• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån/Inbrott i hemmet Köping

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Leafvalley

Cartier
Vad riktigt tråkigt, ännu värre när man firat jul med familj och vänner, på gott humör och så kommer man hem till en kränkning av ens privata sfär... så dj@vla vidrigt...:depressed:

Inbrott brukar ske inom loppet av minuter, larm brukar knappt hjälpa då larmcentralens fordon har minst 15 minuter framkörning om inte mero_O.
Ibland klipps larmet så tjuvarna kan jobba ostört:blackalien:. Däremot larm som hörs ut mot grannarna är bra:woot:. Värdeskåp och kassaskåp är bra men ingen garanti, den fördröjer, vilket gör att de skiter i den. Men då vet tjuven att det finns ett skåp och kanske kommer tillbaka en annan gång :nailbiting:
Hund är annars det bästa och trevligaste anti-inbrotts metoden (för familjen;)).
 

Kugghjul

Panerai
Du kan ju trösta dig med att du slapp bli rånad - en ännu mycket värre upplevelse. Uppenbarligen visste tjuvarna vad de letade efter.

Med allt färre kontanter i omlopp och fler och fler heltidskriminella heltidsekvivalenter i Sverige kommer brott mot privatpersoner att bli allt vanligare.

Frågan är när kidnappningarna börjar? :( Än så länge är det bara de allra rikaste i Sverige som är oroade för detta, det är väl ingen större hemlighet för de någorlunda insatta vilka i toppen som har hemliga personuppgifter etc i Sverige. Men det är väldigt många familjer i Sverige man skulle kunna klämma på en miljon kronor, och det är en enorm summa för många med tillgång till vårt territorium.

Jag tänkte starta en egen tråd med dessa, men nu kan jag ju lägga in dem här, se filmer nedan.
 
Senast ändrad:

URlakad

Cartier
2-Faktor
Fan vad trött man blir på dessa löss till människor. Beklagar!

Tråkig utveckling detta. Framtidens inbrottsskydd?
1FE7B8CC-6EE4-401A-9216-8A98F67DACF0.jpeg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Lider med dig, och beklagar det som hänt! Hoppas att du får tillbaka klockorna och att dom samtidigt får tag på klåparn/klåparna som gjorde det!
 

leiden

Rolex
Vad riktigt tråkigt, ännu värre när man firat jul med familj och vänner, på gott humör och så kommer man hem till en kränkning av ens privata sfär... så dj@vla vidrigt...:depressed:

Inbrott brukar ske inom loppet av minuter, larm brukar knappt hjälpa då larmcentralens fordon har minst 15 minuter framkörning om inte mero_O.
Ibland klipps larmet så tjuvarna kan jobba ostört:blackalien:. Däremot larm som hörs ut mot grannarna är bra:woot:. Värdeskåp och kassaskåp är bra men ingen garanti, den fördröjer, vilket gör att de skiter i den. Men då vet tjuven att det finns ett skåp och kanske kommer tillbaka en annan gång :nailbiting:
Hund är annars det bästa och trevligaste anti-inbrotts metoden (för familjen;)).
Du har rätt i att larm inte skrämmer bort de som verkligen har bestämt sig för att gå in på ett visst ställe. Larm kan väl också signalera att "här finns det värden att skydda".

Däremot vill jag rätta dig angående att "klippa larmet". Om det är ett larm kopplat till en larmcentral och larmets kommunikationsväg bryts så skickas ett larm. Beroende på hur tjuvarna har gjort så kan det antingen vara ett "totalt kommunikatonsavbrott", "tekniskt fel" eller "sabotage" som skickas.
Så det är inte bara att klippa en kabel och så är saken klar :)
 

N.Bathes

Cartier
Du har rätt i att larm inte skrämmer bort de som verkligen har bestämt sig för att gå in på ett visst ställe. Larm kan väl också signalera att "här finns det värden att skydda".

Däremot vill jag rätta dig angående att "klippa larmet". Om det är ett larm kopplat till en larmcentral och larmets kommunikationsväg bryts så skickas ett larm. Beroende på hur tjuvarna har gjort så kan det antingen vara ett "totalt kommunikatonsavbrott", "tekniskt fel" eller "sabotage" som skickas.
Så det är inte bara att klippa en kabel och så är saken klar :)
Sen är ett larm bättre än inget!
Bilder tages!
Tjuvarna blir ändå mer stressade av larmet som tjuter och att dom vet att ägaren och väktare är på väg mm.
Utan larm är dom ju säkert där i 20-30 minuter och snokar snabbt och ostört.
Ett värdeskåp på 4-5 hundra kilo som är fastbultat i golvet gör att dom fördröjs rejält. Och med klockor och smycket mm är det värt den lilla kostnaden för ett sånt skåp.
Man försäkrar inte alltid allt extra man har.
Alla här vet säkert att en st klocka i 100 tusen klassen är ganska dyr att försäkra.... och har folk då 2,3,4,7,8 st så skenar försäkrings pengen iväg rejält.
Fridsamma tankar till alla drabbade.
 

Leafvalley

Cartier
Du har rätt i att larm inte skrämmer bort de som verkligen har bestämt sig för att gå in på ett visst ställe. Larm kan väl också signalera att "här finns det värden att skydda".

Däremot vill jag rätta dig angående att "klippa larmet". Om det är ett larm kopplat till en larmcentral och larmets kommunikationsväg bryts så skickas ett larm. Beroende på hur tjuvarna har gjort så kan det antingen vara ett "totalt kommunikatonsavbrott", "tekniskt fel" eller "sabotage" som skickas.
Så det är inte bara att klippa en kabel och så är saken klar :)
Absolut, dålig formulering från min sida, jag menar att de klipper larmet (om de kan) för att jobba ostört, inte för att hindra signalen till LC. :)
 

Hubbe

Omega
Sen är ett larm bättre än inget!
Bilder tages!
Tjuvarna blir ändå mer stressade av larmet som tjuter och att dom vet att ägaren och väktare är på väg mm.
Utan larm är dom ju säkert där i 20-30 minuter och snokar snabbt och ostört.
Well... här ute i obygden så rekade några skräpmänniskor inför kommande inbrott med att filma in i sovrummet, när familjen låg och sov, fota och filma fyrhjulingar, bilar osv... Just ja, glömde säga att larmet gått och familjen inte alls sov utan tittade på de män som lugnt filmade och fotade dem rakt in i sovrummet. Barnen grät.
De filmade även noga larmkameror runt gården. Allt medan larmet tjöt.
Dessa skräphögar till människor bodde/basade över de som bodde, i vad som ofta kallas "bärplockarläger" - och då är man alltså fredad från besök av poliser osv då det tydligen inte är pk att ställa krav på sådana ställen.

Gated community och vapen, det är smällar man får ta i det nyliberala superbygget formerly known as Sweden.
 
P

Philippe Stern

Guest
Vad riktigt tråkigt, ännu värre när man firat jul med familj och vänner, på gott humör och så kommer man hem till en kränkning av ens privata sfär... så dj@vla vidrigt...:depressed:

Inbrott brukar ske inom loppet av minuter, larm brukar knappt hjälpa då larmcentralens fordon har minst 15 minuter framkörning om inte mero_O.
Ibland klipps larmet så tjuvarna kan jobba ostört:blackalien:. Däremot larm som hörs ut mot grannarna är bra:woot:. Värdeskåp och kassaskåp är bra men ingen garanti, den fördröjer, vilket gör att de skiter i den. Men då vet tjuven att det finns ett skåp och kanske kommer tillbaka en annan gång :nailbiting:
Hund är annars det bästa och trevligaste anti-inbrotts metoden (för familjen;)).
Det finns inget som är hundraprocentigt skydd. Men ett larm gör att de flesta inbrottstjuvar och pundare tar ett annat hus istället. Ett fastbultat värdeskåp är heller ingenting man ge sig på när man vet att larmet har gått. Det är i alla fall bättre än att ha värdesaker i en låda i en byrå. Med dessa två åtgärder tror jag att du minska risken för inbrott med 99%. Sedan är ju aldrig en hund fel. Har själv en schäferhund som inte backar för något. Han älskar att bita folk. Bredvid mitt säkerhetsskåp står det ett vapenskåp. Men om någon vill åt mig och min Casio så är det inga problem om de verkligen vill. Vi lever i ett öppet samhälle. Man kan som sagt inte skydda sig till 100 %. Men man kan minimera riskerna. Det gör jag i alla fall.
 
Senast redigerad av en moderator:

glidarnlol

Breitling
Helvete vad tråkigt. Beklagar.
Hade du klockorna specialförsäkrade? Känns ju inte helt orimligt i sådana fall att någon på ett försäkringsbolag har läckt :(
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Instämmer i kören som beklagar. Klockorna är nog borta för alltid men hoppas du blir kompenserad via din(a) försäkring(ar). Glad att ingen blev fysiskt drabbad i vilket fall! Lider med dig:(
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp