• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lite lustigt bara om man avstår från köp för att man inte kan visa upp den på jobbet.. Bekräftelsebehov deluxe! :D
Avseende värde så går det lätt att fundera på om de tänker likadant när de köper kläder, bil, dryck, mat etc. dvs det får inte kosta något.

Jag vet ärligt inte varför de tackade nej. Men antar att detta i kombination med generell osäkerhet, störtdykning på börsen och förväntat försämrat värde är bidragande orsaker. Och självklart så kostar allt pengar, men 85 KSEK för ett armbandsur är mycket pengar för de allra flesta. Men kanske inte för dig, grattis isf:)

Förstår inte liknelsen då droppet inte är 100 % utan närmare risk runt 10-20 tkr.
JASÅ? Så du kalkylerar alltså med andrahandsvärde när du köper klocka? Jag trodde att klockor det köper man för att man har råd att bränna pengarna, inte för att det är en investering eller något man kan förvänta sig att sälja vidare. Haha, så många hycklare i den här tråden.

För de som velat köpa med tron att priserna alltid går upp eller iaf ligger kvar så har läget säkert förändrats nu när priserna faller och det ser väldigt svårt ut att sälja dyra klockor. Rolex stora prishöjning senast gick nog lite obemärkt förbi tills nu iom de höjningarna redan var täckta av det dåvarande marknadsvärdet. Nu är klockor återigen en lyxvara snarare än en investering. Klart många ryggar tillbaka när det inte självklart är en bra affär.

Detta var det som många pratade om redan i höstas. Att när det inte längre är gratis pengar att köpa nytt så lär stora delar av kölistorna tacka nej. Vilket ytterligare sänker begpriser och ökar tillgång i butik.

Även om corona nu agerar accelerator så var detta något som redan var på väg. En stor del av den efterfrågan vi sett har byggt på förväntade vinster. Utan dessa så är det inte längre lika många som vill lägga stora pengar på dyra klockor.

Huvudet på spiken!! Tack:D

Men man kan fortfarande ha svindyr bil/båt/klocka osv och ändå ta hand om sig.
Kom igen nu, varför skulle man inte kunna ha en klocka för 100k när man jobbar i en restaurang?
Dina kompisar konsulterna, hade råd för några veckor sedan men nu ska dom lära sig ett nytt språk?:D
Vilket bs!

Självklart, detta var bara observationer från min sida. Kanske bara gäller i mina lilla bubbla:) Du får göra precis vad du vill med det. Och tror du misstolkade lite med flit nu? Detta gällde generellt bland min umgängeskrets, inte de specifika individerna som tackade nej till Sub.

Och ja att ha en klocka för 100 KSEK som servitör är fel. Är man servitör så har man mycket större problem att ta itu med än att spara ihop till en dyr klocka.

Rolex har inte tjänat mer bara för att priserna på gråmarknaden varit högre. Om marknadspriset sjunker till tex list så kommer de fortfarande att tjäna lika mycket. Vad nu detta har med denna diskussion att göra?

Ser man till de märken som är uppblåsta de senaste åren så är det företag med generellt väldigt liten insyn. Det är ju inte direkt en hel bransch som flugit iväg. Det är några modeller från Rolex, Patek, någon enstaka Royal Oak och Richard Mille.

Självklart tjänar de mer pengar när deras varor värderas högre av marknaden. Det gör t ex att de kan höja sina listpriser.

Självklart, detta var bara observationer från min sida. Kanske bara gäller i mina lilla bubbla:) Du får göra precis vad du vill med det. Och tror du misstolkade lite med flit nu? Detta gällde generellt bland min umgängeskrets, inte de specifika individerna som tackade nej till Sub.

Och ja att ha en klocka för 100 KSEK som servitör är fel. Är man servitör så har man mycket större problem att ta itu med än att spara ihop till en dyr klocka.
Killen med koll.

Kan inte du göra en lista på vad för slags klockor som är ok när man tjänar:

20k
30k
40k
50k

Osv.

Helt separat från diverse interna debatter om folks vänner och diverse åsikter om köpbeteenden tror jag att vi håller på att gå ur den conspicous consumption-trend som varit rådande sedan ca 2012-2013. Om den rådande 90-talstrenden håller i sig är vi snart tillbaka till billiga Casios och rutiga skjortor även på folk som på jobbet har skräddarsydda kostymer i super-160. Blir lite rebelliskt med den där Casion, ”corporate” och ”business” blir fult igen.

Om det här blir sant (och det är ett stort om) får vi se hur varumärkena hanterar det. Nya billigare undermärken eller nya kollektioner i de existerande märkena? En avkonglomerering av de stora grupperna? Oavsett tror jag en rätt grov korrektion ligger i luften på massproducerade klockor som fortfarande är i produktion.

Så det är patetiskt att spara ihop till något man verkligen vill ha?
Du verkar ha en hemsk människosyn
Ja lite patetiskt är det. Att spara till en lägenhet, att kunna ta hand om framtida barn etc. är bra mycket mer respekt i min värld. Om man har det knackigt ekonomiskt alltså, som en servitör. Har man råd med båda så är det såklart helt OK. Men om Rolex är Prio 1 i livet så har man fan issues.

Självklart tjänar de mer pengar när deras varor värderas högre av marknaden. Det gör t ex att de kan höja sina listpriser.
Sure. I det långa loppet. Kan de kontrollera efterfrågan som de gjort under många år så är givetvis mycket vunnet.

De är dock inte de som profiterat mest på den bubbla som spekulationen byggt upp och de är inte de som förlorar mest när sedan luften sedan går ur.

Ja lite patetiskt är det. Att spara till en lägenhet, att kunna ta hand om framtida barn etc. är bra mycket mer respekt i min värld. Om man har det knackigt ekonomiskt alltså, som en servitör. Har man råd med båda så är det såklart helt OK. Men om Rolex är Prio 1 i livet så har man fan issues.
Så det är patetiskt att spara till sin dröm?
Ingen vidare människosyn där inte

Du får nog chilla lite nu gubben 100lax är inte så mycket som du verkar tro.

Är det inte lite patetiskt att leva som en råtta i flera år för att ha råd att bränna 100 KSEK på en klocka? Särskilt om man som många här HELT struntar i andrahandsvärdet, hehe.

Nu ska jag inte ta någon i försvar. Det där är lite väl snävt synsätt kan jag tycka.

Jag tror nog att de flesta om de rannsakar sig själva spenderar ohyggligt mycket pengar på saker som inte ger något tillbaka. Någon går ut på krogen och bränner tusentals kronor i månaden, en annan lägger pengar på en bil som rasar i värde samma stund de kör ut den från bilhallen, eller modifierar den för betydligt mer än bilen kostade, en tredje lägger pengar på heminredning, hemelektronik, poolbygge, en fjärde reser upp pengarna etc.

Om någon sparar ihop till sin klocka genom leva sparsamt så all heder åt dem. Åtminstone har han betalt av den utan skulder om han nu inte har köpt den på kredit. Måste kännas skönt. Han har sin drömklocka och kan fokusera på nästa dröm i livet. Kanske något helt annat än en klocka.

Det finns inga garantier att få tillbaka några pengar. Det är bara spekulationer om framtiden. Som vi ser händer det hela tiden saker vi inte har förutsett i olika grad. Skriver man av värdet i huvudet och tar det man får den dagen man säljer så blir man nog lyckligare.

Vi har alla olika prioriteringar i livet.

Faktiskt inte, PMa mig så kan jag avslöja vilka AD det handlade om så att du kan prova själv:)

Varför det? Ska namnet på två ADs få mig att bortse från uppenbara hål i din historia? Eller ska jag ringa dem och fråga om det stämmer att någon jag inte känner på KS har två vänner som är konsulter och som inte ville köpa sub när dom blev uppringda? Tack för skrattet, önskar dig en glad påsk!

Varför det? Ska namnet på två ADs få mig att bortse från uppenbara hål i din historia? Eller ska jag ringa dem och fråga om det stämmer att någon jag inte känner på KS har två vänner som är konsulter och som inte ville köpa sub när dom blev uppringda? Tack för skrattet, önskar dig en glad påsk!
Det finns folk i tråden som köpt subbar med bara någon veckas väntan. Det känns absolut inte osannolikt i dagens värld.

Det finns folk i tråden som köpt subbar med bara någon veckas väntan. Det känns absolut inte osannolikt i dagens värld.

Just den här historien är inte trovärdig. Att kunder både på och utanför lista får erbjudande att köpa förekommer hela tiden och att den möjligheten är bättre nu har jag inte bestridit, snarare uppmuntrat till att nyttja den då jag tror att det är ett övergående fenomen. Trevlig kväll!

Senast ändrad:

Jävlar.
Har vart med här på forumet ett bra tag, längre än de absolut flesta och sett både det ena och det andra. Men helvete vad jag aldrig sett någon så dömande som dig. Stövlar in med första inlägg i denna tråd, käftig attityd med åsiker som smakar illa i mun på samtliga.

Anser du att vara servitör är fel? Om man är delägare i sagda etablissemang då, är det okej då? Om man får mellan 2-3k extra i dricks ovanpå lön per kväll då, är det okej då? Om man är servitör på en Michelin-krog och tjänar riktigt bra deg, är det okej då?

För övrigt är den grupp jag sett fetast klockor på utanför vår sfär av intresserade nördar just folk som jobbat på bar och restaurang. (Ja, antagligen en del med dricks som inte riktigt skattats osv, men ta en titt på handlederna på de som jobbar i baren på populära krogar och restauranger i Stockholm. Har de en klocka är den oftast vettig.)

Riktigt vidrig attityd du har, kanske bäst för dig att lämna detta forum om du inte muntrar upp lite och tar en rejäl titt i spegeln på dig själv och den människa du är.

Jävlar.
Har vart med här på forumet ett bra tag, längre än de absolut flesta och sett både det ena och det andra. Men helvete vad jag aldrig sett någon så dömande som dig. Stövlar in med första inlägg i denna tråd, käftig attityd med åsiker som smakar illa i mun på samtliga.

Anser du att vara servitör är fel? Om man är delägare i sagda etablissemang då, är det okej då? Om man får mellan 2-3k extra i dricks ovanpå lön per kväll då, är det okej då? Om man är servitör på en Michelin-krog och tjänar riktigt bra deg, är det okej då?

För övrigt är den grupp jag sett fetast klockor på utanför vår sfär av intresserade nördar just folk som jobbat på bar och restaurang. (Ja, antagligen en del med dricks som inte riktigt skattats osv, men ta en titt på handlederna på de som jobbar i baren på populära krogar och restauranger i Stockholm. Har de en klocka är den oftast vettig.)

Riktigt vidrig attityd du har, kanske bäst för dig att lämna detta forum om du inte muntrar upp lite och tar en rejäl titt i spegeln på dig själv och den människa du är.
Lugn bara lugn. Snart är ”Konsulten” uppe i 50 inlägg och flyttar automatiskt över till Köp & Sälj avdelningen...

Classy;)

Båda är MBB konsulter, men möjligtvis fattiglappar jämfört med dig å ädla herre. Själv har jag dock respekt för att man tar lite extra ansvar för privatekonomin i osäkra tiden. Ser många butiksanställda och servitörer (true story) som går runt med GMT och Sub, lyxfällan så det skriker om det.

Och på riktigt så har jag sett många som för några år sedan kanske skulle köpt en klocka för bonusen istället lägger pengar på t ex dyr cykel, äventyrsresa eller tar lite extra ledigt för att lära sig ett nytt språk. Bara en observation från min sida, så klart inga empiriska bevis. Men jag tror att när vi ser så mycket materiellt överflöd, även i nyligen moderniserade länder som Kina så tror jag suget efter statusprylar kommer mattas av. Och även du vet förmodligen att det inte är "entusiasterna" som driver marknaden utan att varumärket är en stor del av det upplevda kundvärdet. Om du känner till konceptet blue ocean strategy och value curves så menar jag att attributen "status" och "behålla värde" är bland de viktigaste för en Rolexklocka. För lite kontext: https://blog.cloudera.com/what-is-your-value-curve/
Jag skulle säkert räknas som "fattiglapp" bland alla adliga flashbackanvändare här..

Men det handlar välnom prioriteringar? Jag har inga skulder (har iofs inga jättestora utgifter heller förutom ev armbandsur.
Men i övrigt så går det incwn när på mig bara för att jag vill köpa (läs köper) en klocka för 100k.
Å andra sidan så prioriterar jag inte bil och våning på skrytadress mm.
Klocksn är för mig, alltså för min egen skull. Inte som nån form av statussymbol eller brudmagnet.

Så släpp nu tåget om beroendet.. säg efter mig "klockor är inte bra för mig, klockor gör mig sjuk"
- ta nu det sista steget och våga låt skiljas från dins Rolex och Patek. Och våga öita på att Hela dagen tar hand om de och låter alla få vara med och leka på handlederna ❤
Våga släpp relingen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp