50+mm bandhorn-till-bandhorn. De böjer sig ganska generöst ner och möjliggör bärande även för mig.

Summa summarum - kommer inte gråta floder när den får gå vidare, men jag skulle säga att klockan öppnat upp ögonen för Orient och skall nog kolla närmare på några av deras andra (lite mer badass) dykare...

Lite mer bilder...
IMG_2020.JPG



IMG_2019.JPG



IMG_2021.JPG


IMG_E2022.JPG
IMG_E2023.JPG
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Sådär. Nu är klockan skickad till näste man.

Jag gillade klockan faktiskt. Tyckte att den var bättre än vad jag väntade mig. Pris och kvalitetsmässigt så tyckte jag att det kändes rimligt och att den nästan spelar i samma liga som seikos ”MM200”. Dock bärs nog seikon lite mindre vid jämförelse.

Blått och guld fungerar väldigt bra ihop och den svarta kanten på vridringen är rätt snygg. Gediget byggd. Är väl inte helt överens med kraftreservsindikatorn på tavlan, den känns onödig.

Tyvärr provade jag aldrig länken, utan använde bara gummit som följde med, vilket jag tyckte var bra. Eventuellt lite för stora keepers, men inget jag störde mig på.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag har fått upp ögonen orient nu! Har varit kul att prova den!
BB99A576-C4B4-4281-8005-DC80FC117E17.jpeg
4EC7A8C8-E79B-4900-A6AC-282E03E70DD9.jpeg

*
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Idag hämtade jag ut klockan! Första intrycket är bra, riktigt gedigen och sitter bättre än jag vågat hoppas på trots sina ganska maffiga mått. :D

Testade först med bandet som satt på men silikon är verkligen inte min grej, det känns konstigt och lite sladdrigt. Satte dit länken istället och den påminner ganska mycket om den jag hade till Seiko Monster och det är ett bra betyg tycker jag. Hela paketet blev rätt tungt med länken för det är en stor klocka men den sitter ändå bekvämt. :)
PSX_20200303_202627.jpg


Det jag inte gillade var dock konstruktionen när man skulle korta länken, får jag tag på den jäkeln som designade den så... :rage: När man tryckte ut sprintarna så ramlade det ut minimala "collars" som man fick peta tillbaka med en pincett och varje gång man skulle peta i en sprint så ramlade de ut igen... :shifty:
PSX_20200303_202704.jpg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Idag hämtade jag ut klockan! Första intrycket är bra, riktigt gedigen och sitter bättre än jag vågat hoppas på trots sina ganska maffiga mått. :D

Testade först med bandet som satt på men silikon är verkligen inte min grej, det känns konstigt och lite sladdrigt. Satte dit länken istället och den påminner ganska mycket om den jag hade till Seiko Monster och det är ett bra betyg tycker jag. Hela paketet blev rätt tungt med länken för det är en stor klocka men den sitter ändå bekvämt. :)
PSX_20200303_202627.jpg


Det jag inte gillade var dock konstruktionen när man skulle korta länken, får jag tag på den jäkeln som designade den så... :rage: När man tryckte ut sprintarna så ramlade det ut minimala "collars" som man fick peta tillbaka med en pincett och varje gång man skulle peta i en sprint så ramlade de ut igen... :shifty:
PSX_20200303_202704.jpg
Värre än manschetterna på Seikos länkar?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Första heldagen till ända! Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag verkligen gillar den här klockan och att jag tycker att de har lyckats riktigt bra med designen. Den svarta vridringen är ett otippat inslag som gör väldigt mycket för helheten. För min del så tycker jag att den är lite för tung på länken så jag ska testa lite gummin imorgon och se om det känns bättre. Boetten är riktigt bra utformad och som jag tidigare nämnt så sitter den väldigt bekvämt och snyggt trots min klena handled. :)

Nu har den dessutom överlevt en kaosig förskola två gånger, inte dåligt! :D
PSX_20200304_202325.jpg
 
Topp