• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Premiärvisning ikväll av Carl Gustaf hos Mollstedts Ur i Karlstad klockan 18.30-20.30

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Storyn var kanske inte riktigt klar ännu... :).
Det finns lite att slipa på och priset är nog för högt men lycka till ändå!
 
Har nu haft lite mer tid att titta på sidan. Måste säga att den verkar bestå mest av snömos och framstår som rena lurendrejeriet. Texten ni har är inte begriplig -kanske är det inte meningen att den ska förstås eftersom ni inte verkar ha något att förmedla, eller så har författaren allvarliga skrivsvårigheter?
Vad betyder denna rappakalja, vari består innehållet?:

"Under åren har era företag varit inblandade i till- verkningen av vapnet och totalt tillverkades runt en kvarts miljon exemplar av m/1867 i Sverige. Varav drygt hälften av det statligt ägda Carl Gustafs Stads Gevärsfaktori i Eskilstuna. Faktoriet som i rakt ned- stigande led hade sina rötter i de av Karl X Gustaf grundade Rademachersmedjorna, som på 1600-talet skulle täcka hela rikets behov av smidesvaror.

Resultatet är inte bara ett vackert precisionsur, det är ett stycke nordisk vapen- och industrihistoria som förenas med dig och din framtid. Klockan med modell 1867 blir tillverkad i endast 300 exemplar av varje färgmodell som är numrerade var och en för sig samt den vackra asken som klockan levereras i."

Det är inte ens riktiga meningar i en obegriplig text som svänger sig med trams om "rademachersmedjor" och Carl Gustafs Stads Gevärsfaktori i Eskilstuna; saker som inte visas i något som helst sammanhang med klockan ni försöker kränga. Bara namnen kommer med, för det är egentliga syftet.

Man kan ha förståelse för köpta namnrättigheter där man vill driva ett slags dna eller en besläktad produkt i en viss anda men i det här fallet tycks ni anstränga er för att ge sken av att det skulle vara "Carl Gustafs stads Gevärsfaktori i Eskilstuna" som drivs vidare och låter tillverka klockorna, eller något motsvarande som står bakom uren. Är det så? "Rakt nedstigande led" från Rademachersmedjorna får man med; indirekt klockorna vill orden "rakt nedstigande led" syfta på. Varningsflaggor om missledande text är svåra att låta bli att se.

Inga frågor om det här har besvarats. Jag tycker denna slirighet är att gå ett snäpp längre än att dikta historik om skumma kineser på bakgator med fejkklocksbutik eller förmögna fantomartade hittepå-australiensare med klockor på strap, och dessutom då med en produkt i den prisklass ni valt att lägga den i.
Jisses. Ett företag i akut behov av en korrare. :)
 
Designen på klockan i sig är det inget fel på. För tankarna till IWC's Mark XVIII och gillar den, så boettform och visare gillar jag. Tavlan är något plottrig, jag hade nog skippat att skriva ut "carl gustaf 1867" om ni dessutom ska ha 6 7 8 i arabiska siffror istället. Kan också tycka att det skulle stått swiss made på tavlan.
 
Jisses. Ett företag i akut behov av en korrare. :)
Hej !
Vi har vid flera tillfällen kommunicerat att sidan som ligger uppe endast är temporär.
Vi eftertanke skulle vi inte lagt upp någon info alls men nu är den som sagt tänd.
Vi hoppas därför att följare på KS kan acceptera och ha förståelse tills den ordinarie kommer upp.
Den nya sidan hoppas vi kommer bringa klarhet i en del av de frågor som inkommit. Med vänlig hälsning Carl Gustaf Watches.
 
Hej !
Vi har vid flera tillfällen kommunicerat att sidan som ligger uppe endast är temporär.
Vi eftertanke skulle vi inte lagt upp någon info alls men nu är den som sagt tänd.
Vi hoppas därför att följare på KS kan acceptera och ha förståelse tills den ordinarie kommer upp.
Den nya sidan hoppas vi kommer bringa klarhet i en del av de frågor som inkommit. Med vänlig hälsning Carl Gustaf Watches.
I all välmening, det finns ett klokt ordspråk som menar att man bara har en chans att göra ett första intryck. Detta kan även appliceras i affärer.

Någon bekant eller liknande borde ni väl ha som kan skriva grammatiskt korrekta meningsuppbyggnader? Det känns inte seriöst annars.
 
I all välmening, det finns ett klokt ordspråk som menar att man bara har en chans att göra ett första intryck. Detta kan även appliceras i affärer.

Någon bekant eller liknande borde ni väl ha som kan skriva grammatiskt korrekta meningsuppbyggnader? Det känns inte seriöst annars.
Hej igen !
Sidan uppdateras löpande tills den nya kommer upp.
Vi ber verkligen om ursäkt att den skarpa sidan inte var klar i tid som sagt innan 1:a visningen.
Med vänlig hälsning
Carl Gustaf Watches
 
Hej !
Vi har vid flera tillfällen kommunicerat att sidan som ligger uppe endast är temporär.
Vi eftertanke skulle vi inte lagt upp någon info alls men nu är den som sagt tänd.
Vi hoppas därför att följare på KS kan acceptera och ha förståelse tills den ordinarie kommer upp.
Den nya sidan hoppas vi kommer bringa klarhet i en del av de frågor som inkommit. Med vänlig hälsning Carl Gustaf Watches.
Även om det senare kommer en riktig hemsida med korrigerad text och information, så skadar det ju inte att lite snabbt förtydliga det som framkommit som fråga flertalet gånger i den här tråden.

Vad är det som skapar bron mellan Carl Gustaf vapen och klockan i fråga?

Som det verkar nu när ni inte svarar utan bara hänvisar till en framtida hemsida ger ju inget seriöst intryck. Det framstår mer som att ni diktat ihop en storytelling utan direkt koppling till vapnet förutom siffrorna på tavlan. Att ni skyller på en ouppdaterad hemsida får det bara att verka som ni inte har något svar eller koppling till vapnet.
 
Även om det senare kommer en riktig hemsida med korrigerad text och information, så skadar det ju inte att lite snabbt förtydliga det som framkommit som frågor flertalet gånger i den här tråden.

Vad är det som skapar bron mellan Carl Gustaf vapen och klockan i fråga?

Som det verkar nu när ni inte svarar utan bara hänvisar till en framtida hemsida ger ju inget seriöst intryck. Det framstår mer som att ni diktat ihop en storytelling utan direkt koppling till vapnet förutom siffrorna på tavlan. Att ni skyller på en ouppdaterad hemsida får det bara att verka som ni inte har något svar eller koppling till vapnet.
Hej igen !
Att lägga ut mer material tror vi kan bli fel och skapa frågor som sedermera kan besvaras av vår nya hemsida. Klockorna kommer som sagt ej heller levereras mot handel förrän mitten av december.
Vi har som mål kunna uppdatera KS följare nya sidan med det snaraste och hoppas samtidigt att det kan accepteras som svar tills vidare.
Vi fokuserar just på att få klar allt här just nu men lovar uppdatera er.
Med vänlig hälsning Carl Gustaf Watches
 
Jag tycker rent spontant att 20k är ganska saftigt pris om det inte finns någon historia, speciella val av material eller något urverk som i sig gör det värt.
Not my cup of tea. Så som det ser ut. Men lycka till!
 
Hej igen !
Att lägga ut mer material tror vi kan bli fel och skapa frågor som sedermera kan besvaras av vår nya hemsida. Klockorna kommer som sagt ej heller levereras mot handel förrän mitten av december.
Vi har som mål kunna uppdatera KS följare nya sidan med det snaraste och hoppas samtidigt att det kan accepteras som svar tills vidare.
Vi fokuserar just på att få klar allt här just nu men lovar uppdatera er.
Med vänlig hälsning Carl Gustaf Watches
Men att berätta lite i korta ordalag om koppling till den historik som ni poängterar går kanske att göra nu utan att behöva vänta på att en ny hemsida ska bli klar? Det verkar väldigt komplicerat och omständigt.
 
Men att berätta lite i korta ordalag om koppling till den historik som ni poängterar går kanske att göra nu utan att behöva vänta på att en ny hemsida ska bli klar? Det verkar väldigt komplicerat och omständigt.
Äh, du ser ju i svaret jag fick. Läser man mellan raderna så finns ingen sådan koppling, de vill helt enkelt inte erkänna det bara.

Hade det funnits hade det också funnits en vilja hos cg att berätta den lite snabbt. Hade tagit max 5 minuter.
 
Hej !
Vi lovar informera på KS mera detaljerat kommande vecka eftersom detta kändes viktigt lyfta då flera frågat.
Vi har som sagt nya sidan under konstruktion och i denna finns såväl bilder som övrig information något vi arbetar med just nu för fullt.
Mvh Carl Gustaf Watches
 
Kul med några "lokala" förmågor.. Men tyvärr inget för mig. Känns inte helt 100% genomtänkt.. för 20k finns det många ETA 2824 att välja på..
Men men lycka till! finns säkert dem det passar!
 
duckandcover_bert_the_turtle_0.jpg
 
Tycker @Carl Gustaf får mycket bra tips här i tråden! Kanske inte den reaktion de hade räknat med men ändå väl investerade pengar inför fortsättningen.

Får mig att tänka på när en mindre begåvad svensk regissör hörde av sig till Ingmar Bergman och frågade om Bergman sett hans senaste film och vad Herr Bergman i så fall tyckte om filmen. Bergman som såg alla svenska biograffilmer i sin privata bio svarade; "Nästa gång du tänker dig att göra en film. Hör av dig till mig innan du gör den."
 
Jag tycker nog att allt som behöver sägas om copy, storytelling och vikten av rak och tydlig kommunikation från nystartad tillverkare är sagt utom en sak. CG kan ju ordna en passaround. Mindre tillverkare som inte siktar lika högt (prismässigt) har ordnat det innan och det har varit mycket uppskattat. Både Bolm med @Aurum vid rodret och @Knut Gadd har gjort det och min bild är att det är väldigt mycket mer effektivt än krystade berättelser om vapentillverkning. Sen måste det tilläggas att 20k för en klocka vars enda mervärde är att det i någon slags möglig nationalromantisk anda står Carl Gustaf på tavlan är att ta i. Man får ju en Skydiver för de pengarna.
 
Det enda som saknas för att fullända denna tråd är att ni skulle valt att lansera klockan via Kickstarter. Det skulle liksom varit grädden på moset så att säga. I övrigt tror jag allt redan är sagt i posterna ovan.
20.000 kr.....jo tjena Malena...:dead:
 
Skrattar lite när jag sitter och läser tråden men vill ändå bilda mig en egen uppfattning. Efter ha kikat lite på hemsidan och klockan kommer jag fram till följande: inget för mig, någonsin.

Önskar er lycka till däremot.

Är detta möjligtvis ett UF-företag? Förklarar i så fall en hel del...

Haha det va exakt min tanke!
 
Skrattar lite när jag sitter och läser tråden men vill ändå bilda mig en egen uppfattning. Efter ha kikat lite på hemsidan och klockan kommer jag fram till följande: inget för mig, någonsin.

Önskar er lycka till däremot.

Haha det va exakt min tanke!
Hej !
Vi har vid flera tillfällen meddelat att sidan som ligger uppe endast är temporär och att vi självklart kommunicerar mot KS så fort den ordinarie sidan är tänd.
Med vänlig hälsning Carl Gustaf Watches
 
Hej !
Vi har vid flera tillfällen meddelat att sidan som ligger uppe endast är temporär och att vi självklart kommunicerar mot KS så fort den ordinarie sidan är tänd.
Med vänlig hälsning Carl Gustaf Watches

Är det en praktikant som loggar in bara för att klistra in detta svar om och om igen?

Är det därför vi inte får svar på de riktiga frågorna?
 
Hej!

De tre renderingarna ni har på sidan bör återspegla den verkliga produkten,
Detta gällande bandet samt ev bilden på urverket som någon påpekat inte motsvarar den tekniska specifikation ni skriver ur.

Två frågor.
Enligt er tekniska specifikation säger ni 316, varför föll valet inte på 316L ?
Hur mycket av designen av den kompletta artikeln kommer från er och vad är brandat ? klocka, box och ev dokumentation.
Om ni inte tagit en COTS artiel så berätta gärna lite mer om materialval och tankarna kring dem.

Vad som är fint är subjektivt, sakfel går att åtgära, texter går att revidera -Jag tycker att det är roligt att ni gör ett försök att slå er in på en välfylld marknad där ni riktar in er mot ett tuffare segment. Kämpa på och skynda långsamt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp