• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Patek/värdeminskning/investering e absolut topic tycler ja!!
Aquanaut tåget har nog redan gått.. personligen tror jag på 3800/3800 TT om du måste investera i klockor
Köpa midsize är knappast superklokt. Speciellt inte i tvåton. Går de upp så beror det mer på att annat gått upp ännu mer.

Ska man investera så kan det vara läge att först och främst bestämma hur mycket pengar som ska placeras. Rätt stor skillnad om vi pratar om 100k, 500k, en mille eller ännu mer. Oftast är det enklast att göra pengar om man har en rejäl bankrulle.

Det sagt så är det ganska olistigt att köpa klockor om man inte har koll. Gissa vilka som i slutändan torskar när marknaden vänder? De med koll eller de som bara köpt för att de hört att det är ett bra sätt att tjäna pengar? Många kommer att bränna sig framöver. :)

Aquanaut tåget har nog redan gått.. personligen tror jag på 3800/3800 TT om du måste investera i klockor

3800 har redan gjort samma resa som 5711 (mer än dubblats på några år) så jag har oerhört svårt att se att den skulle vara något som går upp supermycket till, särskilt med tanke på storleken.

Senast ändrad:
Märks att du ser upp tilö en annan användare som också ätit lite mkt citron... papegojar allt han skriver..
”gör din egen research” kan man väl svara på i princip alla frågeställningar. blir inte mkt forum kvar då

@Pojken från Götet också

Titta bak på dina första poster här, du hade inte helt koll på läget heller men blév vemött me respekt...

Patek/värdeminskning/investering e absolut topic tycler ja!!

Hej,

Tack för ditt svar. Jag har exempelvis tittat på utvecklingen kopplat till 5711a och 5712a. Med rådande priser är dessa två modeller inte jättelångt ifrån varandra och då har 5712 lite roliga komplikationer. Kombinera det med klassisk blå urtavla så kanske det kan vara något.

Jag tror inte att din idé kommer att fungera. Men det är bara vad jag tror.
Det var ingen idé på så vis, utan mest en fundering, då jag är intresserad av två modeller från patek och aquanauten verkar juh ingen släppa på om du inte handlat annat (patek) sen innan, så tänkte att det kanske vore lika bra att spara nåt år och köpa två splitternya samtidigt ist för att köpa två bättre begagnade vid olika tillfällen.
Det är juh ändå något speciellt med att köpa nytt.

Men tack för svar iaf.

Mvh

Är det då det fungerar? Att heta modeller finns hemma?
Ja. Är det inte allmänt känt att det (ofta) finns något ex som inte släppts till kunder på lista, utan kan tas fram för att göra köpare som bestämmer sig att köpa tex en helguldare, om de även får möjlighet att köpa en lite hetare modell?

Det är flera som sett heta rolexmodeller plockas fram till kineser, som mest troligt aldrig hört talas om svenska intresselistor.

Mvh.

Ok tack. tror du köpt av en sådan är tillräckligt för att få dem att släppa på en 5167 vid samma köp?
Eller ska man upp nån hundring till tro?

Mvh.
Enklast är väl om du ringer och frågar? :) Men Patek är inte som Rolex, inte alls samma produktionsvolym etc. Tror inte att svenska ads sitter och håller på ett gäng 5167, 5711 och 5712. De jag pratar med var ganska öppna med att de får in 1-3 5167 per år och de har en väldigt lång lista med kunder som spenderat väldigt mycket pengar.... :)

Tror således inte att du kan plocka ut en 5167 för att du köper en Calatrava. Men det förbättrar säkert chansen att göra det i framtiden

Ok tack. tror du köpt av en sådan är tillräckligt för att få dem att släppa på en 5167 vid samma köp?
Eller ska man upp nån hundring till tro?

Mvh.

Jag är rätt säker på att du måste gå upp betydligt i prisklass (ca 1-2 miljoner) om du tror att du ska bli erbjuden en 5167 eller 5711. Kommer inte räcka med någon Calatrava utan det är nog snarare något ur ”Grand Complications”-serien. :)

Enklast är väl om du ringer och frågar? :) Men Patek är inte som Rolex, inte alls samma produktionsvolym etc. Tror inte att svenska ads sitter och håller på ett gäng 5167, 5711 och 5712. De jag pratar med var ganska öppna med att de får in 1-3 5167 per år och de har en väldigt lång lista med kunder som spenderat väldigt mycket pengar.... :)

Tror således inte att du kan plocka ut en 5167 för att du köper en Calatrava. Men det förbättrar säkert chansen att göra det i framtiden
Jag är rätt säker på att du måste gå upp betydligt i prisklass (ca 1-2 miljoner) om du tror att du ska bli erbjuden en 5167 eller 5711. Kommer inte räcka med någon Calatrava utan det är nog snarare något ur ”Grand Complications”-serien. :)
Ok ok. Tack för svaren jag får kika mig omkring lite, annars får det väl helt enkelt bli en beg aquanaut i mint skick framöver, om de nu är så "snåla" hehe.

Mvh

Kanske avhandlats redan men....
Hur fan är det möjligt att en sliten 5711 gick högre än en fin 3700? Känns som att marknaden är helt knas...
Screenshot_20180826_063221.jpg
Screenshot_20180826_063134.jpg

:) off topic..Tycker det är dags för AP att sticka nu! Gapet mellan 3800 och 14790 är för stort nu. Speciellt när 14790 bärs bra mycket större. Så din senaste catch skall du hålla hårt i :)
"dags för AP att sticka nu"? Själv är jag inte så mycket för absurda, orimliga och hastiga prisstegringar.. Bättre om PP-priserna skulle normaliseras snarare än att AP sticker på samma sätt..

Tror iofs inte att det kommer hända på ett bra tag, men ändock..

"dags för AP att sticka nu"? Själv är jag inte så mycket för absurda, orimliga och hastiga prisstegringar.. Bättre om PP-priserna skulle normaliseras snarare än att AP sticker på samma sätt..

Tror iofs inte att det kommer hända på ett bra tag, men ändock..
Marknadsmässigt är det inte orimligt! Håller med dig givetvis, dock tycker jag nyproducerat Rolex sportstål däremot är absurt om man skall peka på ngt! Jaja off topic :)

Double sealed så förstår jag gvs att du ej vill plocka upp.

Rätta mig om jag har fel.
Men har inte ADs t.o.m slutat leverera PPs i förpackningen?
Jag var med en bekant som tog leverans på sin 5711, och då levererades den öppnad ur kartong (Ifrån AD)
Inget vi ifrågasatte, men det beror väl troligtvis på alla gråhandlare.

Tillbaka
Topp