• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek 5711, den galna hypen!

De som jobbar i butiker som är AD hos patek kan väll bara tränga sig först i kön :D samma sak för den nya rolex gmt:n :)

Det kan ligga ngt i det. Den får uppmärksamhet pga att den är dyr. Det ökar dess pris. Folk tycker att det är ngt possitivt med ett högt pris per se (status, man tror att är det dyrare är det bättre, känsla av att kunna köpa ngt inte så många kan, känsla av självförverkligande och "I have made it" etc). Man vill ha den för att det är svårt att få tag i den. Osv. En intressant psykologi/dynamik.

Det kan ligga ngt i det. Den får uppmärksamhet pga att den är dyr. Det ökar dess pris. Folk tycker att det är ngt possitivt med ett högt pris per se (status, man tror att är det dyrare är det bättre, känsla av att kunna köpa ngt inte så många kan, känsla av självförverkligande och "I have made it" etc). Man vill ha den för att det är svårt att få tag i den. Osv. En intressant psykologi/dynamik.

Det är exakt samma sak på en PN Daytona, vissa modeller av RM osv. osv.

Var nära att slå till på en för ca 1,5-2 år sedan men nöjde mig med en aquanaut (som jag tyvärr sålde i helt fel läge..).
Hursomhelst ni som äger en idag, hur ser ni på det faktum att den nästan fördubblats i pris (ca 450k för beg nu) tänker ni behålla den eller funderar ni på att sälja? Man kan ju få ganska mycket för för 450k (dvs ganska häftiga komplikationer).

/Goldmember
Är detta in samma sak som att säga...synd att jag inte köpte massa guld/aktier i apple/google/uber när det var billigt? What if...

Du kan säkert ha rätt i några poänger ovan, men det känns lite konstigt att inget av alt. är att man uppskattar själva klockan. Beskrivning ovan känns mer relaterad till ett värdepapper eller "bankfacks"-produkt som man inte nyttjar alls efter köpet.

Du kan säkert ha rätt i några poänger ovan, men det känns lite konstigt att inget av alt. är att man uppskattar själva klockan. Beskrivning ovan känns mer relaterad till ett värdepapper eller "bankfacks"-produkt som man inte nyttjar alls efter köpet.
första inlägget känns ju knappast som det är om uppskattning till klockan, mer att den har stigit väldigt mycket i värde och att det är synd om dem som inte hoppade på tåget eller hoppade av för tidigt.

första inlägget känns ju knappast som det är om uppskattning till klockan, mer att den har stigit väldigt mycket i värde och att det är synd om dem som inte hoppade på tåget eller hoppade av för tidigt.
Fast första inlägget handlade ju om det var motiverat att ha kvar klockan givet prisökningen eller om det vari bättre att sälja givet att man kan få mycket annat för de pengarna. Svaret jag citerade kan jag inte känna kopplar helt till den frågeställningen heller, utan jag läste det mer generellt som att man vill ha en p.g.a. variabler som är helt frikopplade från att man gillar själva klockan. Det var min reflektion.

De flesta av oss här uppskattar väl klockor antar jag? Jag skulle aldrig köpa en klocka om jag inte uppskattade den. Nu är värdestegringen mer ett intressant plus för en redan otroligt snygg klocka. Sedan är det löjligt att likställa köp av aktier med klockor som är något man med ytterst få undantag köper för att endast spekulera i.
99,9% av klockköpen görs för att man köper en produkt som man tycker om och vill/kan använda dagligen.
100% av aktieköpen görs för spekulation.

Gå till någon annan tråd om du bara ska in och snacka dynga, tack.

Inte alls bitter att man inte köpte en 5711 för 22000eur när den låg i 9kr i Italien. Såg en 5711 i skylten på Capri och gick in. Frågade om dom skojade. Inte alls, dom var lika chockade, hade inte ens en kölista då dom agera systerbutik till fastlandet. Drog på det och avböjde...

Klockan per se är identisk med vad den var för två år sedan. Dvs har inte blivit snyggare eller bättre, bara två år äldre. Så det som har ändrats och drivit upp priset är klockköparnas perception av klockan. Och perception påverkas av allehanda sociala faktorer.

Rappare tror jag har en stor påverkan just i det här fallet, innan rappade vissa om Rolex och AP, men nu sjunger alla om pp. Migos, 21 Savage, DJ Khaled, Gucci Mane, Yung thug, Meek Mill mm.
Frågar du runt i USA där köerna är värst, så vet många fler vad är en Patek är nu jämfört med för 3 år sedan

7EA5D75A-0C11-4D5F-8F13-646111CD3757.jpeg

99,9% av klockköpen görs för att man köper en produkt som man tycker om och vill/kan använda dagligen.
100% av aktieköpen görs för spekulation.
100% aktieköp = spekulation är nog inte helt korrekt. Några aktieaffärer bode göras som investeringar i företag man tror på, för att supporta en ide. Inte för att spekulera. Men det kanske beror på vad man menar med spekulation.

Rappare tror jag har en stor påverkan just i det här fallet, innan rappade vissa om Rolex och AP, men nu sjunger alla om pp. Migos, 21 Savage, DJ Khaled, Gucci Mane, Yung thug, Meek Mill mm.
Frågar du runt i USA där köerna är värst, så vet många fler vad är en Patek är nu jämfört med för 3 år sedan
Men va fan, innebär detta att man måste börja lyssna på hip hop innan man planerar sin framtida köp (så att inte priset rusar hysteriskt). :oldman:

Var nära att slå till på en för ca 1,5-2 år sedan men nöjde mig med en aquanaut (som jag tyvärr sålde i helt fel läge..).
Hursomhelst ni som äger en idag, hur ser ni på det faktum att den nästan fördubblats i pris (ca 450k för beg nu) tänker ni behålla den eller funderar ni på att sälja? Man kan ju få ganska mycket för för 450k (dvs ganska häftiga komplikationer).

/Goldmember
Jag är helt med, ena sidan så älskar jag Nautilus och drömmer om att äga en, kanske just pågrund av att den är så dyr och hypad! Samtidigt så får man för samma peng helt galna modeller om man tex blickar mot Jaeger! Mitt mantra är att om jag väl får den så finns risken att den känns "enkel"

Jag är helt med, ena sidan så älskar jag Nautilus och drömmer om att äga en, kanske just pågrund av att den är så dyr och hypad! Samtidigt så får man för samma peng helt galna modeller om man tex blickar mot Jaeger! Mitt mantra är att om jag väl får den så finns risken att den känns "enkel"
Köp en 5712, roligare och snyggare :)

Galen utveckling. Hur ser prisutvecklingen ut för originalet 3700?
5402 (AP Royal Oak) har ju också stigit ordentligt senaste åren och snart närmar sig ju 50-års jubileumet av modellen, det borde väl påverka det med?
När det gäller sport Rolex har ju vintagepriserna sedan länge sprungit om dagens nypriser. Så har det ju inte direkt varit för Nautilusen och Royal Oaken, men det känns som om vintage börjat springa om även här sedan något år?

Tillbaka
Topp