• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rån!

Ja fast finns nog ingen butik i sthlm som har den utrustningen/har råd med tanke på ersättning via försäkring/får ha? Är nog mer något man ser på tv.....
Går inte att försäkra stöldbegärliga klockor i en klockbutik så stölden blir en ren förlust krona för krona. Upprepade rån kan slå väldigt hårt ekonomiskt mot en klockbutik.

Jag var i en guldaffär i Italien för ganska många år sen. Dom hade en beväpnad vakt, galler för fönsterna och ett slussystem där man släppte in bara ett begränsad antal kunder åt gången. Jag tyckte det var överdrivet då, men det är kanske dit som utvecklingen går. Jag tror dom hade några gråsuggor utanför också.

Jag var i en guldaffär i Italien för ganska många år sen. Dom hade en beväpnad vakt, galler för fönsterna och ett slussystem där man släppte in bara ett begränsad antal kunder åt gången. Jag tyckte det var överdrivet då, men det är kanske dit som utvecklingen går. Jag tror dom hade några gråsuggor utanför också.
Tyvärr tror jag att om du skyddar dig med vapen så tar de med sig fler och större bara. Utöver att chansen att någon blir allvarligt skadad blir myyyyycket högre

Jovars, var i LA och smög in i RM's butik för att kolla lite... Jag är ändå rätt stor (194cm) men där var de två vakter direkt i ingången som jag kände mig liten bredvid.. Men revolvrar i storlek med min underarm..

Oerhört tråkigt! Hoppas att all personal hos @ROB-1832 mår bra trots det inträffade.

Jag blir så förbannad när jag läser sådant här där Polisen fullkomligen lyser med sin frånvaro och inkompetens! De kan ju för fan göra precis vad du vill utan påföljder. Mer Poliser på gatorna, minde jävla pappersarbete och sen ska de ju inte för en sekund tveka att gå in och konfrontera rånarna! Får man en av rånarna på bar gärning känns chansen att få tag i de övriga multipelt högre än att ha en live radio-feed från platsen som vittne..

Oerhört tråkigt! Hoppas att all personal hos @ROB-1832 mår bra trots det inträffade.

Jag blir så förbannad när jag läser sådant här där Polisen fullkomligen lyser med sin frånvaro och inkompetens! De kan ju för fan göra precis vad du vill utan påföljder. Mer Poliser på gatorna, minde jävla pappersarbete och sen ska de ju inte för en sekund tveka att gå in och konfrontera rånarna! Får man en av rånarna på bar gärning känns chansen att få tag i de övriga multipelt högre än att ha en live radio-feed från platsen som vittne..
Att skylla rån som dessa på att polisen är inkompetent är ju som att skylla cancer på dåliga läkare... Som det sagts tidigare i tråden så var förmodligen rånarna på väg därifrån redan innan första polis var beordrad till platsen. Sen att uppklarningsprocenten borde vara högre är ju en annan fråga. (och kanske snarare politisk än polisiär.)

Att skylla rån som dessa på att polisen är inkompetent är ju som att skylla cancer på dåliga läkare... Som det sagts tidigare i tråden så var förmodligen rånarna på väg därifrån redan innan första polis var beordrad till platsen. Sen att uppklarningsprocenten borde vara högre är ju en annan fråga. (och kanske snarare politisk än polisiär.)

Sa aldrig att det är Polisens fel att rån begås men jag tror ingen kan tycka att Polisen gör ett bra jobb i dessa fall. Och givetvis är det inte Polisens fel utan politiskt som du säger men mot någon måste man få rikta kritiken och då känns det vettigt att rikta den till Polisen i detta fall. Givetvis inget personligt utan enbart riktat mot organisationen.

Får man inte kritisera och rikta den dit det känns befogat blir det som att man börja klaga på leverantören av kött när man äter på restaurang för att maten var dålig/dåligt tillagad. Även om det nu i detta fall är just så...

Vi pratar Drottninggatan. 100 m från Plattan. 200 m från Regeringskansliet. Dagtid. Helt absurt att dessa kom undan.

Vad ledsen man blir :(. Glad över att alla är okej i butiken, det är ju det viktigaste.

Hoppas rånarna sladdar av vägen bara.

Först och främst - krya på er/personalen som var på plats! Skönt att ingen är skadad!

För det andra - Ni som gnäller på Polisen. Någon nämnde att poliser skulle undvika konfrontation/vara fega.. några andra av er nämnde att det ligger så pass centralt att man borde lyckats gripa på plats, osv - det insinueras att poliser är värdelösa.
Jag förstår frustrationen. Men tro mig - ingen polis skulle vilja undvika konfrontation / inte gripa gärningsmän på bar gärning i ett sånt här fall. Det sker dagligen så kallade "smash and grabs" runtomkring landet där gärningsmännen lyckas genomföra liknande dåd och komma undan med det (inledningsvis åtminstone). Vissa av dem är välplanerade, vissa inte. Det spelar dock inte så himla stor roll - då de likt terrorhandlingar sker "när som helst, var som helst" vilket gör det praktiskt taget omöjligt att skydda sig emot.

Det kanske kommer som en överraskning för vissa av er som tror att brottslingar alltid borde gripas direkt på plats. Men det alltid en enorm chansning i kombination med viss planering att utföra såna här dåd mitt på ljusa dagen på ett sådant centralt ställe. Många går det bra för (för gärningsmännen alltså) pga att de har TUR. Man kan helt enkelt inte ha polispatruller precis överallt. De förhållandevis få resurserna finns i området är oftast upptagna med annat - allt ifrån avlidna människor till lägenhetsbråk till gripna snattare, andra rån, inbrott osv. De andra som är lediga råkar ligga för långt bort, osv.

Det kunde däremot lika gärna ha blivit som så att en eller flera polispatruller råkade köra förbi Rob precis när det skedde. Det skulle isåfall inte ha varit första gången som svensk polis konfronterat flyende rånare och i allra värsta fall behöva hamnat i eldstrid. För det sker varje vecka att man faktiskt griper rånare på bar gärning och/eller flyende fot också. Vågar sticka ut hakan och säga att statistiskt sett så grips de allra flesta rånare - även om det inte alltid sker på plats i direkt anslutning till brottet.

Nu vill jag inte gå in på detaljerad information om hur det minutoperativa arbetet hos Polisen sker i samband med 112-samtal och/eller överfallslarm. Det krävs dock ingen raketforskare för att förstå att den mänskliga faktorn är en stor bit i detta i kombination med tur (rätt plats, rätt tid - gäller både gärningsmän och polis).

Med den mänskliga faktorn menar jag att som brottsoffer och/eller vittne hinna få upp telefon (eller överfallslarm) och hinna berätta vad som sker innan dådet redan är över och gärningsmännen hunnit dra. Dessa händelser går över på så kort tid och man hinner komma långt (ja, även i tätt trafikerade områden) på bara någon minut.

Att få vettiga signalement på gärningsmän och flyktfordon är inte heller det lättaste från chockade målsägare och vittnen. Kombinera allt detta med att man som jag redan nämnt inte kan ha lediga poliser precis överallt jämt så förstår ni som kritiserar polisen kanske lite bättre nu.

Det går ju runt med ärtbössor till vardags nu för tiden.. i somras såg man ju det jämt i tuben, plattan och på Mos som några exempel..
Tror det svider en del att bli träffad av de ärtbössorna... Det jag syftade mest på var ju att det var Nobeltjosan i stan just i lördags så fokus kanske mer låg på skydd av gäster och pristagare..

Går inte att försäkra stöldbegärliga klockor i en klockbutik så stölden blir en ren förlust krona för krona. Upprepade rån kan slå väldigt hårt ekonomiskt mot en klockbutik.

Trodde det var självklart att det gick att försäkra, förvisso med en skyhög premie och strikta villkor på förvaring/säkerhet. Helt sjukt!!!

Riktigt tråkigt. Skönt att höra att ingen är fysiskt skadad. Får även hoppas på att mina två klockor som är inne på service klarat sig

Tillbaka
Topp