• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor

Tack! :)


Förstår det. Får själv lite ångest när jag tittar i ”arkivet” på klockor som fått lämna. :confused:

13F8A090-F335-4947-A9E8-BDB365799938.jpeg


97307D1B-E371-41EC-83D6-E12516E7FC1A.jpeg


3515F43A-86C2-431F-AA2D-AFD8CB984346.jpeg
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
@Hyperion
Det mesta kommer väl att visa sig när nästa lågkonjunktur kommer. Nu har väl klockintresset generellt blivit större sen 2008, så det kanske är svårt att göra en direkt korrelation mellan hur priserna dök då, och hur en framtida härdsmälta kommer slå. Och det är inte jättemånga år sen Patek körde en prissänkning, så konstigare saker kan ju hända i klockvärlden. Jag tycker mig iaf se en viss avmattning på 5711:eek:r, de ligger osålda länge för runt 450’ och uppåt.
 
@Hyperion
Det mesta kommer väl att visa sig när nästa lågkonjunktur kommer. Nu har väl klockintresset generellt blivit större sen 2008, så det kanske är svårt att göra en direkt korrelation mellan hur priserna dök då, och hur en framtida härdsmälta kommer slå. Och det är inte jättemånga år sen Patek körde en prissänkning, så konstigare saker kan ju hända i klockvärlden. Jag tycker mig iaf se en viss avmattning på 5711:eek:r, de ligger osålda länge för runt 450’ och uppåt.

Så är det. Jag har också sett en viss avmattning hos 5711 allra särskilt (vilken är den mest hypade av alla Nautilus). Frågan är hur mycket man verkligen vill ha en :)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Så är det. Jag har också sett en viss avmattning hos 5711 allra särskilt (vilken är den mest hypade av alla Nautilus). Frågan är hur mycket man verkligen vill ha en :)
5711 tillverkas ju fortfarande. Vi kommer nog se en avmattning & även ett visst prisfall i samband med nästa lågkonjunktur, även om ingen kan sia i vad som kommer sen.

OnT: Den där bilden av 5980 var en av de bättre jag sett. Är dock inte något superfan...
 
Den avsevärt bästa investeringen sett till efterfrågan är och kommer framöver vara 5711/1P.
Tror du inte de kommer att sjunka i pris framöver, när tex folk inte kan belåna sina lägenheter för att köpa lyxartiklar längre, pga att den slutat öka i värde eller att räntorna stiger eller att de åker på ett amorteringskrav. Bara en sån sak kommer mest troligt röra om i grytan ang klock priser och ägare till lyxklockor etc.

Jag tror att 5711 ligger på sin topp nu, kanske ökar den nån tia, men sen faller den. Så att investera i en 5711 (idag) är enligt mig iaf, rätt osäkert.

Mvh
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tror du inte de kommer att sjunka i pris framöver, när tex folk inte kan belåna sina lägenheter för att köpa lyxartiklar längre, pga att den slutat öka i värde eller att räntorna stiger eller att de åker på ett amorteringskrav. Bara en sån sak kommer mest troligt röra om i grytan ang klock priser och ägare till lyxklockor etc.

Jag tror att 5711 ligger på sin topp nu, kanske ökar den nån tia, men sen faller den. Så att investera i en 5711 (idag) är enligt mig iaf, rätt osäkert.

Mvh
Spontant känns det inte som att en person som köper en 5711P belånar lägenheten för att köpa den. Men jag kan ju ha fel.

Hur många upplagor tros det göras/gjordes 5711P i?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
2milj? Kan man väl köpa på en aktieutdelning och ändå ha pengar över om man är t.ex Ica-handlare eller halvstor inom byggbranschen
Klart man kan göra det. Menade mest att jag inte vill tro att 5711P köparen belånar lyan för att köpa en klocka för två miljoner. Men det gör säkert folk. Säkerligen en god investering som sagt, vilket var poängen.
 
Tror du inte de kommer att sjunka i pris framöver, när tex folk inte kan belåna sina lägenheter för att köpa lyxartiklar längre, pga att den slutat öka i värde eller att räntorna stiger eller att de åker på ett amorteringskrav. Bara en sån sak kommer mest troligt röra om i grytan ang klock priser och ägare till lyxklockor etc.

Jag tror att 5711 ligger på sin topp nu, kanske ökar den nån tia, men sen faller den. Så att investera i en 5711 (idag) är enligt mig iaf, rätt osäkert.

Mvh

Är ganska säker med att säga att om man ens behöver reflektera kring priset på en 5711/1P, som nu inte är 40-års modellen, utan originalet, så bör man sluta tänka på det.
Att ha råd med den är bara steg ett, att lyckas få tag på en är avsevärt svårare då de få samlare som sitter på en håller extremt hårt i dem.
Det är inte en vanlig 5711 vi talar om här, utan en modell som endast såldes genom Pateks egna butiker och i ett (hittills endast ett känt ex.) från Tiffany och har således stämpel på tavlan.
Man gissar på att endast ”en handfull” har någonsin tillverkats.
Utöver en lång historia av high end köp av deras klockor så ska man ha en stark koppling direkt till Patek själva, då de frågar dig om du vill köpa, inte vice versa.
Den sägs ha tillverkats mellan 2011-2015.
Så nej, den kommer nog aldrig gå ner i pris.
 
Senast ändrad:
Topp