f04tc
Basic
Uppskattar din input!Dum fråga i denna tråd men det är just en Patek du är ute efter? Angående de två ovan nämnda referenserna tycker jag inte att 6000G är särskilt harmonisk i sin taveldesign, då är 5296G med sector dial mycket trevligare. Den senare har ju precis rätt längd på visare till en sådan tavla. Personligen skulle jag inte direkt klassa dessa som dressur utan mer som vardagsur. Därför tycker jag de passar bättre på släta band, eller iaf inte ödla eller krokodilläder. Hästbak eller saffiano/hermes-stilen skulle sitta bättre och kommer den kännas än mer nedklädd. Själv hade jag hellre köpt en Cartier Tortue av något slag men det är ju en helt annan stil och går i fel riktning. Tyvärr finns det ingen smäcker Santos idag som annars är en sportig liten tuffing, bär den ultratunna varianten på 27 mm med Piguetverk själv.
Svårt att förklara, men det är nog just PP jag vill fortsätta utforska i detta nu. Körde tidigare Rolex för en tid ända in i vintageträsket, och där fick jag för ett tag sedan lite kalla fötter då jag började tycka att det var rimligt att betala lika mycker för blekta insert och gamla NOS domed plastglas som för fina klockor i de något lägre prisklasserna. Har testat både VC (midsize Overseas) och AP (14790), men där känner jag mig nöjd med vad jag har och inget sug efter att fortsätta dyka djupare. PP har förtrollat mig lite och efter att ha prövat några så kallade "instegsmodeller" under en tid känner jag ett ökat sug för just Calatravan. Det ska väl inte stickas under stolen med att om budgeten hade varit oändlig, så hade jag förmodligen även inkluderat andra modeller (World Time?). Men sådant är livet.
Gällande bedömningen dressur eller vardagsur, så är detta så klart väldigt subjektivt. Men jag är beredd att hålla med dig i din bedömning. Till "riktigt" dressur är min väg nog lång att vandra
Cartier Tortue är fin, men inget för mig då den ser lite för stor och klumpig ut med sina 36x45mm. Santos som du nämner har jag haft ögonen på ett längre tag, men aldrig gjort slag i saken. Är då främst Cartier Santos XL eller storleken under jag fastnat för. Men då är vi en bra bit ifrån PP och väl här börjar även mitt sug för Tudor BB 36 göra sig påmint. Nu blev jag lite vilsen och börjar ifrågasätta varför Blancpain Bathyscaphe inte finns i 38 mm (förutom någon väldigt limited edition det ryktas om)?