• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Penna + klocka

Det var länge sedan jag postade i tråden nu men det är mest för att det har varit lugnt på pennfronten. Jag noterar att några eftersöker bra kulspetspennor, den överlägset bästa i mitt tycke är Cross Century som finns i olika material. En mycket underskattad klassiker. Jag noterar även att vissa är rädda för att tappa bort sina dyrgripar, min erfarenhet är den motsatta. Jag har säkert tappat bort en lastbilslast med Bic- och Ballografpennor genom åren, men aldrig någon av mina exklusivare pennor...

Vintage!
Älskar denna gamla Mont Blanc. Den är så skön att skriva med. Gillar min fina IWC med...
IMG_7350.JPG

Vilken modell är det? Det är lite svårt att avgöra på mobilen men det ser ut som ett exemplar ur endera 230-/330-serien...

Expertpanelen! Har bestämt mig för att införskaffa en Lamy Lx efter lön. Nu min fråga: Vilken spets borde jag satsa på som reservoarnybörjare? Medium, fine eller extra fine?

Expertpanelen! Har bestämt mig för att införskaffa en Lamy Lx efter lön. Nu min fråga: Vilken spets borde jag satsa på som reservoarnybörjare? Medium, fine eller extra fine?
Medium är grov. Fine skriver väl som en "vanlig" medium, dvs typ 0,7mm. Möjligen något smalare. Jag har inte testat extra fine, men om man är ovan vid reservoar kan det nog bli lite rispigt. Du skulle kunna testa med en safari innan du slår till, om du inte har möjlighet att testa på plats.

Medium är grov. Fine skriver väl som en "vanlig" medium, dvs typ 0,7mm. Möjligen något smalare. Jag har inte testat extra fine, men om man är ovan vid reservoar kan det nog bli lite rispigt. Du skulle kunna testa med en safari innan du slår till, om du inte har möjlighet att testa på plats.
Låter som fine är typ standard då. Misstänkte det, eftersom det ändå är mittentypen. Får testa på plats innan, borde inte vara nåt problem. Tack för hjälpen!

Fickböite tråkigt på jobbet idag.
Har man inget pennfack så får man bygga sig ett pennfack. Det ska bliven värdigare lösning nån dag men den duger just nu.
IMG_0030.JPG

Är ute och söker efter en lite "finare" kvalitetspenna. Först och främst ska jag han en i blyerts då det kommer till användning mest (skolarbete), blir att komplettera med en bläckpenna senare.

Jag har fastnat lite för Mont Blancs pennnor, gillar verkligen deras klassiska design. Det finns dock en sak som gör det lite svårt för mig att ta ett slutgiltigt beslut gällande modellen. Den större varianten (Le Grande 167) finns endast med 0,9mm stift, vill man ha 0,7mm så får man nöja sig med den mindre modellen (P165). Le Granden var riktigt skön i handen, men samtidigt undrar jag över ifall det tjockare stiftet kan kännas klumpigt (t.ex. när man skriver matte). Jag har aldrig provat 0,9mm förr, utan har alltid kört med 0,5 samt 0,7mm (prefererar det sistnämnda). Vad säger ni?

En till fråga som handlar allmänt om pennor: Kan tyngre pennor bli tröttsamma att arbeta med under längre sessioner? Provade en Caran d'Ache vars vikt fick den att kännas riktig robust, men hur blir det t.ex. under ett prov - blir man trött i handen?

Är ute och söker efter en lite "finare" kvalitetspenna. Först och främst ska jag han en i blyerts då det kommer till användning mest (skolarbete), blir att komplettera med en bläckpenna senare.

Jag har fastnat lite för Mont Blancs pennnor, gillar verkligen deras klassiska design. Det finns dock en sak som gör det lite svårt för mig att ta ett slutgiltigt beslut gällande modellen. Den större varianten (Le Grande 167) finns endast med 0,9mm stift, vill man ha 0,7mm så får man nöja sig med den mindre modellen (P165). Le Granden var riktigt skön i handen, men samtidigt undrar jag över ifall det tjockare stiftet kan kännas klumpigt (t.ex. när man skriver matte). Jag har aldrig provat 0,9mm förr, utan har alltid kört med 0,5 samt 0,7mm (prefererar det sistnämnda). Vad säger ni?

En till fråga som handlar allmänt om pennor: Kan tyngre pennor bli tröttsamma att arbeta med under längre sessioner? Provade en Caran d'Ache vars vikt fick den att kännas riktig robust, men hur blir det t.ex. under ett prov - blir man trött i handen?

Mont Blanc P165 är mkt bra.
Caran d'Ache är tyngre, sköna när man skriver sin namnteckning
men

en tunn kavaj sitter sämre med en sådan penna i innerfickan.

Senast ändrad:

För mig är blyerts, kula och reservoar väldigt olika pennor. En som är bra till ett medium är inte per automatik bra till ett annat. Jag har därför inga som helst betänkligheter att mixa och matcha märken och modeller.

Tillbaka
Topp