• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Har en J men jag gissar att det är just tavlan på P du är ute efter?
567C3CC8-DA3C-4316-B851-F2C9AFCB8A99.jpeg
Fantastisk fin den där med. Gulguld på min bleka hy funkar sådär dock..... :)
Precis som du säger så är det tavlan jag vill åt. I annat fall hade jag kanske snålat och kollat på en 5110g......

Tänkte på detta i dag. Kollade lite bilder från när jag nyligen provade lite referenser jag gillar, Mått ”lug to lug” eller mellan båda bandhornens spetsar kanske man säger På svenska var intressant. Min känsla från bilder var att 5205 på 40mm bars större än 5905 som är 42mm.

5205 40mm Mäter 49,6mm
5905 som är hela 42 mm mäter dock endast 50,46mm.
5960 med sina 40,5mm ligger på 49,2mm.
5146 på 39mm är helt klart mer elegant med sina 46,7mm.

Vet att detta diskuterats här tidigare. Bland olika Calatravas ex. Men många av dagens Pateks i ”Complications klassen” bärs ju relativt lika trots 40-42mm. Man kan även hävda att de bärs stort, utan att lägga nån värdering i det rent smakmässigt.

Exempelvis mäter ju Rolex Sub (Maxi case) dryga 47mm.
Intressant! Upplevde faktiskt 5205 större än 5960 när jag testade. Som du säger så är ju lug to lug på Rolex maxi case inte så långt, men upplever personligen alla keramiska sportrolex (förutom daytonan) alldeles för stora för mig

Hur känns den? Storleksmässigt är det ju rätt stor skillnad på denna och vad du brukar bära, tänker AP ROO etc
Verkligen rätt annorlunda mot vad jag annars normalt bär, den är väldigt bekväm i alla fall. Har ärligt talat inte riktigt vant mig men tror att jag kommer älska den. Framförallt om man kan börja resa igen snart så är det nice med något lite mindre, har skrapat många flygplanssäten med mina offshores genom åren.
Cool! Ska du köpa länken till? :)
Finns det en som passar till min ref? Men blir kanske en kostnadsfråga, gissar att den är orimligt dyr?

Verkligen rätt annorlunda mot vad jag annars normalt bär, den är väldigt bekväm i alla fall. Har ärligt talat inte riktigt vant mig men tror att jag kommer älska den. Framförallt om man kan börja resa igen snart så är det nice med något lite mindre, har skrapat många flygplanssäten med mina offshores genom åren.

Finns det en som passar till min ref? Men blir kanske en kostnadsfråga, gissar att den är orimligt dyr?
Yes, finns länk till 36an, den ser riktigt cool ut med länk tycker jag :) Ja, den lär vara dyr, skulle gissa på 20-30k

Gillar att bandet inte sluter tätt mot boetten, passar den lite fula klockan. Kul du testar annat än bankrånarstorlekar! Med lite mindre klockor är det många som upptäcker att det är bekvämare och sitter snyggare om man flyttar upp klockan över knölen.
Tack! Kör den lagom lös så den glider ned ibland men för det mesta så sitter den över knölen. Jag har blivit väldigt allergisk på äldre dagar att bära mina klockor tight 😅

Någon på forumet som har erfarenhet av en 5396g med sector? Är sugen på en annual calender. 5146 är ju också fin, men kanske ser lite stökig ut?

Någon på forumet som har erfarenhet av en 5396g med sector? Är sugen på en annual calender. 5146 är ju också fin, men kanske ser lite stökig ut?

Det jag gillar med 5396 är blinkningen mot klassikern 3448 som ju är legendarisk (och även MYCKET dyrare).

1604859903337.jpeg

Har inte testat 5146 men har en 5035J, som ju också är en klassiker på sitt sätt då den var världens första AC och som jag nog skulle föredra framför 5146 pga dess historiska betydelse (på samma sätt som 3448, som var första PC med automat).

E74E8773-F748-44FD-B4B2-34B00FD219B5.jpeg

Senast ändrad:
Det jag gillar med 5396 är blinkningen mot klassikern 3448 som ju är legendarisk (och även MYCKET dyrare än 5146).

1604859903337.jpeg

Har inte testat 5146 men har en 5035J, som ju också är en klassiker på sitt sätt då den var världens första AC och som jag nog skulle föredra framför 5146 pga dess historiska betydelse (på samma sätt som 3448, som var första PC med automat).

E74E8773-F748-44FD-B4B2-34B00FD219B5.jpeg
3448 är riktigt fin. Gillar också 5396 i det utförandet, men ser stor ut på mig. Tycker sector-tavlan gör den lite mer lättburen på mig :)

Var inne på 5035 också, men har lite svårt för romerska siffror

Tillbaka
Topp