• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej! Alla på KS, jag har flera nära och kära som jobbar i posten. Så jag ska berätta för er att sedan postnord tog över har arbetsvillkoren försämrats sjukt jävla mycket! Så sluta klaga på bervberärna. Idag så måste dom tillexempel sköta både sorteringen och utlämningen själva vilket resulterar i att man inte hinner sortera allt innan posten körs ut, vilket gör att massa post blir kvar i terminalen och samlas på hög eller så löser man tyvärr problemet på "bästa" sätt. Förut fick brevbärarna också jobba över någon halvtimme (som man fick betalt för). Idag måste man sluta prick och lämna kvar post för att sedan nästa dag få ännu mer, detta resulterar i att högar bildas och trotts att alla som arbetar i terminalen säger att postmägden inte minskat utan snarare ökat så dras det ändå inn på personal och timmar. I sommras var det också så mycket personal brist och kaos på dom olika terminalerna så man vart tvinga att ring in och be ordinarie personal att avsluta sin sommarsemester för att komma in och jobba istället. Tänk er själva om detta hände er!
 

CyberAndre

Cartier
Tråkigt.
Jag tror att där jag bor så blir det rätt ibland. Vi brukar nog få posten, i vart fall till rätt hyreshus.
Fast vi gör en stor del av jobbet själva och får sortera vad som råkat komma in i brevlådan. Det ingår i mina rutiner att sortera posten innanför dörren och leverera till rätt granne.

Sign. Hjälpsam

Vad håller dom på med? Det har blivit mycket sämre service? Paketen kommer inte fram . Försvinner? Idag såg jag en Postnordbil där föraren satt och sorterade post under bilfärd? Får man det? Nej inte enligt reglerna men alla gör det ändå. Jag väntar på en klocka som försvunnit på väg till utlämmningsstället .Min son blev av med ett par inlines i Torsvik terminal förra vecka . Jag fck hämta ut ett paket utan avii förra veckan . Fick själv gå in och söka efter kollinummer. Då ligger den i affären och har legat där några dagar . Inget medellande eller avi. Och allt har hänt sen Postnord börja med sortering i bilarna .
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det jag stör mig sjukt mycket över är alla brevbärare som får för sig att stoppa ned andra asiaters brev i min och tjejens brevlåda bara för att vi har ett asiatiskt efternamn.

Vi har alltså inte likadana efternamn, och bor inte i samma byggnad, men på något vänster tycker brevbäraren att det är rätt att stoppa ned brevet i brevinkastet. Detta har hänt flera gånger!
 

Stab Ein

Omega
Det jag stör mig sjukt mycket över är alla brevbärare som får för sig att stoppa ned andra asiaters brev i min och tjejens brevlåda bara för att vi har ett asiatiskt efternamn.

Vi har alltså inte likadana efternamn, och bor inte i samma byggnad, men på något vänster tycker brevbäraren att det är rätt att stoppa ned brevet i brevinkastet. Detta har hänt flera gånger!

Samma princip gäller för oss med lite ovanligare svenska namn.
Trots fullständigt korrekt adress har min post vid tillfälle skickats till en namne som bor cirka 35 mil härifrån. Han är dock en hyvens prick och eftersänder den tillbaks till mig. Jag får i min tur ofta post som är adresserad till en äldre dam* i grannskapet som delar släktnamn med mig. Jag har väldigt svårt att tänka mig att samma gäller för alla med riktigt vanliga efternamn...? ("Oh, brev till Johansson igen. Han är säkert släkt med Johansson fem hus bort, vi lägger breven i deras låda istället!")

* = att döma av postens karaktär
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som skrivits tidigare och som jag själv kanske måste inse är att man får vad man betalar för.. kostar mer att vara snål ibland.
Finns snabbare, säkrare, bättre alternativ. Värt att lägga de extra 100lapparna på frakt när det gäller klocka för 50k+.
Dock är ju Postnord inte speciellt billiga om man kikar internationellt vad det kostar att skicka post i andra länder.
Sedan tror jag inte någon ens övervägt att skicka en klocka för 50+ i "postens gröna". ;)
Fortfarande inte så kul att förlora armband, reservdelar eller billigare klockor, bara för att man valt att inte skicka med fedex etc.
 

POO

Panerai
Samma princip gäller för oss med lite ovanligare svenska namn.
Trots fullständigt korrekt adress har min post vid tillfälle skickats till en namne som bor cirka 35 mil härifrån. Han är dock en hyvens prick och eftersänder den tillbaks till mig. Jag får i min tur ofta post som är adresserad till en äldre dam* i grannskapet som delar släktnamn med mig. Jag har väldigt svårt att tänka mig att samma gäller för alla med riktigt vanliga efternamn...? ("Oh, brev till Johansson igen. Han är säkert släkt med Johansson fem hus bort, vi lägger breven i deras låda istället!")

* = att döma av postens karaktär

Det där är inget nytt fenomen. Jag fick under hela min barndom mer eller mindre regelbundet post adresserat till en död(!) gubbe med samma namn som mig. Gubben hade inte bott på samma ort som mig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har någon faktiskt fått ett brev personligt levererat av post nord? Jag har bara fått avier, sms eller mail med "att jag inte varit nåbar så ditt paket är påväg till närmaste utlämningsställe" trots att jag varit hemma och portkoden varit av.
 

WBergdahl

Panerai
Har någon faktiskt fått ett brev personligt levererat av post nord? Jag har bara fått avier, sms eller mail med "att jag inte varit nåbar så ditt paket är påväg till närmaste utlämningsställe" trots att jag varit hemma och portkoden varit av.
Jag har! Av en ren slump!
Jag skulle få ett paket hemlevererat men kunde inte vara hemma hela tiden, utan bad min pappa stanna hemma och ta emot det om det kom när jag var borta.
När jag kom hem så stod bilen utanför min uppfart och killen i bilen satt och kallsnackade med någon i telefon...
Så jag knackade på rutan och frågade om han hade ett paket till mig, vilket han hade.
Sen säger han dock, "vilken turatt du kom nu, annars hade jag åkt!". Jag frågade då om han hade varit inne hos mig för att försöka leverera paketet, vilket han sa att han hade, men omöjligen kan ha gjort... Sen påstod han även att han försökt ringa telefonnumret han hade, vilket var mitt. Det hade han inte heller...

En riktig clown
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Det värsta är att man som brevbärare aldrig "kom in" i sitt jobb heller. Man var seriöst orolig varje dag på väg till jobbet eftersom man inte visste vad som väntade kvantitetsväg. Trodde bara jag var en bortskämd snorunge som precis slutat gymnasiet och kämpade vidare. Men efter ett par månader insåg jag att något seriöst var fel.

Jag var anställd av bemanningsföretag och åkte runt till olika postkontor i Göteborgsområdet.

Exempel:
*Du har så extremt mycket reklam vilket gör att du måste jobba över / detta är såklart okej ibland, men inte alltid, självklart var det mot extra betalt.
*Blev svartlistad av ett kontor då jag vägrade jobba över för femte dagen i rad. Hade match vilket var viktigt för mig på den tiden.
*Kunde du inte jobba över kunde chefen på just det stället ringa och totalt skälla ut dig, jag blev anställd på ett villkor, att jag ska hinna till hockeyträningarna, vilket var okej men sedan inte tydligen.
*Du får 3 dagars intern utbildning. Denna är okej, du lär dig sortera bra osv. Men allvarligt, du går 3 dagar på en rutt, sen efter 3 dagar får du en helt ny egen rutt tillsammans med en hitta.se karta från 2005. Tacksam då jag är i smartphone-generationen, iPhonen hjälpte mig så extremt många gånger. Värre är det för de äldre som får nya turer.
*Min första dag efter utbildningen började jag 07.00 Gick ut på min rutt 09.00, det skulle ta 2h ungefär sen skulle jag käka lunch. Ringde chefen när jag inte hittade varpå hon klickade ett par gånger och bad mig kolla min iPhone. iPhonen kunde tyvärr inte googla fram folks portkoder men det var mitt problem, inte hennes. Vid 14.30 var jag inte klar och ringde chefen igen och undrade om jag fick ta lunch, förklarade att jag kunde jobba över om så måste. Svaret blev nej och jag åkte tillbaka 16.00, lämnade posten och åkte hem. 7-16 utan en sekunds rast, sen ringde chefen på det kontoret min bemanningschef och skällde ut mig. Jag förklarade för min chef och hon tog mitt parti, åkte aldrig tillbaka till det kontoret igen.

*Som nämnt tidigare sorterar du din egen post, detta är ganska smidigt. Problemet är denna tunga jävla reklam som leder till att du ofta lämnar paket hos avistället. När kunderna sedan hämtar sina paket tänker de "För helvete, detta får ju lätt plats i brevinkastet" och jag håller med. Det får plats och det är så jävla synd att man istället måste dela ut reklam som folk använder under sina krukor. Sen får man inte glömma att det är större risk att paket kommer bort om man som brevbärare lämnar ifrån sig dom till uthämtningsställena.

Läser texten ovan och inser att jag framstår som en allmänt bråkig medarbetare, vill poängtera att jag blivit månadens anställde på bemanningsföretaget tack vare att jag oftast tålde att bli hönsad och tackade i regel alltid ja till olika sorters postjobb. Var ju ung och behövde pengarna. Ibland hörde man "cheferna" snacka skit om kollegor eftersom de inte hunnit med att dela ut reklamen, tyckte extra synd om en ung tjej som var ny. Hon fick en cykel utan batteri (99% har det idag) och klarade lätt 90% av sin tur efter att ha jobbat över 2h. Hon fick en rejäl känga av chefen dagen efter.

Vill avslutningsvis säga att brevbärarna är riktiga jävla vardagshjältar som klarar av den här stressen. Dessutom är ni flesta riktigt goa personer.

Jag gav upp efter 6 månader.

Edit: Sorry för lång text.
 

Edin

Panerai
Inte för att jag vill skydda någon men det är knappast brevbärarna i sig som är grunden till problemet. Visst, det finns många nötter till brevbärare men det är nog en minimal del i det stora. Sen att Posten åker runt och lämnar enbart reklam är ju helt snurrigt! Hatar skiten och kastar en direkt och kan knappast vara ensam om detta. Lika bra att lägga ner posten och Postnord om dom nu ej är kapabla att utföra den verksamhet de har som huvuduppgift...
 

tictac62

Cartier
Det värsta är att man som brevbärare aldrig "kom in" i sitt jobb heller. Man var seriöst orolig varje dag på väg till jobbet eftersom man inte visste vad som väntade kvantitetsväg. Trodde bara jag var en bortskämd snorunge som precis slutat gymnasiet och kämpade vidare. Men efter ett par månader insåg jag att något seriöst var fel.

Jag var anställd av bemanningsföretag och åkte runt till olika postkontor i Göteborgsområdet.

Exempel:
*Du har så extremt mycket reklam vilket gör att du måste jobba över / detta är såklart okej ibland, men inte alltid, självklart var det mot extra betalt.
*Blev svartlistad av ett kontor då jag vägrade jobba över för femte dagen i rad. Hade match vilket var viktigt för mig på den tiden.
*Kunde du inte jobba över kunde chefen på just det stället ringa och totalt skälla ut dig, jag blev anställd på ett villkor, att jag ska hinna till hockeyträningarna, vilket var okej men sedan inte tydligen.
*Du får 3 dagars intern utbildning. Denna är okej, du lär dig sortera bra osv. Men allvarligt, du går 3 dagar på en rutt, sen efter 3 dagar får du en helt ny egen rutt tillsammans med en hitta.se karta från 2005. Tacksam då jag är i smartphone-generationen, iPhonen hjälpte mig så extremt många gånger. Värre är det för de äldre som får nya turer.
*Min första dag efter utbildningen började jag 07.00 Gick ut på min rutt 09.00, det skulle ta 2h ungefär sen skulle jag käka lunch. Ringde chefen när jag inte hittade varpå hon klickade ett par gånger och bad mig kolla min iPhone. iPhonen kunde tyvärr inte googla fram folks portkoder men det var mitt problem, inte hennes. Vid 14.30 var jag inte klar och ringde chefen igen och undrade om jag fick ta lunch, förklarade att jag kunde jobba över om så måste. Svaret blev nej och jag åkte tillbaka 16.00, lämnade posten och åkte hem. 7-16 utan en sekunds rast, sen ringde chefen på det kontoret min bemanningschef och skällde ut mig. Jag förklarade för min chef och hon tog mitt parti, åkte aldrig tillbaka till det kontoret igen.

*Som nämnt tidigare sorterar du din egen post, detta är ganska smidigt. Problemet är denna tunga jävla reklam som leder till att du ofta lämnar paket hos avistället. När kunderna sedan hämtar sina paket tänker de "För helvete, detta får ju lätt plats i brevinkastet" och jag håller med. Det får plats och det är så jävla synd att man istället måste dela ut reklam som folk använder under sina krukor. Sen får man inte glömma att det är större risk att paket kommer bort om man som brevbärare lämnar ifrån sig dom till uthämtningsställena.

Läser texten ovan och inser att jag framstår som en allmänt bråkig medarbetare, vill poängtera att jag blivit månadens anställde på bemanningsföretaget tack vare att jag oftast tålde att bli hönsad och tackade i regel alltid ja till olika sorters postjobb. Var ju ung och behövde pengarna. Ibland hörde man "cheferna" snacka skit om kollegor eftersom de inte hunnit med att dela ut reklamen, tyckte extra synd om en ung tjej som var ny. Hon fick en cykel utan batteri (99% har det idag) och klarade lätt 90% av sin tur efter att ha jobbat över 2h. Hon fick en rejäl känga av chefen dagen efter.

Vill avslutningsvis säga att brevbärarna är riktiga jävla vardagshjältar som klarar av den här stressen. Dessutom är ni flesta riktigt goa personer.

Jag gav upp efter 6 månader.

Edit: Sorry för lång text.
Förstår dej, detta är ju ledningsproblem, som så mycket annat!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Lika bra att lägga ner posten och Postnord om dom nu ej är kapabla att utföra den verksamhet de har som huvuduppgift...
Yepp. Bättre att satsa på logistik-mästarna DHL...
"Vi kunde inte leverera din försändelse, var god kontakta kundtjänst."
Ringer 17:01... "Sorry vi har öppet 8-17"
Ringer nästa dag... "Jag jobbar, kan ni inte droppa av paketet på DHL Service Point där jag efter legitimering kan hämta paketet?"
"Sorry det går inte. Men vi kan komma till din arbetsplats där vem som helst kan signera paketet..."
"Ok, tack så mycket."
 
  • Like
Reactions: SSL

Spincini

Rolex
2-Faktor
Skickade ett värdepaket 30/12 och det har inte kommit fram ännu.
Försökte precis ringa deras växel och där svarar de endast:
- Just nu kan du inte nå oss!
Deras omorganisation verkar inte ha gått så bra:wtf:
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Skickade ett värdepaket 30/12 och det har inte kommit fram ännu.
Försökte precis ringa deras växel och där svarar de endast:
- Just nu kan du inte nå oss!
Deras omorganisation verkar inte ha gått så bra:wtf:
Ta det lite lugnt, du lämnade in det före en lång helg. Du kan börja oroa dig Om det inte har kommit fram innan helgen.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Efter att ha läst era inlägg blir jag lite rädd. Skickar rätt mycket med posten. Posten/PostNord känns mest som ett telefonförsäljningsföretag. Så går det när man lämnar över vitala samhällsfunktioner till aktörer som endast är ute efter vinst. Don't get me wrong, jag är helt för att privata bolag ska kunna ta hand om dessa samhällsfunktioner, men lite konkurrens bör det vara. Ett företag bör inte kunna få ensamrätten att utföra en tjänst. Staten är inte tillräckligt lyhörd för att kunna hitta en bättre partner om den nuvarande inte lever upp till förväntningarna. Det är precis samma situation med tågtrafiken. Nu vet jag iofs inte om PostNord är en privataktör eller inte.

I övrigt har jag generellt börjat märka av en försämring i postens service, med rätt regelbundna förseningar i leveransen, men trots att jag skickar och tar emot väldigt många paket har jag haft turen att inget paket har försvunnit (ännu).
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Postnord levererade till min dörr igår, fem dagar för tidigt mot vad trackingen sa, imponerad! :)
Nu är jag nog bara taskig mot Postnord, men man kanske kan se det som att servicen är dålig då man inte kan lite på trackingen, och var tiden som det tog för paketet att levereras enligt trackingen rimlig? /end taskighet
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nu är jag nog bara taskig mot Postnord, men man kanske kan se det som att servicen är dålig då man inte kan lite på trackingen, och var tiden som det tog för paketet att levereras enligt trackingen rimlig? /end taskighet
Rimlig, var ett paket ifrån England som postnord tog över och trackingen var från det brittiska företaget så antagligen bara estimated del :)
 

Claes

Breitling
Skrämmande det ni skriver. Träffar brevbärare (både DPD och logistik) och skickar samt tar emot försändelser dagligen i mitt arbete. Det är väldigt sällan strul med Posten, försvinnande få av våra försändelser försvinner. DB Schenker däremot borde inte få finnas.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Skrämmande det ni skriver. Träffar brevbärare (både DPD och logistik) och skickar samt tar emot försändelser dagligen i mitt arbete. Det är väldigt sällan strul med Posten, försvinnande få av våra försändelser försvinner. DB Schenker däremot borde inte få finnas.
Tack, var också på väg att ta upp Schenker, vilket jävla skräpbolag! Sorterade ett paket fel två gånger. Var tvungen att maila dem för att de skulle sortera rätt den tredje gången. Suck.
 

Måberg

Panerai
Skickar mycket på jobbet varje dag och postnord imponerar sällan. Inget ont om chaufförerna men någonstans längs vägen skiter det sig. Exempelvis så har jag märkt att varubrev ytterst sällan blir scannade av postnord (och således inte spårbara) efter att de lämnar mitt jobb. Tydligen så ska deras terminal i Härryda vara en flaskhals av episka nått också.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Fick en avi idag (första, ej påminnelse) för en utlandsförsändelse som kom till mitt ombud den 23:e november (!). Har inte fått någon påminnelse trots att det står så på Postnords hemsida. Det var ett läderband från Italien. Gissa om det har skickats tillbaka?

Enligt mitt ombud är det väldigt många som har drabbats av samma sak på senare tid. Bra jobbat Postnord...
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Skickade ett värdepaket 30/12 och det har inte kommit fram ännu.
Försökte precis ringa deras växel och där svarar de endast:
- Just nu kan du inte nå oss!
Deras omorganisation verkar inte ha gått så bra:wtf:
Paketet framme idag men kan inte lämnas ut på grund av paketer kommer efter stängning. Det tog alltså Postnord 6 dagar att frakta en klocka från Linköping till Stockholm:facepalm:
Man får vara glad för det lilla:)
 

Edin

Panerai
Idag har Postnord eller DHL lyckats totalförstöra en kylare till bilen. Så jävla kul att stå utan bil i två tre veckor till...
 

Claes

Breitling
Tack, var också på väg att ta upp Schenker, vilket jävla skräpbolag! Sorterade ett paket fel två gånger. Var tvungen att maila dem för att de skulle sortera rätt den tredje gången. Suck.
Listan på Schenkers snedsteg kan göras lång. Dåligt bemötande, felleveranser och obefintlig kundservice. Men det värsta Schenker gjort är dumpat ett kolli på allmän plats. Mottagaren hade blivit uppringd men inte svarat. Sakerna var visserligen otympliga men att bara ställa dem på trottoaren, jo tjena. Fast det är väl OT i denna tråd..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Listan på Schenkers snedsteg kan göras lång. Dåligt bemötande, felleveranser och obefintlig kundservice. Men det värsta Schenker gjort är dumpat ett kolli på allmän plats. Mottagaren hade blivit uppringd men inte svarat. Sakerna var visserligen otympliga men att bara ställa dem på trottoaren, jo tjena. Fast det är väl OT i denna tråd..
Har haft reklamationsärenden hos dem för närmare 700k de senaste två åren. Schenker är shiiit!
 
Topp