Vulgotorsdag
Mycket fin!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vulgotorsdag
Vad är det för film?
- 5196 sitter som ett smäck
Gårdagens klocka
Dagens klocka när det ska schtekas i solen.
Det där är ju en annan typ av klocka, den får godkäntVulgotorsdag
Vulgotorsdag
- 5196 sitter som ett smäck
De här två måste vara de bästa klockorna i Calatravaserien. Kanske de två Bästa Moderna Patek, öht imho
Avstår gärna en glasad baksida till förmån för IMO perfekta proportioner.
Även komfortmässigt är solid bakboett överlägset! Skulle jag en dag införskaffa en 5320 eller 5140 eller 5270 skulle den solida baksidan åka på direkt
Calatrava som serie kommer alltid finnas kvar men tror att serien kommer bli smalare och smalare, tänk Ellipse D'or. Thierry gillar att sälja Complicated i 400-600 tkr klassen, inte lägga produktionstid på att göra Calatravas för 180-250 tkr. Därav finns det inget skäl att utveckla en ny manuell simpel kaliber.
Hey, jag skulle bli positivt överraskad om det kom en ny manuell kaliber; spekulerar endast i om det är kommersiellt genomförbart. Senaste helt nya kalibern är väl mikrorotorn i 5235 om jag minns rätt. Det verket har man ju inte börjat rulla ut i stor skala än.
Jag kollade upp detta och du har helt rätt. Jag ville minnas att jag läst att det är byggt på 240 men det verkar vara ett helt nytt verk som man utvecklade då 240 inte funkade bla eftersom det har sekundvisaren vid kl 5.Ja alltså verken kanske delar en verkbotten, idk
Men löpverk är annorlunda, det är andra bryggor, annat gångparti och den tickar snabbare. Samt Patek har gett verket ett nytt kalibernummer.
Gårdagens klocka
Läcker
Dagens klocka när det ska schtekas i solen.
Nej, har nog en bit kvar isåfall!
Om 5196 hade haft ett verk som passar boetten bättre hade jag hållit med dig. Som det är nu ser det lite fjuttigt ut tycker jag. Vilket ju såklart är anledningen till att man inte har glasbaksida. Men om man är ok med den solida bakboetten är det en fin referens. Jag tycker (till skillnad från många andra) inte att subsekundvisaren sitter fel pga av det lilla verket utan tycker att man löst det snyggt med relativt långa index som gör att det inte ser ut som om det sitter så nära mitten som den gör.
Personligen föredrar jag dock referensen innan, 5096, som är ett par mm mindre och har glasbaksida.
Blev det denna till slut?5172G-001.
Blev det denna till slut?
Visst tittade du även på 5960?
Härligt! Stort grattis till en grym klocka.Yeppers. Ska dock klämma lite på en forummedlems 5960 inom kort, ev så blir det dubbelt beroende på känslan.
Håller på att skriva en paketöppning/recension men det kommer nog dröja lite.
Kul! Hade varit intressant att se hur den sitter på ett BoR från Private EyesProvar lite olika band förutsättningslöst. Ingen safe queen här inte.
Riktigt bra, kul att se sådana här klockor på klocksnack. Stort grattis!5172G-001.
Det ljusa lädret såg riktigt bra ut till klockan!
Udda men snyggt med mesh