Det värsta är att man som brevbärare aldrig "kom in" i sitt jobb heller. Man var seriöst orolig varje dag på väg till jobbet eftersom man inte visste vad som väntade kvantitetsväg. Trodde bara jag var en bortskämd snorunge som precis slutat gymnasiet och kämpade vidare. Men efter ett par månader insåg jag att något seriöst var fel.
Jag var anställd av bemanningsföretag och åkte runt till olika postkontor i Göteborgsområdet.
Exempel:
*Du har så extremt mycket reklam vilket gör att du måste jobba över / detta är såklart okej ibland, men inte alltid, självklart var det mot extra betalt.
*Blev svartlistad av ett kontor då jag vägrade jobba över för femte dagen i rad. Hade match vilket var viktigt för mig på den tiden.
*Kunde du inte jobba över kunde chefen på just det stället ringa och totalt skälla ut dig, jag blev anställd på ett villkor, att jag ska hinna till hockeyträningarna, vilket var okej men sedan inte tydligen.
*Du får 3 dagars intern utbildning. Denna är okej, du lär dig sortera bra osv. Men allvarligt, du går 3 dagar på en rutt, sen efter 3 dagar får du en helt ny egen rutt tillsammans med en hitta.se karta från 2005. Tacksam då jag är i smartphone-generationen, iPhonen hjälpte mig så extremt många gånger. Värre är det för de äldre som får nya turer.
*Min första dag efter utbildningen började jag 07.00 Gick ut på min rutt 09.00, det skulle ta 2h ungefär sen skulle jag käka lunch. Ringde chefen när jag inte hittade varpå hon klickade ett par gånger och bad mig kolla min iPhone. iPhonen kunde tyvärr inte googla fram folks portkoder men det var mitt problem, inte hennes. Vid 14.30 var jag inte klar och ringde chefen igen och undrade om jag fick ta lunch, förklarade att jag kunde jobba över om så måste. Svaret blev nej och jag åkte tillbaka 16.00, lämnade posten och åkte hem. 7-16 utan en sekunds rast, sen ringde chefen på det kontoret min bemanningschef och skällde ut mig. Jag förklarade för min chef och hon tog mitt parti, åkte aldrig tillbaka till det kontoret igen.
*Som nämnt tidigare sorterar du din egen post, detta är ganska smidigt. Problemet är denna tunga jävla reklam som leder till att du ofta lämnar paket hos avistället. När kunderna sedan hämtar sina paket tänker de "För helvete, detta får ju lätt plats i brevinkastet" och jag håller med. Det får plats och det är så jävla synd att man istället måste dela ut reklam som folk använder under sina krukor. Sen får man inte glömma att det är större risk att paket kommer bort om man som brevbärare lämnar ifrån sig dom till uthämtningsställena.
Läser texten ovan och inser att jag framstår som en allmänt bråkig medarbetare, vill poängtera att jag blivit månadens anställde på bemanningsföretaget tack vare att jag oftast tålde att bli hönsad och tackade i regel alltid ja till olika sorters postjobb. Var ju ung och behövde pengarna. Ibland hörde man "cheferna" snacka skit om kollegor eftersom de inte hunnit med att dela ut reklamen, tyckte extra synd om en ung tjej som var ny. Hon fick en cykel utan batteri (99% har det idag) och klarade lätt 90% av sin tur efter att ha jobbat över 2h. Hon fick en rejäl känga av chefen dagen efter.
Vill avslutningsvis säga att brevbärarna är riktiga jävla vardagshjältar som klarar av den här stressen. Dessutom är ni flesta riktigt goa personer.
Jag gav upp efter 6 månader.
Edit: Sorry för lång text.