• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PASSAROUND SQUALE 1521 ONDA EMERALD

KXII

Cartier
Då var det min tur med den här fantastiska klockan! Vill snabbt tacka @Silverglantz att jag fick ta platsen, och sedan @Zackrissonsur.se för chansen! Första gången jag reviewar och fotar klockor på det här satsiga sätter så bear with me!

Lite background-info; jag har sedan tidigare kikat på klockorna från Squale och Onda-serien. Tycker de är otroligt vackra och verkligen något speciellt. Tyvärr har jag aldrig haft chansen att känna o klämma på en Squale, så det här blir också en review på Squale som märke (kanske inte så nytt för er inbitna fantaster). Det som stoppat mig från att köpa en själv har varit priset, det är inte lätt att vara student och förälska sig i klockor. Men nu är jag här med en på armen!

20200729_200253.jpg


Första intryck var så som för många andra: jag älskar den. Jag kände redan ett sug mot just denna klocka, men jag visste inte att den skulle vara så hääär! Det finns vissa specifika saker som jag tänkt på redan nu:
  • Reflekterande chapter ring
    Detta var något jag inte hade lagt märke till, helt GALET snyggt! Detta kanske är något vanligt som jag helt missat...men med speglingarna så uppfattas tavlan få ett helt annat djup, som om man var i vattnet. Utöver det ger chapter ringen ökad reflektion av ljus, detta kommer jag komma tillbaka till senare.
  • Böjda lugs
    Ja detta är väl inget nytt, men just formen för 1521-boetterna ger en väldigt skön känsla på armen. För såna som jag som har tunna handleder så hjälper det verkligen.
  • Reflekterande delar
    Det som Ondan saknar i Lume, tar den ikapp i reflektioner. Alla visare, alla markeringar och chapter ringen har speglar på sig (eller något reflekterande material). Detta gör att hela klockan lyses upp. Jo jag vet att klockan är en bling-bling, och att självaste urtavlan är en ögonfångare, men jag trodde inte att ljuset skulle fångas så mycket som det gör. Jag gick t.o.m in i ett mörkt rum och jag såg vad klockan var, inte mha. lumen utan reflektionerna som fångade det lilla ljus som fanns. Riktigt coolt, och väldigt vackert!
  • Urtavlan (duh.)
    Som alla andra måste jag kommentera urtavlan. Den är vacker. Punkt slut. Jag har ett specifikt mål; få till en rättvis bild av hur läcker urtavlan är.
Jag ser fram emot att få testa klockan mycket mer, hade tänkt dela med mig av mina tankar när/var/hur klockan passar i olika situationer och tillställningar. Fler tankar, reflektioner (bdmts) och bilder kommer imorgon!
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Ännu än dag med havet på armen! Idag kom syndafloden, så vad passade bättre än att gå ut o fota på ballen...

lZrl9CL.jpg


Jag har under dagen blivit ständigt förvånad över hur dunder klockan är. Jag tycker som många andra att länken inte passar för klockan (kommer ett inlägg om det), så slängde på gummit från baltic. Sjukt snyggt! Klockan som ska ge känslan av vågorna i ett hav (vilket den lyckas med) ökas i regnet. Sedan har Lagunan en riktigt passande blå AR-coating, som sammanfattningsvis gör klockan till "ett hav på armen".

0akqfOD.jpg

OPdOHb5.jpg


Finns det någon klocka som fångar ljuset så bra som denna?
 

KXII

Cartier
Kan nog säga (som många andra) att den här klockan är väldigt rolig att fota. Om du vill ha ett foto-objekt, köp en Onda!
tmp-cam-1783758184312536201.jpg

Senare i eftermiddag kommer ett text-tungt inlägg om Lagunan och dess band-kompatibilitet!
tmp-cam-248096189544295015.jpg tmp-cam-5631414249423910734.jpg tmp-cam-2738838458050758267.jpg
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Bandkompatibilitet Klockfantastens dagliga beslutsångest

Jag tänkte ha en del i min review-serie som handlade om Lagunans ställning jämfört med de andra från Onda-serien. Men det landade i att jag började jämföra Lagunan med Emeralden, i och med att de är identiska förutom färgen på texten. Jag kan börja med att säga något kontroversiellt; jag föredrar den svarta färgen. WOW HUR?!

20200730_154639.jpg


För att förklara detta, så måste detta avsnitt börja nå annanstans …. hos val av armband. Valet av armband är sjukt viktigt för en klocka. Det kan göra en klocka från att vara världens ”tripalovski” bling-bling till en mer sofistikerad klocka man kan bära samtidigt som man avnjuter en god whiskey sittandes i Chesterfieldfåtöljer. Summa summarum är att: valet av ett band kan göra mycket för hur klockan uppfattas. Hur fungerar detta på Squalen då?
Jag måste till att börja med säga att Squalen är den roligaste klockan jag testat med just bandbyten. Man kan tro att den distinkta färgen på urtavlan ska göra klockan svårmatchad, men jag tycker nästan att den hjälper till. Istället för att vissa färger uppfattas som skrikiga så slår de två färgerna ut varandra, likt en Long Island.

Låt oss gå igenom de olika alternativ jag testat:

Länk – Squale Mesh
Jag har då testat med Squales officiella mesh på. Man kan tänka sig att detta är ett GoTo-band, men icke. Som tidigare sett i denna passaround så har nästintill alla valt att skippa mesh:et. Vissa tycker att den gör klockan för bling-bling, andra att den bara inte passar osv. Jag ville tycka motsatsen iom. att jag älskar mesh, men efter att ha testat det så landar jag i det som sagts. Klockan passar inte med länkar tycker jag, man kan beskriva det som att den blir för bling-bling men jag vill säga det mer som att det tar fokus från klockan. Utöver det vill jag snabbt säga att självaste meshet är sjukt fint med bra finish. Dock har dom helt klart misslyckats med länkens passning med klockan.
(Lägger in jämförelsebild med baltic:en och dess länk, med end links)
20200731_180443.jpg


20200731_165750.jpg 20200731_112455.jpg 20200731_112912.jpg 20200731_112427.jpg

Tygband – perlon, nato
Kan kort och gott börja med att säga; klockan är som gjord för färgglada tygband. Med min förkärlek till perlon så har det suttit på mycket, men argumenten för perlon gäller även för nato. Det är ingen nyhet att Squale + färger (orange) = sant, men Lagunan är ett praktexempel. Självklart är färgkombinationer en smaksak, men jag en del av mig trodde inte att så starka färger skulle passa så bra som det gör. "Du kommer se ut som en clown" fick jag höra av familjemedlemmar, men icke! Orange med teal-urtavlan är en svårglömlig kombo.

Det fina med just tygband är att de är så enkla att byta On-The-Go. Hade en kväll med mig två olika o kunde byta på minuten! Man kan gå från clown, till clean på en minut. Detta gör att beroende på preferens kan du enkelt forma klockan till det du vill, med snygga, enkla, klassiska band.

20200730_154622.jpg

Screenshot_20200731-171837_Gallery.jpg 20200730_100351.jpg 20200731_165111.jpg

Gummiband
Det jag nog använt mest är mitt svarta gummiband från Baltic. Det är även här vi kommer tillbaka till där vi började inlägget, den svarta texten. Utöver att ha något svart i urtavlan som slår mot det ljusa skimret så anser jag att den svarta texten med svart gummi blir en perfekt kombo. En riktig harmoni likt en Wagner operas slut ackord. Jag förvånas över att det inte säljs ihop, för det uppfattas som om Lagunan gjordes för att ha svart band på! Huruvida det passar bättre med sailcloth, eller någon annan typ vet jag ej, men tycker att det är så här lagunan ska bäras!
20200731_144348.jpg

20200729_144603.jpg 20200731_143619.jpg

Avslutningsvis mumman
Ja, frågan var: vad passar på Lagunan? Är den svarta texten på Lagunan ett minus? Är meningen med livet 42?

Lagunan är en fantastisk klocka med ett otroligt lyster, ett lyster som enkelt kan bli för mycket eller tappa uppmärksamheten om man väljer fel band. En länk på Lagunan är enligt mig ett fel-steg. Ja, jag är kanske inte 100% nöjd med Squales mesh men även om det hade varit 10/10 så hade jag nog valt bort det. Klockans fokus bör, och ska vara på urtavlan, det är där allt händer, "Känns som man har havet på armen". Men med en länk så tappas det fokuset, och den sköna men inte allt för skrikiga bling-blinget blir till en tripalovski "jag vet ingenting om klockor men den här såg dyr ut"-klocka. Om man ska ha något annat än gummi så är det perlon (alt. nato) som gäller. Färgerna samspelar med lättja och blir till en riktigt härlig kombination. Men enligt mig finns det ett alternativ som till och med Von Büren skulle bli nöjd med; ett enkelt svart gummi som skapar enighet tillsammans med Lagunans svarta text. Det behöver inte vara så mycket fuffens. Med en klocka som denna, med dess historia, som beskrivs med "has been the staple model of what it used to be, in the 1960s and 70s the iconic skin-diver watch." så gäller det uråldriga citatet Less Is More.

Det vore roligt att höra vad ni tycker! Håller ni med mig, eller tycker ni att det är befängt?

Tack att ni läst, ny uppdatering kommer imorgon!
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Bandkompatibilitet alt. klockfantastens dagliga beslutsångest

Jag tänkte ha en del i min review-serie som handlade om Lagunans ställning jämfört med de andra från Onda-serien. Men det landade i att jag började jämföra Lagunan med Emeralden, i och med att de är identiska förutom färgen på texten. Jag kan börja med att säga något kontroversiellt; jag föredrar den svarta färgen. WOW HUR?!

20200730_154639.jpg


För att förklara detta, så måste detta avsnitt börja nå annanstans …. hos val av armband. Valet av armband är sjukt viktigt för en klocka. Det kan göra en klocka från att vara världens ”tripalovski” bling-bling till en mer sofistikerad klocka man kan bära samtidigt som man avnjuter en god whiskey sittandes i Chesterfieldfåtöljer. Summa summarum är att: valet av ett band kan göra mycket för hur klockan uppfattas. Hur fungerar detta på Squalen då?
Jag måste till att börja med säga att Squalen är den roligaste klockan jag testat med just bandbyten. Man kan tro att den distinkta färgen på urtavlan ska göra klockan svårmatchad, men jag tycker nästan att den hjälper till. Istället för att vissa färger uppfattas som skrikiga så slår de två färgerna ut varandra, likt en Long Island.

Låt oss gå igenom de olika alternativ jag testat:

Länk – Squale Mesh
Jag har då testat med Squales officiella mesh på. Man kan tänka sig att detta är ett GoTo-band, men icke. Som tidigare sett i denna passaround så har nästintill alla valt att skippa mesh:et. Vissa tycker att den gör klockan för bling-bling, andra att den bara inte passar osv. Jag ville tycka motsatsen iom. att jag älskar mesh, men efter att ha testat det så landar jag i det som sagts. Klockan passar inte med länkar tycker jag, man kan beskriva det som att den blir för bling-bling men jag vill säga det mer som att det tar fokus från klockan. Utöver det vill jag snabbt säga att självaste meshet är sjukt fint med bra finish. Dock har dom helt klart misslyckats med länkens passning med klockan.
(Lägger in jämförelsebild med baltic:en och dess länk, med end links)
20200731_180443.jpg


20200731_165750.jpg 20200731_112455.jpg 20200731_112912.jpg 20200731_112427.jpg

Tygband – perlon, nato
Kan kort och gott börja med att säga; klockan är som gjord för färgglada tygband. Med min förkärlek till perlon så har det suttit på mycket, men argumenten för perlon gäller även för nato. Det är ingen nyhet att Squale + färger (orange) = sant, men Lagunan är ett praktexempel. Självklart är färgkombinationer en smaksak, men jag en del av mig trodde inte att så starka färger skulle passa så bra som det gör. "Du kommer se ut som en clown" fick jag höra av familjemedlemmar, men icke! Orange med teal-urtavlan är en svårglömlig kombo.

Det fina med just tygband är att de är så enkla att byta On-The-Go. Hade en kväll med mig två olika o kunde byta på minuten! Man kan gå från clown, till clean på en minut. Detta gör att beroende på preferens kan du enkelt forma klockan till det du vill, med snygga, enkla, klassiska band.

20200730_154622.jpg

Screenshot_20200731-171837_Gallery.jpg 20200730_100351.jpg 20200731_165111.jpg

Gummiband
Det jag nog använt mest är mitt svarta gummiband från Baltic. Det är även här vi kommer tillbaka till där vi började inlägget, den svarta texten. Utöver att ha något svart i urtavlan som slår mot det ljusa skimret så anser jag att den svarta texten med svart gummi blir en perfekt kombo. En riktig harmoni likt en Wagner operas slut ackord. Jag förvånas över att det inte säljs ihop, för det uppfattas som om Lagunan gjordes för att ha svart band på! Huruvida det passar bättre med sailcloth, eller någon annan typ vet jag ej, men tycker att det är så här lagunan ska bäras!
20200731_144348.jpg

20200729_144603.jpg 20200731_143619.jpg

Avslutningsvis mumman
Ja, frågan var: vad passar på Lagunan? Är den svarta texten på Lagunan ett minus? Är meningen med livet 42?

Lagunan är en fantastisk klocka med ett otroligt lyster, ett lyster som enkelt kan bli för mycket eller tappa uppmärksamheten om man väljer fel band. En länk på Lagunan är enligt mig ett fel-steg. Ja, jag är kanske inte 100% nöjd med Squales mesh men även om det hade varit 10/10 så hade jag nog valt bort det. Klockans fokus bör, och ska vara på urtavlan, det är där allt händer, "Känns som man har havet på armen". Men med en länk så tappas det fokuset, och den sköna men inte allt för skrikiga bling-blinget blir till en tripalovski "jag vet ingenting om klockor men den här såg dyr ut"-klocka. Om man ska ha något annat än gummi så är det perlon (alt. nato) som gäller. Färgerna samspelar med lättja och blir till en riktigt härlig kombination. Men enligt mig finns det ett alternativ som till och med Von Büren skulle bli nöjd med, och det är med ett enkelt svart gummi. Det behöver inte vara så mycket fuffens. En klocka som denna, med dess historia, som beskrivs med "has been the staple model of what it used to be, in the 1960s and 70s the iconic skin-diver watch." så gäller det uråldriga citatet Less Is More.

Det vore roligt att höra vad ni tycker! Håller ni med mig, eller tycker ni att det är befängt?

Tack att ni läst, ny uppdatering kommer imorgon!
Snygg genomgång :D
Håller med till viss del tror jag. Jag tyckte också att den gjorde sig bäst på svart gummi men på bild tyckte jag @Birchgrove s version med ljust läder med svarta stygn var bäst. Jag tror dock att mitt standardalternativ skulle bli Squales mesh, men inte det som fäljde med klockan utan den polerade varianten... för jag gillar bling :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Bandkompatibilitet alt. klockfantastens dagliga beslutsångest

Jag tänkte ha en del i min review-serie som handlade om Lagunans ställning jämfört med de andra från Onda-serien. Men det landade i att jag började jämföra Lagunan med Emeralden, i och med att de är identiska förutom färgen på texten. Jag kan börja med att säga något kontroversiellt; jag föredrar den svarta färgen. WOW HUR?!

20200730_154639.jpg


För att förklara detta, så måste detta avsnitt börja nå annanstans …. hos val av armband. Valet av armband är sjukt viktigt för en klocka. Det kan göra en klocka från att vara världens ”tripalovski” bling-bling till en mer sofistikerad klocka man kan bära samtidigt som man avnjuter en god whiskey sittandes i Chesterfieldfåtöljer. Summa summarum är att: valet av ett band kan göra mycket för hur klockan uppfattas. Hur fungerar detta på Squalen då?
Jag måste till att börja med säga att Squalen är den roligaste klockan jag testat med just bandbyten. Man kan tro att den distinkta färgen på urtavlan ska göra klockan svårmatchad, men jag tycker nästan att den hjälper till. Istället för att vissa färger uppfattas som skrikiga så slår de två färgerna ut varandra, likt en Long Island.

Låt oss gå igenom de olika alternativ jag testat:

Länk – Squale Mesh
Jag har då testat med Squales officiella mesh på. Man kan tänka sig att detta är ett GoTo-band, men icke. Som tidigare sett i denna passaround så har nästintill alla valt att skippa mesh:et. Vissa tycker att den gör klockan för bling-bling, andra att den bara inte passar osv. Jag ville tycka motsatsen iom. att jag älskar mesh, men efter att ha testat det så landar jag i det som sagts. Klockan passar inte med länkar tycker jag, man kan beskriva det som att den blir för bling-bling men jag vill säga det mer som att det tar fokus från klockan. Utöver det vill jag snabbt säga att självaste meshet är sjukt fint med bra finish. Dock har dom helt klart misslyckats med länkens passning med klockan.
(Lägger in jämförelsebild med baltic:en och dess länk, med end links)
20200731_180443.jpg


20200731_165750.jpg 20200731_112455.jpg 20200731_112912.jpg 20200731_112427.jpg

Tygband – perlon, nato
Kan kort och gott börja med att säga; klockan är som gjord för färgglada tygband. Med min förkärlek till perlon så har det suttit på mycket, men argumenten för perlon gäller även för nato. Det är ingen nyhet att Squale + färger (orange) = sant, men Lagunan är ett praktexempel. Självklart är färgkombinationer en smaksak, men jag en del av mig trodde inte att så starka färger skulle passa så bra som det gör. "Du kommer se ut som en clown" fick jag höra av familjemedlemmar, men icke! Orange med teal-urtavlan är en svårglömlig kombo.

Det fina med just tygband är att de är så enkla att byta On-The-Go. Hade en kväll med mig två olika o kunde byta på minuten! Man kan gå från clown, till clean på en minut. Detta gör att beroende på preferens kan du enkelt forma klockan till det du vill, med snygga, enkla, klassiska band.

20200730_154622.jpg

Screenshot_20200731-171837_Gallery.jpg 20200730_100351.jpg 20200731_165111.jpg

Gummiband
Det jag nog använt mest är mitt svarta gummiband från Baltic. Det är även här vi kommer tillbaka till där vi började inlägget, den svarta texten. Utöver att ha något svart i urtavlan som slår mot det ljusa skimret så anser jag att den svarta texten med svart gummi blir en perfekt kombo. En riktig harmoni likt en Wagner operas slut ackord. Jag förvånas över att det inte säljs ihop, för det uppfattas som om Lagunan gjordes för att ha svart band på! Huruvida det passar bättre med sailcloth, eller någon annan typ vet jag ej, men tycker att det är så här lagunan ska bäras!
20200731_144348.jpg

20200729_144603.jpg 20200731_143619.jpg

Avslutningsvis mumman
Ja, frågan var: vad passar på Lagunan? Är den svarta texten på Lagunan ett minus? Är meningen med livet 42?

Lagunan är en fantastisk klocka med ett otroligt lyster, ett lyster som enkelt kan bli för mycket eller tappa uppmärksamheten om man väljer fel band. En länk på Lagunan är enligt mig ett fel-steg. Ja, jag är kanske inte 100% nöjd med Squales mesh men även om det hade varit 10/10 så hade jag nog valt bort det. Klockans fokus bör, och ska vara på urtavlan, det är där allt händer, "Känns som man har havet på armen". Men med en länk så tappas det fokuset, och den sköna men inte allt för skrikiga bling-blinget blir till en tripalovski "jag vet ingenting om klockor men den här såg dyr ut"-klocka. Om man ska ha något annat än gummi så är det perlon (alt. nato) som gäller. Färgerna samspelar med lättja och blir till en riktigt härlig kombination. Men enligt mig finns det ett alternativ som till och med Von Büren skulle bli nöjd med, och det är med ett enkelt svart gummi. Det behöver inte vara så mycket fuffens. En klocka som denna, med dess historia, som beskrivs med "has been the staple model of what it used to be, in the 1960s and 70s the iconic skin-diver watch." så gäller det uråldriga citatet Less Is More.

Det vore roligt att höra vad ni tycker! Håller ni med mig, eller tycker ni att det är befängt?

Tack att ni läst, ny uppdatering kommer imorgon!
Mycket trevligt skrivet och fina bilder! :D Schysst genomgång!
 

KXII

Cartier
Snygg genomgång :D
Håller med till viss del tror jag. Jag tyckte också att den gjorde sig bäst på svart gummi men på bild tyckte jag @Birchgrove s version med ljust läder med svarta stygn var bäst. Jag tror dock att mitt standardalternativ skulle bli Squales mesh, men inte det som fäljde med klockan utan den polerade varianten... för jag gillar bling :)
Jo jag såg den, sjukt bra kombo! Problemet kvarstår att det satt verkligen dåligt. Blir bilder med läder i framtiden... ;) Meshet sitter inte dikt an och blir då rassligt....not for me!
Roligt att du tyckte om genomgången! :)
Mycket trevligt skrivet och fina bilder! :D Schysst genomgång!
Tack så mycket, roligt att det uppskattas! :)
 

KXII

Cartier
Oraklet menar att more is more, så ...
Oraklet kan ha fel... ;)
Heads up, Less/More is more kommer att tas upp även i kommande inlägg!

Edit: or not.... oraklet kanske har rätt, vem vet ;)

Problemet är främst att det är ett borstat och inte ett polerat mesh.

Tack för fin genomgång!
Även om det hade varit polerat (vilket hade föredragits) så klarar jag inte av länkar som inte sitter tight på... :p
Roligt att det uppskattades!
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Squale OndaEn framtida klassiker?

Onda-serien tog 2018 Baselworld och klockfantaster med storm. De tog 50 Atmos-serien (med den klassiska 1521 boetten) och implementerade det som i själ och hjärta är Squale, havet. Havet ger ifrån sig frid och harmoni med sina vågor, och det är exakt från vågorna de tagit inspiration. Det som är unikt för Ondorna (som inte bör vara något nytt vid det här laget) är att alla i samlingen har urtavlor med tydlig våg-struktur. Utöver det har Ondan endast en logga, vilket är väldigt udda för Squales klockor. Men frågan är: blir en klocka genast bättre med färre logotyper och flashigare urtavla? Kan det vara så enkelt att få till en "klassiker", en klock-favorit?

20200802_090948.jpg


Vi måste börja från början: Vad gör en klocka till en klassiker? Det finns ju ingen direkt gyllene regel som säger "detta gör en klassiker till en klassiker", men jag skulle vilja definera en klassiker med dessa punkter:
  1. En framtida klassiker presenterar något innovativt och nytt som aldrig setts. En trendbrytare?
  2. En framtida klassiker gör något bättre än alla andra.
  3. En framtida klassiker fyller ett behov. Exempelvis Reverso.
  4. Tillfällighet och slumpen.
Då kommer frågan, vad har Squales Onda?
  1. Urtavla med våg-struktur.
    Har det testats förut? Ja. Har det någonsin varit så clean, och djärvt som Ondan? Nej.
    Jag skulle vilja påstå att detta är något nytt. Trots urtavlans moderna inslag så känns den så solklar och klassisk!
  2. Squales långa tradition som boett-kungar
    Squale har en långt historia av att förse märken så som Sinn, Blancpain, Tag Heuer och Doxa med boettar, speciellt deras klassiker 1521. "Von Büren"-boetten som den kallas är en erkänd boett, som tydligt visat att den är bäst. Varför hade det annars varit ett alternativ för andra stora klockmärken?
  3. Frid och harmoni behöver vi mer av
    Att vatten förmedlar stillsamhet, harmoni osv. håller jag med om. Att Ondan fångar känslan av vågor, havet och vattnet är jag nog inte ensam om att tycka. Att det skapar frid i min själ, nja! Något nytt i funktion har den icke.
  4. Vem vet?
    En klockas väg till "klassiker" är bortom vår kontroll.
Squale Dior 2.jpg


Är onda en framtida klassiker? En klassiker som speedmastern eller liknande, troligtvis inte. En klassiker och favorit bland micro-fantaster, 100%. Den etablerade boetten 1521 med den unika våg-urtavlan gör detta till en klocka som inte kommer att glömmas bort i klockvärlden. Utöver att Squales Onda är ett praktexempel på hur man tar en gedigen produkt och lyckas göra det till något nytt så fångar de uppmärksamheten med antalet klockor, ynka 150 stycken. Det är ingen uttryckligen limiterad upplaga, men begränsad är den. Majoriteten är slutsålda (Lagunan, och den nyaste Onda Pink finns kvar), och det finns en tydlig andra-handsmarknad. Detta gör Ondan till mer unik, och en klocka man ska hålla sig kvar i om man tycker om den!

Avslutningsvis vill jag säga att, egentligen vet ingen vad som kommer att bli eller inte bli en klassiker. Den som lever får se, som min morfar brukade säga. Men faktum kvarstår; Squale Onda har varit lyckad. Havet har aldrig varit så nära som när man bär en Onda, och jag tror att det kommer göra den till en uppskattad favorit bland många. Detta gör inte Ondan till en klassiker per se, men jag är fullt övertygad om att Squales våg-klockor kommer att finnas länge på klockentusiasters villhöver-lista!

Vad tror ni? Kommer Squales Onda bli en klassiker bland klockfantaster? Skriv vad ni tror!

På återseende!
~KXII
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Squale OndaEn framtida klassiker?

Onda-serien tog 2018 Baselworld och klockfantaster med storm. De tog 50 Atmos-serien (med den klassiska 1521 boetten) och implementerade det som i själ och hjärta är Squale, havet. Havet ger ifrån sig frid och harmoni med sina vågor, och det är exakt från vågorna de tagit inspiration. Det som är unikt för Ondorna (som inte bör vara något nytt vid det här laget) är att alla i samlingen har urtavlor med tydlig våg-struktur. Utöver det har Ondan endast en logga, vilket är väldigt udda för Squales klockor. Men frågan är: blir en klocka genast bättre med färre logotyper och flashigare urtavla? Kan det vara så enkelt att få till en "klassiker", en klock-favorit?

20200802_090948.jpg


Vi måste börja från början: Vad gör en klocka till en klassiker? Det finns ju ingen direkt gyllene regel som säger "detta gör en klassiker till en klassiker", men jag skulle vilja definera en klassiker med dessa punkter:
  1. En framtida klassiker presenterar något innovativt och nytt som aldrig setts. En trendbrytare?
  2. En framtida klassiker gör något bättre än alla andra.
  3. En framtida klassiker fyller ett behov. Exempelvis Reverso.
  4. Tillfällighet och slumpen.
Då kommer frågan, vad har Squales Onda?
  1. Urtavla med våg-struktur.
    Har det testats förut? Ja. Har det någonsin varit så clean, och djärvt som Ondan? Nej.
    Jag skulle vilja påstå att detta är något nytt. Trots urtavlans moderna inslag så känns den så solklar och klassisk!
  2. Squales långa tradition som boett-kungar
    Squale har en långt historia av att förse märken så som Sinn, Blancpain, Tag Heuer och Doxa med boettar, speciellt deras klassiker 1521. "Von Büren"-boetten som den kallas är en erkänd boett, som tydligt visat att den är bäst. Varför hade det annars varit ett alternativ för andra stora klockmärken?
  3. Frid och harmoni behöver vi mer av
    Att vatten förmedlar stillsamhet, harmoni osv. håller jag med om. Att Ondan fångar känslan av vågor, havet och vattnet är jag nog inte ensam om att tycka. Att det skapar frid i min själ, nja! Något nytt i funktion har den icke.
  4. Vem vet?
    En klockas väg till "klassiker" är bortom vår kontroll.
Squale Dior 2.jpg


Är onda en framtida klassiker? En klassiker som speedmastern eller liknande, troligtvis inte. En klassiker och favorit bland micro-fantaster, 100%. Den etablerade boetten 1521 med den unika våg-urtavlan gör detta till en klocka som inte kommer att glömmas bort i klockvärlden. Utöver att Squales Onda är ett praktexempel på hur man tar en gedigen produkt och lyckas göra det till något nytt så fångar de uppmärksamheten med antalet klockor, ynka 150 stycken. Det är ingen uttryckligen limiterad upplaga, men begränsad är den. Majoriteten är slutsålda (Lagunan, och den nyaste Onda Pink finns kvar), och det finns en tydlig andra-handsmarknad. Detta gör Ondan till mer unik, och en klocka man ska hålla sig kvar i om man tycker om den!

Avslutningsvis vill jag säga att, egentligen vet ingen vad som kommer att bli eller inte bli en klassiker. Den som lever får se, som min morfar brukade säga. Men faktum kvarstår; Squale Onda har varit lyckad. Havet har aldrig varit så nära som när man bär en Onda, och jag tror att det kommer göra den till en uppskattad favorit bland många. Detta gör inte Ondan till en klassiker per se, men jag är fullt övertygad om att Squales våg-klockor kommer att finnas länge på klockentusiasters villhöver-lista!

Vad tror ni? Kommer Squales Onda bli en klassiker bland klockfantaster? Skriv vad ni tror!

På återseende!
~KXII
Härligt inlägg! Mycket bra jobbat. Tack! :)
 

KXII

Cartier
Vill ursäkta för avsaknaden av inlägg igår. Hade en riktigt tuff dag och ja tyvärr var inte ett inlägg på agendan. Hur som så vill jag uppmärksamma något som tidigare har nämnts; klockan får dig på bättre humör. Detta kanske endast gäller oss klock-fantaster, men vill ändå påpeka det, Lagunan med sitt fina skimmer kan få en dålig stund till en bra. Anti-depressiva är så 2019, köp en Squale! (Bör vara squales nya säljargument)

Ville bara ge en liten förklaring. Jag ville verkligen ge många uppdateringar av olika slag och vinklar... men ibland får man fokusera på annat. Nytt inlägg kommer senare idag, under tiden får ni njuta av mina WS från ballen!

20200804_092249.jpg

20200804_092349.jpg
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Squale Onda - En påfågel till dykare

Squales Onda är, tro det eller ej, en dykare. Med sin näst-intill legendariska boett 1521 som klarar 500m är det en klocka som går djupare än det typiska sommar-badandet. Men är dessa 500m det enda som gör Ondan till en dykare? Vad är ens en dykare, vad gör en klocka till en dykare och andra inte?

Till att börja med måste vi landa i vad som gör en dykare till en dykare. Jag har därför researchat som bara den i olika trådar och har landat i att dessa punkter gör en dykare till en dykare:
  • Hög vatten-/trycktålighet. En dykare måste klara vatten (duh.) men också det ökade trycket som händer när man dyker djupare och djupare.
  • Lättläslig och tydlig urtavla. Kan tycka att detta är ganska nödvändigt i ens vardag också, men extra viktigt när man är där nere.
  • Lume.
  • Bra dykarbezel som är enkel att vrida runt. Bezeln finns till för att visa när du började din dykning, så att du sedan kan se hur lång tid du har kvar.

Dive 2.jpg


Squale har som tidigare nämnt en fantastisk 500m-resistans. Sedan har Ondan en härlig bezel som är en av de skönaste att dra runt, men....där tog det slut. Urtavlan är nog det bästa med klockan, det har väl ingen missat? Men lättläslighet och tydlighet är inte tipp-topp. Om man jämför med full-lume-Squalen så saknar Ondan distinkta markeringar (den har spegel-indices). Utöver det är lumen inte 500 meters-lume, den är faktiskt väldigt dålig om man jämför med andra i samma prisklass.

Squale.jpg


Så vad är Squalen? Är det en dykare, eller är det inte en dykare?
Det är ju en dykare på pappret, men om du söker en klocka explicit för dykning så är det nog bättre att gå för andra Squales (exempelvis full-lume). Men om Ondan inte är en dykare, vad är det då? Enligt mig är det en perfekt all-around aktivitetsklocka, där du inte behöver oroa dig om något. En stabil fan som kommer klara allt, och ovanpå det se vackrast ut! Klockan är uppbyggd för att klara allt den möter ända ner dit där Valrossar simmar. On top of that kommer Ondan va den glassigaste på stranden. Har inte burit någon klocka som fått så många blickar och komplimanger som Ondan. Den är dunder!

Summa kardemumma; I mina ögon är Ondan nog inte den ultimata dykaren, men på pappret är den dunder. Utöver det är Squalen en riktig uppmärksamhetsfångare, likt en diva som inte bara älskar att höra hur bra och vacker den är, utan den är fullt medveten om det och tycker det själv. Squales Onda-serie, speciellt Lagunan är inte vilken dykare som helst. Det är en dykare som vet att den klår många mer etablerade "dykar"klockor på vattentålighet samtidigt som den ser bäst ut. En riktig påfågel till dykare!

Hade ni köpt Ondan explicit för dykning? Berätta vad ni tycker!

Sista dagen för mig imorgon, ses då!
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Squale Onda - En dressare på djupt vatten

Om man skulle gå in på Zackrissons Ur för att köpa sig en Squale Onda så klassas de som dress/sportmodell. Men hur mycket till en dressare är Onda-klockorna, speciellt Lagunan med sin otroligt extravaganta urtavlefärg. Det är inte ofta man stöter på en dressare med 50 atmos, så jag tänkte att mitt sista "test" vore att se hur mycket till dressare den verkligen är.

20200805_194538 (1).jpg


Jag som älskar att klä upp mig i lite mer "dressade" kläder (jag är inte så mycket för tre streck) har ganska svårt för klockor som är för höga. När de är för höga så kommer inte skjortärmen över klockan och det leder till att det blir knöligt, och om det är något jag hatar så är det knölighet. Hur som, jag gick in i det här med tanken att det inte skulle funka, att Lagunan tar för mycket uppmärksamhet och är för bling-bling, men jag blev motbevisad. Även om jag inte tycker att Squalen i sig är en dressare så funkar den som mer "dressad" än många andra dykare. Jag satte på mig en mängd olika konstellationer finkläder, olika byxor, skor, kavajer, mm. för att testa vad som funkar, och vad som inte funkar.

Uppklädd för en chill kväll:

20200805_195700.jpg


Om man ska på AW, date-night, eller bara ut för en bärs med några vänner så är det här en PERFEKT "dressare". Jag tänker mig; inga kavajer, om du bär skjorta så har du uppkavlade ärmar, kanske en tischa till dina pressade byxor. Det här hade jag lätt burit. 10 av 10 hajar!
Varför det här funkar i mina ögon är för att du har inget om armen, armarna är fria från ärmar. Utöver det funkar det lilla bling-blinget till sådana situationer där man inte behöver vara rädd för att "ta plats". Om detta var det enda för att klassa Lagunan som dressare, då är det verkligen en dressare!

20200805_201817.jpg


Kampen mellan klockan och skjortärmen:
Varför är klockans höjd en viktig aspekt hos dressare kanske några undrar. Jo som tidigare nämnt är det väldigt oskönt att ha en klocka som stoppar skjortärmens naturliga fall på armen. Två problem kan uppstår men resulterar i samma sak, obekvämlighet. 1) Klockan stoppar upp skjortärmen och det blir knöligt och oskönt. 2) Skjortärmen lyckas mot all förmodan ta sig över klockan, men lyckas då inte dras tillbaka. Detta blir ett problem, exempelvis om du ska knyta skorna.

Skjorta, kavaj och rö... och byxor:
20200805_201521.jpg


Här blir det lite problem. Med sin 12.5mm på höjden stoppar klockan faktiskt upp skjortan. Som ni kan se på första bilden ovan så lyckas skjortärmen nätt o jämnt över, men stoppas av luggarna. Bara detta gör att jag inte skulle bära klockan till skjorta och kavaj. Sedan är urtavlan i vissa lägen för extravagant och bling-bling för att funka till exempelvis tredelad svart kostym. Hur jag än argumenterar om urtavlans markanta färg, eller den polerade boetten, så kvarstår problematiken med att Ondan är för hög. Väldigt tråkigt, men om man tänker på VARFÖR den är hög (med sina 50 atmos) så kanske man landar i att den inte är gjord för att bäras med skjorta och kavaj.

Summa summarum:

Tycker jag att Lagunan, och resterande från Onda-serien är dressklockor? Nej. Och det enda som verkligen tar stopp för det, det är höjden. En dressare ska man kunna klä upp sig med skjorta och kavaj eller kostym utan nå problem. Men vad jag kan säga är att för att vara en dykare (vilket Ondan faktiskt är) gjorde den mig väldigt förvånad hur trevlig den var att bära med finkläder. Mitt första exempel är jag så nöjd med så jag skulle inte tveka med att gå ut o ta några bärs i det, medan i kavajen var jag obekväm.

20200805_190048.jpg


Vad vill jag komma med detta dåda? Har Zackrissons Ur kategoriserat klockan fel?
Självklart vet jag att det finns de som har andra preferenser än vad jag har huruvida klockan faktiskt ska stoppa skjortärmen eller annat. Det finns säkerligen de som skulle bära en Onda som en dressare, men det betyder inte per se att Ondan är en dressare. Om man enbart vill ha en dressare, en klocka att ha på sig på jobbet med kostym, då är det här inte rätt klocka för dig. Om du vill ha en lekfull klocka för alltet, som du även kan matcha OTROLIGT snyggt till dina utekvällar, då bör du kika på en Squale Onda!

Hade ni köpt en Squale som en dressad klocka? Berätta vad ni tycker!
Om det är någon som tänker "hmm kanske en Onda passar till frack" så kan ni sluta tänka i dom tankarna. Jag kan berätta; det passar inte...
20200805_210339.jpg

Och där var min vecka över. Mina tankar funderingar om klockan på det stora hela kommer som ett inlägg asap!
 

KXII

Cartier
Veckan med havet på armen är över!

Squales Onda Laguna är som nämnt i mitt första inlägg första Squalen jag fått känna o klämma på och mina tankar har bekräftats; Squale gör otroligt fina klockor och mitt sug för att ha en i min samling har inte slocknat. Lagunan med sin urtavla i centrum (både bokstavligt- och bildligt talat) är en väldigt vacker klocka.

3993121.png


Klockan fångar sina åskådare till ett ljusspel med hjälp av alla reflektioner som sker under glaset men även utanpå, i och med sin polerade boett. Just den polerade boetten är något jag hade gjort annorlunda om jag hade fått designa klockan. Det blir i mina ögon en sak för mycket och min syn på klockans användningsområde så blir det lite som att jag blir aktsam så att den inte får några skråmor (i och med att märken syns mer på polerade ytor). Den polerade klockan matchas och säljs med Squales egen mesh-länk, som är borstad. Detta tycker jag är konstigt och om man hade velat göra Onda-serien mer unik hade man kunnat göra även länken polerad. Utöver detta är även länken lite för liten vilket gör att den floppar runt mellan luggarna. Detta är en småsak men något som stör mig då meshet är otroligt fint hela vägen från produktion till finish!

Ris & Ros:
+) Klockans urtavla, duh!
- ) Klockan och länken
+) Klockans mångsidighet
- ) Klockans försök att vara allt samtidigt

Samtidigt som jag verkligen uppskattar Ondans mångsidighet, den kan vara långt nere i vattnes, den funkar som mer ”dressad” klocka osv. Så är det också en av de saker jag stör mig på. Vad är det för klocka, är det en dykare? Eller är det en dressare? Som ni har läst tidigare är detta inget nytt jag tar upp, men när man gör något för brett och till en bredare kundgrupp så kan det även bli ens fall! Jag tycker att Zackrissons Ur gjort rätt i att klassa det som en ”sportklocka” för det är vad det är, men problematiken finns fortfarande där; vad är Squales Onda egentligen för typ av klocka?

IMG_20200806_194621_504.jpg


Som ni vet så var jag väldigt sugen på att köpa en Squale Onda (om det hade kunnats prioriteras med studentbudgeten), och även nu efter att ha testat den i en vecka känner jag att det inte är nog. Det som gör klockan rolig är att den upplevs annorlunda för var dag och jag tror att med rotation kommer Ondan att upplevas ännu mer som en glad smakbrytare. Jag som inte är för så ”starka färger” så tycker jag att klockans banbrytande urtavla i klassiskt stuk tilltalar mig. Den är MYCKET, det ska man inte sticka under stol med, men den är relativt lättburen och enkel att style:a och är därmed en klocka även jag kan/vill bära trots sina starka färger.

Jag vill tacka @Zackrissonsur.se för anordnandet av passarounden och att jag fick vara med! Jag hoppas att ni uppskattat mina inlägg under veckan, det har varit sjukt roligt att skriva och testa på passarounds. Tack!

~KXII
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Veckan med havet på armen är över!

Squales Onda Laguna är som nämnt i mitt första inlägg första Squalen jag fått känna o klämma på och mina tankar har bekräftats; Squale gör otroligt fina klockor och mitt sug för att ha en i min samling har inte slocknat. Lagunan med sin urtavla i centrum (både bokstavligt- och bildligt talat) är en väldigt vacker klocka.

3993121.png


Klockan fångar sina åskådare till ett ljusspel med hjälp av alla reflektioner som sker under glaset men även utanpå, i och med sin polerade boett. Just den polerade boetten är något jag hade gjort annorlunda om jag hade fått designa klockan. Det blir i mina ögon en sak för mycket och min syn på klockans användningsområde så blir det lite som att jag blir aktsam så att den inte får några skråmor (i och med att märken syns mer på polerade ytor). Den polerade klockan matchas och säljs med Squales egen mesh-länk, som är borstad. Detta tycker jag är konstigt och om man hade velat göra Onda-serien mer unik hade man kunnat göra även länken polerad. Utöver detta är även länken lite för liten vilket gör att den floppar runt mellan luggarna. Detta är en småsak men något som stör mig då meshet är otroligt fint hela vägen från produktion till finish!

Ris & Ros:
+) Klockans urtavla, duh!
- ) Klockan och länken
+) Klockans mångsidighet
- ) Klockans försök att vara allt samtidigt

Samtidigt som jag verkligen uppskattar Ondans mångsidighet, den kan vara långt nere i vattnes, den funkar som mer ”dressad” klocka osv. Så är det också en av de saker jag stör mig på. Vad är det för klocka, är det en dykare? Eller är det en dressare? Som ni har läst tidigare är detta inget nytt jag tar upp, men när man gör något för brett och till en bredare kundgrupp så kan det även bli ens fall! Jag tycker att Zackrissons Ur gjort rätt i att klassa det som en ”sportklocka” för det är vad det är, men problematiken finns fortfarande där; vad är Squales Onda egentligen för typ av klocka?

IMG_20200806_194621_504.jpg


Som ni vet så var jag väldigt sugen på att köpa en Squale Onda (om det hade kunnats prioriteras med studentbudgeten), och även nu efter att ha testat den i en vecka känner jag att det inte är nog. Det som gör klockan rolig är att den upplevs annorlunda för var dag och jag tror att med rotation kommer Ondan att upplevas ännu mer som en glad smakbrytare. Jag som inte är för så ”starka färger” så tycker jag att klockans banbrytande urtavla i klassiskt stuk tilltalar mig. Den är MYCKET, det ska man inte sticka under stol med, men den är relativt lättburen och enkel att style:a och är därmed en klocka även jag kan/vill bära trots sina starka färger.

Jag vill tacka @Zackrissonsur.se för anordnandet av passarounden och att jag fick vara med! Jag hoppas att ni uppskattat mina inlägg under veckan, det har varit sjukt roligt att skriva och testa på passarounds. Tack!

~KXII
Riktigt kul läsning i veckan. Härligt engagemang och grymt välskrivet! En fröjd att läsa! :)
 

Charocles

Omega
Då var det min tur med den här fantastiska klockan! Vill snabbt tacka @Silverglantz att jag fick ta platsen, och sedan @Zackrissonsur.se för chansen! Första gången jag reviewar och fotar klockor på det här satsiga sätter så bear with me!

Lite background-info; jag har sedan tidigare kikat på klockorna från Squale och Onda-serien. Tycker de är otroligt vackra och verkligen något speciellt. Tyvärr har jag aldrig haft chansen att känna o klämma på en Squale, så det här blir också en review på Squale som märke (kanske inte så nytt för er inbitna fantaster). Det som stoppat mig från att köpa en själv har varit priset, det är inte lätt att vara student och förälska sig i klockor. Men nu är jag här med en på armen!

20200729_200253.jpg


Första intryck var så som för många andra: jag älskar den. Jag kände redan ett sug mot just denna klocka, men jag visste inte att den skulle vara så hääär! Det finns vissa specifika saker som jag tänkt på redan nu:
  • Reflekterande chapter ring
    Detta var något jag inte hade lagt märke till, helt GALET snyggt! Detta kanske är något vanligt som jag helt missat...men med speglingarna så uppfattas tavlan få ett helt annat djup, som om man var i vattnet. Utöver det ger chapter ringen ökad reflektion av ljus, detta kommer jag komma tillbaka till senare.
  • Böjda lugs
    Ja detta är väl inget nytt, men just formen för 1521-boetterna ger en väldigt skön känsla på armen. För såna som jag som har tunna handleder så hjälper det verkligen.
  • Reflekterande delar
    Det som Ondan saknar i Lume, tar den ikapp i reflektioner. Alla visare, alla markeringar och chapter ringen har speglar på sig (eller något reflekterande material). Detta gör att hela klockan lyses upp. Jo jag vet att klockan är en bling-bling, och att självaste urtavlan är en ögonfångare, men jag trodde inte att ljuset skulle fångas så mycket som det gör. Jag gick t.o.m in i ett mörkt rum och jag såg vad klockan var, inte mha. lumen utan reflektionerna som fångade det lilla ljus som fanns. Riktigt coolt, och väldigt vackert!
  • Urtavlan (duh.)
    Som alla andra måste jag kommentera urtavlan. Den är vacker. Punkt slut. Jag har ett specifikt mål; få till en rättvis bild av hur läcker urtavlan är.
Jag ser fram emot att få testa klockan mycket mer, hade tänkt dela med mig av mina tankar när/var/hur klockan passar i olika situationer och tillställningar. Fler tankar, reflektioner (bdmts) och bilder kommer imorgon!
Tack för informativt inlägg! Vore det möjligt att se lumeshot? Vore intressant!
 

KXII

Cartier
Härligt inlägg! Mycket bra jobbat. Tack! :)
Riktigt kul läsning i veckan. Härligt engagemang och grymt välskrivet! En fröjd att läsa! :)
Tack för informativt inlägg! Vore det möjligt att se lumeshot? Vore intressant!
Tackar så hemskt mycket! Det var väldigt roligt att lägga ner tid o skriva på detta, något man kanske ska göra oftare? ;)

Jag undrar om det inte finns tidigare i tråden.
TILLÄGG: Sidan sex, första inlägget. Föredömligt lumefoto av @curler2
Yes, fin lume finns tidigare i tråden! Kan försöka mig på fler lume-shot om det önskas! :)
Edit: Detta var även till @Charocles..
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Skapa en ny separat tråd med en bild/ett inlägg från samtliga deltagares bidrag, och sen en röstning. Känns smidigast så
 
Topp