• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Posta dina klocklöften för 2019!

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Mer vintage Cartier!
BE552F83-B3E5-4695-8EC2-4BE9208416C7.gif
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Började året med en Explorer 214270 och en GS SBGN007.
Skaffade sedan en blå 116200 på Oyster, en SBGN005 och bytte Explorern mot en PAM111
Körde OWG-utmaning under Mars, sålde 116200 och SBGN005 i ett byte mot en Seiko Shogun. Köpte sedan en Mudmaster och en 216570.

Så det är vad jag har nu.
Det blev alltså inte riktigt som jag tänkt mig sist jag skrev i denna tråd.
Jag tänker mig att jag skall minska värdet på klocksamlingen något under året, jag måste bara bestämma vad som skall lämna vilket inte är helt lätt.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Då ska vi se: vet ju egentligen bättre än att avge klocklöften så kallar det kanske målsättning istället:)

Året (2019) ska förhoppningsvis sluta med samma antal klockor som det börjat (absolut inte fler - den är viktig och svår....)

Ut: en omega som ska bort.

In: vill verkligen - i skrivande stund - ha en reverso classique (medium) med stålboett.

Sen gör det inget om jag äntligen kommit mig för att prova en exp2 och/eller en DD :)

Tycker ändå att jag sköter mig ok så här långt.

1. Nej just nu fler klockor än året började med .... (denna blir svår)
2. Jajamen (omegan borta, saknar den bara ibland ....)
3. Jajamen!
4. Inte provat (mer än på lån) Exp2 eller DD
 
Senast ändrad:

TomGanks

Panerai
Om ekonomin tillåter, köpa mig något roligt i 30års present. Listan är dock fortfarande alldeles för spretig. Det är IWC, GS, ROLEX, JLC, årsklockor, mycket är intressant just nu, få som är intressant allt för länge innan nästa dyker upp. För att boosta ev inköp så ska jag sälja av några klockor jag inte använder alt. använder så ofta, även om det inte handlar om några större ekonomiska summor.

Nu ska vi se. 4st klockor sålda, inte för det ekonomiska värdet utan mest för att tömma lådan på sådant som aldrig bars iaf. Jag har provat en hel del av min lista här över men det har inte blivit något köp. Det man kan säga är att årsklocka kanske känns svårt som första begagnad/vintage. Det blir nog snarare ett nyköp eller bättre begagnad ifrån KS. Då ligger en GS eller ev IWC nära till hands. Rolex är lagt på is om inte tagits ur ekvationen helt och JLC så vart det large på Reverson om något men kändes iaf inte helt rätt. Nej jakten går vidare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Svårt med "klocklöften", året är lååångt ;)
Personligen har jag tänkt att kraftigt reducera inköp av nya klockor och sikta på att bara köpa vintage när det dyker upp något roligt. Men... jag ska till Tokyo i april... Kvarts firar 50 år och jag lika så, risken finns att jag kommer köpa i alla fall en (ny) klocka :bag:. Förhoppningsvis har Citizen släppt sitt cal 0.100 urverk i någon trevlig boett som man gillar, annars finns en Citizen Chronomaster ecodrive med rispapperstavla på listan, och Tokyo har ju ett sjukt utbud av vintage :)
Så här med facit i hand (visserligen halva året kvar) har jag lyckats ganska bra. Jag sålde två (en svart och en ljus tavlade) för att byta mot två liknande av annat märke. Bara köpt 2 nya klockor och hittat en NOS utgången modell (får falla under vintage) samt blivit med rispapperstavlad Chronomaster. Nu ska jag bara fundera på om en del som inte används tillräckligt ofta eller inte är "samlarmaterial" borde säljas...
 

kingän

Breitling
Tudor Prince date+day ref 76200.
Ser ut som om att man lär köpa på chrono24, men med klockgarantin dom erbjuder så tar man inga risker eller hur?
 

AB

Panerai
2-Faktor
Någon slags sportdressare! Infriade inte förra årets löfte att köpa en dressare så ändrar definitionen till sportdressare för större chans att lyckas denna gång. GS ligger såklart nära till hands, gärna kvarts.

Utöver en sportdressare blir det nog svårt att stå emot trycket om GS släpper en ny dykarmodell i mer modest storlek.
Löftet helt klart infriat. GS SBGX093 köptes i somras, sportdressare med kvartsverk.

Edit: SBGX293

2490C7CA-2854-4A15-8411-7ED75E317CBE.jpeg
 
Senast ändrad:

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Har två mål för året i tankarna:
1. Köpa min första GS.
2. Bli med tonfisk igen. Nån kul variant.
1 blir uppfyllt i januari, en Sbgn003 är redan bokad. :)
Sen gäller väl det vanliga, köpa några kul klockor och testa dom ett tag. :)
Uppfyllde nummer 1 med råge. Tre GS har passerat, två är kvar.
Nån tonfisk blev det dock aldrig, kunde inte riktigt bestämma mig.
Däremot har jag testat många andra roliga klockor, och har ett par nya på ingång. :)
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Så här sa jag för ett år sen;

2019 kommer jag;

  • Ha en mer homogen och genomtänkt samling. Kanske tillochmed hittar min stil och smak istället för att ryckas med i alla andras.
  • Färre och finare så klart
  • Jag ska också läsa på innan köp så att jag vet allt som är viktigt om varje modell som ska ingå i samlingen.
  • Ordna bra förvaring för alla gamla och nya klockor
  • Aldrig dricka öl samtidigt som jag titta på klockauktier sena fredagar...
Och jag kan bocka av allt (utom kanske sista punkten...)
 

TomGanks

Panerai
Om ekonomin tillåter, köpa mig något roligt i 30års present. Listan är dock fortfarande alldeles för spretig. Det är IWC, GS, ROLEX, JLC, årsklockor, mycket är intressant just nu, få som är intressant allt för länge innan nästa dyker upp. För att boosta ev inköp så ska jag sälja av några klockor jag inte använder alt. använder så ofta, även om det inte handlar om några större ekonomiska summor.

Nu ska vi se. 4st klockor sålda, inte för det ekonomiska värdet utan mest för att tömma lådan på sådant som aldrig bars iaf. Jag har provat en hel del av min lista här över men det har inte blivit något köp. Det man kan säga är att årsklocka kanske känns svårt som första begagnad/vintage. Det blir nog snarare ett nyköp eller bättre begagnad ifrån KS. Då ligger en GS eller ev IWC nära till hands. Rolex är lagt på is om inte tagits ur ekvationen helt och JLC så vart det large på Reverson om något men kändes iaf inte helt rätt. Nej jakten går vidare.

Ok nu ska vi se. Det blev inget 30års köp. Varken runt dagen eller under året (kommer inte ske i december heller). Mindre klockor sålda men även 2st för 9k samt 4k in så där blev det fel. Men köpt min första vintage så det är alltid något. Angående märken som nämnts så är det helt klart GS som lockar mest. Kan inte komma ifrån att SpringDrive är coolt men stör mig på tavlorna och då lockar Hi-beat mer.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Hmm.. blivit 5 in och 2 ut under 2018 så blir nog rätt lugnt 2019. Dock så är jag sugen på något militärt samt en dressare i guld eller kanske något nytt.. aja målet 2019 får bli att något nytt kommer in.
Infriade nästan alla löften, uppdaterat tidigare i tråden att det blev en dressare i guld i form av en Tank LC samt en nästan ny Tudor BB36 och nu under hösten kom det in lite militärt också. Men 2019 blev inte lugnare än 2018.
IMG_20191115_111658.jpg
IMG_20191112_101727.jpg
 
Topp