Är ute och söker efter en lite "finare" kvalitetspenna. Först och främst ska jag han en i blyerts då det kommer till användning mest (skolarbete), blir att komplettera med en bläckpenna senare.
Jag har fastnat lite för Mont Blancs pennnor, gillar verkligen deras klassiska design. Det finns dock en sak som gör det lite svårt för mig att ta ett slutgiltigt beslut gällande modellen. Den större varianten (Le Grande 167) finns endast med 0,9mm stift, vill man ha 0,7mm så får man nöja sig med den mindre modellen (P165). Le Granden var riktigt skön i handen, men samtidigt undrar jag över ifall det tjockare stiftet kan kännas klumpigt (t.ex. när man skriver matte). Jag har aldrig provat 0,9mm förr, utan har alltid kört med 0,5 samt 0,7mm (prefererar det sistnämnda). Vad säger ni?
En till fråga som handlar allmänt om pennor: Kan tyngre pennor bli tröttsamma att arbeta med under längre sessioner? Provade en Caran d'Ache vars vikt fick den att kännas riktig robust, men hur blir det t.ex. under ett prov - blir man trött i handen?