Jag håller helt med dig utifrån din utgångspunkt, butikens behov av bra business. Vi kommer in på så stora frågor, för stora för att avhandla på KS

. Det finns många anledningar till varför klockor är för dyra och flera anledningar till varför människor försöker pruta. Så enkelt är det inte att människor kommer in i butiken för att köpa. Det går inte att bortse från psykologi och mänskliga behov. Var det så enkelt skulle inte klockmärken bygga stories kring klockmodeller, reklam skulle inte handla om drömmar och längtan. En av orsakerna till att klockor är så dyra är att människor tvingas in till butiker med väldigt höga kostnader. Konkurrensen är för liten. På 80-talet var 70% av den amerikanska befolkningen delaktiga i vinster från affärer, idag är det bara 10%. Tittar man på omsättningen ser det bra ut, men politiker ser bara att det går bra, inte att fördelningen minskar. Det är inte bara i USA det är så här. Det är en av anledningarna till att demokraterna trodde de satt så säkert innan valet. Det är färre och färre som styr affärer och det gynnar ingen kund. Det är inte konstigt att den psykologiska reaktionen att pruta blir en effekt av den utvecklingen. Tänk förr när den lilla butiken på landet kunde livnära sig på att sälja Rolex. Prisökningen på Rolex och andra marknadsledande märken hade inte varit möjlig om fler varit inblandade. Man kan också fundera över vad som händer med människor när det bara finns utrymme för butiker med lönsamhetskrav i storstäderna. Människor är mer komplicerade än så om man ska se till hela det psykologiska behovet i förhållande till den kommersiella verklighet de tvingas leva i, men nu blir det alltför ot. Jag vet att det finns människor som prutar för att de är snåla oavsett om det är rätt pris eller inte, men de som prutar för att de reagerar på något som är sjukt, tycker jag är friskt. Jag har själv köpt klockor i butik, flera stycken. Jag har också hittat andra kanaler där priserna ligger 50% under och den servicen jag har fått har överträffat mina förväntningar. Visst är det tryggt att handla i butik, men det är det är mer spännande och lustfyllt bortom butiker och gråhandlare.