• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

5230G från 2016 (första året). Ville ha Hong Kong istället för Beijing, som presenterades på Baselworld 2019.

IMG_0515.jpeg

Patek Philippe World Time 5230G-001

Riktigt grym! Går i tankarna på att skaffa en 5035G själv - hur är running cost? Har du haft den inne för service, dyrt?
Den kostar som alla Level 3 runt 20 k att serva. Om det är dyrt eller inte får man bedöma själv.

Sen anser ju jag att det är pengar i sjön att serva innan det behövs, dvs att klockan börjar gå dåligt, men det är strikt taget en helt egen diskussion.

Den kostar som alla Level 3 runt 20 k att serva. Om det är dyrt eller inte får man bedöma själv.

Sen anser ju jag att det är pengar i sjön att serva innan det behövs, dvs att klockan börjar gå dåligt, men det är strikt taget en helt egen diskussion.
Tack! Nej jag håller med dig, inget värde i att serva för sakens skull. Frågade mer ur utgångspunkt att den kanske är mer benägen att behöva service än en okomplicerad klocka.

När jag ändå skriver med dig, klämde du något på 5056P också eller hade du alltid ögonen på 5035G?

Tack! Nej jag håller med dig, inget värde i att serva för sakens skull. Frågade mer ur utgångspunkt att den kanske är mer benägen att behöva service än en okomplicerad klocka.

När jag ändå skriver med dig, klämde du något på 5056P också eller hade du alltid ögonen på 5035G?
En Level 1 (exempelvis 215-verk) kostar runt tio om jag inte minns fel så självklart kostar en AC mer (vänta tills du vill serva en SSPCC…).

Jag har allt ifrån manuella Calatravas och Gondolos till PCC och kan väl inte säga att servicebehovet ökar med komplexiteten, i alla fall enligt min egen högst anekdotiska bevisföring.

Nu var det iofs @P-vaktens klocka och inlägg men jag har också en 5035, dock J. Min personliga uppfattning är att 5035 är historiskt mer signifikant då den var den första AC som tillverkades. 5056 som är ersättaren är alltid tvåa, även om P är speciellt. Jag skulle dock valt 5035P i så fall.

Senast ändrad:
En Level 1 (exempelvis 215-verk) kostar runt tio om jag inte minns fel så självklart kostar en AC mer (vänta tills du vill serva en SSPCC…).

Jag har allt ifrån manuella Calatravas och Gondolos till PCC och kan väl inte säga att servicebehovet ökar med komplexiteten, i alla fall enligt min egen högst anekdotiska bevisföring.

Nu var det iofs @P-vaktens klocka och inlägg men jag har också en 5035 dock J. Min personliga uppfattning är att 5035 är historiskt mer signifikant då den var den första AC som tillverkades. 5056 som är ersättaren är alltid tvåa, även om P är speciellt. Jag skulle dock valt 5035P i så fall.
Tack, väldigt bra att veta! Jag helt oerfaren med patek (och komplikationer överhuvudtaget) så din input är hjälpsam.

Haha ja, jag insåg det, var lite snabb på avtryckaren! Ska och klämma i helgen, så får se vart vi landar

Nu var det iofs @P-vaktens klocka och inlägg men jag har också en 5035, dock J. Min personliga uppfattning är att 5035 är historiskt mer signifikant då den var den första AC som tillverkades. 5056 som är ersättaren är alltid tvåa, även om P är speciellt. Jag skulle dock valt 5035P i så fall.
AC betyder annual calendar tar jag för givet. Men vad betyder PCC och SSPCC?

Hej kära KS,

Dessvärre har min 3648 (70-tal) stannat efter ca 4 år i min ägo. Fram tills nu har den tickat på fint och hållit tiden bra.
Skulle vrida upp den en morgon och upplevde att kronan inte längre fick något “grepp”, utan den känns mer som när man vrider kronan medurs efter fullt uppdrag.

Tänker spontant att det får bli ett besök hos Patek Philippe, men finns det några andra rimliga alternativ?
Någon som har erfarenhet av service på vintage Ellipse?
Tar gärna del av era erfarenheter!

Önskar alla en fortsatt fin vecka!

A20170DE-6DDE-4F54-B76B-AB6FA80C470F.jpeg

Hej kära KS,

Dessvärre har min 3648 (70-tal) stannat efter ca 4 år i min ägo. Fram tills nu har den tickat på fint och hållit tiden bra.
Skulle vrida upp den en morgon och upplevde att kronan inte längre fick något “grepp”, utan den känns mer som när man vrider kronan medurs efter fullt uppdrag.

Tänker spontant att det får bli ett besök hos Patek Philippe, men finns det några andra rimliga alternativ?
Någon som har erfarenhet av service på vintage Ellipse?
Tar gärna del av era erfarenheter!

Önskar alla en fortsatt fin vecka!

A20170DE-6DDE-4F54-B76B-AB6FA80C470F.jpeg
3648 har väl ett manuellt verk som jag inte minns fel? När det är fullt uppdraget ska kronan inte gå att vrida längre då fjädern är helt upprullad och verket har mig veterligen inget skydd för överuppdragning som en automat har (dvs att fjädern snurrar inne i fjäderhuset). Har du kollat så att inte kronan med kronhals helt enkelt lossnat från verket? Vill minnas att den tas loss genom att bara dra den rakt ut från verket. I så fall är det bara att trycka in den igen för att den ska fästa.

Tillbaka
Topp