• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering av Rolex..

Föredrar du en icke pollerad klocka med repor och dings eller vill du ha en "ny" fräsch look på den?


  • Totala väljare
    90

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Helst skall den vara så när jag får hem den vid ett begagnat köp, man vill ju göra dings och herlines själv, är så jag känner iaf. Vill du göra det enkelt för dig så ser du till att köpa nytt, då är problemet löst helt. Håller med dom som säger att det beror på poleringen, en fulpolering är det minsta jag vill ha, är det bara bra gjort så ser jag inga hinder faktiskt med det. Den bilden Per visar ovan, får jag för mig att den västar klockan på bilden, har sina bandhorn olika stora. Jag köpte en klocka 16610:e från Kaplans för många år sedan fullset, när klockan kom hem åka jag spanade på klockan så var den en liten skillnad på nedre bandhornen kl 6.

För övrigt så var klockan i bra skick med utmärkt patina osv, men detta lilla fenomen gick inte att leva med. Jag blev tvungen att sälja klockan vidare, för vetskapen gnagde för mycket för att jag skulle gilla klockan, trots att jag pratat med en Rolex AD urmakare som har jobbat lång tid med detta. Han berättade att det behövde inte innebära att klockan var fel/fulpolerad, han sa att på dom äldre Rolexklockorna så gjorde man poleringen för hand, hur vida detta stämmer har jag ingen aning om, men det var vad han berättade för mig.

Att det är just Rolex som man polerar eller rättare sagt det pratas mest om att dom poleras, har nog bara att göra med att dom säljs vidare mycket oftare än andra märken. Och för ett otränat öga så blir nog köplusten större på en polerad klocka oavsett om den är fel/ful polerad. Men det är min personliga tanke om detta. Så skall jag summera angående frågan, så blir svaret JA, så länge det inte är fel eller fulpolerad så är det OK för mig.
 

Jolu

Breitling
För övrigt så var klockan i bra skick med utmärkt patina osv, men detta lilla fenomen gick inte att leva med. Jag blev tvungen att sälja klockan vidare, för vetskapen gnagde för mycket för att jag skulle gilla klockan, trots att jag pratat med en Rolex AD urmakare som har jobbat lång tid med detta. Han berättade att det behövde inte innebära att klockan var fel/fulpolerad, han sa att på dom äldre Rolexklockorna så gjorde man poleringen för hand, hur vida detta stämmer har jag ingen aning om, men det var vad han berättade för mig.

Ikke sikkert det var et resultat av dårlig polering. Det har alltid vært en liten forskjell på høyre og venstre lug på Rolexkassene (bandhorn på kronesiden er marginalt smalere, angivelig for å forbedre inntrykk av symmetri). Det gjelder i alle fall i tiden før maxi-case.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Är den nån som vet om Rolex erbjuder s.k utbytes boetter? Frågade en av urmakarna på Rob (Jonas) ang polering av DD. Han sa då att det finns möjlighet att skicka boetten till Rolex och få den utbytt som ett alternativ till polering.. Antar att detta kostar en bra slant...Nån som vet om det funkar så? Är det i så fall en polerad boett man får eller en ny?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är den nån som vet om Rolex erbjuder s.k utbytes boetter? Frågade en av urmakarna på Rob (Jonas) ang polering av DD. Han sa då att det finns möjlighet att skicka boetten till Rolex och få den utbytt som ett alternativ till polering.. Antar att detta kostar en bra slant...Nån som vet om det funkar så? Är det i så fall en polerad boett man får eller en ny?
Rimligtvis en ny. Dock har den nytt serienummer vilket knappast är bra för värdet om klockan är vintage iom de är lättidentifierade. Sen lär garanterat en ny boett till en DD kosta ungefär som en ny klocka. Polera eller köp en ny klocka är förmodligen ett betydligt smartare alternativ.

Angående symmetri och annat så ska man vara medveten om att boetterna slutpolerades för hand på 50-, 60- och 70-talet. Därför är luggarna sällan perfekta och identiska.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Rimligtvis en ny. Dock har den nytt serienummer vilket knappast är bra för värdet om klockan är vintage iom de är lättidentifierade. Sen lär garanterat en ny boett till en DD kosta ungefär som en ny klocka. Polera eller köp en ny klocka är förmodligen ett betydligt smartare alternativ.

Angående symmetri och annat så ska man vara medveten om att boetterna slutpolerades för hand på 50-, 60- och 70-talet. Därför är luggarna sällan perfekta och identiska.

Ok! :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Rimligtvis en ny. Dock har den nytt serienummer vilket knappast är bra för värdet om klockan är vintage iom de är lättidentifierade. Sen lär garanterat en ny boett till en DD kosta ungefär som en ny klocka. Polera eller köp en ny klocka är förmodligen ett betydligt smartare alternativ.

Angående symmetri och annat så ska man vara medveten om att boetterna slutpolerades för hand på 50-, 60- och 70-talet. Därför är luggarna sällan perfekta och identiska.

Går det "återställa" en polerad klocka typ på nåt vis få ditt mer guld?
 

par

Patek
2-Faktor
Går säkert att lasersvetsa guld också. Här kan säkert någon med kunskap svara bättre men återigen så lär det förmodligen kosta betydligt mer än det smakar.
Såg nyligen en patek video där detta gjordes på en klocka(små mängder). Guld bör dessutom vara mer lättarbetat än stål men det är bara en gissning.
 

ScubaKing

Audemars
Ang. "Jag har heller inte hört om det när det rör andra märken som AP, Breitling, Patek, Omega, att eventuell polering skulle påverka värdet." så gäller detta också AP och PP, i synnerhet Royal oak och Nautilus, där poleringen är en stor del av klockans utseende. Tänk dig en blankpolerad 5402 serie-A. Det skulle göra väldigt mycket på priset!


Men det är väl inget man hör något om direkt? Jag har aldrig någonsin sett diskussionen om en AP eller PP skulle vara polerad eller överpolerad.
 

ScubaKing

Audemars
Det som vissa här vurmar för dvs mögel är bara skräp för mig. Jag vill ha vintageklockor i fint skick annars är det för mig ointressant och uppmärksamhetstörstande..


Tror det ligger mycket i det du skriver. Många gånger läser man (bland annat på köp&sälj) att det är en vacker klocka med mycket patina och visst mögel. Klockans urtavla är helt uppäten av tidens tand, bezel ringen är mer trasig än hel med en mängd tjocka revor i sig. Ja klockan ser ut som fan. Detta är inte enligt mig en vintage klocka som åldrats med värdighet.
 

ScubaKing

Audemars
Annars tycker jag att denna tråd är rätt informativ på ämnet. Låter läsaren avgöra om det är värt med opolerat eller ej men visst har ett orört case en viss charm?

http://rolex.watchprosite.com/?show=forumpostf&fi=732&pi=5303788&ti=791448&s=0

image.jpg


Angående trådstarten så kan orört vintage vara fint. Det behöver inte se ut som skit bara för något är gammalt. Det många här kallar mögel är helt enkelt skadade klockor..


Rolex GMT ovan är ju rtt typiska exempel på en extremt vacker vintage klocka ovan. Men dessa som du visar här hör ju till ovanligheterna tyvärr.

Bilden nedan är ju mer exempel på vad vissa kallar vintage och vill ha rätt bra betalt för ;)

p1020744-jpg.23343
 

Minuteman

Rolex
Rolex GMT ovan är ju rtt typiska exempel på en extremt vacker vintage klocka ovan. Men dessa som du visar här hör ju till ovanligheterna tyvärr.

Bilden nedan är ju mer exempel på vad vissa kallar vintage och vill ha rätt bra betalt för ;)

p1020744-jpg.23343

Intressant att min mögliga Edox ( https://klocksnack.se/index.php?threads/21441/ ) dyker upp i en tråd om rolexpolering :)

Den är för övrigt ganska rejält polerad (gjorde det själv ;) ) och knappast speciellt värdefull.

Däremot är det den klocka jag har som jag har fått flest (positiva) kommentarer för.
 

ScubaKing

Audemars
Intressant att min mögliga Edox ( https://klocksnack.se/index.php?threads/21441/ ) dyker upp i en tråd om rolexpolering :)

Den är för övrigt ganska rejält polerad (gjorde det själv ;) ) och knappast speciellt värdefull.

Däremot är det den klocka jag har som jag har fått flest (positiva) kommentarer för.


ha ha vad sjukt! Jag tog bara en bild från nätet som passade. Tror jag googlade "mögligt armbandsur" eller något dylika.. :woot:
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har ingenting emot en polerad Rolex.
Men den ska inte vara ändrad i former så som jätte mjuka och avrundade kanter, smala bandhorn osv.

Beror på klocka givetvis men på min DayDate var länken det absolut viktigaste för mig. Att den inte var sönderstretchad.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Även dagens Rolexboetter är inte perfekta vad gäller bredd på bandhorn. Detta märks särskilt på 116520 och ser säkert störande ut för någon som inte är medveten om att det ska vara så. Även min helt orörda LV har olika breda nedre bandhorn.

Mer läsning i ämnet vid snabb googling. Det intressanta är att bilden på Suben med stora skillnader på bandhornen och mått vid alla fyra bandhorn uppges vara opolerad.

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=110757
http://www.network54.com/Forum/2075...hed+case+measurements...Anybody+have+numbers-
 

Onelund

Rolex
Går säkert att lasersvetsa guld också. Här kan säkert någon med kunskap svara bättre men återigen så lär det förmodligen kosta betydligt mer än det smakar.


Jag var faktiskt förbi idag hos de som ordnade de kassa lugholesen i en tråd för ett tag sedan (pallar inte söka)

I stort sett allt som smälter går att svetsa fast var svaret jag fick på om de kunde reparera en gammal silverdinka.
 
Topp