• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På jakt efter rätt kvartsare att fylla med vätskan

evki

Guld
2-Faktor
Detta blir en klassisk ”hjälp mig välja klockan”-tråd där jag vänder mig till den samlade kunskapsbanken som KS besitter.

Jag letar efter en kvartsklocka som uppfyller vissa krav. Tanken är att få fram så många förslag som möjligt och sedan välja en av dem. Jag har försökt söka på nätet men modellerna är få många och egentligen vet jag inte vad jag letar efter - det vore en helt annan sak om jag letade efter ett mekaniskt ur då jag har mer erfarenhet utav dessa.

Klockan måste ha följande egenskaper:
- kvarts urverk utan komplikationer (2-3 visare, kanske dag/datum, inte kronograf)
- riktigt kupat glas, helst safir (som på bilden)
- svart urtavla med hög kontrast på visare och markörer.
- skruvat backlock och krona
- budget är upp till 30k för en begagnat ex. Men billiga klockor funkar lika bra. Det handlar om designen och utseendet, inte urverket eller specs.

Denna Bell Ross skulle funka perfekt om den fanns med ett kvartsverk.


Bell-Ross-Vintage-BR-123-Carbon1.jpg
 
Senast ändrad:
upload_2019-6-25_10-24-27.png


upload_2019-6-25_10-24-44.png


Here's a couple of my favourite quartz models. You say design is important, but what genre are you out after? Dressy? Tooly?
 
Tack alla för era svar men glaset ska vara riktigt kupat som på den Bell Ross jag använder som exempel.
 
Tack alla för era svar men glaset ska vara riktigt kupat som på den Bell Ross jag använder som exempel.
Många parametrar... en ruskigt fin kvartsare på k&s just nu, grand Seiko sbgv009. Den har en kompis, sbgv011 med mörk tavla. Dom använder ”box” glas. Den saknar förstås en del av dina önskemål.
 
Rent utseendemässigt tycker jag Tissot Heritage Visodate kvarts passar in, men den saknar skruvad krona...
7606AB28-11A4-4538-A75E-939A914AFFA1.jpeg

Men den lämnar mycket utrymme i budgeten ;)
21E2CF91-1A8D-4E9C-9C8B-81757691BCFE.jpeg
 
Många parametrar... en ruskigt fin kvartsare på k&s just nu, grand Seiko sbgv009. Den har en kompis, sbgv011 med mörk tavla. Dom använder ”box” glas. Den saknar förstås en del av dina önskemål.

Tack! sbgv011 kan ser mycket bra ut! Kandidat #1 än så länge. Är det skruvat krona på den?
 
Det känns spontant som en knepig kombo. Sportigheten med skruvad krona och retroflirten med kupat glas. Kanske någon militär liknande kan erbjuda liknande?
09AA173C-B0F1-419E-8B8C-F1F7B5A4862E.jpeg
 
Tillbaka
Topp