• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Spelar ingen roll..... den ska ju ändå aldrig säljas?
AD4FF616-B016-494C-BFC5-D27EC0739F44.jpeg
Vad som nästan imponerar mig mest med just denna PP-bilden är att klockan ifråga inte syns på modellen utan "klipps in" ihop med texten. Där har Tag Heuer, Omega och liknande lite att lära eftersom de alltid visar klockan ifråga när den tydligt sitter på modellens arm.
 
Jag har någorlunda bra koll på tillgång/efterfrågan på andra märken, men att gå till en AD och försöka köpa en nautilus eller aquanaut, vad är responsen och väntetiden då?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag har någorlunda bra koll på tillgång/efterfrågan på andra märken, men att gå till en AD och försöka köpa en nautilus eller aquanaut, vad är responsen och väntetiden då?
Jag undrade samma sak och frågade Bo Berggren i Stockholm.
Svaret var att det inte skett några förändringar i väntetiden. Det är åtskilliga år och man kan inte ställa sig på någon lista i dagsläget.
 

Dhx

Omega
Undrar lite kring kölistan för PP, tog ut en PP Calatrava 2019 hos Bo Berggren, hur mycket mer måste till innan man ens kan fråga om att man ev kan ställa sig på någon lista? Någon som vet och som vill dela med sin erfarenhet? Har ej köpt något annat från Bo Berggren annars.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Undrar lite kring kölistan för PP, tog ut en PP Calatrava 2019 hos Bo Berggren, hur mycket mer måste till innan man ens kan fråga om att man ev kan ställa sig på någon lista? Någon som vet och som vill dela med sin erfarenhet? Har ej köpt något annat från Bo Berggren annars.
Fråga ska man alltid göra! Tycker att du ska kontakta dom och se vad dom säger.
 
Jag undrade samma sak och frågade Bo Berggren i Stockholm.
Svaret var att det inte skett några förändringar i väntetiden. Det är åtskilliga år och man kan inte ställa sig på någon lista i dagsläget.
Det känns som en del av exklusivitet hos viss märken just nu (utan att ta storheten från själva produkten). Tack för svaren, köp av Nautilus kommer ske men det får helt enkelt vänta. Men vilka fantastiska klockor det är
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Tja Patek’s experter.
Vissa kanske kommer dissa o ej svara.

Men jag skulle uppskatta om ni kunde ge uppmärksamheten o svara. Skulle det vara klokt om man köper/satsar på nån äldre Nautilus TT 3800 för 204k-260k? eller 3800/001 - 3800/1A Stål Full Set
335k-420k? som årsklocka från 97. TACK
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tja Patek’s experter.
Vissa kanske kommer dissa o ej svara.

Men jag skulle uppskatta om ni kunde ge uppmärksamheten o svara. Skulle det vara klokt om man köper/satsar på nån äldre Nautilus TT 3800 för 204k-260k? eller 3800/001 - 3800/1A Stål Full Set
335k-420k? som årsklocka från 97. TACK
Jag kommer hålla mig utanför prisdiskussionen och fokusera på det viktiga, klockan. Jag tycker att bägge är schyssta men av dessa vinner nog en 3800 TT. De är små, nätta, men bärs samtidigt väldigt bra då de ligger rätt platt på handleden. Tycker verkligen denna 3800 TT kryssar i det flesta av mina boxar, se bara på balansen mellan tavla, datumhjulets färg, index och visare...
913EECF9-0E12-431A-AF6B-14DADBBDAD17.jpeg
A4814979-BD99-4F04-8053-BC93D73F947C.jpeg
CC4B9072-0554-4126-B775-463192089604.jpeg
 

DonaldCliff

Cartier
Jag kommer hålla mig utanför prisdiskussionen och fokusera på det viktiga, klockan. Jag tycker att bägge är schyssta men av dessa vinner nog en 3800 TT. De är små, nätta, men bärs samtidigt väldigt bra då de ligger rätt platt på handleden. Tycker verkligen denna 3800 TT kryssar i det flesta av mina boxar, se bara på balansen mellan tavla, datumhjulets färg, index och visare...
913EECF9-0E12-431A-AF6B-14DADBBDAD17.jpeg
A4814979-BD99-4F04-8053-BC93D73F947C.jpeg
CC4B9072-0554-4126-B775-463192089604.jpeg
Hur bärs den? Som en 6siffrig dj?
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Tja Patek’s experter.
Vissa kanske kommer dissa o ej svara.

Men jag skulle uppskatta om ni kunde ge uppmärksamheten o svara. Skulle det vara klokt om man köper/satsar på nån äldre Nautilus TT 3800 för 204k-260k? eller 3800/001 - 3800/1A Stål Full Set
335k-420k? som årsklocka från 97. TACK


TT är svårt IMO. Hade gått på stål eller helguld.
3800 är en fantastisk klocka men var länge fullständigt iskall så jag hade hållit i plånboken ett litet slag och sett hur saker och ting utvecklas.
1D9BB0B7-F657-40CA-98D2-D01C326DB899.jpeg
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor

Dorde_S

Breitling
Undrar lite kring kölistan för PP, tog ut en PP Calatrava 2019 hos Bo Berggren, hur mycket mer måste till innan man ens kan fråga om att man ev kan ställa sig på någon lista? Någon som vet och som vill dela med sin erfarenhet? Har ej köpt något annat från Bo Berggren annars.

Om du utgår från det faktum att både BB och Rob Engström har kunder som spenderar åtskilliga miljoner över hela PPs sortiment i kombination med att det blivit allt mer åtstramat bland tilldelning, så kan du säkert själv räkna ut din möjliga procent till en sportig 5-serie från PP. Du gör dig en själv en större tjänst att kontakta valfri gråhandlare i Stockholm.
 
  • Like
Reactions: Dhx

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Bläddrade i Reardons Patek Philippe in America och fastnade på avsnittet om Graves Supercomplication. Alla känner naturligtvis till den men visste ni att om man räknar om vad Graves betalade för klockan 1933, dvs 15000 dollar, landar man i dagens penningvärde på nästan tre miljarder kronor, eller ca 290 miljoner dollar. Det kan inte finnas någon motsvarighet som kommer ens i närheten i modern tid.

Kan siffrorna ens stämma???
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bläddrade i Reardons Patek Philippe in America och fastnade på avsnittet om Graves Supercomplication. Alla känner naturligtvis till den men visste ni att om man räknar om vad Graves betalade för klockan 1933, dvs 15000 dollar, landar man i dagens penningvärde på nästan tre miljarder kronor, eller ca 290 miljoner dollar. Det kan inte finnas någon motsvarighet som kommer ens i närheten i modern tid.

Kan siffrorna ens stämma???
300 000 usd?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Bläddrade i Reardons Patek Philippe in America och fastnade på avsnittet om Graves Supercomplication. Alla känner naturligtvis till den men visste ni att om man räknar om vad Graves betalade för klockan 1933, dvs 15000 dollar, landar man i dagens penningvärde på nästan tre miljarder kronor, eller ca 290 miljoner dollar. Det kan inte finnas någon motsvarighet som kommer ens i närheten i modern tid.

Kan siffrorna ens stämma???
Är ca $300 000 enl. https://www.in2013dollars.com/us/inflation/1933?amount=15000. Nog säljer de klockor idag för motsvarande summor?
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kommer hålla mig utanför prisdiskussionen och fokusera på det viktiga, klockan. Jag tycker att bägge är schyssta men av dessa vinner nog en 3800 TT. De är små, nätta, men bärs samtidigt väldigt bra då de ligger rätt platt på handleden. Tycker verkligen denna 3800 TT kryssar i det flesta av mina boxar, se bara på balansen mellan tavla, datumhjulets färg, index och visare...
913EECF9-0E12-431A-AF6B-14DADBBDAD17.jpeg
A4814979-BD99-4F04-8053-BC93D73F947C.jpeg
CC4B9072-0554-4126-B775-463192089604.jpeg

visste inte att du har haft en sån, cool! Tittade på en ett tag jag också men tyckte att den blev för nätt. Sjukt frän dock’
 
Tycker den bärs mindre än en 6siffrig DJ. 3800 är mkt tunn och nätt. Känns som en 34mm 5 siffrig Date IMO.
Vad säger du @andheg

Den bärs mindre än en daydate tycker jag. Om du är ute efter 5711 looken så kommer du aldrig tycka det känns helt rätt tyvärr, den känns rätt så mycket mindre. Satsa på en 36mm royal oak om du gillar dem. De bärs större och det går att göra vettiga dealar!

lycka till!
 
Topp