• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patinera zulu på autentiskt vis (hoppas jag)

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Dags för en liten uppföljning efter ca 2 veckor på taket.

Inte så där jättemycket har hänt även om jag tycker att dom börjar blir rätt härliga.
image.jpg


Ingen rost alls! Eller lite lite lite, på ett ställe.. (jättefel fokus ser jag nu..)
image.jpg

Någon som kan tipsa om hur jag accelererar rostprocessen?

Passade på att prova det gråa bandet. extremt stelt just nu men det har potential tycker iaf jag.
image.jpg


skickade ner banden i ett saltvattensbad och sen upp på taket igen. nu väntar vi.. under tiden underhåller jag mig med att modda min varmrök till att fungera som en provisorisk kallrök. funkar skitbra men ser rätt suspekt ut..
image.jpg
 

meo_swe

Audemars
Dags för en liten uppföljning efter ca 2 veckor på taket.

Inte så där jättemycket har hänt även om jag tycker att dom börjar blir rätt härliga.
image.jpg


Ingen rost alls! Eller lite lite lite, på ett ställe.. (jättefel fokus ser jag nu..)
image.jpg

Någon som kan tipsa om hur jag accelererar rostprocessen?

Passade på att prova det gråa bandet. extremt stelt just nu men det har potential tycker iaf jag.
image.jpg


skickade ner banden i ett saltvattensbad och sen upp på taket igen. nu väntar vi.. under tiden underhåller jag mig med att modda min varmrök till att fungera som en provisorisk kallrök. funkar skitbra men ser rätt suspekt ut..
image.jpg
"Nej konstapeln, jag bränner inte hemma. Jag är klocknörd och försöker slita till ett par klockarmband förstår du."
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Är det inte ännu större chans att hon hittar det i diskmaskinen? :)
Det hittades efter en disk. Jag förklarade och så försökte vi igen. Ca 12 maskiner senare noterar jag att det oreanga tappat lite färg, och ser trevligt ut. Det svarta är som nytt, men väldigt mjukt.

Jag har dessvärre flippat alla mina 22mm klockor... Så har lite svårt att prova dem.

Blir klorin med det svarta.
 
Bästa sättet att få rostfritt att rosta är att låta det ha kontakt med rostig plåt. Tex kan du använda dig av järnfilspån eller nåt annat som är riktigt rostigt.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Dags för en liten uppföljning efter ca 2 veckor på taket.

Inte så där jättemycket har hänt även om jag tycker att dom börjar blir rätt härliga.
image.jpg


Ingen rost alls! Eller lite lite lite, på ett ställe.. (jättefel fokus ser jag nu..)
image.jpg

Någon som kan tipsa om hur jag accelererar rostprocessen?

Passade på att prova det gråa bandet. extremt stelt just nu men det har potential tycker iaf jag.
image.jpg


skickade ner banden i ett saltvattensbad och sen upp på taket igen. nu väntar vi.. under tiden underhåller jag mig med att modda min varmrök till att fungera som en provisorisk kallrök. funkar skitbra men ser rätt suspekt ut..
image.jpg

Slippapper och geturin fixar rosten åt dig ;)

Är det min gamla Tudor?


Skickat från min Commodore 64
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Dags för en liten uppföljning efter ca 2 veckor på taket.

Inte så där jättemycket har hänt även om jag tycker att dom börjar blir rätt härliga.
image.jpg


Ingen rost alls! Eller lite lite lite, på ett ställe.. (jättefel fokus ser jag nu..)
image.jpg

Någon som kan tipsa om hur jag accelererar rostprocessen?

Passade på att prova det gråa bandet. extremt stelt just nu men det har potential tycker iaf jag.
image.jpg


skickade ner banden i ett saltvattensbad och sen upp på taket igen. nu väntar vi.. under tiden underhåller jag mig med att modda min varmrök till att fungera som en provisorisk kallrök. funkar skitbra men ser rätt suspekt ut..
image.jpg

Slippapper och geturin fixar rosten åt dig ;)

Är det min gamla Tudor?


Skickat från min Commodore 64
 

Cuba

Breitling
Det här var en rolig tråd :)

Nu skall du bara göra samma sak med klockorna, annars ser det ju bara löjligt ut :D så ner med som i havet sen upp på taket!

Ser fram till dom nya bilderna när allt är klart ;)
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Bästa sättet att få rostfritt att rosta är att låta det ha kontakt med rostig plåt. Tex kan du använda dig av järnfilspån eller nåt annat som är riktigt rostigt.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Hittar inget spån dessvärre.. Vad tror du om att dra fast en riktigt rostig skruv i någon av ringarna?
 

WBergdahl

Panerai
Jag nått sånt är det nog. Ska bara klippa gräset så ska jag klättra upp och titta till dem. Risken för att bli besviken är dock ganska hög. Behöver verkligen nått sätt att accelerera rosten..

Testa med lite saltsyra om du har det! ;)
Eller så slipar du ytan riktigt noga, lägger bandet i gräset och häller på rikligt med salt! Se till att gräset är blött/fuktigt när du lägger ner bandet också! Borde göra susen :)
 
Hade det inte varit för att det var ett tygband hade man kunnat värma på ringarna med gas tills de ändrar färg. Men med risk för att förstöra bandet är det nog bäst att låta bli :D

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hahaha! Älskar bilden på röken. :D Sjukt roligt tråd, men tycker du inte kontrasten mellan klockan och bandet blir lite väl stor om bandet ser ut att ha genomlidit sju svåra år på en attackdykares handled medan klockan är blank och fin?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fick ett riktigt härligt blekt Nato efter en månads härjande i Australien, dyk, simning, fallskärmshoppning, viss hostelvistelse (flashpacking såklart..), strand häng och annat äventyrande lämnade spår på bandet.

Ni som har fru och barn och därmed sumpat chansen att patinera era band utan att leka Tarzan i träd får väl köpa er handledstid hos backpackers? (Alt 2, skilsmässa?)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
[quote="l.smallbone[/quote]

Haha, dra åt skogen. Att jag har missat den här tråden. Vårt sommarhus ligger i just Grönemad och makrillen brukar jag plocka ifrån bryggan där du slängde i dina band. Kul tråd! ;)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Dags för en liten uppföljning efter ca 2 veckor på taket.

Inte så där jättemycket har hänt även om jag tycker att dom börjar blir rätt härliga.
image.jpg


Ingen rost alls! Eller lite lite lite, på ett ställe.. (jättefel fokus ser jag nu..)
image.jpg

Någon som kan tipsa om hur jag accelererar rostprocessen?

Passade på att prova det gråa bandet. extremt stelt just nu men det har potential tycker iaf jag.
image.jpg


skickade ner banden i ett saltvattensbad och sen upp på taket igen. nu väntar vi.. under tiden underhåller jag mig med att modda min varmrök till att fungera som en provisorisk kallrök. funkar skitbra men ser rätt suspekt ut..
image.jpg

Förutom en fantastisk tråd och energi i att hitta den perfekta patina så måste jag ge en eloge till din kallrök. Gav mig ett par idéer direkt :)
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Dags att kolla till banden!

image.jpg


image.jpg


Knappt någon skillnad alls. Oacceptabelt!
Ingen rost heller för den delen. Kan det bero på att väldigt få zuluband som faktiskt använts av dykare och sjöfolk fått sin patina på hustak? Förmodligen ja. Återkommer om ett par timmar..
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Årets misslyckande.. Åkte ut på havet och spände fast det svart bandet högst uppe på en av öarna längst ut i havsbandet, ska bli kul att se vad stormarna kan göra med det. Det gråa bandet spände jag fast i en rostig bergskil som ligger på västsidan av en annan ö.
Problemet? jag glömde mobilen i bilen.. Ni får helt enkelt ta mitt ord för att de sitter där förhoppningsvis är de kvar i vår så ni kan få se beviset. Jag återkommer.
 
Topp