Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
2019 ska det bli en tvåtons Cartier Santos Galbee XL och kanske en flygare av något slag.
Fast asså, är inte det där typ _the_ flygare från tiden när flygning var coolt och inte bara något man gjorde på rota och order från OKW?![]()
Ett av löftena avklarade sen en tid tillbaka iaf.
Dags att börja leta flygare...
Visst är det så. Så tekniskt sett skulle man kunna säga att jag uppfyllt båda löftena. Men det skulle innebära att jag inte behövde köpa en klocka till. Och det är ju inget roligt.Fast asså, är inte det där typ _the_ flygare från tiden när flygning var coolt och inte bara något man gjorde på rota och order från OKW?
Rimligen från OKLFast asså, är inte det där typ _the_ flygare från tiden när flygning var coolt och inte bara något man gjorde på rota och order från OKW?
Den ena styr den andra. Och det var inte -L som var högst upp.Rimligen från OKL![]()
1. Köpa en dykare, en GS om en sådan dykare släpps i kvarts under 2019.
2. Om ovanstående ej sker, en annan dykare med blå tavla, lutar åt en Breitling.
3. Inga fler inköp och inget som lämnar.
1. Uppfyllt nästan, sålt av flertalet och har 4st inklusive en 500:- dykare så den räknar vi inte.1. Dra ner samlingen till 3st
2. Troligen prova en Rolex eller Doxa
3. Bryta löfte nr 1
Då ska vi se: vet ju egentligen bättre än att avge klocklöften så kallar det kanske målsättning istället
Året (2019) ska förhoppningsvis sluta med samma antal klockor som det börjat (absolut inte fler - den är viktig och svår....)
Ut: en omega som ska bort.
In: vill verkligen - i skrivande stund - ha en reverso classique (medium) med stålboett.
Sen gör det inget om jag äntligen kommit mig för att prova en exp2 och/eller en DD![]()
Om ekonomin tillåter, köpa mig något roligt i 30års present. Listan är dock fortfarande alldeles för spretig. Det är IWC, GS, ROLEX, JLC, årsklockor, mycket är intressant just nu, få som är intressant allt för länge innan nästa dyker upp. För att boosta ev inköp så ska jag sälja av några klockor jag inte använder alt. använder så ofta, även om det inte handlar om några större ekonomiska summor.
Så här med facit i hand (visserligen halva året kvar) har jag lyckats ganska bra. Jag sålde två (en svart och en ljus tavlade) för att byta mot två liknande av annat märke. Bara köpt 2 nya klockor och hittat en NOS utgången modell (får falla under vintage) samt blivit med rispapperstavlad Chronomaster. Nu ska jag bara fundera på om en del som inte används tillräckligt ofta eller inte är "samlarmaterial" borde säljas...Svårt med "klocklöften", året är lååångt
Personligen har jag tänkt att kraftigt reducera inköp av nya klockor och sikta på att bara köpa vintage när det dyker upp något roligt. Men... jag ska till Tokyo i april... Kvarts firar 50 år och jag lika så, risken finns att jag kommer köpa i alla fall en (ny) klocka. Förhoppningsvis har Citizen släppt sitt cal 0.100 urverk i någon trevlig boett som man gillar, annars finns en Citizen Chronomaster ecodrive med rispapperstavla på listan, och Tokyo har ju ett sjukt utbud av vintage
![]()
Chrono24 funkar bra. De som säljer 76200, om det är de från italien du pratar om är bra säljare också så inga problem där.Tudor Prince date+day ref 76200.
Ser ut som om att man lär köpa på chrono24, men med klockgarantin dom erbjuder så tar man inga risker eller hur?
Löftet helt klart infriat. GS SBGX093 köptes i somras, sportdressare med kvartsverk.Någon slags sportdressare! Infriade inte förra årets löfte att köpa en dressare så ändrar definitionen till sportdressare för större chans att lyckas denna gång. GS ligger såklart nära till hands, gärna kvarts.
Utöver en sportdressare blir det nog svårt att stå emot trycket om GS släpper en ny dykarmodell i mer modest storlek.
Min gamla? I så fall är det ju en sbgx293.Löftet helt klart infriat. GS SBGX093 köptes i somras, sportdressare med kvartsverk.
![]()
Det sket sig rätt duktigt!1 st PP och 1 st AP, båda från AD, är planen.
Chansen är väl mindre än 7 rätt på Lotto...![]()
Yes! Hehe, ibland så rör man till det bland alla Seiko- och GS-referenser... Som du säger, grym klocka, väldigt mångsidig.Min gamla? I så fall är det ju en sbgx293.Saknar den ibland, den är grym.
Uppfyllde nummer 1 med råge. Tre GS har passerat, två är kvar.Har två mål för året i tankarna:
1. Köpa min första GS.
2. Bli med tonfisk igen. Nån kul variant.
1 blir uppfyllt i januari, en Sbgn003 är redan bokad.
Sen gäller väl det vanliga, köpa några kul klockor och testa dom ett tag.![]()
Jodå, så blev det. Mycket nöjd.Tänker försöka landa en gubbis.
/j
![]()
Om ekonomin tillåter, köpa mig något roligt i 30års present. Listan är dock fortfarande alldeles för spretig. Det är IWC, GS, ROLEX, JLC, årsklockor, mycket är intressant just nu, få som är intressant allt för länge innan nästa dyker upp. För att boosta ev inköp så ska jag sälja av några klockor jag inte använder alt. använder så ofta, även om det inte handlar om några större ekonomiska summor.
Nu ska vi se. 4st klockor sålda, inte för det ekonomiska värdet utan mest för att tömma lådan på sådant som aldrig bars iaf. Jag har provat en hel del av min lista här över men det har inte blivit något köp. Det man kan säga är att årsklocka kanske känns svårt som första begagnad/vintage. Det blir nog snarare ett nyköp eller bättre begagnad ifrån KS. Då ligger en GS eller ev IWC nära till hands. Rolex är lagt på is om inte tagits ur ekvationen helt och JLC så vart det large på Reverson om något men kändes iaf inte helt rätt. Nej jakten går vidare.
Infriade nästan alla löften, uppdaterat tidigare i tråden att det blev en dressare i guld i form av en Tank LC samt en nästan ny Tudor BB36 och nu under hösten kom det in lite militärt också. Men 2019 blev inte lugnare än 2018.Hmm.. blivit 5 in och 2 ut under 2018 så blir nog rätt lugnt 2019. Dock så är jag sugen på något militärt samt en dressare i guld eller kanske något nytt.. aja målet 2019 får bli att något nytt kommer in.