• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Ännu en dag i paradiset :)
P.S. Läste på TRF att Patek AD i England antagligen kommer att höja priserna på måndag med 10-15%.
Flera som hade hört samma sak.
Men det beror väl på Brexit och det sjunkande Pundet? Ingen höjning kommer väl att genomföras i övriga världen?
Någon som hört något här Sverige? Själv frågade jag Rob för ett par veckor sedan och de hade ingen info om höjningar men trodde inte att det var sannolikt.
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=487319
image.jpeg
Känns egentligen rätt komiskt att de skulle vara så snabba med en prisjustering pga valutajustering, om pundet stabiliserar sig om ett par månader kommer de då sänka priserna?
Tror de kommer vänta längre med en ev justering men kan ju självfallet ha fel.

Nog inte den första som uppmärksammar detta, men många PP är ett solsystem i miniatyr på handleden: jordens rotation kring sin axel (24-timmarsvisaren), månens rotation kring jorden (månfasen) och jordens rotation kring solen (årskalendarn).
image.jpeg

Snart nymåne. Ska vara en bra tid att investera, se här:
http://mobile.nytimes.com/2006/11/19/business/yourmoney/19strat.html
Så månfasindikatorn har praktisk betydelse! :D
image.jpeg

P.S. Läste på TRF att Patek AD i England antagligen kommer att höja priserna på måndag med 10-15%.
Men det beror väl på Brexit och det sjunkande Pundet? Ingen höjning kommer väl att genomföras i övriga världen?
Någon som hört något här Sverige? Själv frågade jag Rob för ett par veckor sedan och de hade ingen info om höjningar men trodde inte att det var sannolikt.
image.jpeg

Även 2015 reagerade de snabbt på växelkursförändringar med både prishöjningar och -sänkningar. Enligt press release är syftet med policyn att värna lokala handlare och inte skapa incitament att resa runt halva jordklotet för att köpa en Patek:
http://www.watch-insider.com/news/p...he-strong-swiss-franc-official-press-release/
Jämfört med Eurozonen är priserna högre i Sverige inte bara pga skillnad i moms, även om senaste tidens kronförsvagning minskat prisgapet något. Så inte sannolikt, men vem vet :)

This is a rather popular question because when people first notice them it is confusing. No, watch makers didn't make a mistake and include the wrong Roman Numeral on the dial. "IIII" has been used instead of "IV" on dials for several hundred years actually. It is really a matter of aesthetics and visual symmetrical balance. Someone a long time ago, noticed that using that for 4 o'clock not only made a dial look visually better, but helped legibility when looking at the dial from different angles. It is called a "watchmaker's four," and it's used for those reasons.

Källa: Ablogtowatch

Senast ändrad:
This is a rather popular question because when people first notice them it is confusing. No, watch makers didn't make a mistake and include the wrong Roman Numeral on the dial. "IIII" has been used instead of "IV" on dials for several hundred years actually. It is really a matter of aesthetics and visual symmetrical balance. Someone a long time ago, noticed that using that for 4 o'clock not only made a dial look visually better, but helped legibility when looking at the dial from different angles. It is called a "watchmaker's four," and it's used for those reasons.

Typ för att få samma längd på siffran som 'VIII' på motstående sida som jag förstått det.

image.jpeg
Blev en prishöjning på runt 10%, tillbaka igen på förra årets priser. 5711 listar nu 17900£ vilket blir strax över 200k sek.

Har på lediga stunder så smått börjat överlägga med mig själv gällande vad nästa förvärv i PP-väg skulle kunna tänkas bli? Kanske inte så aktuellt just i detta nu, men jag gillar att suga på karamellen över tid och mer och mer övertyga mig själv om det "perfekta" valet utifrån de kriterier konstruerar. Kommer förmodligen föregås av en liten rockad i lådan.

Är normalt sätt svårt förtjust i inte allt för stora lite sportigare klockor. Har sedan tidigare två Aquanauter (5165 och 5066) och en äldre Nautilus (3800) i lådan. Alla i stål och inom 36-38mm, och inom detta spannet har jag även för avsikt att hålla mig framöver, även om det sedan tidigare finns en del annat icke-PP i lådan som är uppe och vänder på 40mm. Kan det kanske vara dags för något lite mer "dressigt" men fortfarande med lite sportiga inslag? Calatrava är då kanske det naturliga steget? Dock så är jag inte redo för Calatravornas Calatrava (51xx) riktigt än, då de är lite väl dressiga för min smak i detta nu. Hade förmodligen känt mig ganska fånig i en sådan, så det får vänta ett tag till. Passar dock utmärkt på andra. Nä, dragningskraften har såhär långt riktats mot två referenser inom Calatrava-familjen som verkar ganska omdiskuterade för sin design och titt som tätt får utstå en del mindre smickrande recensioner. Detta ger jag generellt sätt dock blanka fan i om det nu skulle vara så att jag slutligen fastnar för någon av dem. Men jag uppskattar fortfarande andras åsikt som eventuellt kan få mig att inse något jag missat och som för eller senare riskerar göra sig påmind även i min ägo. Vilka är då referenserna jag fastnat för?

6000G (med grå sunburst tavla)

Tavlan kan eventuellt uppfattas något rörig, speciellt med tanke på hur cleana och stilrena Calatrava-tavlor normalt sett brukar vara. Men jag har fastnat, inte minst för den lite udda datumfunktionen i form av en visare krönt med lite röd färg på halvmånen. Tim- och minutvisare kan eventuellt te sig något korta, men såhär långt stör det mig inte avsevärt. Kanske något som kan utvecklas över tid? Även storleken 37 mm känns bra. Balansen dress/sport känns lagom och den borde passa i de flesta sammanhang?

Beg.pris: ~125-150kkr

5296G

Lite cleanare tavla än 6000G och med mer traditionell datumfunktion. Även på denna modellen kan visarna eventuellt uppfattas som för korta? Men den härliga blå metalicfärgen på just visarna ger en underbar kontrast till tavlan. Mäter 38mm, dvs. 1mm större än 6000G. vilket eventuellt kan börja bli lite för påtagligt i och med dess smärta tjocklek? Det sista jag vill är att den ska uppfattas som stor på min 16.5cm handled.

Beg.pris: ~140-160kkr

Det ska i sammanhanget tilläggas att jag inte provat någon av modellerna i verkligheten, vilket såklart ska ombesörjas inom kort när tillfälle ges.

Finns det någon på KS som har erfarenhet av någon av ovan nämnda referenser? Kanske någon rent av vill rekommendera en tredje eller fjärde referens värd att titta närmare på? Budget brukar vara något som dyker upp i sådana här sammanhang, och den sätter jag till söder om 200kkr i beg.pris.

Kommentarer, åsikter och rekommendationer mottages tacksamt.
Dum fråga i denna tråd men det är just en Patek du är ute efter? Angående de två ovan nämnda referenserna tycker jag inte att 6000G är särskilt harmonisk i sin taveldesign, då är 5296G med sector dial mycket trevligare. Den senare har ju precis rätt längd på visare till en sådan tavla. Personligen skulle jag inte direkt klassa dessa som dressur utan mer som vardagsur. Därför tycker jag de passar bättre på släta band, eller iaf inte ödla eller krokodilläder. Hästbak eller saffiano/hermes-stilen skulle sitta bättre och kommer den kännas än mer nedklädd. Själv hade jag hellre köpt en Cartier Tortue av något slag men det är ju en helt annan stil och går i fel riktning. Tyvärr finns det ingen smäcker Santos idag som annars är en sportig liten tuffing, bär den ultratunna varianten på 27 mm med Piguetverk själv.

Tillbaka
Topp