• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Vad är er åsikt om nya 6301P?
Bild och lite info :)
https://monochrome-watches.com/introducing-patek-philippe-grande-petite-sonnerie-6301p/
https://www.hodinkee.com/articles/p...ite-sonnerie-with-jumping-seconds-introducing
https://www.fratellowatches.com/breaking-patek-philippe-ref-6301p-grande-sonnerie/

Patek_Philippe_6301P_01.jpg

Senast ändrad:
5396 modellen är ju riktigt snygg men som flera skriver misstänker jag att den kan kännas lite för stor ut även om den e 38mm, den ser ganska tjock ut...

5396 modellen är ju riktigt snygg men som flera skriver misstänker jag att den kan kännas lite för stor ut även om den e 38mm, den ser ganska tjock ut...
Tycker inte att 5396 är stor det beror såklart på vad du är van att bära 11,2mm tjock inkl glaset upplevs inte speciellt tjock utan väldigt balanserad - en riktig fullträff enligt mig :)

Senast ändrad:
5196J ca 205kkr, 5196R ca 220kkr. Lägsta msrp i Europa är 18400chf resp 20000chf i Schweiz. Knappast någon egentlig väntetid bortsett från leveranstid då klockorna ifråga inte är överdrivet populära. Beg 120-130K går lätt att hitta. Huruvida det är värt att betala listpris för nytt är en personlig smaksak.

Straps finns men Pateks OEM straps är svindyra. Räkna med 4000-5000kr. Strapsen för 5196 är lite halvudda storlek 21/16mm. Går ju alltid att beställa custom-band från t.ex Camille Fournet.

Kom ihåg att 5196 är manuellt driven, saknar open case back och har ett litet, ganska basic urverk. Patek och bang for the buck går aldrig riktigt ihop men 200k för denna klocka måste ställas i proportion till saker från t.ex Lange som måste erkännas vara mycket mer prisvärda. T.ex Saxonia thin 37mm (ca 155k med bättre chans till rabatt)

Tjena, du skriver att 5196R är lätt att hitta beggad, vart skulle du rekommendera att man kikar? De finns knappt någonstans och på chromo24 ligger de närmre 175k-200k för bra skick, då känns det som att man lika gärna kan satsa på en ny klocka..

Är du säker på det? Jag har fått uppfattningen (iofs nåt år gammal info) att en 5196 inte är speciellt svår att få tag på utan levereras utan kö inom ett par månader efter beställning.

Nu har jag inte hört mig för sedan Corona drog in men i våras var det ingen kö utan man fick boka nästa som kom in.
Det är tilldelning till butikerna på den, sen är det säkert så att inte alla butiker har kö på den. Men kliva in idag och försöka köpa en till jul, good luck :)

Vad listar en 5396 i dagsläget?
513K eller därom.

Ett tips är att VPN som simulerar givet land -> Patek.com visar listpriser för aktuellt land. Gäller dock endast marknader som är ganska stora som USA, UK, Eurozone (priser skiljer sig pt i NL/DE/IT/FR), Schweiz, Hong Kong, Singapore, Japan osv. Tyvärr ingen sådan funktion för Sverige. Jag har funnit att det går att approximera svenska priser till +/- ett par procent genom att ta listpriset i CHF, subtrahera 7,7% (Schweizisk Mwst) och lägga till 25% svensk moms.

Så är det säkert, men det gäller nog iofs för allt som inte finns i lager hos butiken.

Ett jävla brandstift tar ju ibland nån månad att få hem.
Höll på att smälla av när jag fick prisuppgiften på 2000kr för Patek-bandstift, och sedan ett korrigerings-mejl där de specificerade att det var 2000kr PER STIFT. Visserligen stift i guld, men ändå. Vafan.

513K eller därom.

Ett tips är att VPN som simulerar givet land -> Patek.com visar listpriser för aktuellt land. Gäller dock endast marknader som är ganska stora som USA, UK, Eurozone (priser skiljer sig pt i NL/DE/IT/FR), Schweiz, Hong Kong, Singapore, Japan osv. Tyvärr ingen sådan funktion för Sverige. Jag har funnit att det går att approximera svenska priser till +/- ett par procent genom att ta listpriset i CHF, subtrahera 7,7% (Schweizisk Mwst) och lägga till 25% svensk moms.
Ingen som har fått en svensk prislista i (den virtuella) näven? Det fanns ju förr iaf. Har bara funnit pdf:er för USD och EUR.

Tillbaka
Topp