• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek 5711, den galna hypen!

I mitt inlägg ovan är exakt produktion inte helt essentiell. Nu har jag inte följt marknaden slaviskt men vill minnas att man för ca 3 år sedan kunde köpa en beggad 5711 under list(?). Nu kostar den nästan dubbla list. Har det verkligen adderat så många superintresserade rika klockentusiester? Jag tror snarare det kommit mängder av personer som investerar alla gratispengar som kommit med nollräntor och QE. Man ser ju samma sak med bilar, tavlor etc etc. Dessa personer är dock flyktiga och byter nog intresse när marknaden viker (vilket alla gör ibland). Troligen försvinner många av dessa "superentusiaster" när det kostar - och inte genererar pengar att samla på klockor. Jag tycker hypen på moderna Stålroex är sjukare än PP, då dem verkligen produceras i mängder, men också möjliga att köpa för många. Om man kan sälja en batman för 180k, kan väldigt många köpa den för 90 även om man inte egentligen har råd. Det blir självuppfyllande, precis som alla bubblor.

Säger inte att det ska kollapsa imorgon, men om det börjar dala lär det gå rätt fort, eftersom jag tror väldigt få tycker det är värt en kostnad på 100k för att få bära en batman, eller 250k för att bära en 5711 några år. Jag tror dessa kölistor (främst på Rolex) kommer minska drastisk när man inte längre ser det som världens enklaste och säkraste investering

I större grad ser vi också ADs som säljer till polare och delar vinst. Vinst som kunde gått till Rolex eller PP.... Hur länge accepteras en sådan marknad?

Jag förstår för övrigt inte varför man gör sig lustig över folk som nyttjar det - hade jag gått förbi Nymans och de har en batman, daytona etc, eller Rob och de har en 5711 hade jag inte funderat även om jag egentligen inte tycker dem är värda list, för jag tycker det hade varit kul med 100-250k extra pengar på kontot efter en vecka... Vem skulle inte gjort det...?
Well spoken sir!

I mitt inlägg ovan är exakt produktion inte helt essentiell. Nu har jag inte följt marknaden slaviskt men vill minnas att man för ca 3 år sedan kunde köpa en beggad 5711 under list(?). Nu kostar den nästan dubbla list. Har det verkligen adderat så många superintresserade rika klockentusiester? Jag tror snarare det kommit mängder av personer som investerar alla gratispengar som kommit med nollräntor och QE. Man ser ju samma sak med bilar, tavlor etc etc. Dessa personer är dock flyktiga och byter nog intresse när marknaden viker (vilket alla gör ibland). Troligen försvinner många av dessa "superentusiaster" när det kostar - och inte genererar pengar att samla på klockor. Jag tycker hypen på moderna Stålroex är sjukare än PP, då dem verkligen produceras i mängder, men också möjliga att köpa för många. Om man kan sälja en batman för 180k, kan väldigt många köpa den för 90 även om man inte egentligen har råd. Det blir självuppfyllande, precis som alla bubblor.

Säger inte att det ska kollapsa imorgon, men om det börjar dala lär det gå rätt fort, eftersom jag tror väldigt få tycker det är värt en kostnad på 100k för att få bära en batman, eller 250k för att bära en 5711 några år. Jag tror dessa kölistor (främst på Rolex) kommer minska drastisk när man inte längre ser det som världens enklaste och säkraste investering

I större grad ser vi också ADs som säljer till polare och delar vinst. Vinst som kunde gått till Rolex eller PP.... Hur länge accepteras en sådan marknad?

Jag förstår för övrigt inte varför man gör sig lustig över folk som nyttjar det - hade jag gått förbi Nymans och de har en batman, daytona etc, eller Rob och de har en 5711 hade jag inte funderat även om jag egentligen inte tycker dem är värda list, för jag tycker det hade varit kul med 100-250k extra pengar på kontot efter en vecka... Vem skulle inte gjort det...?
Hur påverkas Rolex resp Pp:s vinst av avseende vem AD säljaren den till? :confused:

Hur påverkas Rolex resp Pp:s vinst av avseende vem AD säljaren den till? :confused:
Om en ny Batman är värd 190k och den kostar 10k (ingen aning) att göra, och AD ska ha 10k (ingen aning hur mkt) kan Rolex tjäna 170k på denna Batman. Om klockan istället säljs av AD för 90k, AD ska ha 10k och den kostar 10k får Rolex 70k. AD säljer då för 90k till kompis som säljer för 170k, och de delar på vinsten om 80k. Dår får AD 50k, kompis 40k och Rolex 70k. Med andra ord får Rolex 100k mindre än de kunde fått om klockan listade till sitt "värde".

Helt enkelt går Rolex miste om massa möjlig vinst som istället går till AD och hens kompis.

Tror kanske dock inte Rolex kan höja list till 170 då efterfrågan som sagt troligen skulle backa kraftigt om köparna inte kan göra vinst, vilket skulle ge kortare (kanske ingen) kö och man vänder spiralen nedåt.

Håller med helt i ovanstående. Jag kan dock se problematiken i att folk tar upp köplatser för att sedan per omgående sälja till dubbla list. Jag förstår att folk tar tillfället i akt när möjligheten ges men jag kan på samma gång förstå dessa som köar förgäves och dessutom inte har för avsikt att sälja utan istället bruka klockan.

Mest retsamt för entusiasterna - även om dessa är färre i sammanhanget - är nog köplatserna som fylls upp av den skara som inte ens har ett intresse i klockorna utan bara ett intresse att tjäna pengar. Jag säger inte att det är så det gått till i detta fall utan pratar rent generellt.

Ganska troligen mitt livs bästa investering so far, köpte ny för 220’ för ett år sen och verkar ju ha utvecklats rätt ok :)
4644AAC5-DCC1-4491-B443-19932DDA08A0.jpeg
Snygg

De flesta av oss här uppskattar väl klockor antar jag? Jag skulle aldrig köpa en klocka om jag inte uppskattade den. Nu är värdestegringen mer ett intressant plus för en redan otroligt snygg klocka. Sedan är det löjligt att likställa köp av aktier med klockor som är något man med ytterst få undantag köper för att endast spekulera i.
99,9% av klockköpen görs för att man köper en produkt som man tycker om och vill/kan använda dagligen.
100% av aktieköpen görs för spekulation.

Gå till någon annan tråd om du bara ska in och snacka dynga, tack.

Antar att detta köp var en 0.1 procentare för din del då? ;) https://klocksnack.se/threads/rolex-126710blnr-batman-oanvänd.118293/

Jag som alltid föredragit vit 5711 framför blå har uppskattat att den varit billigare...
Snart lär tyvärr vit vara betydligt dyrare än blå...
Screenshot_20200121_053406.jpg
Screenshot_20200121_070523.jpg
Screenshot_20200121_070458.jpg
Screenshot_20200121_070510.jpg

Även om 5711 eller 5712 ligger väldigt högt upp på min lista över 'vill ha' klockor skulle jag aldrig komma på tanken att betala över list. Sett till vad man får även hos Patek för motsvarande belopp känns det absurd. Ska bli intressant att följa vårens auktioner för att se svart på vitt om marknaden svalnat....

Tillbaka
Topp