• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Då var den hemma igen.
/j
image.jpeg

Nyservad.
image.jpeg
Grattis till återföreningen. Hur lång tid tog det ungefär?

Rolex service går på ca 6k, tycker då att servicen på aquanauten därför är relativt prisvärd.
Jag förstår att PP är dyrare att tillverka och att nya delar kan kosta mer än Rolex. Men om servicen endast består av rengöring och smörjande av verket är akvanötet såpass mycket mer komplicerad att jobba med att 50% dyrare än Rolex anses som prisvärt? Eller tänker du servicepris kontra inköpspris?

Jag förstår att PP är dyrare att tillverka och att nya delar kan kosta mer än Rolex. Men om servicen endast består av rengöring och smörjande av verket är akvanötet såpass mycket mer komplicerad att jobba med att 50% dyrare än Rolex anses som prisvärt? Eller tänker du servicepris kontra inköpspris?
Alltid dyrare att arbeta på dyrare ur. Allt annat vore ologiskt.

Jo, jag förstår ju att de tar mer betalt och kanske har högre kvalitetskrav. Det var väl det där subjektiva begreppet "prisvärt" som spökade för mig.
Tex Cartier har en prislista där boettmaterial spelar in på servicepriset. Ett ur med guldboett är dyrare att serva än ett ur med stålboett. Urmakaren tar en större risk när denne jobbar på ett dyrt ur. Inget skall gå fel men om det gör det blir det dyrare. Tycker mig se denna trend i många branscher.

Som Aurum säger så blir kostnaden högre per automatik. Sen är det nog mer jobb involverat för att se till att finishing håller rätt nivå och där är det mycket mer avancerat på en pp jämfört med en rolex tex.

Tex Cartier har en prislista där boettmaterial spelar in på servicepriset. Ett ur med guldboett är dyrare att serva än ett ur med stålboett. Urmakaren tar en större risk när denne jobbar på ett dyrt ur. Inget skall gå fel men om det gör det blir det dyrare. Tycker mig se denna trend i många branscher.
Jo, så är det väl. Men jag har aldrig sett något service-kvitto där urmakarens drulleföräkringspremie är specat, det är nog inget de vill skylta med. :) Men visst... dyrare maskiner, dyrare utbildning, färre auktoriserade urmakare och generellt sett mer välbeställda klockägare leder till högre pris.

Nu är det inte mina klockor, men på ett annat forum postade någon detta album och skröt om alla klockorna. Någon av er PP-experter som har någon koll på ifall alla är äkta. Ifall så är fallet måste det väl vara värt hur mycket som helst, eller? Kanske egentligen ska in i "äkta-eller-inte"-tråden, och ber om ursäkt i så fall. Men tänkte att här kanske också skulle fungera.

https://imgur.com/a/qc6wv#O3lddM4

Nu är det inte mina klockor, men på ett annat forum postade någon detta album och skröt om alla klockorna. Någon av er PP-experter som har någon koll på ifall alla är äkta. Ifall så är fallet måste det väl vara värt hur mycket som helst, eller? Kanske egentligen ska in i "äkta-eller-inte"-tråden, och ber om ursäkt i så fall. Men tänkte att här kanske också skulle fungera.

Såg rätt äkta ut...

Vad får dig att tro att dem inte skulle bara äkta?

@cultshit och @Aurum kanske var otydlig i hur jag skrev mitt inlägg. Jag trodde väl egentligen inte att de var fake. Eller snarare, jag har så dålig koll på de flesta PP-modeller att jag tänkte att det var enklare att kolla av med er här. Var liksom bara mer nyfiken på vad någon med mer expertis inom området skulle säga om klockorna och så :)

Tillbaka
Topp