• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek 5711, den galna hypen!

Galen utveckling. Hur ser prisutvecklingen ut för originalet 3700?
5402 (AP Royal Oak) har ju också stigit ordentligt senaste åren och snart närmar sig ju 50-års jubileumet av modellen, det borde väl påverka det med?
När det gäller sport Rolex har ju vintagepriserna sedan länge sprungit om dagens nypriser. Så har det ju inte direkt varit för Nautilusen och Royal Oaken, men det känns som om vintage börjat springa om även här sedan något år?
Inte omöjligT! Dom blir ju bara mer och ner svåråtkomliga! Dock så är det en stor skillnad prismässigt vilket gör att det nog håller sig lite!

”Välkommen till förorten” har gett nothing, nada, njeta nytta. En en klocka som nämns. :banghead:
Vad rappas det om för klockor nu då (2018)?
Pratade iofs om riktig klassisk gammal hiphop, där nämns väl typ aldrig någonting i klockväg direkt. Mer nu det rappas om klockor och diamanter. Väldigt mycket pateks som @Oscaro skrev. Det är deras nya go2. De har fattat att det är coolare än rolex, typ. AM-is på allt med.

Rimligt :cigar:
9B3CCBCF-C153-4115-9D66-1067DDE32EE2.jpeg

Skänker en extra tanke till killen som köpte denna av mig för en 200ing:)
7443F810-BB86-46C0-B564-3A3BFEA3BB29.jpeg

Nu ljög jag lite. Fick faktiskt en DJ plus 200. Dock värderades DJ till 25 och kostade mig sedan 15 i service...

Life,

Köpte dock en lägenhet i samma veva som hade mer eller mindre samma procentuella utveckling. Så frågan är hur illa det egentligen är.. win some lose some.

Ringde från ad häromveckan och meddelade ett jag fick möjlighet att köpa en 5712. Blev förbannad när priset gått upp typ 100k från dess att jag ställt mig i kö för 3 år sedan, så tackade nej... det känns jävlig korkat nu.

Galen utveckling. Hur ser prisutvecklingen ut för originalet 3700?
5402 (AP Royal Oak) har ju också stigit ordentligt senaste åren och snart närmar sig ju 50-års jubileumet av modellen, det borde väl påverka det med?
När det gäller sport Rolex har ju vintagepriserna sedan länge sprungit om dagens nypriser. Så har det ju inte direkt varit för Nautilusen och Royal Oaken, men det känns som om vintage börjat springa om även här sedan något år?
3700 är på g upp men de är fortfarande väldigt prisvärda enligt mig. Bra exemplar har dock studsat upp några hundra tusen de senaste åren och en riktigt fin är nog upp i 6-700. Fortfarande extremt prisvärt om man jämför med 5711.

Problemet med 3700 är snart samma som för vintagerollar. Bra exemplar säljs inte.

Problemet med 3700 är snart samma som för vintagerollar. Bra exemplar säljs inte.
Trist att fina klockor bara ligger i bankfack som investeringsobjekt (antar jag), men oundvikligt kanske. Man kan iofs se det ifrån ett annat perspektiv, att klockorna bevaras och kommer finnas tillgängliga för även kommande generationer om de ställs ut tex.

Påtal om klockor och priser, hur har utvecklingen sett ut under tidigare finanskriser? 90, 00 & 08 tex. Följde priserna på klockor med ned eller låg stabilt? Vintage/ nytt.

Trist att fina klockor bara ligger i bankfack som investeringsobjekt (antar jag), men oundvikligt kanske. Man kan iofs se det ifrån ett annat perspektiv, att klockorna bevaras och kommer finnas tillgängliga för även kommande generationer om de ställs ut tex.

Påtal om klockor och priser, hur har utvecklingen sett ut under tidigare finanskriser? 90, 00 & 08 tex. Följde priserna på klockor med ned eller låg stabilt? Vintage/ nytt.
De gick ner som allt annat. Återhämtade sig på något år efter 2008 och fortsatte sedan uppåt. Det är svårt att tolka så mycket ur det iom marknaden var väldigt annorlunda då. Betydligt färre som var intresserade av klockor på den tiden.

Vart är världen på väg?
D831C65C-91FB-49A9-BE99-509C387A8F73.png

Utbud / Efterfrågan, därav prisutvecklingen, hur galet det än må låta.

Att Bukowskis inte tagit sig tid o ”blurrat” känsliga uppgifter fick mig o höja på ögonbrynen snarare än priset på klockan.

Detta är något man bör ha som policy kan man tycka, med tanke på dagens samhälls klimat som råder i landet.

Senast ändrad:
Är det där på riktigt? Är det Marknadspris? Vem fan är så jävla dum att ens FUNDERA på att köpa en för ens i närheten av 170.
Ett stort skämt.. 116710, Batman, 126710, Hulk, 116500 etc etc.

Jag menar varför som klockintresserad köpa någon av alla horologiska godbitar som finns tillgängliga för så mycket som 150-250k när man kan betala så mycket för att få ha en vanlig kontemporär stålrolex på handleden :rolleyes:

Edit: bidde visst lite off topic med tanke på märket denna tråd behandlar :D

Är det där på riktigt? Är det Marknadspris? Vem fan är så jävla dum att ens FUNDERA på att köpa en för ens i närheten av 170.

Edit: en minut senare såg jag en för 185. Ska spy nu. Hej!
Moderna sportstålisar från PP och Rolex är för mig tydligaste beviset på en rejäl bubbla. Det finns lixom inget sansat med detta. Fortfarande massproducerade stålklockor som för bara några år sedan kostade väsentligt mindre än sina respektive listpriser. Det är det rimliga långsiktigt och i en någorlunda effektiv marknad måste dagens bisarra premium över list försvinna. Premiet hålls och stiger av en orsak. Inte lågt utbud etc, utan att man förväntar sig att det fortsätter stiga eller i alla fall ligga kvar. Man kan ju själv fundera på om man är berädd att betala 90k över nypris för en beggad stålrolex, förutsatt att man torskar hela Premiet på några år. Troligen finns det endast väldigt få personer som tycker det känns ok att torska 90k på en beggad massproducerad stålrolex. Då kanske man hellre väntar några år?

Enda andra (än kollaps) utvägen jag ser är kraftigt höjda listpriser, men misstänker att Rolex bedömer att folk inte skulle vara så pigga på att köpa en batman för 200k.

Så för att göra en lång historia kort - jag blir också spyfärdig :)
Men om/när lågkonjunkturen är här kanske du kan köpa en 5711 under list igen ;)

Man kan väl pajkasta hur mycket man vill på de som plockar ut hypade modeller bara för att sälja direkt. Men vet ärligt inte hur många som faktiskt hade tackat nej om de fått erbjudandet att tjäna 100-300k bara sådär?

Jag står inte i någon kölista och har ingen önskan om att få köpa varken sportrolex eller Patek till listpris och det ligger inte enligt mitt egna ideal att köpa klockor jag inte gillar bara för att sälja. Men hade nog haft svårt att tacka nej om jag väl hade varit i den sisten, trots mitt omdöme.

Man kan väl pajkasta hur mycket man vill på de som plockar ut hypade modeller bara för att sälja direkt. Men vet ärligt inte hur många som faktiskt hade tackat nej om de fått erbjudandet att tjäna 100-300k bara sådär?

Jag står inte i någon kölista och har ingen önskan om att få köpa varken sportrolex eller Patek till listpris och det ligger inte enligt mitt egna ideal att köpa klockor jag inte gillar bara för att sälja. Men hade nog haft svårt att tacka nej om jag väl hade varit i den sisten, trots mitt omdöme.
Ne det är få som hade men då behöver man heller inte gå i bräschen och sitta på höga hästar och bestämt påpeka att man aldrig minsann skulle köpa...

Moderna sportstålisar från PP och Rolex är för mig tydligaste beviset på en rejäl bubbla. Det finns lixom inget sansat med detta. Fortfarande massproducerade stålklockor som för bara några år sedan kostade väsentligt mindre än sina respektive listpriser. Det är det rimliga långsiktigt och i en någorlunda effektiv marknad måste dagens bisarra premium över list försvinna. Premiet hålls och stiger av en orsak. Inte lågt utbud etc, utan att man förväntar sig att det fortsätter stiga eller i alla fall ligga kvar. Man kan ju själv fundera på om man är berädd att betala 90k över nypris för en beggad stålrolex, förutsatt att man torskar hela Premiet på några år. Troligen finns det endast väldigt få personer som tycker det känns ok att torska 90k på en beggad massproducerad stålrolex. Då kanske man hellre väntar några år?

Enda andra (än kollaps) utvägen jag ser är kraftigt höjda listpriser, men misstänker att Rolex bedömer att folk inte skulle vara så pigga på att köpa en batman för 200k.

Så för att göra en lång historia kort - jag blir också spyfärdig :)
Men om/när lågkonjunkturen är här kanske du kan köpa en 5711 under list igen ;)
5711 är dock inte massproducerad

I mitt inlägg ovan är exakt produktion inte helt essentiell. Nu har jag inte följt marknaden slaviskt men vill minnas att man för ca 3 år sedan kunde köpa en beggad 5711 under list(?). Nu kostar den nästan dubbla list. Har det verkligen adderat så många superintresserade rika klockentusiester? Jag tror snarare det kommit mängder av personer som investerar alla gratispengar som kommit med nollräntor och QE. Man ser ju samma sak med bilar, tavlor etc etc. Dessa personer är dock flyktiga och byter nog intresse när marknaden viker (vilket alla gör ibland). Troligen försvinner många av dessa "superentusiaster" när det kostar - och inte genererar pengar att samla på klockor. Jag tycker hypen på moderna Stålroex är sjukare än PP, då dem verkligen produceras i mängder, men också möjliga att köpa för många. Om man kan sälja en batman för 180k, kan väldigt många köpa den för 90 även om man inte egentligen har råd. Det blir självuppfyllande, precis som alla bubblor.

Säger inte att det ska kollapsa imorgon, men om det börjar dala lär det gå rätt fort, eftersom jag tror väldigt få tycker det är värt en kostnad på 100k för att få bära en batman, eller 250k för att bära en 5711 några år. Jag tror dessa kölistor (främst på Rolex) kommer minska drastisk när man inte längre ser det som världens enklaste och säkraste investering

I större grad ser vi också ADs som säljer till polare och delar vinst. Vinst som kunde gått till Rolex eller PP.... Hur länge accepteras en sådan marknad?

Jag förstår för övrigt inte varför man gör sig lustig över folk som nyttjar det - hade jag gått förbi Nymans och de har en batman, daytona etc, eller Rob och de har en 5711 hade jag inte funderat även om jag egentligen inte tycker dem är värda list, för jag tycker det hade varit kul med 100-250k extra pengar på kontot efter en vecka... Vem skulle inte gjort det...?

Tillbaka
Topp