• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Dum fråga i denna tråd men det är just en Patek du är ute efter? Angående de två ovan nämnda referenserna tycker jag inte att 6000G är särskilt harmonisk i sin taveldesign, då är 5296G med sector dial mycket trevligare. Den senare har ju precis rätt längd på visare till en sådan tavla. Personligen skulle jag inte direkt klassa dessa som dressur utan mer som vardagsur. Därför tycker jag de passar bättre på släta band, eller iaf inte ödla eller krokodilläder. Hästbak eller saffiano/hermes-stilen skulle sitta bättre och kommer den kännas än mer nedklädd. Själv hade jag hellre köpt en Cartier Tortue av något slag men det är ju en helt annan stil och går i fel riktning. Tyvärr finns det ingen smäcker Santos idag som annars är en sportig liten tuffing, bär den ultratunna varianten på 27 mm med Piguetverk själv.
Uppskattar din input!

Svårt att förklara, men det är nog just PP jag vill fortsätta utforska i detta nu. Körde tidigare Rolex för en tid ända in i vintageträsket, och där fick jag för ett tag sedan lite kalla fötter då jag började tycka att det var rimligt att betala lika mycker för blekta insert och gamla NOS domed plastglas som för fina klockor i de något lägre prisklasserna. Har testat både VC (midsize Overseas) och AP (14790), men där känner jag mig nöjd med vad jag har och inget sug efter att fortsätta dyka djupare. PP har förtrollat mig lite och efter att ha prövat några så kallade "instegsmodeller" under en tid känner jag ett ökat sug för just Calatravan. Det ska väl inte stickas under stolen med att om budgeten hade varit oändlig, så hade jag förmodligen även inkluderat andra modeller (World Time?). Men sådant är livet.

Gällande bedömningen dressur eller vardagsur, så är detta så klart väldigt subjektivt. Men jag är beredd att hålla med dig i din bedömning. Till "riktigt" dressur är min väg nog lång att vandra :) Fantiserar om 6000G på antingen mingrönt mocka eller gråsvart rocka, eller varför inte grönt MN-strap eller mörkblått Nato för att döda den lilla dressfaktorn som eventuellt kan smyga sig på ;) Gillar kontrasten lyx på enkelt 500-kronorsband.

Cartier Tortue är fin, men inget för mig då den ser lite för stor och klumpig ut med sina 36x45mm. Santos som du nämner har jag haft ögonen på ett längre tag, men aldrig gjort slag i saken. Är då främst Cartier Santos XL eller storleken under jag fastnat för. Men då är vi en bra bit ifrån PP och väl här börjar även mitt sug för Tudor BB 36 göra sig påmint. Nu blev jag lite vilsen och börjar ifrågasätta varför Blancpain Bathyscaphe inte finns i 38 mm (förutom någon väldigt limited edition det ryktas om)?

Uppskattar din input!

Svårt att förklara, men det är nog just PP jag vill fortsätta utforska i detta nu. Körde tidigare Rolex för en tid ända in i vintageträsket, och där fick jag för ett tag sedan lite kalla fötter då jag började tycka att det var rimligt att betala lika mycker för blekta insert och gamla NOS domed plastglas som för fina klockor i de något lägre prisklasserna. Har testat både VC (midsize Overseas) och AP (14790), men där känner jag mig nöjd med vad jag har och inget sug efter att fortsätta dyka djupare. PP har förtrollat mig lite och efter att ha prövat några så kallade "instegsmodeller" under en tid känner jag ett ökat sug för just Calatravan. Det ska väl inte stickas under stolen med att om budgeten hade varit oändlig, så hade jag förmodligen även inkluderat andra modeller (World Time?). Men sådant är livet.

Gällande bedömningen dressur eller vardagsur, så är detta så klart väldigt subjektivt. Men jag är beredd att hålla med dig i din bedömning. Till "riktigt" dressur är min väg nog lång att vandra :) Fantiserar om 6000G på antingen mingrönt mocka eller gråsvart rocka, eller varför inte grönt MN-strap eller mörkblått Nato för att döda den lilla dressfaktorn som eventuellt kan smyga sig på ;) Gillar kontrasten lyx på enkelt 500-kronorsband.

Cartier Tortue är fin, men inget för mig då den ser lite för stor och klumpig ut med sina 36x45mm. Santos som du nämner har jag haft ögonen på ett längre tag, men aldrig gjort slag i saken. Är då främst Cartier Santos XL eller storleken under jag fastnat för. Men då är vi en bra bit ifrån PP och väl här börjar även mitt sug för Tudor BB 36 göra sig påmint. Nu blev jag lite vilsen och börjar ifrågasätta varför Blancpain Bathyscaphe inte finns i 38 mm (förutom någon väldigt limited edition det ryktas om)?
Ok, har man fått för sig något kan det vara värt att testa eller iaf försöka testa... Angående Tortue finns det en hel del storlekar och varianter även om det idag verkar vara 31 och 36 mm som finns i det aktuella sortimentet. Min favorit, utan att ha testat, är Tortue Monopoussoir på 34 mm som är härligt udda:
TortueMonoPoussoir.jpg

Sedan tycker jag Santosen inte gör sig så bra i 100-modellerna. De blir lite klossiga. Själv föredrar jag smäckrare ur så jag är nöjd med den gamle automatiska 29 mm-varianten. Även Galbeen i 32 mm fungerar men börjar då bli lite stor och klossig den med, dock mindre än Santos 100. Men då är vi på lite sportigare ur igen. Och fortsätter vi där har du Black Bay på 36 mm och... Bathyscapen har och finns väl i 38 mm men i damfärger? Annars tycker jag även den är lite kul.

Inte lätt detta...

Ingen som vet den exakta vikten på 5711 i stål? Hade verkligen uppskattat det, är nämligen på jakt efter nytt men är våldsamt allergisk mot klockor som inte väger mycket.

Ingen som vet den exakta vikten på 5711 i stål? Hade verkligen uppskattat det, är nämligen på jakt efter nytt men är våldsamt allergisk mot klockor som inte väger mycket.

Glömmer av att väga min varje gång jag har den på mig till jobbet. Men som svar på din fråga så är vikten perfekt och så även känslan. Ibland tror jag dock att min AP 15202 är snäppet vassare för att ändra mig nästa sekund. Alldeles oavsett kan du lägga denna frågeställning bakom dig och köpa en 5711.

image.jpeg

Min kollega på jobbet har införskaffat sig ett nytt vintageur, jag vänder mig till er med bättre kunskap och frågar vad ni tror jag kan hitta en liknande för? Tycker om att den är clean och enkel (och smal då jag är ute efter ett komplement till min sub)
Tacksam för alla riktlinjer jag kan få!

image.jpeg

Min kollega på jobbet har införskaffat sig ett nytt vintageur, jag vänder mig till er med bättre kunskap och frågar vad ni tror jag kan hitta en liknande för? Tycker om att den är clean och enkel (och smal då jag är ute efter ett komplement till min sub)
Vad är det för ref? Ser ut som en 3520 men är väl fel visare då?
Vad vill du ha för storlek? Går att hitta snygga cleana 33mm calatravor för en rätt billig peng.

Vad är det för ref? Ser ut som en 3520 men är väl fel visare då?
Vad vill du ha för storlek? Går att hitta snygga cleana 33mm calatravor för en rätt billig peng.
Bra fråga om ref, ska fråga när han är tillbaka från semestern!
Storlek tänker jag någonstans kring 36 +/- några millimeter. Som sagt en clean kostymare är i sikte!
Vad innebär en rätt billig peng i patekvärlden?

Bra fråga om ref, ska fråga när han är tillbaka från semestern!
Storlek tänker jag någonstans kring 36 +/- några millimeter. Som sagt en clean kostymare är i sikte!
Vad innebär en rätt billig peng i patekvärlden?
Över 36 blir rätt mycket dyrare och då får du nog räkna med omkring 100k, 33-36 bör du kunna hitta för runt 50-70. Är det endast patek du är intresserad av? Finns många fina high end dressare!

Funkar en 5167 som enda klocka?

Funderar på att sälja min sub och lägga till pengar för en 5167 men osäker på hur den är som enda klocka.

image.jpeg

Den här har blivit min graal. Den går att få tag i begagnad för ca 125000 SEK. Det är den renaste tavlan jag sett och sen är det något mkt speciellt med romerska siffror på en klocka om det är snyggt gjort. Den verkar ha tillverkats i decennier. Jag vet inte ref nr, men manuell uppvridning vet jag att det är och att klockan är 36 mm. Är det 40 mm är det ett kvartsverk i . Jag fattar inte att den är mer vanlig här på forumet. Är det någon som har åsikter om varför det inte är var mans dröm? När det kommer till Calatrava köpts det en annan modell med fasta index som jag (obs, min åsikt) alls tycker om.

patek-philippe-calatrava-ref-5119-01.jpg

Funkar en 5167 som enda klocka?

Funderar på att sälja min sub och lägga till pengar för en 5167 men osäker på hur den är som enda klocka.

Kan säkert fungera, men det är en Patek så den är ganska känslig och mycket lätt att repa. Jag har haft två stycken och då haft de i rotation med andra klockor men sålt eller bytt pga att jag vill ha något mer tåligt.

Tillbaka
Topp