• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

0965559B-6989-4E09-8FE9-C8BBA4935AB3.jpeg
3061154B-F6EC-4C57-A516-3A48F670359A.jpeg
369C69A6-459E-48C8-8CDB-2CC514184E08.jpeg

513K eller därom.

Ett tips är att VPN som simulerar givet land -> Patek.com visar listpriser för aktuellt land. Gäller dock endast marknader som är ganska stora som USA, UK, Eurozone (priser skiljer sig pt i NL/DE/IT/FR), Schweiz, Hong Kong, Singapore, Japan osv. Tyvärr ingen sådan funktion för Sverige. Jag har funnit att det går att approximera svenska priser till +/- ett par procent genom att ta listpriset i CHF, subtrahera 7,7% (Schweizisk Mwst) och lägga till 25% svensk moms.
Vad är rimligt att ge för en begagnad från privatperson?

Serif-fonten i sig är trevlig. Men jag är emot datumfönstret i sig - det blir obalans i tavlan. Jag vill ha en Aquanaut utan datumfönster.

Rubinerna är.. ok och hade blivit ännu bättre utan ett datumet.
Jag gillar datumkomplikationen, men jag ser din poäng. Hade datumhjulet var ett par millimeter större så hade datumet kunnat vara mer symmetriskt med timmarkeringarna. Jag tycker dock det funkar, kronan och kronskydden balanserar upp det eftersom de elementen ändå gör hela klockan osymmetrisk. Sen varför Patek valde att inte behålla boettsymmetrin från nautlius är jag för mycket lekman för att förstå.

Nån som äger en 5168 (eller 5167, 5164, 5968...) som kan kommentera på hur Aquanauters gummiband påverkar hur stort klockan bärs? Funtar på en 5168 som verkar ha ungefär samma lug-to-lug som min flera av mina andra klockor, men gummit ”sticker ut” och böjer sig neråt på ett sätt som jag misstänker inte är kompatibelt med min handled.

Nån som äger en 5168 (eller 5167, 5164, 5968...) som kan kommentera på hur Aquanauters gummiband påverkar hur stort klockan bärs? Funtar på en 5168 som verkar ha ungefär samma lug-to-lug som min flera av mina andra klockor, men gummit ”sticker ut” och böjer sig neråt på ett sätt som jag misstänker inte är kompatibelt med min handled.
På mig bärs min tight och bekvämt och enda klockan so jag knapp känner av att jag har på handleden, därmed den enda klocka som jag kan sova med utan störd sömn.....Men precisera gärna mer vad du tänker, jag har smaaala handleder knapp 17 cm och den sitter såhär:

Bilagor

• 60CA9A2E-6D11-4346-A012-62D9E45AE1BC.jpeg
    60CA9A2E-6D11-4346-A012-62D9E45AE1BC.jpeg
    411.4 KB · Visningar: 143
Intressant intervju.
Intressant att läsa om tillverkningsvolymerna från en trovärdig källa. ~60 000 om året. Hörde en youtuber säga att det totalt tillverkats straxt under 1 miljon exemplar totalt, en annan källa nämnde mellan 1-1,2 miljoner. Någon som vet en mer pålitlig uppskattning?

Intressant att läsa om tillverkningsvolymerna från en trovärdig källa. ~60 000 om året. Hörde en youtuber säga att det totalt tillverkats straxt under 1 miljon exemplar totalt, en annan källa nämnde mellan 1-1,2 miljoner. Någon som vet en mer pålitlig uppskattning?
Välkommen till klocksnack, antar att det du frågar efter är hur många klockor Rolex producerar årligen. Finns ingen exakt uppgift då Rolex är en stiftlelse utan insyn. Men det finns många som kommit fram till ca 1 miljon klockor per år.

Jag har hört samma siffror. Svårt få exakt gissar jag!?
Välkommen till klocksnack, antar att det du frågar efter är hur många klockor Rolex producerar årligen. Finns ingen exakt uppgift då Rolex är en stiftlelse utan insyn. Men det finns många som kommit fram till ca 1 miljon klockor per år.
Tror han frågar om antal Patek tillverkade någonsin.

Inte om du läser artikeln han länka till, men strunt i samma. Oklart vad han vill veta
Tjaa, jag syftade nog till artikeln. Det figurerar ofta olika siffror när det kommer till antal tillverkade Patek. Nu känns ju Stern själv som en pålitlig källa och 60 000 årligen var mer än jag trodde. Vad gäller totalt producerade Patek gissas det vilt, men runt miljonen verkar vara konsensus.

Jag har hört samma siffror. Svårt få exakt gissar jag!?

Tror han frågar om antal Patek tillverkade någonsin.
Precis, det är ju inte public figures. Varför jag tycker det är intressant, bortsett från inflation, tillgång och efterfrågan, är också förhållandet mellan exempelvis Rolex och Patek i cirkulation. Om det varje [år] tillverkas fler Rolex än vad det tillverkats Patek [totalt], urvattnas Rolex varumärke över tid, tillgångsmässigt. En parameter av många så klart.

Tillbaka
Topp