• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Vulgotorsdag :smug:
15C8DA7A-202F-4001-93A5-21A2DCB51D91.jpeg

Mycket fin!!

De här två måste vara de bästa klockorna i Calatravaserien. Kanske de två Bästa Moderna Patek, öht imho☝️

Om 5196 hade haft ett verk som passar boetten bättre hade jag hållit med dig. Som det är nu ser det lite fjuttigt ut tycker jag. Vilket ju såklart är anledningen till att man inte har glasbaksida. Men om man är ok med den solida bakboetten är det en fin referens. Jag tycker (till skillnad från många andra) inte att subsekundvisaren sitter fel pga av det lilla verket utan tycker att man löst det snyggt med relativt långa index som gör att det inte ser ut som om det sitter så nära mitten som den gör.
upload_2020-7-17_9-40-7.jpeg

Personligen föredrar jag dock referensen innan, 5096, som är ett par mm mindre och har glasbaksida.
upload_2020-7-17_9-45-45.jpeg

Avstår gärna en glasad baksida till förmån för IMO perfekta proportioner.

Även komfortmässigt är solid bakboett överlägset! Skulle jag en dag införskaffa en 5320 eller 5140 eller 5270 skulle den solida baksidan åka på direkt

Calatrava som serie kommer alltid finnas kvar men tror att serien kommer bli smalare och smalare, tänk Ellipse D'or. Thierry gillar att sälja Complicated i 400-600 tkr klassen, inte lägga produktionstid på att göra Calatravas för 180-250 tkr. Därav finns det inget skäl att utveckla en ny manuell simpel kaliber.

Avstår gärna en glasad baksida till förmån för IMO perfekta proportioner.

Även komfortmässigt är solid bakboett överlägset! Skulle jag en dag införskaffa en 5320 eller 5140 eller 5270 skulle den solida baksidan åka på direkt

Calatrava som serie kommer alltid finnas kvar men tror att serien kommer bli smalare och smalare, tänk Ellipse D'or. Thierry gillar att sälja Complicated i 400-600 tkr klassen, inte lägga produktionstid på att göra Calatravas för 180-250 tkr. Därav finns det inget skäl att utveckla en ny manuell simpel kaliber.

Jag är inte helt säker på det. Det ryktades länge om en ny manuell kaliberserie innan (den inställda) Basel för att ersätta 215. Vi får se, jag hoppas på det då 215 egentligen inte passar till många av de moderna referenserna. Och personligen vill jag kunna se verket. Har solid bakboett till 3970 men den har aldrig varit på...

Hey, jag skulle bli positivt överraskad om det kom en ny manuell kaliber; spekulerar endast i om det är kommersiellt genomförbart. Senaste helt nya kalibern är väl mikrorotorn i 5235 om jag minns rätt. Det verket har man ju inte börjat rulla ut i stor skala än.

Finns med allra största säkerhet ett pilotprojekt och prototyper av nya verk av alla olika möjliga slag; frågan är bara om Patek Philippe ser något skäl till att sätta det i produktion och vad man skulle använda verket till.

Hey, jag skulle bli positivt överraskad om det kom en ny manuell kaliber; spekulerar endast i om det är kommersiellt genomförbart. Senaste helt nya kalibern är väl mikrorotorn i 5235 om jag minns rätt. Det verket har man ju inte börjat rulla ut i stor skala än.

Inte ens det är ju helt nytt då det bygger på 240. Jag tror faktiskt att det är de manuella kronografverken som ersatte Lemania som är de senaste helt nya man utvecklat? Men iofs så är väl det heller inte ett självändamål... Jag skulle vara nöjd om man bara fyllde upp boetterna.

Ja alltså verken kanske delar en verkbotten, idk

Men löpverk är annorlunda, det är andra bryggor, annat gångparti och den tickar snabbare. Samt Patek har gett verket ett nytt kalibernummer.

Ja alltså verken kanske delar en verkbotten, idk

Men löpverk är annorlunda, det är andra bryggor, annat gångparti och den tickar snabbare. Samt Patek har gett verket ett nytt kalibernummer.
Jag kollade upp detta och du har helt rätt. Jag ville minnas att jag läst att det är byggt på 240 men det verkar vara ett helt nytt verk som man utvecklade då 240 inte funkade bla eftersom det har sekundvisaren vid kl 5.

Oavsett det gillar jag verkligen 5235, det är en lite kul lösning tycker jag. Sen kanske det är omöjligt att läsa tiden men den ser riktigt bra ut iaf!

Senast ändrad:
Att man kan få en 5235G för ca. 350tkr är ett kap, definitivt en framtida samlarpiece. Har nog inte gjorts många klockor, tror att referensen är ett pilotprojekt som köps av samlare som kanske inte blir så ledsna om verket inte är lika tillförlitligt som 324/240.

Verkar (höhö) som att när man släpper ett nytt verk så gör man det inte så lättvindigt á la Jaeger Le-Coultre, annars skulle man ju se nya kaliber hipp som happ

Om 5196 hade haft ett verk som passar boetten bättre hade jag hållit med dig. Som det är nu ser det lite fjuttigt ut tycker jag. Vilket ju såklart är anledningen till att man inte har glasbaksida. Men om man är ok med den solida bakboetten är det en fin referens. Jag tycker (till skillnad från många andra) inte att subsekundvisaren sitter fel pga av det lilla verket utan tycker att man löst det snyggt med relativt långa index som gör att det inte ser ut som om det sitter så nära mitten som den gör.
upload_2020-7-17_9-40-7.jpeg

Personligen föredrar jag dock referensen innan, 5096, som är ett par mm mindre och har glasbaksida.
upload_2020-7-17_9-45-45.jpeg

Nej jag personligen tycker nog att just 5196 är den absolut mest fulländade moderna dressklockan som tillverkats (när bakstycket är stängt). Det här ett alldeles för litet verk när.man lyfter på locket. Men, jag delar din åsikt Ang subseken, jag tycker den när väldigt fint placerad! Hade verket varit större så hade kanske hela tavlans utseende påverkats och den idag vackraste klockan har kanske imorgon en ersättare som ser ut som en dålig kopia?
Det viktigaste är inte att verket är stort nog (eller litet) det är, iaf för mig, att det sköter sig och utan problem kan dra runt klockan det sitter i som det ska.
Och personligen så föredrar jag nog en täckt baksida då de känns bättre mot handleden än en i glas.

Kom på en till ref som.jag tycker är väldigt stilig jämfört med många av de dyrare och mer komplicerade (och röriga) -framförallt tavlor - men även urverk

5035. Borde kanske vara en prisvärd rackare i jämförelse med vad man för för sina smugglarslantar från Patek?

patek_wrist_promo_1_1368x.jpg
19277_MAIN_5494.jpg
patek-phillipe-5035-annual-calendar-full.jpg
pp-5053G-SalmonAutoCal-1.jpg

Tillbaka
Topp