• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack, då har jag fått din analys av läget.
Och det är ingen dålig analys heller!
Det lär inte ta många veckor innan folk som tex har blivit av med jobbet har levt upp ev besparingar i kontanter och får avyttra klocksamlingen eller delar ur den. Kanske har de väntat för länge för att de inyw trodde att just de skulle förlora jobbet, kanske förlorade de jobbet och började leva på sparande utan att se över vad som verkligen är nödvändiga utgifter.
Nu är det 5 Rolex och 4 Patek Philippe eller huset där du slitit hund i 10år med allt från nya tak till målning och innerrenoveringar som MÅSTE säljas.
Jag vet vad jag skulle ha valt. Och har man väntat för länge så får man stå där med mössan i hand och tacksamt mottaga vad som erbjuds för klockan.
Det är på väg att bli köparens marknad. Med YTTERST få undantag.

Haha, detta var min analys
 
A

Archimedes

Guest
Och det är ingen dålig analys heller!
Det lär inte ta många veckor innan folk som tex har blivit av med jobbet har levt upp ev besparingar i kontanter och får avyttra klocksamlingen eller delar ur den. Kanske har de väntat för länge för att de inyw trodde att just de skulle förlora jobbet, kanske förlorade de jobbet och började leva på sparande utan att se över vad som verkligen är nödvändiga utgifter.
Nu är det 5 Rolex och 4 Patek Philippe eller huset där du slitit hund i 10år med allt från nya tak till målning och innerrenoveringar som MÅSTE säljas.
Jag vet vad jag skulle ha valt. Och har man väntat för länge så får man stå där med mössan i hand och tacksamt mottaga vad som erbjuds för klockan.
Det är på väg att bli köparens marknad. Med YTTERST få undantag.

Haha, detta var min analys

Tack för att du delar med dig. Slutsatsen är alltså att arbetslöshet bland personer med väldigt god ekonomi inom några veckor kommer leda till köpfest av tidigare svåråtkomliga armbandsur. Som det ser ut nu tror jag inte på den utvecklingen.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tack för att du delar med dig. Slutsatsen är alltså att arbetslöshet bland personer med väldigt god ekonomi inom några veckor kommer leda till köpfest av tidigare svåråtkomliga armbandsur. Som det ser ut nu tror jag inte på den utvecklingen.

Jag tror att folk som har en ok lön, men dåligt på sparkontot fort skulle avyttra sig sin klocka om dom blev arbetslösa.
Personligen gör jag helst åtgärder innan jag har problem.
Så hade jag suttit med en Daytona på armen och blivit arbetslös idag så hade jag lätt sålt klockan och fått några månadslöner som buffert.
Har jag köpt en klocka förr så kommer jag nog säkert att klara av att köpa en till när tiderna ljusnar.
Jag sitter hellre med en stridskassa i dåliga tider än med stridsprylar.
I dåliga tider är sett en långt större förmån att ha ett rörelsekapital än vad det är i bra tider.
 
Köpa aktier i klockbranchen?
Kanske ingen dum idé?
Lyxprodukter lär ju vara bland det absolut mest nedprioriterade av allt i tider då miljoner blir av med sina arbeten/inkomster, ytterligare miljoner blir skuldsatta, för resten av livet kanske.
Men, i takt med att ekonomin återhämtar sig och folk får nya arbeten och inkomster så kommer man även att vilja unna sig litw skrytlyx.
Så att smälla in penningarna i klockbranchen kan nog ge en rejäl vinst över några år. (Rena gissningar naturligtvis, men hade jag sysslat med aktier så hade jag nog tagit risken här.)
 
Man vaggas in i att vi befinner oss i ett normalt tillstånd i Sverige i och med att samhället mer eller mindre har förblivit öppet som vanligt. Samtidigt så pågår febril aktivitet på flera håll och kanter med krispaket, förhandlingar om lokalhyror, utökade lån, uppskjutna krediter etc. Det är allt annat än normala tider.

För egen del kom jag hem från en skidresa för 5 veckor sedan från ett av Europas epicenter Italien. Man mötte folk som tok hamstrade torrmat, konserver och toalettpapper. Betedde sig allt annat än rationellt. Likadant som man läst folk gjort i Asien någon månad tidigare.

En småhandlare jag känner har som jag nämnt blivit uppringd av gamla kunder där han blivit tillfrågad om han kan tänkas sig att köpa tillbaka klockan. De har allihopa tagit buden. Inser att man mer eller mindre hade fått dumpa marknaden om man vill omvandla en klocka till likvider och det hade man gjort om man hade känt sig tvingad till det. Trots allt är det bara en klocka.

Man bör nog vara ödmjuk inför fortsättningen. Vara beredd på det värsta men hoppas på det bästa. Förhoppningsvis tar Sverige sig ut ur den här krisen också på ett värdigt sätt. Sannolikt bättre än många andra länder som inte har byggt upp samma skyddsmekanismer i samhället.

För egen del är jag tacksam att vi har fått frihet under ansvar. Det är inte många andra länders befolkning som har fått samma förtroende. Ta tillvara på det.

Konsekvenserna av det här kommer senare. Det kommer att komma tillfällen när aktiviteten ökar. Just nu avvaktar de allra flesta.

Oavsett hur mjuk eller hårt det här slutar tror jag att människor i Sverige och andra länder har fått sig en tankeställare. Man kommer att se på lyx på ett annat sätt en tid framåt. Tona ner det hela några steg. Man har fått en påminnelse om vad som verkligen är viktigt i livet. Ganska enkla saker som allt för många har tagit för givet.
 
Tack för att du delar med dig. Slutsatsen är alltså att arbetslöshet bland personer med väldigt god ekonomi inom några veckor kommer leda till köpfest av tidigare svåråtkomliga armbandsur. Som det ser ut nu tror jag inte på den utvecklingen.
Nej. Det är inte slutsatsen.
Men ponera att du för 10, 15 år sedan köpte ett hus för 3miljoner som du under kanske 5 år rustat upp, byggt om/ut etc för ytterligare 3miljoner.

Du har även en hygglig klocksamling som du samlat på dig under 10 - 20 år. Och de senaste åren har du, likt många andra gått in med stora pengar i tex stålsport från Rolex, Patek och AP i investeringssyfte.
Du har såklart även en kontantbuffert och lite fonder/aktier.

Men när kontakterna, fonderna och aktierna är borta, upplevda efter att din firma gickbomkull eller du fick avsked. Då har du hus, bil och 10 klockor som faktiskt är värt NÅNTING kvar.
Min gissning är att klockorna går först, iaf några av dem.
Men detta tror jag inte händer om några veckor, snarare kanske ett år.

Hur som helst kommer priserna att sjunka, det är för många som investerat i klockor, som eg inte finner någon som helst "kärlek i ämnet i fråga och köpt i ren spekulation. Dessa hoppas naturligtvis på att klockan ska återgå till åtminstone vad de betalade (om den rasat), men när de sedan får välja mellan att sälja den klocka de köpt för 400, för 250 eller att låta bli att betala huslånen, då säljer de flesta klockan.
 
A

Archimedes

Guest
Jag tror att folk som har en ok lön, men dåligt på sparkontot fort skulle avyttra sig sin klocka om dom blev arbetslösa.
Personligen gör jag helst åtgärder innan jag har problem.
Så hade jag suttit med en Daytona på armen och blivit arbetslös idag så hade jag lätt sålt klockan och fått några månadslöner som buffert.
Har jag köpt en klocka förr så kommer jag nog säkert att klara av att köpa en till när tiderna ljusnar.
Jag sitter hellre med en stridskassa i dåliga tider än med stridsprylar.
I dåliga tider är sett en långt större förmån att ha ett rörelsekapital än vad det är i bra tider.

Inlägget jag svarade på handlade inte om någon med ”...ok lön...” men dåligt med besparingar.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Inlägget jag svarade på handlade inte om någon med ”...ok lön...” men dåligt med besparingar.

Nej, jag tror inte heller att folk med bankkonton som ser ut som ett lands BNP kommer att skeppa iväg sin Rolex i sportstål.
Dessa kan nog t.o.m skänka bort sin sportståls Rolex utan att bry sig.
Tror inte heller att Putin är bekymrad
 
A

Archimedes

Guest
Nej. Det är inte slutsatsen.
Men ponera att du för 10, 15 år sedan köpte ett hus för 3miljoner som du under kanske 5 år rustat upp, byggt om/ut etc för ytterligare 3miljoner.

Du har även en hygglig klocksamling som du samlat på dig under 10 - 20 år. Och de senaste åren har du, likt många andra gått in med stora pengar i tex stålsport från Rolex, Patek och AP i investeringssyfte.
Du har såklart även en kontantbuffert och lite fonder/aktier.

Men när kontakterna, fonderna och aktierna är borta, upplevda efter att din firma gickbomkull eller du fick avsked. Då har du hus, bil och 10 klockor som faktiskt är värt NÅNTING kvar.
Min gissning är att klockorna går först, iaf några av dem.
Men detta tror jag inte händer om några veckor, snarare kanske ett år.

Hur som helst kommer priserna att sjunka, det är för många som investerat i klockor, som eg inte finner någon som helst "kärlek i ämnet i fråga och köpt i ren spekulation. Dessa hoppas naturligtvis på att klockan ska återgå till åtminstone vad de betalade (om den rasat), men när de sedan får välja mellan att sälja den klocka de köpt för 400, för 250 eller att låta bli att betala huslånen, då säljer de flesta klockan.

Jag förstår vad du försöker säga. Men dina exempel känns inte som att de är aktuella just nu, man får också skilja på möjligheten att något sker och effekterna om det inträffar. Just nu tror jag inte det du beskriver är troligt, men som jag skrivit tidigare så kan mörkare scenarion t.ex beslut om fortsatt nedstängning under längre tid ge anledning att omvärdera.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nej. Det är inte slutsatsen.
Men ponera att du för 10, 15 år sedan köpte ett hus för 3miljoner som du under kanske 5 år rustat upp, byggt om/ut etc för ytterligare 3miljoner.

Du har även en hygglig klocksamling som du samlat på dig under 10 - 20 år. Och de senaste åren har du, likt många andra gått in med stora pengar i tex stålsport från Rolex, Patek och AP i investeringssyfte.
Du har såklart även en kontantbuffert och lite fonder/aktier.

Men när kontakterna, fonderna och aktierna är borta, upplevda efter att din firma gickbomkull eller du fick avsked. Då har du hus, bil och 10 klockor som faktiskt är värt NÅNTING kvar.
Min gissning är att klockorna går först, iaf några av dem.
Men detta tror jag inte händer om några veckor, snarare kanske ett år.

Hur som helst kommer priserna att sjunka, det är för många som investerat i klockor, som eg inte finner någon som helst "kärlek i ämnet i fråga och köpt i ren spekulation. Dessa hoppas naturligtvis på att klockan ska återgå till åtminstone vad de betalade (om den rasat), men när de sedan får välja mellan att sälja den klocka de köpt för 400, för 250 eller att låta bli att betala huslånen, då säljer de flesta klockan.
Jag förstår inte vad din poäng är.
Ja, sannolikt säljer man klockorna innan man säljer bilen och huset. Finns det någon som skulle göra annorlunda?
Edit: kan tillägga att om jag blev arbetslös, var tvungen att leva på besparingar utan ände i sikte så skulle jag sälja klockorna jäkligt fort innan de tappar för mycket i värde.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Tack för att du delar med dig. Slutsatsen är alltså att arbetslöshet bland personer med väldigt god ekonomi inom några veckor kommer leda till köpfest av tidigare svåråtkomliga armbandsur. Som det ser ut nu tror jag inte på den utvecklingen.

Det är nog ingen på forumet som tror att individer med väldigt god ekonomi kommer dumpa sina klockor p.g.a skakningar i marknaden. Har man väldigt god ekonomi och är intresserad av klockor på hobbynivå är nog klockorna just en hobby.

Där åsikterna känns delade är huruvida gemene köpare har just ”god ekonomi” eller har tagit tillfället i akt att köpa statuspryl i uppåtgående trend med lånade pengar. Kategori två kan med lite oflyt tyvärr se sig tvungen att sälja både det ena och det andra fortare än önskat och till marknadens pris.
 
A

Archimedes

Guest
Det är nog ingen på forumet som tror att individer med väldigt god ekonomi kommer dumpa sina klockor p.g.a skakningar i marknaden. Har man väldigt god ekonomi och är intresserad av klockor på hobbynivå är nog klockorna just en hobby.

Där åsikterna känns delade är huruvida gemene köpare har just ”god ekonomi” eller har tagit tillfället i akt att köpa statuspryl i uppåtgående trend med lånade pengar. Kategori två kan med lite oflyt tyvärr se sig tvungen att sälja både det ena och det andra fortare än önskat och till marknadens pris.

Nu var det precis det han sa. Och det jag svarade på. Jag gör min exit från det här ämnet härmed, det här är tredje inlägget som inte läst tråden och svarar med en samling självklarheter eller stolliga överdrifter.
 

UNO

Panerai
Självklart, detta var bara observationer från min sida. Kanske bara gäller i mina lilla bubbla:) Du får göra precis vad du vill med det. Och tror du misstolkade lite med flit nu? Detta gällde generellt bland min umgängeskrets, inte de specifika individerna som tackade nej till Sub.

Och ja att ha en klocka för 100 KSEK som servitör är fel. Är man servitör så har man mycket större problem att ta itu med än att spara ihop till en dyr klocka.

Med 10 år som konsult i CV:et(inkl ett av branschens då högsta timarvoden +120%:ig beläggning i långa uppdrag) tycker jag att du har en trist ton.
En servitör säljer en upplevelse och där kan klockan vara en del. Konsulten säljer en prestation och en besvärsfrihet vilken består i att köparen kan avstå vidare köp utan ansvar om leveransen inte är tillräckligt bra eller behovet upphör(jämför att med att anställa vederbörande).
Alla människor/jobb behövs och när några i kedjan faller faller vi alla just för att vi är beroende av varandra.
Just nu så har många av mina arbetsuppgifter stannat, de konsulter som jobbat åt mig kan inte fortsätta jobba, jag lämnar inte in skjortorna på kemtvätt utan tvättar själv för att inte mista skjortorna om kemtvätten går i konkurs vilket tyvärr ökar risken för just detta..
Att flygvärdinnan har en stål-Daytona är något man ska glädja sig åt, inget annat.
 
Senast ändrad:

UNO

Panerai
Dessvärre orkar inte min tumme(textar) i telefonen) skriva alla hemska historier från 1991 när allt blev utan värde.
Vid den tiden var konsumtionen en bråkdel av dagens dessutom.
Allt blev värdelöst eftersom ingen hade pengar att köpa för.
Att Ferraris som då var ovanliga blev värdelösa lyfte ingen ett ögonbryn över, fastigheter inom CBD vräktes bort.
 

Npl

Omega
2-Faktor
upload_2020-4-11_18-24-41.gif
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp