• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround Sjöö Sandström RS Worldtimer

IMG_20190215_084241384_HDR.jpg

Klockan har knappt lämnat armen sen den kom. Jag gillar den skarpt. Det är första gången jag burit en gmt/worldtimer med extra timvisare och jag kan konstatera att den extra visaren gör mycket för balansen i klockan. Det händer mer när man tittar på den.
IMG_20190216_075325016.jpg

Två saker har jag kommit fram till stör mig med klockan. För det första så käkar länken armhår, det värsta som finns. För det andra så är sekundvisaren tråkig. Jättetråkig. Hur svårt hade det varit med en logga som motvikt och en liten blå plutt längst fram?

Men ändå, I like.

Ett par reflektioner såhär några dagar in på min vecka med klockan.

Lumen är dålig, riktigt dålig. Laddad en minut med uv-lampa lyser den starkt någon minut. Efter fem minuter lyser det knappt något alls. Dessutom olika styrka på visare och index, något som för de flesta säkert inte är en big deal men jag retar mig på det. Kanske borde man applicerat ett tjockare lager luminova? Jag vet inte.
IMG_20190218_231624469.jpg

Den håller tiden bra, riktigt bra.
Screenshot_20190218-232304.png

Men framförallt, den är snygg, riktigt snygg.
IMG_20190215_101550832.jpg

Då har jag tagit över stafettpinnen efter @NRE, mötte upp denna trevliga herre och hann med lite trevligt surr. Han snackade upp klockan en hel del och direkt när jag fick den på handleden så förstod jag, den är riktigt schysst! Tavlan, visarna, tom pcl länken är härlig:) ska bli en trevlig vecka och jag ska steppa upp mina fotoskills lite för mina bilder inomhus gör den inte rättvisa:)
D13161B7-65C1-44C8-B683-580C8AFC698E.jpeg

DA99538E-7281-415D-8230-C456794E2896.jpeg

Dag 3 med denna rackare! Är helt fäst vid den, SS har liksom inte lockat nog för att köpa en tidigare men nu fasar jag för när den ska skickas vidare, hur ska jag klara mig? Kommer definitivt att äga en Sjöö Sandström i framtiden. Tavlan är magisk och länken riktigt mysig.
En liten bild från soffan där man får ta igen sig efter en förmiddag på naturhistoriska med dottern:)
5494DC34-B192-4E91-B7D3-28807C7A2416.jpeg

Precis inkommit efter en långsväng med jycken, kommer på mig själv hur jag går runt och tittar på klockan när jag är ute, den är så jäkla bra men gör sig inte rättvisa på bild.
Tanken om att jag måste ha en egen bara växer så nu är det typ spikat efter en snabb överläggning med mig själv så har jag kommit fram till att jag behöver en SS i samlingen:)
CB20B680-0037-46A7-B672-20A5CD28923E.jpeg

0D149882-B5E0-4F98-8050-BC68144CE8E0.jpeg

Idag hade det ju varit hur bra som helst om jag hade haft Worldtimern hos mig. Hade ett par kunder ifrån USA i butiken och helt out of the blue så frågar mannen om jag vet om det finns något riktigt bra svenskt klockmärke, automat eller mekanisk. :woot: (hur kunde han se att jag också var klocknörd?!)
Då hade det varit roligt att få visa upp en S&S som för honom var helt okänd.

Ett garderobsbygge kom emellan men nu är det dags, mina slutreflektioner om Sjöö Sandström Worldtimer.

Du som tycker att subjektiva omdömen med ett överflöd av superlativ är jobbiga, dryga eller meningslösa kan sluta läsa nu :)

Jag har tidigare betygsatt passaroundklockor med + och varför sluta nu tänker jag. Som vanligt är +++++ världsklass och + motsvarar underkänt (ingen risk här dock).

Läsbarhet ++++
Tiden avläses utan svårighet bara det finns lite ljus. För att få högsta betyg hade lumen behövs lysa längre (även om den är snygg) och sekundvisaren "poppat" lite mer.

IMG_20190214_191603740.jpg

Länken +++++
Hur en länk bärs är såklart olika för varje person. På mig tuggade den armhår första dagarna men sen, sen! Vilken länk! Bekväm! Snygg! Sexig pcl! Dolt lås! Ändlänkarna! Logga på andra centerlänken! Love it!
IMG_20190216_080836535.jpg

Närvaro/Känsla +++++
Tung utan att kännas varken topptung eller för tung. Låg för mig still perfekt på handleden. Smidig och inte så hög. Kronan kl 2 är briljant. Bekväm att pilla på - ja, det är viktigare än man tror. Den känns exklusiv.
IMG_20190220_094351924_HDR.jpg

IMG_20190216_080802853.jpg

Tavla, visare och glasring +++++
Perfekt. Perfekt. Perfekt. Sunbursten är löjligt bra. Balansen med den extra visaren är utsökt. De graverade timmarkeringarna har ett grymt djup och ett tilltalande typsnitt. Sex plus ska ju inte gå att nå om man inte cykelsparkar in sitt fjärde mål för kvällen från 35 meter på Friends men frågan är om Sjöö Sandström inte har kommit jävligt nära.
IMG_20190216_152735977_HDR.jpg

Storlek och övrigt ++++
Jag hade velat ha skruvad krona och jag hade velat ha något mer på sekundvisaren.
Dock ska den klara 100 meter men skruvat "känns tryggt". Sekundvisaren funkar så länge ljuset är bra. Gillar man, som jag, ~42 mm, är storleken inget problem. Tidshållningen var utmärkt på detta ex.
IMG_20190216_160635511.jpg

Screenshot_20190225-233150.png

Vill-ha-efter-att-ha-provat/vinner-jag-klockan-blir-det-en-keeper +++++
Med tanke på att jag knappt tittade på mina andra klockor på hela veckan så kan betyget inte bli något annat. Jävlar vad jag gillade den.

Stort tack för möjligheten att prova @Hook

Fortsatt trevligt testande kamrater!

Idag hade det ju varit hur bra som helst om jag hade haft Worldtimern hos mig. Hade ett par kunder ifrån USA i butiken och helt out of the blue så frågar mannen om jag vet om det finns något riktigt bra svenskt klockmärke, automat eller mekanisk. :woot: (hur kunde han se att jag också var klocknörd?!)
Då hade det varit roligt att få visa upp en S&S som för honom var helt okänd.
Kul story även om du inte hade en SS på handleden. Kanske inspirerade du kunden att köpa en när han var här?

Ett garderobsbygge kom emellan men nu är det dags, mina slutreflektioner om Sjöö Sandström Worldtimer.

Du som tycker att subjektiva omdömen med ett överflöd av superlativ är jobbiga, dryga eller meningslösa kan sluta läsa nu :)

Jag har tidigare betygsatt passaroundklockor med + och varför sluta nu tänker jag. Som vanligt är +++++ världsklass och + motsvarar underkänt (ingen risk här dock).

Läsbarhet ++++
Tiden avläses utan svårighet bara det finns lite ljus. För att få högsta betyg hade lumen behövs lysa längre (även om den är snygg) och sekundvisaren "poppat" lite mer.

IMG_20190214_191603740.jpg

Länken +++++
Hur en länk bärs är såklart olika för varje person. På mig tuggade den armhår första dagarna men sen, sen! Vilken länk! Bekväm! Snygg! Sexig pcl! Dolt lås! Ändlänkarna! Logga på andra centerlänken! Love it!
IMG_20190216_080836535.jpg

Närvaro/Känsla +++++
Tung utan att kännas varken topptung eller för tung. Låg för mig still perfekt på handleden. Smidig och inte så hög. Kronan kl 2 är briljant. Bekväm att pilla på - ja, det är viktigare än man tror. Den känns exklusiv.
IMG_20190220_094351924_HDR.jpg

IMG_20190216_080802853.jpg

Tavla, visare och glasring +++++
Perfekt. Perfekt. Perfekt. Sunbursten är löjligt bra. Balansen med den extra visaren är utsökt. De graverade timmarkeringarna har ett grymt djup och ett tilltalande typsnitt. Sex plus ska ju inte gå att nå om man inte cykelsparkar in sitt fjärde mål för kvällen från 35 meter på Friends men frågan är om Sjöö Sandström inte har kommit jävligt nära.
IMG_20190216_152735977_HDR.jpg

Storlek och övrigt ++++
Jag hade velat ha skruvad krona och jag hade velat ha något mer på sekundvisaren.
Dock ska den klara 100 meter men skruvat "känns tryggt". Sekundvisaren funkar så länge ljuset är bra. Gillar man, som jag, ~42 mm, är storleken inget problem. Tidshållningen var utmärkt på detta ex.
IMG_20190216_160635511.jpg

Screenshot_20190225-233150.png

Vill-ha-efter-att-ha-provat/vinner-jag-klockan-blir-det-en-keeper +++++
Med tanke på att jag knappt tittade på mina andra klockor på hela veckan så kan betyget inte bli något annat. Jävlar vad jag gillade den.

Stort tack för möjligheten att prova @Hook

Fortsatt trevligt testande kamrater!

Bra recension, och bra poäng :)
Får mig nästan att undra om vi provade samma klocka ;)

Haha! Mitt yrkesliv består till stor del av att vara nyanserad och saklig, jag unnar mig att vara motsatsen här ;)

Alltså, inget illa menat, men kallar man sig MrRolex och sitter på den samling du gör kanske det färgar intrycken från andra klockor :p
Jag önskar själv att jag inte var så enkelspårig när det gäller klockor. Jag försöker ju variera mig lite iaf ;)

Men håller med om att den var sjukt bekväm :)

Vill inte att min vecka ska ta slut men nu är det inte långt kvar, fan vad jag kärat ner mig i den:) har kommit fram till att jag verkligen älskar länken trots att jag är en liten motståndare till pcl, låset gör ju sitt till helheten och jag kanske har tur men med denna uppsättning länkbitar + halvlänk så sitter den som gjuten. Och tavlan är svår att beskriva och omöjlig att fånga på bild, riktigt jäkla fin:)
D8AAF1BC-E916-47BB-B801-D8121544AF4D.jpeg

C2466B07-098D-4DB5-920C-B83D948E2FAC.jpeg

81478BDA-8BC3-46BD-BAF4-DCAB72C7A740.jpeg

Nu har sista dagen med denna pärla kommit och det är dags för länken att få åka ultraljudstvätt och klockan att vaskas av. Det är motvilligt som jag lämnar iväg den och jag hoppas verkligen att den återvänder. Jag har tidigare inte lockats av Sjöö Sandström men nu känner jag att jag bara måste ha en. Tavlan är som nämnts tidigare helt jävla magisk, klockan sitter sjukt skönt och mycket pga bandhornens form och den grymma länken. Länken har varit en vattendelare har jag förstått men jag kan inte säga annat än att den är riktigt bekväm, låset likaså, knepigt i början men när man väl fått in rätta knycken så är det grymt. Ska jag få gnälla lite så hade det väl varit att man hade kunnat göra den lite avsmalnande.
45F57C79-2467-44B1-AB67-794FB6C35C26.jpeg

7F7AE3E7-B5F8-403E-8CE7-E11CEEA4A6B0.jpeg

Stort tack till @Hook som styrt detta och även till @Sjöö Sandström som prickat rätt med denna:)

Tillbaka
Topp