• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Sinn 556 I B - The Tråd!

Henke303

Cartier
Jag satte dit en länkbit och nu sitter den skönt. Jag gillar den.
0F0F30B7-9688-4271-B448-65FA6F19EA13.jpeg
 

Henke303

Cartier
Mina intryck hittills: sitter skönt på armen. Snygg och clean tavla. Datum hade förstört helhetsintrycket lite tycker jag.
Lugholes är ett plus för mig i alla fall. Det var enkelt att sätta dit/ta bort länkbitar med verktygen som följer med.
224FE189-A236-4E72-88FB-9A9BBD198995.jpeg

9EB581F2-66C9-4940-A1BC-5A30B29C648B.jpeg


Jag behåller nog klockan om jag vinner den. Kanske att jag köper denna länk som jag tycker är snygg (lånad bild)

4DD55104-E946-4093-8136-B5C67FF4E223.jpeg
 

jabla

Sarlacc
Mina intryck hittills: sitter skönt på armen. Snygg och clean tavla. Datum hade förstört helhetsintrycket lite tycker jag.
Lugholes är ett plus för mig i alla fall. Det var enkelt att sätta dit/ta bort länkbitar med verktygen som följer med.
224FE189-A236-4E72-88FB-9A9BBD198995.jpeg

9EB581F2-66C9-4940-A1BC-5A30B29C648B.jpeg

Håller med dig om länken, tycker också den andra varit snyggare.
Jag behåller nog klockan om jag vinner den. Kanske att jag köper denna länk som jag tycker är snygg (lånad bild)

4DD55104-E946-4093-8136-B5C67FF4E223.jpeg
 

Henke303

Cartier
Nu har jag skickat klockan vidare till @pankhurst
Det var kul att testa den i några dagar. Jag gillade den verkligen. Det är definitivt en klocka som jag skulle bära ofta om jag hade den.
Jag gillar allround-klockor. Då behöver man inte fundera på morgonen om man ska brottas med krokodiler eller fika med svärmor på dagen. Allround-klockan funkar till allt. Sinn är särskilt bra eftersom dom gör extra robusta klockor.

Just denna är bra därför att den är rätt toolig men ändå ganska dressad med dom blankpolerade indexen och storleken på 38,5mm. Den blå/lila/svarta sunburst-tavlan gör också att den sticker ut lite och inte blir mellanmjölk helt och hållet.

Allt som allt så var det en trevlig bekantskap.

Trevlig helg!

5645A468-694D-4BA3-BFDC-E92F57B43B89.jpeg
 

pankhurst

Omega
C4854059-4601-4A37-AE85-8CB031C17422.jpeg
E9D77F55-FA75-4595-B237-B64E927E3084.jpeg

Äntligen har den landat i min ägo för en stund. Bra packat av @Henke303 !

Gillar klockan så här efter att ha haft den en handfull av timmar på handleden. Tavlan tycker jag inte alls är så lila som det tidigare har avhandlats här :)
Var lite småskeptisk till H-länken men gillar den(än så länge) ;)
Är även med i Longines passarounden och tycker Sinn:en ger ett mer gediget intryck :)
 

pankhurst

Omega
Nu är klockan iväg skickad till näste man på tur och om jag minns rätt är det sista man på listan.

Det var första gången jag klämde och kände på en Sinn men förhoppningsvis inte den sista, såg att det kom upp en ny Passaround ( https://klocksnack.se/threads/intresseanmälan-passaround-sinn-104-st-sa-i.90113/ )så det vara vara att signa upp för den direkt efter att denna rackare gav mig mersmak.

I övrigt gillade jag klockan skarpt har inte något direkt negativt att komma med mer än att låsa tyckte jag kärvade lite..
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nu är klockan iväg skickad till näste man på tur och om jag minns rätt är det sista man på listan.

Det var första gången jag klämde och kände på en Sinn men förhoppningsvis inte den sista, såg att det kom upp en ny Passaround ( https://klocksnack.se/threads/intresseanmälan-passaround-sinn-104-st-sa-i.90113/ )så det vara vara att signa upp för den direkt efter att denna rackare gav mig mersmak.

I övrigt gillade jag klockan skarpt har inte något direkt negativt att komma med mer än att låsa tyckte jag kärvade lite..

Vinnaren kommer få den lagom till vårsolen verkligen gör sitt återinträde :)
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
The many faces of the 556 I B. Blått är flott.... Men inte lila
Jag har provat klockan i lite olika ljusmiljöer och hur den framställs är väldigt olika. Klart intressant! Jag har fotat med min Samsung Galaxy S7 i autoläge. Så ingen synkroniserad vitbalans eller så. Totalt ovetenskapligt. Obsevera att den ofta upplevs mer lila via kameran än i verkligheten.

1. Lågenergilampa, Osram 8W, RA: 80. 2700K
2. Halogenspotlight 12V, Philps, Ca: 3000 K vid fullt ljus
3. Halogenspotlight 12V, Philps, Ca: 2000 K vid 20% dimmer ungefär
4. Lågenergi plafond, 18W, RA: 80, 3000K
5. Kontorsarmatur LED, 4000K RA:90
6. Dagsljus, molnigt ute. Massor av Kelvin.

IMG_2018-04-05_12-11-30.JPG

Stor skillnad. Men det som förvånar mig mest är att vanligt halogenljus gör tavlan lila mest av alla. Det kan bero på spektrumet i dessa förstärker röda färger mer?! Kanske?
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Har även gjort ett test på olika LED-armaurer och hur det påverker färgen på tavlan. Det skiljer sig rätt rejält mellan olika varianter. Vi har en tavla på jobbet med några av de vanligaste LED-spotlights som säljs på svenska marknaden (Hide-a-light, Designlight, SG-armaturer, Vinga) Har inte testat något från typ Jula, IKEA eller Biltema vilka kanske är vanligast i privata hem.
20180405_104157.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
The many faces of the 556 I B. Blått är flott.... Men inte lila
Jag har provat klockan i lite olika ljusmiljöer och hur den framställs är väldigt olika. Klart intressant! Jag har fotat med min Samsung Galaxy S7 i autoläge. Så ingen synkroniserad vitbalans eller så. Totalt ovetenskapligt. Obsevera att den ofta upplevs mer lila via kameran än i verkligheten.

1. Lågenergilampa, Osram 8W, RA: 80. 2700K
2. Halogenspotlight 12V, Philps, Ca: 3000 K vid fullt ljus
3. Halogenspotlight 12V, Philps, Ca: 2000 K vid 20% dimmer ungefär
4. Lågenergi plafond, 18W, RA: 80, 3000K
5. Kontorsarmatur LED, 4000K RA:90
6. Dagsljus, molnigt ute. Massor av Kelvin.

IMG_2018-04-05_12-11-30.JPG

Stor skillnad. Men det som förvånar mig mest är att vanligt halogenljus gör tavlan lila mest av alla. Det kan bero på spektrumet i dessa förstärker röda färger mer?! Kanske?

Riktigt kul och intressant inlägg. Det känns självklart att en Sinn ska bli ljusanalyserad :)
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
En vanlig LED-ljuskälla har ett ljusspektrum som är förstärkt i olika våglängder. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika tillverkare, prisklasser men även inom samma serier. Särskilt hos de lite billigare då man accepterar en större spridning. Den som vill läsa mer om detta kan jag hänvisa till en bra sida som testar en massa ljuskällor och då inser man att det finns mycket skit ute på marknaden (läs Ebay/Wish/Tradera) :)
http://sle.se/led/
Bild nedan tagit från sle.se
0317.png
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Jag tror (betoning på tror) att om det saknas, eller är väldigt lite blå våglängder i ljuset så ser tavlan mer lila ut. Halogen och varmavita LED, särskilt neddimrat verkar bli mest lila.
spectral_responses2.png

Okej, nog om det vetenskapliga. Vidare med testandet!!!
 
Topp