Suttit på handleden senaste två veckorna och blivit kär igen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Graal-material5035G - Första årskalendern![]()
![]()
![]()
Stort grattis - har själv en J men hade gärna burit på en GGraal-material
Du har priserna på pateks hemsida. Inte alls farligt att serva en modern annual.Börjat fundera på om jag skulle konsolidera och slå till på en Patek. Den som lockar mig är 5205 (annual calendar). Är det någon som har ett hum om hur service-kostnaderna är på denna typen av klocka?![]()
Aha, visste jag inteDu har priserna på pateks hemsida. Inte alls farligt att serva en modern annual.
Med tanke på att en vanlig Omega-kronograf kostar 12400 kr att serva nu för tiden så skulle jag säga att Pateks servicepriser är ett fynd.Aha, visste jag inte1500 CHF så inte gratis precis. Men det går ju jämföras mot den totala service-kostnaden för 3 tre klockor som jag tänkt sälja för att finansiera... Då är nog Pateken något billigare faktiskt
Äldre 96or verkar mycket dyrare att serva, orimligt dyra.Med tanke på att en vanlig Omega-kronograf kostar 12400 kr att serva nu för tiden så skulle jag säga att Pateks servicepriser är ett fynd.
Så är det. Alla märken har stora påslag så fort det rör sig om modeller som inte är hyfsat moderna. Har sett kostnadsförslag från Patek på 40-talskronografer och liknande på över 100 lax med beräknad leverans om ett par år.Äldre 96or verkar mycket dyrare att serva, orimligt dyra.
Ledtid på reservdelar eller vad är det som tar så lång tid?Så är det. Alla märken har stora påslag så fort det rör sig om modeller som inte är hyfsat moderna. Har sett kostnadsförslag från Patek på 40-talskronografer och liknande på över 100 lax med beräknad leverans om ett par år.
De tillverkar ofta reservdelar på såpass gamla klockor.Ledtid på reservdelar eller vad är det som tar så lång tid?
Snyggt!Nytt band, lite komplicerat med dimensionen 19/14![]()
![]()
![]()
Riktigt braJobbigt att behöva dra fram tandpetaren och ställa klockan. Borde inte nöjt mig med en årskalender
Nu är det iaf 365 dagar till nästa omställning
![]()
Mycket bra klocka!Jobbigt att behöva dra fram tandpetaren och ställa klockan. Borde inte nöjt mig med en årskalender
Nu är det iaf 365 dagar till nästa omställning
![]()
Är nog inte riktigt med på vad du menar men bredden på båda sidor måste såklart matcha. Men det är ju bara att mäta? Viklåsen finns i olika bredder.Någon som använt viklåset från originalbanden till ej-originalband/custom? Tänker om till exempel kalv från Molequin fungerar trots att de inte tunnas av vid ändarna likt deras alligatorband. Google gav inte mycket info…
Är nog inte riktigt med på vad du menar men bredden på båda sidor måste såklart matcha. Men det är ju bara att mäta? Viklåsen finns i olika bredder.
Ok, fattar! Men det bör inte vara ett problem. Viklåsen bör ha rejäl marginal på den ledden då det går att vinkla delen man sticker ned i hålet.Molequin trodde att deras kalvband skulle vara för tjocka vid viklåset, bandet har samma tjocklek hela vägen. Alligator blir tunnare mot ändarna, dvs motsatta hållet från luggarna. Så att viklåset sitter bättre.
Tänkte om jag skulle beställa band i förväg, får mäta när klockan hämtas på fredag.
Jag hade problem med att spännet på min 5035 var så smalt, 19/14. Så jag specialbeställde från Handdn mina mått inkl tjocklek på bandet. Blev 10/10!Molequin trodde att deras kalvband skulle vara för tjocka vid viklåset, bandet har samma tjocklek hela vägen. Alligator blir tunnare mot ändarna, dvs motsatta hållet från luggarna. Så att viklåset sitter bättre.
Tänkte om jag skulle beställa band i förväg, får mäta när klockan hämtas på fredag.
Så otroligt bra