I mitt inlägg ovan är exakt produktion inte helt essentiell. Nu har jag inte följt marknaden slaviskt men vill minnas att man för ca 3 år sedan kunde köpa en beggad 5711 under list(?). Nu kostar den nästan dubbla list. Har det verkligen adderat så många superintresserade rika klockentusiester? Jag tror snarare det kommit mängder av personer som investerar alla gratispengar som kommit med nollräntor och QE. Man ser ju samma sak med bilar, tavlor etc etc. Dessa personer är dock flyktiga och byter nog intresse när marknaden viker (vilket alla gör ibland). Troligen försvinner många av dessa "superentusiaster" när det kostar - och inte genererar pengar att samla på klockor. Jag tycker hypen på moderna Stålroex är sjukare än PP, då dem verkligen produceras i mängder, men också möjliga att köpa för många. Om man kan sälja en batman för 180k, kan väldigt många köpa den för 90 även om man inte egentligen har råd. Det blir självuppfyllande, precis som alla bubblor.
Säger inte att det ska kollapsa imorgon, men om det börjar dala lär det gå rätt fort, eftersom jag tror väldigt få tycker det är värt en kostnad på 100k för att få bära en batman, eller 250k för att bära en 5711 några år. Jag tror dessa kölistor (främst på Rolex) kommer minska drastisk när man inte längre ser det som världens enklaste och säkraste investering
I större grad ser vi också ADs som säljer till polare och delar vinst. Vinst som kunde gått till Rolex eller PP.... Hur länge accepteras en sådan marknad?
Jag förstår för övrigt inte varför man gör sig lustig över folk som nyttjar det - hade jag gått förbi Nymans och de har en batman, daytona etc, eller Rob och de har en 5711 hade jag inte funderat även om jag egentligen inte tycker dem är värda list, för jag tycker det hade varit kul med 100-250k extra pengar på kontot efter en vecka... Vem skulle inte gjort det...?