• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Premiärvisning ikväll av Carl Gustaf hos Mollstedts Ur i Karlstad klockan 18.30-20.30

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
https://www.carlgustafwatches.se


Skärmklipp.PNG
 
Senast redigerad av en moderator:
Vad gäller specifikationerna säger ni att de har ETA 2824 men på bilden ser jag ett 2892. Vilket är det egentligen?
Hej Tobias, Verket är ett ETA 2824 vilket vi kommunicerar på vår hemsida. Vi ber om ursäkt fel tonad bild av för del av verket hamnat i annonsen. Hör gärna av dig om du har fler frågor. Med vänlig hälsning Carl Gustaf Watches
 
Hej Tobias, Verket är ett ETA 2824 vilket vi kommunicerar på vår hemsida. Vi ber om ursäkt fel tonad bild av för del av verket hamnat i annonsen. Hör gärna av dig om du har fler frågor. Med vänlig hälsning Carl Gustaf Watches
Bra att fixa det asap. 2892 är ett dyrare verk så man tror att man får något dyrare än man egentligen får om man går på bilden.
 
Rätt ok design på klockorna. Men texten/svenskan på hemsidan måste ni se över.
-"Tjocklek boett : 10,71 mm inkl bygel för hållare av bandet" ??? Vad menas? Det kan dessutom vara en fördel att lära sig riktiga klocktermer när man är tillverkare av klockor. Tänker du på bandhorn eller bygellås?

-"Uret monteras av erfarna urmakare i Schweiz"
Rent spontant hade jag gissat på kinatillverkade klockor men ni skriver att klockorna är monterade i Schweiz. Är de tillverkade i Schweiz? En värdehöjande detalj brukar vara att märka på klockorna att de då är tillverkade där. (Eller menar du att urverket har Schweiziskt ursprung?)

I och med premiärvisning idag kan du säkert bjuda på ett par riktiga bilder och inte bara animerade (dessutom med fel urverk)? Vad ligger priset på för klockorna?
 
Senast ändrad:
Vad heter företaget som står bakom detta märket? Jag hamnade på någon annan site när man klickade på "Kontaktuppgifter".
Kul med ett nytt märke, om ni faktiskt varit delaktiga i designen och om klockorna faktiskt är monterade i Schweiz.

Dock vill jag tipsa er om att gå igenom samtlig copy på sidan, det ser inte bra ut och ger inget bra första intryck, exempelvis "Under åren har era företag varit inblandade i till-verkningen av vapnet..".
 
  • Like
Reactions: PJZ
Vad heter företaget som står bakom detta märket? Jag hamnade på någon annan site när man klickade på "Kontaktuppgifter".
Kul med ett nytt märke, om ni faktiskt varit delaktiga i designen och om klockorna faktiskt är monterade i Schweiz.

Dock vill jag tipsa er om att gå igenom samtlig copy på sidan, det ser inte bra ut och ger inget bra första intryck, exempelvis "Under åren har era företag varit inblandade i till-verkningen av vapnet..".
Jag håller med; riktigt kul om klockorna faktiskt är monterade i Schweiz (vilket förtjänar att lyftas fram) och om ni själva designat den. Däremot kan jag tycka att copy:n huvudsakligen försöker skapa en koppling till något annat. Jag förstår inte alls på vilket vis klockan har med svensk vapenindustri att göra, mer än att ni påstår att det. Därtill; den tekniska specifikationen av klockan får mig att vända direkt. Vad är det för bandbredd? 5 ATM känns lite snålt (får känslan av att klockan ska vara en "tool watch"), är det skruvad krona eller ej? Är det ett platt safirglas?

Känns som om ni skulle kunna ha en bra produkt på gång, men att ni kanske skulle tagit en sista vända med detaljerna kring det hela med ordentliga bilder och ordentlig copy.

Därtill, avseende copyn och produktnamnet; jag har aldrig stött på benämningen Carl Gustaf 1867. Däremot Gevär M/1867 tillverkat av Carl Gustafs Stads Gevärsfaktori (men samma modell tillverkades även av Husqvarna och norska Kongsberg). Geväret i sig var ju egentligen en helt licensierad produkt från Remington, varför det blir lite lustigt att tala om att klockan är en hyllning till en produkt, som - rätta mig om jag har fel - i sig är en licensprodukt.
 
Senast ändrad:
En spontan tanke (som kan vara fel?) :

Det har redan sagts liknande men jag förstår inget av tanken bakom, eller så gör jag det... vad har detta med vapentillverkningen att göra? Lätt gjort att det framstår som aningen för spekulativt på ett inte alldeles positivt sätt. Vad är incitamentet att köpa denna klocka?

För priset ser jag enbart en generisk klocka med ETA-verk till ett tämligen högt pris som inte tillför någon egenart bland massan av liknande.

EDIT, texten på er sida är tyvärr knappt läsbar varken språkligt eller utseendemässigt. Det ger inget vidare (seriöst) intryck.
 
Senast ändrad:
@URsinne ser du inte likheterna i design? Arvet, hyllningen...
"Resultatet är inte bara ett vackert precisionsur, det är ett stycke nordisk vapen och industrihistoria som förenas med dig och din framtid."
367f76788192fc9f4b1021ffe625dca5.jpg

Nu snackar vi att DW ligger i lä på historieberättar fronten ;) Jag kommer osökt att tänka på den gamla Hassan busringningen när dom krävde pengar av ett resebolag som sålde resor till Bahamas. Huvudstaden i Bahamas heter Nassau och blir ju nästan Hassan baklänges...
Frågan man kanske borde ställa sig är hur Mollstedts Ur tänker?
 
Det är ju härligt att ämnet engagerar.
Vi ligger i ett län där jakt ligger många varmt om hjärtat, och där jakt i många kommuner är den enda levande kulturen.
På så vis tycker vi att det är kul att se och visa denna klocka.
Sedan får ju framtiden utvisa vad det blir, och hur det går.
 
Kanske fel att sticka ut hakan, men efter att ha sett prissättningen känns det nästan som en förolämpning mot klockintresserade. Vad är det som gör att denna klocka betingar en prislapp av närmare 20 tSEK? Den bristfälliga copyn? Den totala avsaknaden av koppling till vad klockan påstås representera? Den inte överdrivet imponerande tekniska specifikationen?

Får lite känslan av att personerna bakom det hela själva inte direkt har något överdrivet intresse för klockor eller urverk, utan snarare sett till vissa andra svenska företag som lyckats väl och haft det som ledstjärna, snarare än att leverera en bra produkt.

Självfallet är prissättningen fri; men beakta att Steinhart som gör erkänt bra tool watches med ETA urverk, utan att för den delen göra gällande att de är ett lyxmärke med en anrik historia, har klockor som kostar en fjärdedel så mycket.
 
Det är ju härligt att ämnet engagerar.
Vi ligger i ett län där jakt ligger många varmt om hjärtat, och där jakt i många kommuner är den enda levande kulturen.
På så vis tycker vi att det är kul att se och visa denna klocka.
Sedan får ju framtiden utvisa vad det blir, och hur det går.
Jag har förståelse för hur ni resonerar, men med det vi har serverats här (den tveksamma hemsidan, ett instagramkonto med 4st bilder, facebook) så känns prislappen och historien allt annat än seriös. Att man startar ett konto på Klocksnack för att promota eller få input kring sin kommande klocka har hänt förr och är inte något vi är ovana vid...
 
Känns väl sådär fräscht att marknadsföra en klocka med hjälp av vapen. Är klockan tillverkad i Schweiz? Vad är företagets koppling till den svenska vapenindustrin?
Om man tänker sig att DW lyckades med sin berättelse om den rika snubben med en finklocka på natoband så kanske denna historia också funkar. Betänk dock att de som attraheras av denna har vapenlicens :D:facepalm:
 
Rätt ok design på klockorna. Men texten/svenskan på hemsidan måste ni se över.
-"Tjocklek boett : 10,71 mm inkl bygel för hållare av bandet" ??? Vad menas? Det kan dessutom vara en fördel att lära sig riktiga klocktermer när man är tillverkare av klockor. Tänker du på bandhorn eller bygellås?

-"Uret monteras av erfarna urmakare i Schweiz"
Rent spontant hade jag gissat på kinatillverkade klockor men ni skriver att klockorna är monterade i Schweiz. Är de tillverkade i Schweiz? En värdehöjande detalj brukar vara att märka på klockorna att de då är tillverkade där. (Eller menar du att urverket har Schweiziskt ursprung?)

I och med premiärvisning idag kan du säkert bjuda på ett par riktiga bilder och inte bara animerade (dessutom med fel urverk)? Vad ligger priset på för klockorna?
Hej Rozzy ! Fler skarpa produktbilder är på ingång via vår hemsida. Sidan uppdateras samtidigt och löpande. Med vänlig hälsning - Carl Gustaf Watches
 
Om man tänker sig att DW lyckades med sin berättelse om den rika snubben med en finklocka på natoband så kanske denna historia också funkar. Betänk dock att de som attraheras av denna har vapenlicens :D:facepalm:
Då får man hoppas att den är Schweizisk så att köparna inte känner sig lurade, kan ju bli farligt ... :pompus:

Dem konkurrerar ju om samma kunder som Sjöö Sandström Royal Steel vänder sig till, inte en helt lätt motståndare i samma prisklass. Den har ju visserligen ”bara” ett Schweiziskt urverk och sen ihopplockad i Sverige och inte hel-Schweizisk som Carl Gustaf

Dock skoj att det finns två klockmärken nu som inte skryter med att dem tillverkade i Schweiz på tavlan, Carl Gustaf och H Moser.
 
Senast ändrad:
Bara av ren nyfikenhet, man har arabiska siffror för 8, 6, 7, (vilket är rimligt mtp namnet C G 1867), men varför inte även ha med en 1:a?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp