• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Patek lanserar 3 nya grand complications idag;

5270J_001_8.jpg

5270J

5303R_001_5.jpg

5303R

5370P_011_8.jpg

5370P

Gillar 5370P skarpt, något med blå klockor antar jag :)

Men en fråga till övriga som kan Patek bättre. 5303R ser ut att ha både minute repeater och Tourbillon via öppet urverk på framsidan. Är det första gången som Patek har det? Har fått för mig att de tidigare bara noterat det som en rad text på tavlan om det är MR eller Tourbillon.

Fy fan, ännu bättre än den svarta rattrappanten kanske? De där två (sv/blå) är absoluta definitionen av graal för mig.

5270J_001_8.jpg

5270J

5303R_001_5.jpg

5303R

5370P_011_8.jpg

5370P

Men en fråga till övriga som kan Patek bättre. 5303R ser ut att ha både minute repeater och Tourbillon via öppet urverk på framsidan. Är det första gången som Patek har det? Har fått för mig att de tidigare bara noterat det som en rad text på tavlan om det är MR eller Tourbillon.

Lite tråkigt tyckte jag tyvärr. Nya varianter på befintliga modeller. Öppen tourbillon har funnits i samma modell tidigare (5303R lanserades till Singapore, fast med röd ring runt tavlan). innan den lanserades känner jag dock inte till någon annan referens på rak arm.

Det följer iofs samma mönster som de senaste åren, dvs lansera en ny modell i begränsad upplaga till utställningen och sedan ta in den i den ordinarie kollektionen, fast med en minimal förändring.

Tyvärr är det ingenting som faller mig i smaken överhuvudtaget. Gvs är det fantastiska ur rent mekaniskt, men ingenting jag skulle bära.

Less is more.

5270J_001_8.jpg

5270J

5303R_001_5.jpg

5303R

5370P_011_8.jpg

5370P

Har funnits tidigare i 5104

Lite tråkigt tyckte jag tyvärr. Nya varianter på befintliga modeller. Öppen tourbillon har funnits i samma modell tidigare (5303R lanserades till Singapore, fast med röd ring runt tavlan). innan den lanserades känner jag dock inte till någon annan referens på rak arm.

Det följer iofs samma mönster som de senaste åren, dvs lansera en ny modell i begränsad upplaga till utställningen och sedan ta in den i den ordinarie kollektionen, fast med en minimal förändring.

Ja det kan jag hålla med om, dock gillade jag både 52 & 5370 mycket även om ändringarna är minimala. Den tredje, 5303, förstod jag dock inte alls. Teknisk är både MR och Tourbillon grymt, men har gillat att de tidigare valt att inte visa komplikationerna utåt likt många konkurrenter, den här blir lite plottrig och saknar patek DNA kan jag tycka.

Har funnits tidigare i 5104
Tack, hade missat det!

5270J_001_8.jpg

5270J

5303R_001_5.jpg

5303R

5370P_011_8.jpg

5370P

5303R ser ut som en Ulysse Nardin.

Ja det kan jag hålla med om, dock gillade jag både 52 & 5370 mycket även om ändringarna är minimala. Den tredje, 5303, förstod jag dock inte alls. Teknisk är både MR och Tourbillon grymt, men har gillat att de tidigare valt att inte visa komplikationerna utåt likt många konkurrenter, den här blir lite plottrig och saknar patek DNA kan jag tycka.

Tack, hade missat det!
Precis! Understated elegance har ju varit ett adelsmärke och även om det är kul att titta på en MR eller tourbillon finns det en viss självsäkerhet i att de inte syns från framsidan. Förutom att det lär vara rakt omöjligt att se vad klockan är med allt det som urtavla.

Känns som att det är trendigt ibland att såga varje nyhet när märken gör något nytt eller out of the box. Helst ska man ju göra samma klocka år efter år.

6007A är en svårt cool piece, samma sak med 5303R.

Kunden där struntar i om nya släppet är understated elegance; kunden har väl åtminstone 15 Patek innan och säkert 1-2 Minute Repeater som blir erbjuden att köpa en 5303R alt. 6007A

Känns som att det är trendigt ibland att såga varje nyhet när märken gör något nytt eller out of the box. Helst ska man ju göra samma klocka år efter år.

Kunden där struntar i om nya släppet är understated elegance; kunden har väl åtminstone 15 Patek innan och säkert 1-2 Minute Repeater som blir erbjuden att köpa en 5303R alt. 6007A
Du tycker såklart vad du vill. Jag har ett gäng Pateker och är rimligen iaf till viss del inom målgruppen (även om jag inte har någon MR) och vad jag skrev är min åsikt. Vilket väl ett forum är rätt plats att diskutera? Min invändning var dessutom precis att de INTE gjort något nytt utan kört på med mindre variationer av befintliga referenser.

Vet inte om du gjorde en reflektion över mina kommentarer men svarar oavsett. Jag är inte alls en vän av att inte förändra, men jag tycker personligen det som bl.a. varit kul med Patek är att de vågat inte gå vägen som övriga klockmärken fullt ut och pushat både storlek och trender bara för trendens skull. Nu har de givetvis gjort anpassningar som andra märken och vissa till det bättre, andra som jag inte uppskattat lika mycket, typ 5303R.

6007A skulle jag väldigt gärna äga, men faktiskt hellre med JLC loga då jag, personligen, har mer kopplingar med den designen & varumärket.

För Pateks del så är en av de modellerna/modellserien som jag har stort, riktigt stort, habegär för Calatrava pilot travel time, och då med deras grand complications som graal (även om det begreppet är lite slitet). Gillar design, formspråk & komplikationer och för mig har den Patek DNA även om pilotklockor kanske inte är det som är mest synonymt med märket.

Blev långt inlägg men intressant att reflektera över hur man kopplar ihop design, DNA och känsla för ett märke.

Jack Forster (eller om det var Joe Thompson) sa i något Talking Watches-avsnitt (kanske i samband med APs 11.59) att det är lätt att dissa nya klockor när man har sett många, men att han försöker tänka efter en andra gång och verkligen försöker förstå vad tillverkaren verkligen vill med modellen. Trots allt så har ett antal design-förslag manglats genom flertalet möten och beslutsfattare. Då tycker han att det är mer respektfullt att reflektera över klockan en extra gång istället för att alltid uttrycka första intrycket. (Typ så.)

Jack Forster (eller om det var Joe Thompson) sa i något Talking Watches-avsnitt (kanske i samband med APs 11.59) att det är lätt att dissa nya klockor när man har sett många, men att han försöker tänka efter en andra gång och verkligen försöker förstå vad tillverkaren verkligen vill med modellen. Trots allt så har ett antal design-förslag manglats genom flertalet möten och beslutsfattare. Då tycker han att det är mer respektfullt att reflektera över klockan en extra gång istället för att alltid uttrycka första intrycket. (Typ så.)
Låter sympatiskt och som något Jack skulle kunna säga.

Jag har tyvärr närmare till såga-reaktionen...

Avvägningen av finishen i tavlan på 5270J blir spännande att se, tror att den kommer likna tavlan på 5270G-018, inte samma lyster som 5270R-001 som har en annan lyster

Så vid varje ny release så bör man då göra en helt ny boett? Nytt verk? Eller ska man inte göra nya släpp? Eller vad tycker du @VintageCollector

Alla har rätt till sin åsikt och att framföra den, det verkade dock som min post väckte lite reaktion och kanske lite självrannsakan?

Så vid varje ny release så bör man då göra en helt ny boett? Nytt verk? Eller ska man inte göra nya släpp? Eller vad tycker du @VintageCollector[/USER

Självklart kan man inte vänta sig en helt nyutvecklad referens för varje släpp men som jag skrev tycker jag att Patek blivit lite förutsägbara och kanske även lite tråkiga när dom följt den rutin dom gjort de senaste åren. Ett roligt undantag var dock förra årets 5212 som jag gillade skarpt direkt. Iofs inte ett helt nytt verk (26-330) men väl en utveckling av ett befintligt (324) som ger en ny komplikation. Mer sånt istället för att släppa en limiterad ref till utställningen och återkomma året efter med samma modell med nån minimal justering som knappt kännare kan skilja från varandra.

Tycker att senaste 5 årens många släpp är de facto väldigt nyskapande men har en tydlig anknytning till tidigare Patek-modeller

Tänker först och främst då på 5320G Perpetual Calender, 5930G World Timer, 5172G, 5524R samt den lilla jokern 6007A. Även 5960/1A var ju ett roligt wild card.

Klart man tycker det blir tråkiga släpp när man bara tittar på deras Crowd pleasers, Typ 5726/1A. Håller man ett öppet sinne finns väldigt mycket coola bitar.

Tycker att senaste 5 årens många släpp är de facto väldigt nyskapande men har en tydlig anknytning till tidigare Patek-modeller

Tänker först och främst då på 5320G Perpetual Calender, 5930G World Timer, 5172G, 5524R samt den lilla jokern 6007A. Även 5960/1A var ju ett roligt wild card.

Klart man tycker det blir tråkiga släpp när man bara tittar på deras Crowd pleasers, Typ 5726/1A. Håller man ett öppet sinne finns väldigt mycket coola bitar.

Håller med om 5320G, det var så länge sedan så den hade jag glömt. 5960 tycker jag är elegantare som 01G. Tycker att 1A känns lite ...tråkig?

Om Instagram och Hodinkee hade funnits när Nautilus släpptes 1976 hade vi drunknat i åsiktsonani ang avsaknad av ”DNA” (vad fan det nu betyder). Fattar inte vart det kommer ifrån att folk tycker att märken måste följa etablerat formspråk och aldrig komma med något nytt. ”Heritage”, ”Legacy” osv in absurdum.

”Ööh vafan, släpper Patek perpetuals i form av armbandsur nu? Ligger ju inte i deras häritaaaje att göra det! Patek är för mig fickur och bara fickur sådeså. Och så är den för stor, 28mm är allt jag behöver. Patek har ingen fantasi längre. Märket är stendött” - Genomsnittlig Hodinkee-tyckare årsmodell 1925.

Jäv: älskar 5524G.

Självklart kan man inte vänta sig en helt nyutvecklad referens för varje släpp men som jag skrev tycker jag att Patek blivit lite förutsägbara och kanske även lite tråkiga när dom följt den rutin dom gjort de senaste åren. Ett roligt undantag var dock förra årets 5212 som jag gillade skarpt direkt. Iofs inte ett helt nytt verk (26-330) men väl en utveckling av ett befintligt (324) som ger en ny komplikation. Mer sånt istället för att släppa en limiterad ref till utställningen och återkomma året efter med samma modell med nån minimal justering som knappt kännare kan skilja från varandra.

I det här fallet är det väl snarare limiterade utgåvan som bör kritiseras? Noterbart är ju att Singapore-varianten är -010 och den svarta är -001 så i själva verket planerades den svarta nog före SG-modellen. Vad gäller fantasi är det väl lite hur de presenterar modellerna. Är ingen som klagar på AP eller VC när de släpper 4 olika tavelfärger samtidigt, men Patek har valt att betrakta varje liten variation som separat modell vilka ofta inte finns i katalogen samtidigt. Rent krasst var det väl ganska uppenbart att urverken i 5303 och 5370 knappast skulle bära sin egen kostnad om de inte hade släppt fler varianter av klockorna. Patek stämplar sina boetter också vilket jag kan tänka mig medför att man inte lätt kan fixa fram nya boettformer utan stora kostnader(?). 5270 känns däremot ganska uttjatad. Om inte ens platina med arabiska siffror och laxfärgad tavla kan ge lite ståfräs på popularitet/andrahandspriser, så kan ingenting göra det.

Vet inte om du gjorde en reflektion över mina kommentarer men svarar oavsett. Jag är inte alls en vän av att inte förändra, men jag tycker personligen det som bl.a. varit kul med Patek är att de vågat inte gå vägen som övriga klockmärken fullt ut och pushat både storlek och trender bara för trendens skull. Nu har de givetvis gjort anpassningar som andra märken och vissa till det bättre, andra som jag inte uppskattat lika mycket, typ 5303R.

6007A skulle jag väldigt gärna äga, men faktiskt hellre med JLC loga då jag, personligen, har mer kopplingar med den designen & varumärket.

För Pateks del så är en av de modellerna/modellserien som jag har stort, riktigt stort, habegär för Calatrava pilot travel time, och då med deras grand complications som graal (även om det begreppet är lite slitet). Gillar design, formspråk & komplikationer och för mig har den Patek DNA även om pilotklockor kanske inte är det som är mest synonymt med märket.

Blev långt inlägg men intressant att reflektera över hur man kopplar ihop design, DNA och känsla för ett märke.
Det är väl exakt det Patek gjort? Därför alla nyrika vill ha Patek, stora och blå.
Deras gamla fina perpetuals i 34mm och calatravor i 31-33mm är det ju ingen som vill ha längre. Dom nya är ju både större än Daytona och Speedmaster (som exempel på sportklockor).

Det är väl exakt det Patek gjort? Därför alla nyrika vill ha Patek, stora och blå.
Deras gamla fina perpetuals i 34mm och calatravor i 31-33mm är det ju ingen som vill ha längre. Dom nya är ju både större än Daytona och Speedmaster (som exempel på sportklockor).

Vad jag kan se har ni samma åsikt men pratar förbi varandra?

Peka gärna på vilken Patek från de senaste åren som är större än en Speedmaster. De enda jag kan komma på en limiterad monster-Nautilus från 40-årsjubileet (5796/1G) Och typ ett par klockor i ”flera miljoner kr”-klassen med komplikationer up the wazoo.

Dom små är absolut fina men det är nog väldigt få som skulle välja tex en 31mm Calatrava framför en 37-38mm om man inte är kvinna.

Peka gärna på vilken Patek från de senaste åren som är större än en Speedmaster. De enda jag kan komma på en limiterad monster-Nautilus från 40-årsjubileet (5796/1G) Och typ ett par klockor i ”flera miljoner kr”-klassen med komplikationer up the wazoo.

Nu blev det liv i den annars något tröga Patek-tråden - kul!

Om jag inte minns fel borde både 5524 och 6102 vara i SM-klass (storleksmässigt). Och även den fula saken som ser ut som en spindel som kom förra året. Båda sistnämnda ligger nog dock norr om ett par MSEK.

Dom tre nya ovan i tråden tex. Långa och grova bandhorn, stora ljusa tavlor, stora pushers, smala glasringar. Alla tre mycket större än Speedmaster med sina korta tjocka bandhorn.
Dom små är absolut fina men det är nog väldigt få som skulle välja tex en 31mm Calatrava framför en 37-38mm om man inte är kvinna.
Då är jag väl en av dom få som hellre gör det. 37-38mm med calatrava caset blir en väldigt lång boett. Smal glasring och och stor tavla. Kan tänka mig att en ny calatrava bärs ganska exakt eller t.o.m större än en ny sub.

Skulle vara kul om någon har en ny och kunde lägga upp bilder med bägge på (tycker jag allafall).

Dom tre nya ovan i tråden tex. Långa och grova bandhorn, stora ljusa tavlor, stora pushers, smala glasringar. Alla tre mycket större än Speedmaster med sina korta tjocka bandhorn.

5270 har mindre boettmått än en speedy, inget kronskydd och lug-to-lug som är 1mm längre. Ganska mkt överdrift att påstå att den bärs ”mycket större”? Jag har själv inte provat någon 5270 men tyckte att en 5970 (som
är något mindre) bars mindre än min fd ST1. 5370 möjligtvis, 5303 ja uppenbarligen då det är en openworked tourbillon minute repeater. Alla dessa tre är dessutom högkomplicerade grejor som jag antar knappast skapas eller köps med praktikalitet i åtanke.

här nedan min 16,5mm handled med 38mm modern Calatrava och 42mm Speedy på läder. Har alltid känt att Speedyn bärs märkbart större.
6C5E7E83-D1B2-43B4-B4ED-7FFDE23AFAC2.png
9AFC1FEB-7663-401D-9437-12080ED74834.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp